REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód wycofany z działalności - rozliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Samochód wycofany z działalności - rozliczenie VAT
Samochód wycofany z działalności - rozliczenie VAT

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę firmę i jestem podatnikiem VAT czynnym. 10 listopada 2013 r. w ramach działalności gospodarczej kupiłem samochód. Auto było wykorzystywane tylko w działalności opodatkowanej. Zamierzam wycofać samochód z działalności. Czy muszę to rozliczyć w VAT? A jak będzie wyglądać rozliczenie, gdy sprzedam samochód przed wycofaniem z działalności?

Wycofanie samochodu z działalności nie będzie podlegało VAT, gdy przy jego nabyciu nie przysługiwało Panu prawo do odliczenia podatku. Gdy odliczono przynajmniej część VAT, jego wycofanie z działalności podlega opodatkowaniu stawką 23%. Natomiast jego sprzedaż podlega opodatkowaniu stawką 23% niezależnie od tego, czy przy jego nabyciu odliczono VAT, czy nie.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Podatnik może postanowić, że nie będzie wykorzystywał samochodu do działalności. Rozliczenie VAT będzie zależeć od tego, jaki wybierze sposób wycofania samochodu z działalności.

Sprzedaż samochodu

Obecnie ze zwolnienia korzysta dostawa towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT).

Aby zatem sprzedaż towaru była objęta zwolnieniem z VAT, muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki:

REKLAMA

- towar musiał być wykorzystywany wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- z tytułu jego nabycia (importu lub wytworzenia) nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT.

Sprzedaż wysyłkowa - rozliczenie VAT

Spełnienie tylko jednego warunku oznacza, że sprzedaż towaru będzie opodatkowana.

W omawianym przypadku nie będzie spełniony pierwszy warunek, gdyż nabyty samochód był używany na potrzeby działalności opodatkowanej. Dlatego jeśli zdecyduje się Pan na sprzedaż, to niezależnie od tego, czy odliczył Pan VAT, czy nie, trzeba naliczyć 23% VAT.

15 stycznia 2014 r. firma zajmująca się tylko działalnością zwolnioną z VAT (usługi w zakresie opieki medycznej) nabyła samochód od innego podatnika (została wystawiona faktura z VAT). Następnie 18 marca 2014 r. (po około dwóch miesiącach od zakupu) auto zostało sprzedane. Samochód był wykorzystywany tylko do zwolnionych z VAT usług medycznych. Zatem zostały spełnione warunki, aby firma w deklaracji VAT za marzec 2014 r. zastosowała zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Auto było wykorzystywane wyłącznie do świadczenia usług medycznych zwolnionych z podatku, tym samym firma nie miała prawa do odliczenia VAT z tytułu nabycia samochodu.

10 stycznia 2013 r. firma nabyła samochód od osoby fizycznej niebędącej podatnikiem VAT na podstawie rachunku. Następnie 15 maja 2014 r. auto zostało sprzedane. Samochód był wykorzystywany tylko do działalności opodatkowanej. Zatem firma, mimo że nie miała prawa do odliczenia (nabycie na podstawie rachunku), nie może zastosować zwolnienia z podatku, ponieważ auto było wykorzystywane do czynności opodatkowanych, a nie wyłącznie zwolnionych. Sprzedaż należy opodatkować stawką 23% VAT.

Firma musiałaby także opodatkować sprzedaż samochodu, jeżeli byłby wykorzystywany do działalność o charakterze mieszanym, tj. firma dokonuje czynności opodatkowanych (np. polegających na wynajmie pomieszczeń użytkowych) i zwolnionych z VAT (np. usługi opieki medycznej).

Korekta faktur - Raport INFOR - PDF

Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Przekazanie samochodu na cele osobiste

Gdy zdecyduje się Pan na przekazanie samochodu na cele osobiste, to kwestię rozliczenia VAT należy ustalić na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy. Zgodnie z tym przepisem podlega VAT przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

- przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

- wszelkie inne darowizny.

Jednak warunkiem opodatkowania jest przysługujące podatnikowi, w całości lub w części, prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Tym samym, jeżeli przy nabyciu samochodu nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT, jego późniejsze nieodpłatne przekazanie (darowanie) nie będzie w ogóle podlegało opodatkowaniu VAT.

Darowizna samochodu, od którego przysługiwało częściowe prawo do odliczenia VAT, nie pozwoli na uniknięcie zapłaty VAT, ponieważ art. 7 ust. 2 ustawy o VAT wyklucza opodatkowanie tylko wówczas, gdy firma w ogóle nie miała prawa do odliczenia. Natomiast ograniczone prawo powoduje, że zarówno sprzedaż, jak i darowizna podlegają opodatkowaniu VAT.

Od 1 kwietnia 2014 r. sprzedaż samochodów objętych przy ich nabyciu ograniczonym prawem do odliczenia VAT podlega opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych. Nie ma znaczenia także czas używania auta. Dlatego gdy przysługiwało ograniczone odliczenie VAT przy nabyciu samochodu, to jego darowizna lub przekazanie na cele osobiste podlega VAT 23%.

Korekta nieodliczonego w całości VAT

W związku z uchyleniem zwolnienia z VAT ustawodawca wprowadził do ustawy o VAT art. 90b, który zakłada, że sprzedaż pojazdu, przy nabyciu którego przysługiwało ograniczone odliczenie, jest równoznaczna ze zmianą jego wykorzystywania z „mieszanego” na wykorzystywanie wyłącznie do działalności gospodarczej. Co za tym idzie, przy sprzedaży takiego pojazdu lub przekazaniu na cele osobiste podatnik będzie uprawniony do dokonania korekty nieodliczonego przy nabyciu pojazdu podatku naliczonego, w wysokości proporcjonalnej do pozostałego okresu korekty. Okres korekty wynosi 60 miesięcy, a dla pojazdów samochodowych o wartości początkowej nieprzekraczającej 15 000 zł – 12 miesięcy.

System korekt dotyczy pojazdów nabytych, importowanych lub wytworzonych przez podatnika od 1 kwietnia 2014 r. Jednak zgodnie z przepisem przejściowym – art. 11 ustawy z 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Poz. 312), zwiększeniem podatku naliczonego poprzez jego korektę objęte są także przypadki dokonania sprzedaży pojazdów samochodowych zakupionych przed 1 kwietnia 2014 r., objętych ograniczonym prawem do odliczania podatku (50% lub 60% kwoty podatku naliczonego, nie więcej jednak niż odpowiednio 5000 zł lub 6000 zł).


Kwota korekty powinna być obliczona według wzoru:

kwota nieodliczonego podatku / okres korekty x liczba miesięcy pozostałych do końca okresu korekty

19 grudnia 2012 r. firma nabyła samochód osobowy (netto: 50 000 zł, VAT: 11 500 zł), od którego odliczyła 6000 zł podatku naliczonego. Auto sprzedała 5 czerwca 2014 r. Pojazd był wykorzystywany tylko do działalności opodatkowanej. W związku z tym, że od 1 kwietnia 2014 r. nie ma przepisu pozwalającego na zwolnienie z VAT, firma powinna opodatkować sprzedaż stawką 23% VAT.

Jednocześnie firma ma prawo podwyższyć kwotę podatku naliczonego o 3850 zł, według wyliczenia: 5500 zł/60 x 42 = 3850 zł (kwota nieodliczonego podatku: 11 500 zł – 6000 zł = 5500 zł, podzielona przez okres korekty: 60 miesięcy, a następnie pomnożona przez liczbę miesięcy pozostałego okresu korekty: 60 – 18 = 42 miesiące.

PODSTAWA PRAWNA:

● art. 7 ust. 2, art. 43 ust. 1 pkt 2, art. 90b ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Łukasz Gogol

ekspert w zakresie VAT, autor licznych publikacji

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

REKLAMA