REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek podatkowy w VAT – zmiany od 1 stycznia 2014 r.

Paweł Barnik
Ekspert podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Obowiązek podatkowy w VAT – zmiany od 1 stycznia 2014 r.
Obowiązek podatkowy w VAT – zmiany od 1 stycznia 2014 r.

REKLAMA

REKLAMA

Z dniem 1 stycznia 2014 r. na mocy ustawy z 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, uległy zmianie zasady rozpoznania momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT. Zmiany te dotyczą zarówno ogólnych, jak i szczególnych momentów powstania obowiązku podatkowego.

Przestała tym samym obowiązywać wiążąca do końca 2013 r. reguła wynikająca z przepisu art. 19 ust. 4 ustawy o VAT, w myśl której – jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą – obowiązek podatkowy powstawał z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

REKLAMA

Autopromocja

Obecnie, generalna zasada stanowi, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru lub wykonania usługi, co wynika z treści art. 19a ust. 1 ustawy o VAT. Niemniej jednak nie jest to zasada bezwzględnie obowiązująca, na co wskazują chociażby szczególne momenty powstawania obowiązku podatkowego.

Spółka BIS w dniu 3.2.2014 r. otrzymała od Spółki XYZ zamówienie na meble biurowe, dla których w dniu 11.2.2014 r. wystawiła fakturę. W dniu 20.2.2014 r. miała miejsce dostawa towaru do Spółki XYZ . Kiedy w świetle nowo obowiązujących przepisów Spółka  BIS powinna rozpoznać obowiązek podatkowy dla niniejszej transakcji?

Zgodnie z obecnie obowiązującą zasadą ogólną, Spółka BIS powinna rozpoznać obowiązek podatkowy z chwilą dokonania dostawy towaru Spółce XYZ, czyli w dniu 20.2.2014 r.

Podkreślić przy tym należy, że jeśli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę (...) obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty (art. 19 ust. 8 ustawy o VAT). Innymi słowy z normy tej wynika, że otrzymanie części/całości należności implikuje (w stosunku do kwoty tej należności) obowiązek podatkowy w chwili jej uzyskania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

VAT 2013 / 2014 – powstanie obowiązku podatkowego

Obowiązek podatkowy w VAT w 2014 r. - zasady ogólne

Obowiązek podatkowy w VAT w 2014 r. - import towarów i usług

Obowiązek podatkowy VAT 2014 – czynności dokonywane nieodpłatnie

Moment powstania obowiązku podatkowego w VAT w 2014 r. - usługi budowlane i budowlano-montażowe

REKLAMA


Spółka ZYX w dniu 3.2.2014 r. otrzymała od Spółki XYZ zamówienie na meble biurowe. W dniu 5.02.2014 r. Spółka XYZ wpłaciła na konto Spółki BIS zaliczkę w wysokości 20%  całkowitej ceny, co zostało udokumentowane fakturą z dnia 11.2.2014 r. Kiedy w świetle nowo obowiązujących przepisów Spółka ZYX powinna rozpoznać obowiązek podatkowy dla niniejszej transakcji?

Skoro w dniu 05.02.2014 r. Spółka XYZ dokonała (przed dostawą mebli) wpłaty na konto spółki ZYX, oznacza to, że wpłata  niniejszych środków pieniężnych ma charakter zaliczki (stanowi bowiem część należności wpłaconej z góry na poczet przyszłej dostawy). Co w konsekwencji wskazuje, że Spółka ZYX powinna rozpoznać obowiązek podatkowy zgodnie z treścią art. 19a ust. 8 ustawy o VAT – tj. z chwilą dokonania zapłaty na poczet zamówionych mebli – czyli dnia 5.02.2014 r.

Podsumowując, w świetle obowiązujących od 1 stycznia 2014 r. przepisów zasadą jest, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru lub wykonania usługi – a jeśli przed tym momentem otrzymano całość lub część zapłaty – wówczas powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty.

Katarzyna Ignaczak

Młodszy Konsultant Podatkowy

Paweł Barnik

Kierownik Zespołu ds. Podatku VAT

ECDDP Sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA