REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Termin przydatności do spożycia nie powinien różnicować stawek VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Termin przydatności do spożycia nie powinien różnicować stawek VAT
Termin przydatności do spożycia nie powinien różnicować stawek VAT

REKLAMA

REKLAMA

Stosowanie stawki podstawowej VAT w zakresie określonej kategorii produktów w przypadku, gdy istnieją produkty do nich podobne, których sprzedaż jest opodatkowana stawką obniżoną, może zostać uznane za naruszenie zasady neutralności podatku VAT. Tożsamość bądź podobieństwo świadczeń powinno być oceniane z perspektywy przeciętnego konsumenta.

Stawki VAT na ciastka

Zawężenie stosowania stawki preferencyjnej wyłącznie do wyrobów ciastkarskich i ciastek z grupy PKWIU 10.71.12, które spełniają odrębny warunek dotyczący terminu przydatności do spożycia, narusza zasadę neutralności podatku VAT i zakazu różnicowania sytuacji towarów podobnych. Nie można różnicować stawek asortymentu towarowego poprzez ustalanie kryterium daty minimalnej trwałości czy terminu przydatności do spożycia. Należy przyjąć, że towary z określonego kodu CN i jego odpowiednika w ramach PKWIU powinny korzystać ze stawki obniżonej także po przekroczeniu wskazanych terminów ważności. A jedynym warunkiem zastosowania stawki obniżonej jest przynależność do kodu CN 1905 90 60 nomenklatury scalonej lub 10.71.12 PKWiU wymienione w poz. 32 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Tak wynika z ustnego uzasadnienia wyroku WSA w Warszawie z dnia 10 lutego 2014 r., III SA/Wa 2805/13 (na dzień publikacji komentarza pisemne uzasadnienie nie jest dostępne).

Sprawa dotyczyła spółki, będącej producentem wyrobów spożywczych. W ramach swojej działalności spółka dokonywała m.in.  dostaw krajowych ciastek owsianych. Przedmiotowe towary klasyfikowane są w pozycji 10.71.12 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 2008 r. oraz w ramach kodu CN 1905 90 60 nomenklatury scalonej. Data minimalnej trwałości tych towarów lub ich termin przydatności do spożycia, oznaczony zgodnie z odrębnymi przepisami jest dłuższy niż 14 i 45 dni i wynosi 12 miesięcy. Spółka od dnia 1 stycznia 2011 r. opodatkowuje dostawy krajowe przedmiotowych towarów 23% stawką podatku VAT.

Na tle powyższego, spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytała, czy w stosunku do przedmiotowych dostaw przysługuje jej prawo zastosowania obniżonej 8% stawki VAT?

REKLAMA

Przedstawiając swoje stanowisko spółka powołała się na wykładnię Dyrektywy 112, z której wynika, że państwa członkowskie mogą wyznaczać granice stawek obniżonych jedynie poprzez odwołanie do systemu nomenklatury scalonej. Tymczasem ustawa o podatku VAT nie tylko określa kategorię towarów podlegających preferencyjnej stawce podatku VAT w oparciu o klasyfikację PKWiU 2008, (która nie jest oparta nomenklaturze scalonej), ale także uzależnia stosowanie preferencyjnej stawki podatku od spełnienia przez dany towar dodatkowego warunku - daty minimalnej trwałości, która zgodnie z odrębnymi przepisami nie może przekraczać 45 dni, a w przypadku oznaczania tych towarów zgodnie z odrębnymi przepisami wyłącznie terminem przydatności do spożycia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powyższe, zdaniem spółki, wskazuje, że przysługuje jej prawo do stosowania 8% stawki podatku VAT do dostawy ciastek owsianych jako towarów z grupowania PKWiU 10.71.12 Wyroby ciastkarskie i ciastka, świeże lub 1905 90 60 nomenklatury scalonej wtedy, gdy data ich minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia przekracza 14 lub 45 dni i wynosi 12 miesięcy.

Ubezpieczenie OC dla nieokreślonego kręgu osób - skutki w PIT

Zakup na raty a obowiązek korekty kosztów

Dywidenda rzeczowa bez CIT dla spółki wypłacającej

Naruszenie zasady neutralności

Dyrektor Izy Skarbowej uznał stanowisko spółki za nieprawidłowe.

W uzasadnieniu wskazał, iż produkowane przez spółkę wyroby ciastkarskie i ciastka świeże, nie zostały wymienione w poz. 32 załącznika nr 3 do ustawy o VAT jako te, dla których znajdzie zastosowanie obniżona stawka podatku od towarów i usług. Z kolei możliwość powoływania się bezpośrednio na przepisy Dyrektywy istnieje tylko wtedy gdy przepisy krajowe są z nią niezgodne. Organ podkreślił, że w stosowanej dla potrzeb ustawy o VAT Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) zakres rzeczowy większości grupowań obejmujących wyroby został określony zakresem rzeczowym odpowiednich pozycji Nomenklatury Scalonej (CN). Tym samym, z całej gamy wyrobów sklasyfikowanych określonym kodem CN państwo członkowskie może sobie wybrać te produkty, do dostawy których będzie miała zastosowanie obniżona stawka podatku, co oznacza, że do pozostałych będzie miała zastosowanie stawka podstawowa. Zatem podkreślić należy, że PKWiU nie jest klasyfikacją oderwaną od CN.

Odnosząc się do zarzutu naruszenia zasady neutralności organ wskazał, iż zagrożenie dla tej zasady w przypadku stosowania różnych stawek podatku VAT może powstać tylko wówczas, gdy dotyczy ono towarów lub usług podobnych. Mając powyższe na uwadze należy dowieść, że istnieją różnice pomiędzy towarami opisanymi na wstępie i różnice te wpływają w sposób znaczący na decyzje konsumenta. Towary wskazane przez spółkę, w opinii organu, nie są względem siebie podobne, ani konkurencyjne.

Na powyższą interpretację spółka wniosła skargę do WSA w Warszawie, który przyznał jej rację.

W ustnym uzasadnieniu sąd wskazał, iż zawężenie stosowania stawki preferencyjnej wyłącznie do wyrobów ciastkarskich i ciastek z grupy PKWIU 10.71.12, które spełniają odrębny warunek dotyczący terminu przydatności do spożycia, narusza zasadę neutralności podatku VAT i zakazu różnicowania sytuacji towarów podobnych. Sąd podkreślił, że nie można różnicować stawek asortymentu towarowego poprzez ustalanie kryterium daty minimalnej trwałości czy terminu przydatności do spożycia. Należy przyjąć, że towary z określonego kodu CN i jego odpowiednika w ramach PKWiU powinny korzystać ze stawki obniżonej także po przekroczeniu wskazanych terminów ważności. Jedynym warunkiem zastosowania stawki obniżonej jest przynależność do kodu CN 19059060 nomenklatury scalonej lub 10.71.12 PKWIU wymienione w poz. 32 załącznika nr 3 do ustawy o VAT. Na potwierdzenie swojego stanowiska sąd  powołał wyroki NSA z dnia 28 stycznia 2013 r. (sygn. I FSK 697/12) oraz z dnia 16 maja 2013 r. (sygn. I FSK 827/12).

Uzasadnienie w przepisach Dyrektywy i systemie podatku VAT

W omawianym wyroku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wskazał na możliwość stosowania przez podatnika stawki obniżonej (8%) w odniesieniu sprzedaży ciastek owsianych, których termin przydatności do spożycia wynosi 12 miesięcy.

W naszej ocenie należy zgodzić się ze stanowiskiem zaprezentowanym przez WSA w Warszawie, bowiem znajduje ono odzwierciedlenia nie tylko w przepisach Dyrektywy 2006/112/WE w tym zakresie, ale również w fundamentalnych zasadach rządzących podatkiem VAT. Należy bowiem podkreślić, iż stosowanie stawki podstawowej w zakresie określonej kategorii produktów w przypadku, gdy istnieją produkty do nich podobne, których sprzedaż jest opodatkowana stawką obniżoną, może zostać uznane za naruszenie zasady neutralności podatku VAT.

Jednym z przejawów tej zasady jest zakaz opodatkowywania takich samych / podobnych świadczeń (świadczeń spełniających te same potrzeby konsumenta) w różny sposób. Tożsamość bądź podobieństwo świadczeń powinno być oceniane z perspektywy przeciętnego konsumenta.

Dodatkowo warto wskazać, iż tożsame stanowisko zajął Naczelny Sąd Administracyjny w przywołanym przez WSA wyroku z dnia 28 stycznia 2013 r., sygn. I FSK 697/12. W wyroku tym NSA stwierdził naruszenie przepisów unijnych przez krajowego ustawodawcę, który wprowadził do ustawy o VAT nieprzewidziany w nomenklaturze scalonej wzorzec klasyfikacji dla wyrobów ciastkarskich i ciastek tj. uzależnił ich kwalifikację dla celów podatkowych (tutaj poziom stawki VAT) od kryterium okresu przydatności do spożycia.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


Mimo, iż tożsame lub zbliżone stanowisko w podobnych sprawach prezentowane jest przez sądy administracyjne w większości przypadków, to jednak w praktyce orzeczniczej pojawiają się wyroki, z których tezami trudno się zgodzić. Przykładowo Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z dnia 30 października 2013 r., sygn. I SA/Kr 1352/13 wskazał, iż wyroby ciastkarskie i ciastka świeże, których termin przydatności do spożycia nie przekracza 45 dni i wyroby ciastkarskie i ciastka świeże, których termin przydatności do spożycia przekracza 45 dni nie są produktami podobnymi i w związku z powyższym podatnik nie jest uprawniony do stosowania obniżonej stawki VAT w odniesieniu do sprzedaży obu kategorii towarów.

Należy jednak podkreślić, iż praktyka orzecznicza sądów administracyjnych zdaje się utrwalać w tym zakresie na korzyść podatników, czego potwierdzeniem jest chociażby komentowany wyrok, który potwierdza i wyłącznie powiela tezy wcześniej postawione przez Naczelny Sąd Administracyjny.

Adam Kacprzycki,

Krzysztof Wiński

- konsultanci w Zespole ds. Podatków Pośrednich działu prawno-podatkowego PwC

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

REKLAMA