REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód wycofany z działalności - rozliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Samochód wycofany z działalności - rozliczenie VAT
Samochód wycofany z działalności - rozliczenie VAT

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę firmę i jestem podatnikiem VAT czynnym. 10 listopada 2013 r. w ramach działalności gospodarczej kupiłem samochód. Auto było wykorzystywane tylko w działalności opodatkowanej. Zamierzam wycofać samochód z działalności. Czy muszę to rozliczyć w VAT? A jak będzie wyglądać rozliczenie, gdy sprzedam samochód przed wycofaniem z działalności?

Wycofanie samochodu z działalności nie będzie podlegało VAT, gdy przy jego nabyciu nie przysługiwało Panu prawo do odliczenia podatku. Gdy odliczono przynajmniej część VAT, jego wycofanie z działalności podlega opodatkowaniu stawką 23%. Natomiast jego sprzedaż podlega opodatkowaniu stawką 23% niezależnie od tego, czy przy jego nabyciu odliczono VAT, czy nie.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Podatnik może postanowić, że nie będzie wykorzystywał samochodu do działalności. Rozliczenie VAT będzie zależeć od tego, jaki wybierze sposób wycofania samochodu z działalności.

Sprzedaż samochodu

Obecnie ze zwolnienia korzysta dostawa towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT).

Aby zatem sprzedaż towaru była objęta zwolnieniem z VAT, muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki:

REKLAMA

- towar musiał być wykorzystywany wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- z tytułu jego nabycia (importu lub wytworzenia) nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT.

Sprzedaż wysyłkowa - rozliczenie VAT

Spełnienie tylko jednego warunku oznacza, że sprzedaż towaru będzie opodatkowana.

W omawianym przypadku nie będzie spełniony pierwszy warunek, gdyż nabyty samochód był używany na potrzeby działalności opodatkowanej. Dlatego jeśli zdecyduje się Pan na sprzedaż, to niezależnie od tego, czy odliczył Pan VAT, czy nie, trzeba naliczyć 23% VAT.

15 stycznia 2014 r. firma zajmująca się tylko działalnością zwolnioną z VAT (usługi w zakresie opieki medycznej) nabyła samochód od innego podatnika (została wystawiona faktura z VAT). Następnie 18 marca 2014 r. (po około dwóch miesiącach od zakupu) auto zostało sprzedane. Samochód był wykorzystywany tylko do zwolnionych z VAT usług medycznych. Zatem zostały spełnione warunki, aby firma w deklaracji VAT za marzec 2014 r. zastosowała zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Auto było wykorzystywane wyłącznie do świadczenia usług medycznych zwolnionych z podatku, tym samym firma nie miała prawa do odliczenia VAT z tytułu nabycia samochodu.

10 stycznia 2013 r. firma nabyła samochód od osoby fizycznej niebędącej podatnikiem VAT na podstawie rachunku. Następnie 15 maja 2014 r. auto zostało sprzedane. Samochód był wykorzystywany tylko do działalności opodatkowanej. Zatem firma, mimo że nie miała prawa do odliczenia (nabycie na podstawie rachunku), nie może zastosować zwolnienia z podatku, ponieważ auto było wykorzystywane do czynności opodatkowanych, a nie wyłącznie zwolnionych. Sprzedaż należy opodatkować stawką 23% VAT.

Firma musiałaby także opodatkować sprzedaż samochodu, jeżeli byłby wykorzystywany do działalność o charakterze mieszanym, tj. firma dokonuje czynności opodatkowanych (np. polegających na wynajmie pomieszczeń użytkowych) i zwolnionych z VAT (np. usługi opieki medycznej).

Korekta faktur - Raport INFOR - PDF

Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Przekazanie samochodu na cele osobiste

Gdy zdecyduje się Pan na przekazanie samochodu na cele osobiste, to kwestię rozliczenia VAT należy ustalić na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy. Zgodnie z tym przepisem podlega VAT przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

- przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

- wszelkie inne darowizny.

Jednak warunkiem opodatkowania jest przysługujące podatnikowi, w całości lub w części, prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Tym samym, jeżeli przy nabyciu samochodu nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT, jego późniejsze nieodpłatne przekazanie (darowanie) nie będzie w ogóle podlegało opodatkowaniu VAT.

Darowizna samochodu, od którego przysługiwało częściowe prawo do odliczenia VAT, nie pozwoli na uniknięcie zapłaty VAT, ponieważ art. 7 ust. 2 ustawy o VAT wyklucza opodatkowanie tylko wówczas, gdy firma w ogóle nie miała prawa do odliczenia. Natomiast ograniczone prawo powoduje, że zarówno sprzedaż, jak i darowizna podlegają opodatkowaniu VAT.

Od 1 kwietnia 2014 r. sprzedaż samochodów objętych przy ich nabyciu ograniczonym prawem do odliczenia VAT podlega opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych. Nie ma znaczenia także czas używania auta. Dlatego gdy przysługiwało ograniczone odliczenie VAT przy nabyciu samochodu, to jego darowizna lub przekazanie na cele osobiste podlega VAT 23%.

Korekta nieodliczonego w całości VAT

W związku z uchyleniem zwolnienia z VAT ustawodawca wprowadził do ustawy o VAT art. 90b, który zakłada, że sprzedaż pojazdu, przy nabyciu którego przysługiwało ograniczone odliczenie, jest równoznaczna ze zmianą jego wykorzystywania z „mieszanego” na wykorzystywanie wyłącznie do działalności gospodarczej. Co za tym idzie, przy sprzedaży takiego pojazdu lub przekazaniu na cele osobiste podatnik będzie uprawniony do dokonania korekty nieodliczonego przy nabyciu pojazdu podatku naliczonego, w wysokości proporcjonalnej do pozostałego okresu korekty. Okres korekty wynosi 60 miesięcy, a dla pojazdów samochodowych o wartości początkowej nieprzekraczającej 15 000 zł – 12 miesięcy.

System korekt dotyczy pojazdów nabytych, importowanych lub wytworzonych przez podatnika od 1 kwietnia 2014 r. Jednak zgodnie z przepisem przejściowym – art. 11 ustawy z 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Poz. 312), zwiększeniem podatku naliczonego poprzez jego korektę objęte są także przypadki dokonania sprzedaży pojazdów samochodowych zakupionych przed 1 kwietnia 2014 r., objętych ograniczonym prawem do odliczania podatku (50% lub 60% kwoty podatku naliczonego, nie więcej jednak niż odpowiednio 5000 zł lub 6000 zł).


Kwota korekty powinna być obliczona według wzoru:

kwota nieodliczonego podatku / okres korekty x liczba miesięcy pozostałych do końca okresu korekty

19 grudnia 2012 r. firma nabyła samochód osobowy (netto: 50 000 zł, VAT: 11 500 zł), od którego odliczyła 6000 zł podatku naliczonego. Auto sprzedała 5 czerwca 2014 r. Pojazd był wykorzystywany tylko do działalności opodatkowanej. W związku z tym, że od 1 kwietnia 2014 r. nie ma przepisu pozwalającego na zwolnienie z VAT, firma powinna opodatkować sprzedaż stawką 23% VAT.

Jednocześnie firma ma prawo podwyższyć kwotę podatku naliczonego o 3850 zł, według wyliczenia: 5500 zł/60 x 42 = 3850 zł (kwota nieodliczonego podatku: 11 500 zł – 6000 zł = 5500 zł, podzielona przez okres korekty: 60 miesięcy, a następnie pomnożona przez liczbę miesięcy pozostałego okresu korekty: 60 – 18 = 42 miesiące.

PODSTAWA PRAWNA:

● art. 7 ust. 2, art. 43 ust. 1 pkt 2, art. 90b ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Łukasz Gogol

ekspert w zakresie VAT, autor licznych publikacji

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA