REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż wysyłkowa - rozliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Sprzedaż wysyłkowa - rozliczenie VAT
Sprzedaż wysyłkowa - rozliczenie VAT
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wątpliwości podatników VAT budzą kwestie związane ze sprzedażą towarów dostarczanych klientom kurierem. Chodzi w szczególności o określenie daty sprzedaży towaru dostarczanego odbiorcy za pośrednictwem kuriera, dokumentowanie zaliczki w przypadku, gdy termin faktycznej dostawy nie jest znany, a także możliwości skorygowania faktury w sytuacji, gdy data sprzedaży okaże się inna niż wskazana w tym dokumencie.

1. W sytuacji, gdy data sprzedaży wskazana na fakturze z różnych względów jest inna niż data faktycznej dostawy towaru spółka zobowiązana jest skorygować pierwotnie wystawioną fakturę i na fakturze korygującej jako datę sprzedaży wskazać datę, w której faktycznie miała miejsce dostawa towaru.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

2. Spółka postąpi zgodnie z obowiązującymi przepisami jeśli na fakturze dokumentującej otrzymanie zaliczki na zamówiony towar wskaże datę otrzymania zaliczki.

3. Dostarczając towar przez kuriera spółka jest zobowiązana jako datę sprzedaży na fakturze przyjąć datę wydania towaru kurierowi.

Takie tezy znalazły się w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 22 kwietnia 2014 r. - nr ILPP5/443-11/14-5/KG.

REKLAMA

Wysyłka towarów kurierem - rozliczenie VAT

Sprawa dotyczyła spółki, prowadzącej działalność w branży produkcyjnej. Wyprodukowane towary wysyłała do odbiorców za pośrednictwem kuriera lub własnym transportem. Na tym tle spółka powzięła wątpliwości w kwestii momentu dostarczenia towaru, a w konsekwencji – momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółka nie posiadała przy tym regulaminu sprzedaży, nie zawierała również umów regulujących przeniesienie prawa do dysponowania towarem jak właściciel.

W związku z powyższym spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytała:

- jaką datę sprzedaży przyjąć na fakturze w przypadku dostawy towaru przez kuriera (niewiadoma jest faktyczna data dostawy);

- w jaki sposób należy określić datę sprzedaży w przypadku otrzymania zaliczki, w sytuacji gdy termin faktycznej dostawy nie jest znany;

- czy w sytuacji wystawienia faktury z umowną datą wystawienia towaru, w braku jego odebrania przez klienta, fakturę można skorygować.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

VAT 2015 - nowelizacja ustawy

Dostawa lokali i budynków – obowiązek podatkowy w VAT

Prezentując własne stanowisko, spółka wskazała, że niewiadoma jest faktyczna data dostawy, to należy przyjąć datę przekazania towaru kurierowi jako datę sprzedaży. W sytuacji otrzymania zaliczki na zamówiony towar, na fakturze jako datę sprzedaży należy przyjąć datę otrzymania zaliczki. Jeżeli spółka wysyła fakturę z umowną datą dostarczenia towaru, a klient go nie odbierze to należy taki dokument skorygować.

Zasady ogólne

Organ podatkowy podzielił to stanowisko. W uzasadnieniu interpretacji wskazał, że w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. - co do zasady - termin wystawienia faktury uzależniony jest od daty sprzedaży. Datą sprzedaży na fakturze będzie zatem np. data dokonania dostawy, czy data wykonania usługi. Ustawodawca umożliwił podatnikom wystawianie faktur w terminie do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym wykonano czynność, co nie zmienia jednak faktu, że datą sprzedaży jaką należy przyjąć na fakturze musi być data faktycznego wykonania czynności opodatkowanej.

Organ wskazał, że brak regulaminu sprzedaży czy umownego uregulowania momentu przeniesienia prawa do dysponowania towarem jak właściciel oznacza, że strony poddały tę kwestię regulacjom ogólnym – w tym przypadku wynikającym z kodeksu cywilnego. Z przepisów dotyczących sprzedaży wynika, iż wydanie rzeczy następuje z chwilą powierzenia jej przez sprzedawcę przewoźnikowi z poleceniem dostarczenia do miejsca przeznaczenia uzgodnionego wcześniej z kupującym. Z chwilą, w której rzecz została powierzona przewoźnikowi, następuje formalne spełnienie świadczenia przez sprzedawcę, a na kupującego przechodzą korzyści i ciężary związane z rzeczą.

W sytuacji zatem gdy towar jest wysyłany przez dostawcę do nabywcy za pośrednictwem przewoźnika (spedytora, kuriera) dokonanie dostawy towaru następuje z chwilą wydania towaru podmiotowi, który jest zobowiązany do jego dostarczenia, z tym bowiem momentem dostawca przenosi prawo do rozporządzania towarem jak właściciel. Organ podkreślił, że oznacza to, iż spółka, dostarczając towar przez kuriera, jest zobowiązana jako datę sprzedaży (dokonania dostawy) na fakturze przyjąć datę wydania towaru kurierowi.


Odnosząc się do kwestii zaliczki, Dyrektor IS wskazał, że w sytuacji, gdy spółka otrzyma zaliczkę na poczet przyszłej dostawy towaru - zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT - będzie zobowiązana wystawić fakturę, w której wskaże datę jej otrzymania.

W kwestii korygowania faktur, organ wskazał, że faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu. Zatem, jeżeli z jakichkolwiek przyczyn wystawiona przez spółkę faktura zawiera błędną datę sprzedaży, jest ona zobowiązana wystawić fakturę korygującą.

Z powyższych względów stanowisko prezentowane przez spółkę uznane zostało za prawidłowe.

opracował Zespół Zarządzania Wiedzą Działu Prawno-Podatkowego PwC

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Thermomix w kosztach prowadzonej działalności gospodarczej? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy je zna

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych osób prowadzących działalność gospodarczą nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA