REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaliczki na poczet przyszłych usług nieokreślonych a VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Zaliczki na poczet przyszłych usług nieokreślonych a VAT
Zaliczki na poczet przyszłych usług nieokreślonych a VAT
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Otrzymanie części lub całości zapłaty za przyszłe wykonanie usługi lub dostarczenie towarów co do zasady generuje obowiązek podatkowy. Otrzymane należności w formie zaliczki, przedpłaty, raty czy też zadatku powinny być objęte podatkiem VAT i udokumentowane fakturą. W jaki sposób klasyfikować i według jakiej stawki opodatkować wpłacone należności na poczet przyszłych usług jeszcze nieokreślonych? Czy są to zaliczki?

Czym jest zaliczka?

Zaliczką jest kwota wpłacona na poczet przyszłej należności, wynikającej z określonego stosunku prawnego. To część ceny, wpłacona jeszcze przed realizacją świadczenia. Kontrahent powinien przeznaczyć ją na wykonanie swojego zobowiązania, np. zakup potrzebnych materiałów. Ma też obowiązek rozliczenia się z otrzymanej zaliczki.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zaliczka a podatek VAT

Od 1 stycznia 2014 r. obowiązuje art. 19a ustawy o VAT, stanowiący, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. Jeżeli przed dokonaniem dostawy lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, obowiązek podatkowy powstaje już z chwilą jej otrzymania i wyłącznie w odniesieniu do otrzymanej kwoty (art. 8 tej ustawy).

Przyjęcie zaliczki rodzi obowiązek wystawienia faktury VAT, wyszczególniającej m.in. stawkę podatku przewidzianą dla przyszłego świadczenia – przyszłej usługi lub towarów w przyszłości dostarczonych. Wysokość stawki VAT jest więc ustalana już w chwili otrzymania zaliczki, a nie wykonania świadczenia. Kontrahent jest uprawniony do otrzymania faktury i odliczenia podatku VAT.

Korekta faktur - Raport INFOR - PDF

REKLAMA

Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Wpłaty na poczet usług nieokreślonych

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi (IPTPP4/443-828/13-2/OS) wskazał, że w chwili dokonania wpłaty zaliczki powinny być znane wszystkie okoliczności mające znaczenie dla realizowanego w przyszłości świadczenia. W momencie otrzymania zaliczki towary i usługi powinny być znane i szczegółowo określone. Tylko wpłaty na poczet skonkretyzowanych, ustalonych usług  mogą być klasyfikowane jako zaliczka, zadatek, przedpłata lub rata i rodzić obowiązek podatkowy.

Nieopodatkowanie wpłat na poczet usług nieokreślonych

Brak szczegółowych informacji co do przyszłego zdarzenia podatkowego powoduje niemożność jednoznacznego określenia, stypizowania dokonywanych wpłat. Nie są zaliczkami, ratami, zadatkami ani przedpłatami, bowiem nie są przypisane skonkretyzowanemu świadczeniu.

Takie wpłaty nie mogą stanowić źródła powstania obowiązku podatkowego, ani nie obligują do wystawienia faktury. Wypada zauważyć, że niemożliwe byłoby także ustalenie stawki VAT w takim przypadku, bowiem zaliczki są objęte taką samą stawką VAT, co przyszłe świadczenie. Świadczenia nieustalone uniemożliwiają ustalenie stawki podatku.

Ilona Stefaniak

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA