REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ordynacja podatkowa – zmiany od 2015 i 2016 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ordynacja podatkowa – zmiany od 2015 i 2016 roku
Ordynacja podatkowa – zmiany od 2015 i 2016 roku
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Trwają konsultacje przygotowanego przez Ministerstwo Finansów projektu bardzo obszernej nowelizacji ordynacji podatkowej. Najbardziej interesująca podatników zmiana – wprowadzenie klauzuli przeciw unikaniu opodatkowania – ma być wprowadzona od 2016 roku. Pozostałe zmiany objęte projektem wejdą w życie już z początkiem albo od 1 czerwca (większość) 2015 roku. Tylko na zmiany w zakresie zastawów skarbowych poczekamy do 2017 roku.

W założeniach Ministerstwa Finansów nowelizacja ta ma przede wszystkim zracjonalizować i uprościć procedury podatkowe. W te cele wpisują się zmiany dotyczące upowszechnienia elektronicznych kanałów komunikacji podatników z organami podatkowymi. Elektronicznej formy obiegu dokumentów, doręczania pism a nawet kontroli podatkowej.

REKLAMA

Autopromocja

Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania

Ważnym celem ten nowelizacji jest także wprowadzenie klauzuli przeciw unikaniu opodatkowania. Wyznaczyć ma ona granice między optymalizacją podatkową a unikaniem opodatkowania. Przyjęcie takiej klauzuli zaleca także Komisja Europejska. Jest to z pewnością najbardziej kontrowersyjna zmiana w ramach omawianej nowelizacji ordynacji podatkowej.

Już same definicje „unikania opodatkowania” oraz „sztucznej konstrukcji prawnej”  pozwalać mogą z pewnością na bardzo różne interpretacje.

Zgodnie bowiem z projektowanym art. 25a ordynacji podatkowej” Unikaniem opodatkowania jest zastosowanie, w sposób zamierzony, sztucznej konstrukcji prawnej, której głównym celem było uzyskanie, nieprzewidzianej w przepisach prawa podatkowego oraz sprzecznej z celem i istotą tych przepisów, znacznej korzyści podatkowej przez podmiot tworzący lub współtworzący sztuczną konstrukcję prawną.”

Natomiast zgodnie z projektowanym art. 25c ordynacji podatkowej konstrukcję prawną uważa się za sztuczną, jeżeli:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. jest nadmiernie zawiła (np. dzielenie lub łączenie różnych zdarzeń, występowanie pośredników) oraz

2. nie ma treści ekonomicznej (nie prowadzi do zdarzenia gospodarczego albo ukrywa prawdziwy cel tego zdarzenia, jest nieadekwatna lub zbędna do osiągnięcia celu gospodarczego)

- i z tych powodów nie byłaby zastosowana przez rozsądnie działający podmiot, kierujący się w swych wyborach celami gospodarczymi.

Według jakich kryteriów oceniane będzie, czy dana konstrukcja prawna jest nadmiernie zawiła, czy jest adekwatna do osiągnięcia celu gospodarczego, czy niesie ze sobą treść ekonomiczną?

Czy podatkowe sankcjonowanie skomplikowanych (czasem pasowałoby nawet określenie „nowatorskich”) konstrukcji prawnych nie jest naruszeniem zasady swobody umów?

Takich pytań można formułować jeszcze wiele w odniesieniu do tych proponowanych rozwiązań.

REKLAMA

Ciężar udowodnienia unikania opodatkowania, w tym także wykazania, że istnieje typowa konstrukcja prawna, bardziej właściwa do osiągnięcia danego celu gospodarczego niż ta „sztuczna” zastosowana przez podatników – spoczywać będzie na organie podatkowym.

Można mieć tylko nadzieję, że klauzula ta (o ile wejdzie w życie) będzie rozsądnie stosowana przez organy podatkowe. Wzorem są tu rozwiązania kanadyjskie, gdzie klauzula ta funkcjonuje z powodzeniem ale jest stosowana przez organy podatkowe w wyjątkowych przypadkach poważniejszych oszustw podatkowych.

Korekta faktur - Raport INFOR - PDF

Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Niektóre ważniejsze zmiany w ordynacji podatkowej, przewidziane omawianym projektem:

1. Termin złożenia pisma będzie zachowany także w dacie jego nadania w placówce pocztowej operatora świadczącego powszechne usługi pocztowe w innym państwie członkowskim UE.

REKLAMA

2. Liczne zmiany i doprecyzowania przepisów dot. interpretacji podatkowych – np. w sytuacji zbieżności wniosku o interpretację indywidualną z treścią interpretacji ogólnej wydawane będzie potwierdzenie o możliwości zastosowania się do interpretacji ogólnej bez wydawania interpretacji indywidualnej.

3.  Wprowadzenie opinii zabezpieczających (przed zastosowaniem klauzuli przeciw unikaniu opodatkowania) – mają to być swoiste gwarancje wydawane podatnikom przez Ministerstwo Finansów, że konkretne, opisane we wniosku, planowane przez podatnika działania i konstrukcje prawne nie są unikaniem opodatkowania. Opłata za wydanie takiej opinii ma wynosić 15 tys. zł albo 30 tys. zł (w przypadku konstrukcji prawnych z udziałem nierezydentów).

4. Wprowadzenie pełnomocnictw ogólnych w procedurach podatkowych.


5. Zmiany w przepisach dot. właściwości organów podatkowych – np. wprowadzenie zasady, że organem właściwym miejscowo w zakresie praw i obowiązków podatnika (także płatnika, inkasenta) przejętego przez następcę prawnego jest organ właściwy miejscowo dla tego następcy.

Zasadą będzie też, że w jednym organie podatkowym zostaną skupione wszystkie sprawy (np. kontrole, postępowania) dotyczące danego zobowiązania podatkowego podatnika.

6. Doprecyzowanie zasad tworzenia porozumień w sprawach ustalenia cen transakcyjnych.

7. Doprecyzowanie zasad wydawania decyzji określających w sytuacji, gdy nie wykazano powstałego zobowiązania podatkowego.

8. Wprowadzenie możliwości korekty deklaracji w toku postępowania podatkowego.

9. Wprowadzenie możliwości doręczenia zarządzenia zabezpieczenia wraz z decyzją o zabezpieczeniu, jeżeli brak takiego doręczenia mógłby utrudnić lub udaremnić dokonanie zabezpieczenia wykonania zobowiązania podatkowego.

10. Wprowadzenie możliwości ustanowienia hipoteki przymusowej na przysługującym współuprawnionemu udziale we wspólności praw wymienionych w art. 34 § 4 pkt 1 i 2 ordynacji podatkowej.

11. Wprowadzenie zasady, że w sprawach nadpłat lub zwrotów podatku określonych lub stwierdzonych w decyzji, która następnie została uchylona, zmieniona, unieważniona lub wygasła – wydawana ma być dodatkowa decyzja w zakresie obowiązku zwrotu podatku.

12. Wprowadzenie zróżnicowania stawek odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych. Podatnicy, którzy sami wykryją u siebie zaległość podatkową i niezwłocznie ją uiszczą, płacić będą niższe odsetki za zwłokę (50% stawki podstawowej). Natomiast ci podatnicy (dotyczyć to będzie tylko podatników VAT, akcyzy i dłużników celnych), u których zaległości zostaną wykryte przez organy podatkowe – zapłacą odsetki za zwłokę w wysokości 200% stawki podstawowej.

Odsetki od zaległości podatkowych - zmiany od 2015 r.

13. Podatek do 1000 zł będzie mogła zapłacić podmiot inny niż zobowiązany.

14. Podatek będzie można zapłacić również kartą płatniczą.

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonego księgowania

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA