REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Zmiany w VAT od 1 stycznia 2014 r. - vademecum
Zmiany w VAT od 1 stycznia 2014 r. - vademecum
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Z dniem 1 stycznia 2014 r. weszły w życie zasadnicze zmiany koncepcyjne dotyczące: obowiązku podatkowego, podstawy opodatkowania, fakturowania oraz podatku naliczonego w podatku od towarów i usług. Nowelizacja ta jest najpoważniejszą zmianą ustawy o podatku od towarów i usług od 2004 r.

Nowa koncepcja obowiązku podatkowego w VAT

Największa i najważniejsza  zmiana spośród wchodzących w życie z dniem 1 stycznia 2014 r. dotyczy obowiązku podatkowego. Z tą datą straci moc art. 19 ustawy o VAT, natomiast wszedł w życie art. 19a określający nowe reguły powstawania obowiązku podatkowego z tytułu odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Więcej na ten temat w tekście: Obowiązek podatkowy w VAT - zmiany od 2014 roku

Nowe reguły określania podstawy opodatkowania w VAT

Podobnie jak w przypadku art. 19 określającego zasady powstawania obowiązku podatkowego do końca 2013 r., również zasady określania podstawy opodatkowania nie są już ustalane na podstawie art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług, który został uchylony. Zastąpił go art. 29a tej ustawy. Jednocześnie uchylono art. 31 tej ustawy, który odrębnie normował podstawę opodatkowania w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Więcej na ten temat w tekście: Podstawa opodatkowania w VAT - nowe zasady od 2014 roku

REKLAMA

Nowe zasady ustalania momentu odliczenia podatku naliczonego

Z dniem 1 stycznia 2014 r. zmienione zostały regulacje dotyczące momentu, w którym podatnik może pomniejszyć zobowiązanie podatkowe poprzez wykazanie podatku naliczonego. Nowe zasady w zakresie odliczenia podatku dokonane zostały w ramach obowiązującego już wcześniej art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Więcej na ten temat w tekście: Moment odliczenia VAT naliczonego - zmiany 2014

Zasady fakturowania od dnia 1 stycznia 2014 r.

Od dnia 1 stycznia 2014 r. uchylono przepisy regulujące przed tą datą fakturowanie, tj. art. 106 oraz akty wykonawcze wydane na jego podstawie. W ich miejsce ustawodawca wprowadził art. 106a, który kompleksowo reguluje nowe zasady fakturowania.

Więcej na ten temat w tekście: Faktury i fakturowanie od 1 stycznia 2014 r.

Towary używane - rozliczanie VAT

Od dnia 1 stycznia 2014 r. zwolnienie dla towarów używanych uległo istotnemu zawężeniu. Przesłanką skorzystania ze zwolnienia jest wykorzystywanie towaru wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku oraz brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tego towaru. Od dnia 1 stycznia 2014 r. dla korzystania ze zwolnienia nie istnieją także wymogi używania towaru przez dany okres czasu.

Eksport towarów

Wchodzące w życie z dniem 1 stycznia 2014 r. przepisy w zakresie obowiązku podatkowego w odniesieniu do eksportu towarów nie przewidują szczególnych zasad jego rozpoznawania. Podatnik dokonujący eksportu towarów jest zobligowany rozpoznać obowiązek podatkowy zgodnie z zasadami ogólnymi, tj. w rozliczeniu za okres, w którym dokona dostawy towarów, a jeżeli przed dokonaniem dostawy towarów podatnik otrzyma całość lub części zapłaty, jest on obowiązany wykazać podatek należny w odniesieniu do otrzymanej kwoty, w rozliczeniu za okres, w którym ją otrzymał.

Znowelizowane przepisy nie określają odrębnych reguł ustalania podstawy opodatkowania z tytułu eksportu towarów, a zatem jej ustalenie u eksportera odbywać będzie się na zasadach ogólnych.

Istotnym rozwiązaniem dla eksporterów będzie możliwość warunkowego zastosowania stawki 0%. Jej zastosowanie będzie uzależnione od okoliczności, w których wywóz towarów nastąpi w terminie 2 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym podatnik potrzymał zapłatę i w tym terminie otrzyma dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium UE.

Import towarów

Obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów, podobnie jak do końca 2013 r.,  powstaje z chwilą powstania długu celnego.

Zasady ustalania podstawy opodatkowania zostały określone odrębnie od zasad ogólnych. Podstawę opodatkowania w imporcie towarów stanowi wartość celna powiększona o należne cło oraz podatek akcyzowy. W przypadku towarów objętych szczególnymi procedurami wprowadzono odrębne zasady ustalania podstawy opodatkowania. Dodatkowo ustawodawca określił rodzaje wydatków, które wlicza się do podstawy opodatkowania.

Transakcje wewnątrzwspólnotowe

W odniesieniu do wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów istotne zmiany wprowadzono w zakresie ustalania momentu powstania prawa do odliczenia podatku naliczonego. Od dnia 1 stycznia 2014 r. generalna zasada odliczania podatku z tytułu dokonania tej czynności pozostaje bez zmian, jednak uzależniona została od spełniania dodatkowych warunków, tj. otrzymania faktury dokumentującej WNT w terminie 3 miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy oraz uwzględnienia kwoty podatku należnego z tytułu WNT w deklaracji podatkowej, w której podatnik jest obowiązany rozliczyć podatek.

Spośród zmian w zakresie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów szvczególną uwagę należy zwrócić na usunięcie wymogu zarejestrowania podatnika w Polce do celów transakcji wewnątrzwspólnotowych jako przesłanki rozpoznania WDT.

Utrzymanie stawek VAT w wysokości 5%, 8% i 23%.

Ustawą z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw przedłużono do dnia 31 grudnia 2016 r. stosowanie podwyższonych stawek podatku od towarów i usług. Oznacza to, że w okresie od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. podstawowa stawka podatku wynosi 23%, a stawka obniżona wynosi 8%. Ustawa przewiduje również stawkę podatku w wysokości 5% na wybrane towary. Jednocześnie uchylono przepisy przewidujące warunkowe podwyższenie stawek podatku w przypadku, gdyby doszło do przekroczenia progu 55% wartości relacji kwoty państwowego długu publicznego do PKB.

Nabycie samochodu od dnia 1 stycznia 2014 r. - odliczenie VAT

Od dnia 1 stycznia 2014 r. miały zostać wprowadzone ograniczenia polegające na odliczeniu prawa podatnika do odliczenia od zakupu, wynajmu lub leasingu niektórych silnikowych pojazdów drogowych oraz wydatków związanych z tymi pojazdami (paliwa silnikowe, wydatki eksploatacyjne), jeśli nie są one używane wyłącznie do celów działalności gospodarczej (wykorzystywane również do celów prywatnych), a wydatki nie są w całości związane z działalnością gospodarczą podatnika. W obecnym stanie prac legislacyjnych w styczniu 2014 r. obowiązywać będą jednak przepisy 86a i art. 88a natomiast zmiany wynikające z decyzji Komisji Europejskiej zostaną wprowadzone najprawdopodobniej w trakcie 2014 r.

Od dnia 1 stycznia 2014 r. obowiązują zasady odliczania podatku przy nabyciu samochodów osobowych i niektórych innych niż samochody osobowe pojazdów samochodowych. Zachowano ograniczenie w zakresie prawa do odliczenia 60 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca (nie więcej jednak niż 6000 zł) w przypadku nabycia:

1)  samochodów osobowych,

2) innych niż samochody osobowe pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Konstrukcja przepisów art. 86a nie odbiega od regulacji dotychczas znajdujących się w art. 3 ustawy o zmianie ustawy o podatku do towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym. Niemniej jednak zmianie uległy kryteria, których spełnienie uzależnia prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego. Do kryteriów tych zalicza się: dopuszczalna ładowność – największa masa ładunku i osób, jaką może przewozić pojazd, która stanowi różnicę dopuszczalnej masy całkowitej i masy własnej pojazdu, dopuszczalna masa całkowita oraz świadectwo homologacji. Brak stosowanego zapisu w  świadectwie homologacji o dopuszczalnej ładowności lub liczbie miejsc powoduje uznanie pojazdu samochodowego za samochód osobowy. Ograniczenie to nie dotyczy przypadków, gdy odprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze stanowi przedmiot działalności podatnika.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Polecamy: Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo


Docelowy model odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu samochodów osobowych i paliwa wykorzystywanego do ich napędu wynika z opublikowanej w dniu 28 grudnia 2013 r. Decyzji Wykonawczej Rady z dnia 17 grudnia 2013 r. upoważniającej Rzeczpospolitą Polską do stosowania środków stanowiących odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a) i art. 168 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Na podstawie przedmiotowej decyzji Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt nowelizacji ustawy z dnia 11 marca 2004 r., zgodnie z którym nabycie pojazdu samochodowego o dopuszczalnej ładowności poniżej 3,5 tony będzie uprawiło do odliczenia podatku naliczonego w wysokości 50%. Ograniczenie w tej wysokości dotyczy również wydatków związanych z eksploatacją takich pojazdów (m.in. wydatki na zakup paliwa, usług naprawy i konserwacji pojazdów itp.).

VAT od samochodów i paliw w 2014 r. – zmiana ustawy o VAT

Co istotne  - projekt przewiduje, że w zakresie nabycia paliwa do napędu pojazdów samochodowych prawo do odliczenia podatku naliczonego w wysokości 50% będzie przysługiwało dopiero od dnia 1 lipca 2015 r. Projekt przewiduje również wyjątki od wspomnianej wyżej zasady, które dotyczą pojazdów specjalnych enumeratywnie wymienionych pojazdów oraz dodatkowo ograniczeń w prawie do odliczenia nie stosuje się do pojazdów, które są wykorzystywane wyłącznie do prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej (projekt przewiduje w tym przypadku obowiązek prowadzenia szczegółowej ewidencji przebiegu pojazdu).

* * *

Szczegółowe zasady sporządzania pierwszej deklaracji VAT- 7 za styczeń 2014 r. pod rządami przebudowanego podatku od towarów i usług

W związku ze zbliżającym się terminem sporządzenia pierwszej deklaracji VAT-7 za styczeń 2014 roku pod rządami przebudowanego podatku od towarów usług (jest to najgłębsza w dwudziestoletniej historii  przebudowa zasad, deklarowania i rozliczania podatku od towarów i usług) Instytut Studiów Podatkowych opracował wzorzec wewnętrznego  polecenia służbowego na cele realizacji tego obowiązku.

Dokument ten pt.: „Szczegółowe zasady sporządzania pierwszej deklaracji VAT- 7 za styczeń 2014 r. pod rządami przebudowanego podatku od towarów i usług”, udostępniany jest przez Instytut na zasadzie rocznej licencji, w ramach której Instytut zobowiązuje się do opracowania i dostarczenia nowej wersji dokumentu wraz ze zmieniającym się stanem prawno-podatkowym.

Dokument ten stanowi niezwykle przydatne, przejrzyste i czytelne narzędzie ułatwiające wypełnienie deklaracji VAT-7 za styczeń 2014 r. Nabywca otrzyma dokument, który zbudowany został w oparciu o obowiązujący wzór deklaracji VAT-7. Działy dokumentu stanowią odzwierciedlenie poszczególnych części deklaracji VAT-7. Każdy rozdział dokumentu odwołuje się do konkretnych pól w deklaracji.

Dzięki temu użytkownik tego dokumentu, po zidentyfikowaniu problemu, będzie mógł bez kłopotu odszukać odpowiedzi na nurtujące go pytania. W dokumencie omówiono wszystkie nowe zagadnienia, niezbędne do prawidłowego wypełnienia tej deklaracji VAT-7 , m.in.  w zakresie nowego obowiązku podatkowego, podstawy opodatkowania, podatku naliczonego, prawa do odliczenia oraz  obowiązkowych korekt.

Szczegółowe zasady sporządzania pierwszej deklaracji VAT-7 można  nabyć  poprzez formularz zamówienia.

Wszelkich niezbędnych informacji w powyższym zakresie udziela Pan Andrzej Sarna pod nr tel. (22) 517 30 86, e-mail: andrzej.sarna@isp-modzelewski.pl .

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA