Sprzedaż wysyłkowa - rozliczenie VAT
REKLAMA
REKLAMA
1. W sytuacji, gdy data sprzedaży wskazana na fakturze z różnych względów jest inna niż data faktycznej dostawy towaru spółka zobowiązana jest skorygować pierwotnie wystawioną fakturę i na fakturze korygującej jako datę sprzedaży wskazać datę, w której faktycznie miała miejsce dostawa towaru.
REKLAMA
2. Spółka postąpi zgodnie z obowiązującymi przepisami jeśli na fakturze dokumentującej otrzymanie zaliczki na zamówiony towar wskaże datę otrzymania zaliczki.
3. Dostarczając towar przez kuriera spółka jest zobowiązana jako datę sprzedaży na fakturze przyjąć datę wydania towaru kurierowi.
Takie tezy znalazły się w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 22 kwietnia 2014 r. - nr ILPP5/443-11/14-5/KG.
Wysyłka towarów kurierem - rozliczenie VAT
Sprawa dotyczyła spółki, prowadzącej działalność w branży produkcyjnej. Wyprodukowane towary wysyłała do odbiorców za pośrednictwem kuriera lub własnym transportem. Na tym tle spółka powzięła wątpliwości w kwestii momentu dostarczenia towaru, a w konsekwencji – momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT.
Spółka nie posiadała przy tym regulaminu sprzedaży, nie zawierała również umów regulujących przeniesienie prawa do dysponowania towarem jak właściciel.
W związku z powyższym spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytała:
- jaką datę sprzedaży przyjąć na fakturze w przypadku dostawy towaru przez kuriera (niewiadoma jest faktyczna data dostawy);
- w jaki sposób należy określić datę sprzedaży w przypadku otrzymania zaliczki, w sytuacji gdy termin faktycznej dostawy nie jest znany;
- czy w sytuacji wystawienia faktury z umowną datą wystawienia towaru, w braku jego odebrania przez klienta, fakturę można skorygować.
Podyskutuj o tym na naszym FORUM
Dostawa lokali i budynków – obowiązek podatkowy w VAT
Prezentując własne stanowisko, spółka wskazała, że niewiadoma jest faktyczna data dostawy, to należy przyjąć datę przekazania towaru kurierowi jako datę sprzedaży. W sytuacji otrzymania zaliczki na zamówiony towar, na fakturze jako datę sprzedaży należy przyjąć datę otrzymania zaliczki. Jeżeli spółka wysyła fakturę z umowną datą dostarczenia towaru, a klient go nie odbierze to należy taki dokument skorygować.
Zasady ogólne
Organ podatkowy podzielił to stanowisko. W uzasadnieniu interpretacji wskazał, że w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. - co do zasady - termin wystawienia faktury uzależniony jest od daty sprzedaży. Datą sprzedaży na fakturze będzie zatem np. data dokonania dostawy, czy data wykonania usługi. Ustawodawca umożliwił podatnikom wystawianie faktur w terminie do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym wykonano czynność, co nie zmienia jednak faktu, że datą sprzedaży jaką należy przyjąć na fakturze musi być data faktycznego wykonania czynności opodatkowanej.
Organ wskazał, że brak regulaminu sprzedaży czy umownego uregulowania momentu przeniesienia prawa do dysponowania towarem jak właściciel oznacza, że strony poddały tę kwestię regulacjom ogólnym – w tym przypadku wynikającym z kodeksu cywilnego. Z przepisów dotyczących sprzedaży wynika, iż wydanie rzeczy następuje z chwilą powierzenia jej przez sprzedawcę przewoźnikowi z poleceniem dostarczenia do miejsca przeznaczenia uzgodnionego wcześniej z kupującym. Z chwilą, w której rzecz została powierzona przewoźnikowi, następuje formalne spełnienie świadczenia przez sprzedawcę, a na kupującego przechodzą korzyści i ciężary związane z rzeczą.
W sytuacji zatem gdy towar jest wysyłany przez dostawcę do nabywcy za pośrednictwem przewoźnika (spedytora, kuriera) dokonanie dostawy towaru następuje z chwilą wydania towaru podmiotowi, który jest zobowiązany do jego dostarczenia, z tym bowiem momentem dostawca przenosi prawo do rozporządzania towarem jak właściciel. Organ podkreślił, że oznacza to, iż spółka, dostarczając towar przez kuriera, jest zobowiązana jako datę sprzedaży (dokonania dostawy) na fakturze przyjąć datę wydania towaru kurierowi.
REKLAMA
Odnosząc się do kwestii zaliczki, Dyrektor IS wskazał, że w sytuacji, gdy spółka otrzyma zaliczkę na poczet przyszłej dostawy towaru - zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT - będzie zobowiązana wystawić fakturę, w której wskaże datę jej otrzymania.
W kwestii korygowania faktur, organ wskazał, że faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu. Zatem, jeżeli z jakichkolwiek przyczyn wystawiona przez spółkę faktura zawiera błędną datę sprzedaży, jest ona zobowiązana wystawić fakturę korygującą.
Z powyższych względów stanowisko prezentowane przez spółkę uznane zostało za prawidłowe.
opracował Zespół Zarządzania Wiedzą Działu Prawno-Podatkowego PwC
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat