REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód wycofany z działalności - rozliczenie VAT

Samochód wycofany z działalności - rozliczenie VAT
Samochód wycofany z działalności - rozliczenie VAT

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę firmę i jestem podatnikiem VAT czynnym. 10 listopada 2013 r. w ramach działalności gospodarczej kupiłem samochód. Auto było wykorzystywane tylko w działalności opodatkowanej. Zamierzam wycofać samochód z działalności. Czy muszę to rozliczyć w VAT? A jak będzie wyglądać rozliczenie, gdy sprzedam samochód przed wycofaniem z działalności?

Wycofanie samochodu z działalności nie będzie podlegało VAT, gdy przy jego nabyciu nie przysługiwało Panu prawo do odliczenia podatku. Gdy odliczono przynajmniej część VAT, jego wycofanie z działalności podlega opodatkowaniu stawką 23%. Natomiast jego sprzedaż podlega opodatkowaniu stawką 23% niezależnie od tego, czy przy jego nabyciu odliczono VAT, czy nie.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Podatnik może postanowić, że nie będzie wykorzystywał samochodu do działalności. Rozliczenie VAT będzie zależeć od tego, jaki wybierze sposób wycofania samochodu z działalności.

Sprzedaż samochodu

Obecnie ze zwolnienia korzysta dostawa towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT).

Aby zatem sprzedaż towaru była objęta zwolnieniem z VAT, muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki:

REKLAMA

- towar musiał być wykorzystywany wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- z tytułu jego nabycia (importu lub wytworzenia) nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT.

Sprzedaż wysyłkowa - rozliczenie VAT

Spełnienie tylko jednego warunku oznacza, że sprzedaż towaru będzie opodatkowana.

W omawianym przypadku nie będzie spełniony pierwszy warunek, gdyż nabyty samochód był używany na potrzeby działalności opodatkowanej. Dlatego jeśli zdecyduje się Pan na sprzedaż, to niezależnie od tego, czy odliczył Pan VAT, czy nie, trzeba naliczyć 23% VAT.

15 stycznia 2014 r. firma zajmująca się tylko działalnością zwolnioną z VAT (usługi w zakresie opieki medycznej) nabyła samochód od innego podatnika (została wystawiona faktura z VAT). Następnie 18 marca 2014 r. (po około dwóch miesiącach od zakupu) auto zostało sprzedane. Samochód był wykorzystywany tylko do zwolnionych z VAT usług medycznych. Zatem zostały spełnione warunki, aby firma w deklaracji VAT za marzec 2014 r. zastosowała zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Auto było wykorzystywane wyłącznie do świadczenia usług medycznych zwolnionych z podatku, tym samym firma nie miała prawa do odliczenia VAT z tytułu nabycia samochodu.

10 stycznia 2013 r. firma nabyła samochód od osoby fizycznej niebędącej podatnikiem VAT na podstawie rachunku. Następnie 15 maja 2014 r. auto zostało sprzedane. Samochód był wykorzystywany tylko do działalności opodatkowanej. Zatem firma, mimo że nie miała prawa do odliczenia (nabycie na podstawie rachunku), nie może zastosować zwolnienia z podatku, ponieważ auto było wykorzystywane do czynności opodatkowanych, a nie wyłącznie zwolnionych. Sprzedaż należy opodatkować stawką 23% VAT.

Firma musiałaby także opodatkować sprzedaż samochodu, jeżeli byłby wykorzystywany do działalność o charakterze mieszanym, tj. firma dokonuje czynności opodatkowanych (np. polegających na wynajmie pomieszczeń użytkowych) i zwolnionych z VAT (np. usługi opieki medycznej).

Korekta faktur - Raport INFOR - PDF

Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Przekazanie samochodu na cele osobiste

Gdy zdecyduje się Pan na przekazanie samochodu na cele osobiste, to kwestię rozliczenia VAT należy ustalić na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy. Zgodnie z tym przepisem podlega VAT przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

- przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

- wszelkie inne darowizny.

Jednak warunkiem opodatkowania jest przysługujące podatnikowi, w całości lub w części, prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Tym samym, jeżeli przy nabyciu samochodu nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT, jego późniejsze nieodpłatne przekazanie (darowanie) nie będzie w ogóle podlegało opodatkowaniu VAT.

Darowizna samochodu, od którego przysługiwało częściowe prawo do odliczenia VAT, nie pozwoli na uniknięcie zapłaty VAT, ponieważ art. 7 ust. 2 ustawy o VAT wyklucza opodatkowanie tylko wówczas, gdy firma w ogóle nie miała prawa do odliczenia. Natomiast ograniczone prawo powoduje, że zarówno sprzedaż, jak i darowizna podlegają opodatkowaniu VAT.

Od 1 kwietnia 2014 r. sprzedaż samochodów objętych przy ich nabyciu ograniczonym prawem do odliczenia VAT podlega opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych. Nie ma znaczenia także czas używania auta. Dlatego gdy przysługiwało ograniczone odliczenie VAT przy nabyciu samochodu, to jego darowizna lub przekazanie na cele osobiste podlega VAT 23%.

Korekta nieodliczonego w całości VAT

W związku z uchyleniem zwolnienia z VAT ustawodawca wprowadził do ustawy o VAT art. 90b, który zakłada, że sprzedaż pojazdu, przy nabyciu którego przysługiwało ograniczone odliczenie, jest równoznaczna ze zmianą jego wykorzystywania z „mieszanego” na wykorzystywanie wyłącznie do działalności gospodarczej. Co za tym idzie, przy sprzedaży takiego pojazdu lub przekazaniu na cele osobiste podatnik będzie uprawniony do dokonania korekty nieodliczonego przy nabyciu pojazdu podatku naliczonego, w wysokości proporcjonalnej do pozostałego okresu korekty. Okres korekty wynosi 60 miesięcy, a dla pojazdów samochodowych o wartości początkowej nieprzekraczającej 15 000 zł – 12 miesięcy.

System korekt dotyczy pojazdów nabytych, importowanych lub wytworzonych przez podatnika od 1 kwietnia 2014 r. Jednak zgodnie z przepisem przejściowym – art. 11 ustawy z 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Poz. 312), zwiększeniem podatku naliczonego poprzez jego korektę objęte są także przypadki dokonania sprzedaży pojazdów samochodowych zakupionych przed 1 kwietnia 2014 r., objętych ograniczonym prawem do odliczania podatku (50% lub 60% kwoty podatku naliczonego, nie więcej jednak niż odpowiednio 5000 zł lub 6000 zł).


Kwota korekty powinna być obliczona według wzoru:

kwota nieodliczonego podatku / okres korekty x liczba miesięcy pozostałych do końca okresu korekty

19 grudnia 2012 r. firma nabyła samochód osobowy (netto: 50 000 zł, VAT: 11 500 zł), od którego odliczyła 6000 zł podatku naliczonego. Auto sprzedała 5 czerwca 2014 r. Pojazd był wykorzystywany tylko do działalności opodatkowanej. W związku z tym, że od 1 kwietnia 2014 r. nie ma przepisu pozwalającego na zwolnienie z VAT, firma powinna opodatkować sprzedaż stawką 23% VAT.

Jednocześnie firma ma prawo podwyższyć kwotę podatku naliczonego o 3850 zł, według wyliczenia: 5500 zł/60 x 42 = 3850 zł (kwota nieodliczonego podatku: 11 500 zł – 6000 zł = 5500 zł, podzielona przez okres korekty: 60 miesięcy, a następnie pomnożona przez liczbę miesięcy pozostałego okresu korekty: 60 – 18 = 42 miesiące.

PODSTAWA PRAWNA:

● art. 7 ust. 2, art. 43 ust. 1 pkt 2, art. 90b ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Łukasz Gogol

ekspert w zakresie VAT, autor licznych publikacji

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2.0 sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

REKLAMA

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

REKLAMA

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA