REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ordynacja podatkowa – zmiany od 2015 i 2016 roku

Ordynacja podatkowa – zmiany od 2015 i 2016 roku
Ordynacja podatkowa – zmiany od 2015 i 2016 roku
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Trwają konsultacje przygotowanego przez Ministerstwo Finansów projektu bardzo obszernej nowelizacji ordynacji podatkowej. Najbardziej interesująca podatników zmiana – wprowadzenie klauzuli przeciw unikaniu opodatkowania – ma być wprowadzona od 2016 roku. Pozostałe zmiany objęte projektem wejdą w życie już z początkiem albo od 1 czerwca (większość) 2015 roku. Tylko na zmiany w zakresie zastawów skarbowych poczekamy do 2017 roku.

W założeniach Ministerstwa Finansów nowelizacja ta ma przede wszystkim zracjonalizować i uprościć procedury podatkowe. W te cele wpisują się zmiany dotyczące upowszechnienia elektronicznych kanałów komunikacji podatników z organami podatkowymi. Elektronicznej formy obiegu dokumentów, doręczania pism a nawet kontroli podatkowej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania

Ważnym celem ten nowelizacji jest także wprowadzenie klauzuli przeciw unikaniu opodatkowania. Wyznaczyć ma ona granice między optymalizacją podatkową a unikaniem opodatkowania. Przyjęcie takiej klauzuli zaleca także Komisja Europejska. Jest to z pewnością najbardziej kontrowersyjna zmiana w ramach omawianej nowelizacji ordynacji podatkowej.

Już same definicje „unikania opodatkowania” oraz „sztucznej konstrukcji prawnej”  pozwalać mogą z pewnością na bardzo różne interpretacje.

Zgodnie bowiem z projektowanym art. 25a ordynacji podatkowej” Unikaniem opodatkowania jest zastosowanie, w sposób zamierzony, sztucznej konstrukcji prawnej, której głównym celem było uzyskanie, nieprzewidzianej w przepisach prawa podatkowego oraz sprzecznej z celem i istotą tych przepisów, znacznej korzyści podatkowej przez podmiot tworzący lub współtworzący sztuczną konstrukcję prawną.”

REKLAMA

Natomiast zgodnie z projektowanym art. 25c ordynacji podatkowej konstrukcję prawną uważa się za sztuczną, jeżeli:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. jest nadmiernie zawiła (np. dzielenie lub łączenie różnych zdarzeń, występowanie pośredników) oraz

2. nie ma treści ekonomicznej (nie prowadzi do zdarzenia gospodarczego albo ukrywa prawdziwy cel tego zdarzenia, jest nieadekwatna lub zbędna do osiągnięcia celu gospodarczego)

- i z tych powodów nie byłaby zastosowana przez rozsądnie działający podmiot, kierujący się w swych wyborach celami gospodarczymi.

Według jakich kryteriów oceniane będzie, czy dana konstrukcja prawna jest nadmiernie zawiła, czy jest adekwatna do osiągnięcia celu gospodarczego, czy niesie ze sobą treść ekonomiczną?

Czy podatkowe sankcjonowanie skomplikowanych (czasem pasowałoby nawet określenie „nowatorskich”) konstrukcji prawnych nie jest naruszeniem zasady swobody umów?

Takich pytań można formułować jeszcze wiele w odniesieniu do tych proponowanych rozwiązań.

Ciężar udowodnienia unikania opodatkowania, w tym także wykazania, że istnieje typowa konstrukcja prawna, bardziej właściwa do osiągnięcia danego celu gospodarczego niż ta „sztuczna” zastosowana przez podatników – spoczywać będzie na organie podatkowym.

Można mieć tylko nadzieję, że klauzula ta (o ile wejdzie w życie) będzie rozsądnie stosowana przez organy podatkowe. Wzorem są tu rozwiązania kanadyjskie, gdzie klauzula ta funkcjonuje z powodzeniem ale jest stosowana przez organy podatkowe w wyjątkowych przypadkach poważniejszych oszustw podatkowych.

Korekta faktur - Raport INFOR - PDF

Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Niektóre ważniejsze zmiany w ordynacji podatkowej, przewidziane omawianym projektem:

1. Termin złożenia pisma będzie zachowany także w dacie jego nadania w placówce pocztowej operatora świadczącego powszechne usługi pocztowe w innym państwie członkowskim UE.

2. Liczne zmiany i doprecyzowania przepisów dot. interpretacji podatkowych – np. w sytuacji zbieżności wniosku o interpretację indywidualną z treścią interpretacji ogólnej wydawane będzie potwierdzenie o możliwości zastosowania się do interpretacji ogólnej bez wydawania interpretacji indywidualnej.

3.  Wprowadzenie opinii zabezpieczających (przed zastosowaniem klauzuli przeciw unikaniu opodatkowania) – mają to być swoiste gwarancje wydawane podatnikom przez Ministerstwo Finansów, że konkretne, opisane we wniosku, planowane przez podatnika działania i konstrukcje prawne nie są unikaniem opodatkowania. Opłata za wydanie takiej opinii ma wynosić 15 tys. zł albo 30 tys. zł (w przypadku konstrukcji prawnych z udziałem nierezydentów).

4. Wprowadzenie pełnomocnictw ogólnych w procedurach podatkowych.


5. Zmiany w przepisach dot. właściwości organów podatkowych – np. wprowadzenie zasady, że organem właściwym miejscowo w zakresie praw i obowiązków podatnika (także płatnika, inkasenta) przejętego przez następcę prawnego jest organ właściwy miejscowo dla tego następcy.

Zasadą będzie też, że w jednym organie podatkowym zostaną skupione wszystkie sprawy (np. kontrole, postępowania) dotyczące danego zobowiązania podatkowego podatnika.

6. Doprecyzowanie zasad tworzenia porozumień w sprawach ustalenia cen transakcyjnych.

7. Doprecyzowanie zasad wydawania decyzji określających w sytuacji, gdy nie wykazano powstałego zobowiązania podatkowego.

8. Wprowadzenie możliwości korekty deklaracji w toku postępowania podatkowego.

9. Wprowadzenie możliwości doręczenia zarządzenia zabezpieczenia wraz z decyzją o zabezpieczeniu, jeżeli brak takiego doręczenia mógłby utrudnić lub udaremnić dokonanie zabezpieczenia wykonania zobowiązania podatkowego.

10. Wprowadzenie możliwości ustanowienia hipoteki przymusowej na przysługującym współuprawnionemu udziale we wspólności praw wymienionych w art. 34 § 4 pkt 1 i 2 ordynacji podatkowej.

11. Wprowadzenie zasady, że w sprawach nadpłat lub zwrotów podatku określonych lub stwierdzonych w decyzji, która następnie została uchylona, zmieniona, unieważniona lub wygasła – wydawana ma być dodatkowa decyzja w zakresie obowiązku zwrotu podatku.

12. Wprowadzenie zróżnicowania stawek odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych. Podatnicy, którzy sami wykryją u siebie zaległość podatkową i niezwłocznie ją uiszczą, płacić będą niższe odsetki za zwłokę (50% stawki podstawowej). Natomiast ci podatnicy (dotyczyć to będzie tylko podatników VAT, akcyzy i dłużników celnych), u których zaległości zostaną wykryte przez organy podatkowe – zapłacą odsetki za zwłokę w wysokości 200% stawki podstawowej.

Odsetki od zaległości podatkowych - zmiany od 2015 r.

13. Podatek do 1000 zł będzie mogła zapłacić podmiot inny niż zobowiązany.

14. Podatek będzie można zapłacić również kartą płatniczą.

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS: tak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA