REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód wycofany z działalności - rozliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Samochód wycofany z działalności - rozliczenie VAT
Samochód wycofany z działalności - rozliczenie VAT

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę firmę i jestem podatnikiem VAT czynnym. 10 listopada 2013 r. w ramach działalności gospodarczej kupiłem samochód. Auto było wykorzystywane tylko w działalności opodatkowanej. Zamierzam wycofać samochód z działalności. Czy muszę to rozliczyć w VAT? A jak będzie wyglądać rozliczenie, gdy sprzedam samochód przed wycofaniem z działalności?

Wycofanie samochodu z działalności nie będzie podlegało VAT, gdy przy jego nabyciu nie przysługiwało Panu prawo do odliczenia podatku. Gdy odliczono przynajmniej część VAT, jego wycofanie z działalności podlega opodatkowaniu stawką 23%. Natomiast jego sprzedaż podlega opodatkowaniu stawką 23% niezależnie od tego, czy przy jego nabyciu odliczono VAT, czy nie.

REKLAMA

Autopromocja

Podatnik może postanowić, że nie będzie wykorzystywał samochodu do działalności. Rozliczenie VAT będzie zależeć od tego, jaki wybierze sposób wycofania samochodu z działalności.

Sprzedaż samochodu

Obecnie ze zwolnienia korzysta dostawa towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT).

Aby zatem sprzedaż towaru była objęta zwolnieniem z VAT, muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki:

- towar musiał być wykorzystywany wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- z tytułu jego nabycia (importu lub wytworzenia) nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT.

Sprzedaż wysyłkowa - rozliczenie VAT

Spełnienie tylko jednego warunku oznacza, że sprzedaż towaru będzie opodatkowana.

W omawianym przypadku nie będzie spełniony pierwszy warunek, gdyż nabyty samochód był używany na potrzeby działalności opodatkowanej. Dlatego jeśli zdecyduje się Pan na sprzedaż, to niezależnie od tego, czy odliczył Pan VAT, czy nie, trzeba naliczyć 23% VAT.

REKLAMA

15 stycznia 2014 r. firma zajmująca się tylko działalnością zwolnioną z VAT (usługi w zakresie opieki medycznej) nabyła samochód od innego podatnika (została wystawiona faktura z VAT). Następnie 18 marca 2014 r. (po około dwóch miesiącach od zakupu) auto zostało sprzedane. Samochód był wykorzystywany tylko do zwolnionych z VAT usług medycznych. Zatem zostały spełnione warunki, aby firma w deklaracji VAT za marzec 2014 r. zastosowała zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Auto było wykorzystywane wyłącznie do świadczenia usług medycznych zwolnionych z podatku, tym samym firma nie miała prawa do odliczenia VAT z tytułu nabycia samochodu.

10 stycznia 2013 r. firma nabyła samochód od osoby fizycznej niebędącej podatnikiem VAT na podstawie rachunku. Następnie 15 maja 2014 r. auto zostało sprzedane. Samochód był wykorzystywany tylko do działalności opodatkowanej. Zatem firma, mimo że nie miała prawa do odliczenia (nabycie na podstawie rachunku), nie może zastosować zwolnienia z podatku, ponieważ auto było wykorzystywane do czynności opodatkowanych, a nie wyłącznie zwolnionych. Sprzedaż należy opodatkować stawką 23% VAT.

Firma musiałaby także opodatkować sprzedaż samochodu, jeżeli byłby wykorzystywany do działalność o charakterze mieszanym, tj. firma dokonuje czynności opodatkowanych (np. polegających na wynajmie pomieszczeń użytkowych) i zwolnionych z VAT (np. usługi opieki medycznej).

Korekta faktur - Raport INFOR - PDF

Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Przekazanie samochodu na cele osobiste

REKLAMA

Gdy zdecyduje się Pan na przekazanie samochodu na cele osobiste, to kwestię rozliczenia VAT należy ustalić na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy. Zgodnie z tym przepisem podlega VAT przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

- przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

- wszelkie inne darowizny.

Jednak warunkiem opodatkowania jest przysługujące podatnikowi, w całości lub w części, prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Tym samym, jeżeli przy nabyciu samochodu nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT, jego późniejsze nieodpłatne przekazanie (darowanie) nie będzie w ogóle podlegało opodatkowaniu VAT.

Darowizna samochodu, od którego przysługiwało częściowe prawo do odliczenia VAT, nie pozwoli na uniknięcie zapłaty VAT, ponieważ art. 7 ust. 2 ustawy o VAT wyklucza opodatkowanie tylko wówczas, gdy firma w ogóle nie miała prawa do odliczenia. Natomiast ograniczone prawo powoduje, że zarówno sprzedaż, jak i darowizna podlegają opodatkowaniu VAT.

Od 1 kwietnia 2014 r. sprzedaż samochodów objętych przy ich nabyciu ograniczonym prawem do odliczenia VAT podlega opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych. Nie ma znaczenia także czas używania auta. Dlatego gdy przysługiwało ograniczone odliczenie VAT przy nabyciu samochodu, to jego darowizna lub przekazanie na cele osobiste podlega VAT 23%.

Korekta nieodliczonego w całości VAT

W związku z uchyleniem zwolnienia z VAT ustawodawca wprowadził do ustawy o VAT art. 90b, który zakłada, że sprzedaż pojazdu, przy nabyciu którego przysługiwało ograniczone odliczenie, jest równoznaczna ze zmianą jego wykorzystywania z „mieszanego” na wykorzystywanie wyłącznie do działalności gospodarczej. Co za tym idzie, przy sprzedaży takiego pojazdu lub przekazaniu na cele osobiste podatnik będzie uprawniony do dokonania korekty nieodliczonego przy nabyciu pojazdu podatku naliczonego, w wysokości proporcjonalnej do pozostałego okresu korekty. Okres korekty wynosi 60 miesięcy, a dla pojazdów samochodowych o wartości początkowej nieprzekraczającej 15 000 zł – 12 miesięcy.

System korekt dotyczy pojazdów nabytych, importowanych lub wytworzonych przez podatnika od 1 kwietnia 2014 r. Jednak zgodnie z przepisem przejściowym – art. 11 ustawy z 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Poz. 312), zwiększeniem podatku naliczonego poprzez jego korektę objęte są także przypadki dokonania sprzedaży pojazdów samochodowych zakupionych przed 1 kwietnia 2014 r., objętych ograniczonym prawem do odliczania podatku (50% lub 60% kwoty podatku naliczonego, nie więcej jednak niż odpowiednio 5000 zł lub 6000 zł).


Kwota korekty powinna być obliczona według wzoru:

kwota nieodliczonego podatku / okres korekty x liczba miesięcy pozostałych do końca okresu korekty

19 grudnia 2012 r. firma nabyła samochód osobowy (netto: 50 000 zł, VAT: 11 500 zł), od którego odliczyła 6000 zł podatku naliczonego. Auto sprzedała 5 czerwca 2014 r. Pojazd był wykorzystywany tylko do działalności opodatkowanej. W związku z tym, że od 1 kwietnia 2014 r. nie ma przepisu pozwalającego na zwolnienie z VAT, firma powinna opodatkować sprzedaż stawką 23% VAT.

Jednocześnie firma ma prawo podwyższyć kwotę podatku naliczonego o 3850 zł, według wyliczenia: 5500 zł/60 x 42 = 3850 zł (kwota nieodliczonego podatku: 11 500 zł – 6000 zł = 5500 zł, podzielona przez okres korekty: 60 miesięcy, a następnie pomnożona przez liczbę miesięcy pozostałego okresu korekty: 60 – 18 = 42 miesiące.

PODSTAWA PRAWNA:

● art. 7 ust. 2, art. 43 ust. 1 pkt 2, art. 90b ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Łukasz Gogol

ekspert w zakresie VAT, autor licznych publikacji

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA