REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż wysyłkowa - rozliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Sprzedaż wysyłkowa - rozliczenie VAT
Sprzedaż wysyłkowa - rozliczenie VAT
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wątpliwości podatników VAT budzą kwestie związane ze sprzedażą towarów dostarczanych klientom kurierem. Chodzi w szczególności o określenie daty sprzedaży towaru dostarczanego odbiorcy za pośrednictwem kuriera, dokumentowanie zaliczki w przypadku, gdy termin faktycznej dostawy nie jest znany, a także możliwości skorygowania faktury w sytuacji, gdy data sprzedaży okaże się inna niż wskazana w tym dokumencie.

1. W sytuacji, gdy data sprzedaży wskazana na fakturze z różnych względów jest inna niż data faktycznej dostawy towaru spółka zobowiązana jest skorygować pierwotnie wystawioną fakturę i na fakturze korygującej jako datę sprzedaży wskazać datę, w której faktycznie miała miejsce dostawa towaru.

REKLAMA

2. Spółka postąpi zgodnie z obowiązującymi przepisami jeśli na fakturze dokumentującej otrzymanie zaliczki na zamówiony towar wskaże datę otrzymania zaliczki.

3. Dostarczając towar przez kuriera spółka jest zobowiązana jako datę sprzedaży na fakturze przyjąć datę wydania towaru kurierowi.

Takie tezy znalazły się w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 22 kwietnia 2014 r. - nr ILPP5/443-11/14-5/KG.

Wysyłka towarów kurierem - rozliczenie VAT

Sprawa dotyczyła spółki, prowadzącej działalność w branży produkcyjnej. Wyprodukowane towary wysyłała do odbiorców za pośrednictwem kuriera lub własnym transportem. Na tym tle spółka powzięła wątpliwości w kwestii momentu dostarczenia towaru, a w konsekwencji – momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółka nie posiadała przy tym regulaminu sprzedaży, nie zawierała również umów regulujących przeniesienie prawa do dysponowania towarem jak właściciel.

W związku z powyższym spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytała:

- jaką datę sprzedaży przyjąć na fakturze w przypadku dostawy towaru przez kuriera (niewiadoma jest faktyczna data dostawy);

- w jaki sposób należy określić datę sprzedaży w przypadku otrzymania zaliczki, w sytuacji gdy termin faktycznej dostawy nie jest znany;

- czy w sytuacji wystawienia faktury z umowną datą wystawienia towaru, w braku jego odebrania przez klienta, fakturę można skorygować.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

VAT 2015 - nowelizacja ustawy

Dostawa lokali i budynków – obowiązek podatkowy w VAT

Prezentując własne stanowisko, spółka wskazała, że niewiadoma jest faktyczna data dostawy, to należy przyjąć datę przekazania towaru kurierowi jako datę sprzedaży. W sytuacji otrzymania zaliczki na zamówiony towar, na fakturze jako datę sprzedaży należy przyjąć datę otrzymania zaliczki. Jeżeli spółka wysyła fakturę z umowną datą dostarczenia towaru, a klient go nie odbierze to należy taki dokument skorygować.

Zasady ogólne

REKLAMA

Organ podatkowy podzielił to stanowisko. W uzasadnieniu interpretacji wskazał, że w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. - co do zasady - termin wystawienia faktury uzależniony jest od daty sprzedaży. Datą sprzedaży na fakturze będzie zatem np. data dokonania dostawy, czy data wykonania usługi. Ustawodawca umożliwił podatnikom wystawianie faktur w terminie do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym wykonano czynność, co nie zmienia jednak faktu, że datą sprzedaży jaką należy przyjąć na fakturze musi być data faktycznego wykonania czynności opodatkowanej.

Organ wskazał, że brak regulaminu sprzedaży czy umownego uregulowania momentu przeniesienia prawa do dysponowania towarem jak właściciel oznacza, że strony poddały tę kwestię regulacjom ogólnym – w tym przypadku wynikającym z kodeksu cywilnego. Z przepisów dotyczących sprzedaży wynika, iż wydanie rzeczy następuje z chwilą powierzenia jej przez sprzedawcę przewoźnikowi z poleceniem dostarczenia do miejsca przeznaczenia uzgodnionego wcześniej z kupującym. Z chwilą, w której rzecz została powierzona przewoźnikowi, następuje formalne spełnienie świadczenia przez sprzedawcę, a na kupującego przechodzą korzyści i ciężary związane z rzeczą.

W sytuacji zatem gdy towar jest wysyłany przez dostawcę do nabywcy za pośrednictwem przewoźnika (spedytora, kuriera) dokonanie dostawy towaru następuje z chwilą wydania towaru podmiotowi, który jest zobowiązany do jego dostarczenia, z tym bowiem momentem dostawca przenosi prawo do rozporządzania towarem jak właściciel. Organ podkreślił, że oznacza to, iż spółka, dostarczając towar przez kuriera, jest zobowiązana jako datę sprzedaży (dokonania dostawy) na fakturze przyjąć datę wydania towaru kurierowi.


REKLAMA

Odnosząc się do kwestii zaliczki, Dyrektor IS wskazał, że w sytuacji, gdy spółka otrzyma zaliczkę na poczet przyszłej dostawy towaru - zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT - będzie zobowiązana wystawić fakturę, w której wskaże datę jej otrzymania.

W kwestii korygowania faktur, organ wskazał, że faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu. Zatem, jeżeli z jakichkolwiek przyczyn wystawiona przez spółkę faktura zawiera błędną datę sprzedaży, jest ona zobowiązana wystawić fakturę korygującą.

Z powyższych względów stanowisko prezentowane przez spółkę uznane zostało za prawidłowe.

opracował Zespół Zarządzania Wiedzą Działu Prawno-Podatkowego PwC

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Akcja jak z filmu! Polskie służby rozbiły gang od kontrabandy za 31 milionów

Akcja dosłownie jak z filmu – zatrzymania w kilku województwach, przeszukania, graniczny pościg i papierosy warte fortunę. Gang działał w Polsce, Czechach, Słowacji i Wielkiej Brytanii. Wpadło już 29 osób, a służby przejęły blisko 5 mln sztuk nielegalnych papierosów. Śledztwo nabiera tempa – są kolejne tropy.

Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

REKLAMA

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Czy będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

REKLAMA

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

REKLAMA