VAT od samochodów i paliw w 2014 r. – zmiana ustawy o VAT
REKLAMA
REKLAMA
Nowelizacja ustawy o VAT – odliczenie VAT od samochodów i paliw
Najprawdopodobniej z dniem 1 marca 2014 r. wejdą w życie znowelizowane przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r., zmieniające zasady odliczenia podatku z tytułu nabycia (importu, WNT, leasingu) samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie nieprzekraczającej 3,5 tony, paliwa do ich napędu oraz innych wydatków eksploatacyjnych. Jest to konsekwencją wydania przez Radę decyzji wykonawczej upoważniająca Polskę do stosowania środków stanowiących odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a) i art. 168 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.
REKLAMA
Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji ustawy o VAT w tym zakresie.
Odliczenie VAT od samochodów i paliw 2014 - projekt ustawy
100% albo 50% VAT od odliczenia
Projektowana ustawa wprowadzi w podatku VAT możliwość 50% odliczania podatku naliczonego w odniesieniu do wszystkich wydatków dotyczących pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, wykorzystywanych zarówno do celów związanych z opodatkowaną działalnością gospodarczą, jak i do użytku prywatnego.
Wydatkami związanymi z pojazdami samochodowymi są w szczególności wydatki dotyczące ich nabycia, importu lub wytworzenia, użytkowania na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze.
Ponadto zaliczać się będą do nich wydatki o charakterze eksploatacyjnym (usługami naprawy i konserwacji, nabyciem innych towarów i usług związanych z eksploatacją tych pojazdów), przy czym w przypadku wydatków związanych z paliwem do napędu samochodów osobowych będzie obowiązywał okres przejściowy obowiązujący do dnia 30 czerwca 2015 r.
Okres przejściowy nie dotyczy wydatków na paliwa do samochodów, które są wykorzystywane w 100% do działalności gospodarczej.
Dany wydatek zostanie uznany za związany z pojazdem samochodowym jeżeli dotyczy pojazdu wykorzystywanego w działalności gospodarczej podatnika.
Zgodnie z nowymi regulacjami pełne prawo do odliczenia będzie przysługiwało w odniesieniu do wydatków związanych z następującymi kategoriami pojazdów:
1. pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony;
2. pojazdy konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;
3. pojazdy inne niż samochody osobowe mające jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowane na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;
4. pojazdy typu pickup;
5. pojazdy samochodowe posiadające kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczonym do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;
6. pojazdy specjalne (agregat elektryczny / spawalniczy, do prac wiertniczych, koparka, koparkospycharka, ładowarka, podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych, żuraw samochodowy), jeżeli z dokumentów wydanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym wynika, że jest to pojazd specjalny;
7. pojazdy wykorzystywane przez podatnika wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli obiektywne okoliczności ich wykorzystywania, dodatkowo potwierdzone prowadzoną ewidencją przebiegu, wykluczają możliwość użycia do celów prywatnych.
REKLAMA
W przypadku ostatniej kategorii pojazdów znowelizowane przepisy przewidują wyjątkowo skomplikowane i uciążliwe dla podatnika zasady pełnego prawa do odliczenia. Fakt wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych. Oznacza to, że dla odliczenia pełnej kwoty podatku absolutnie decydujące znaczenie będą miały okoliczności wykorzystywania pojazdów – nie tylko faktyczne, ale także potencjalne.
W praktyce z pełnego prawa do odliczenia nie będą mogli skorzystać podatnicy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą dojeżdżający samochodem z miejsca zamieszkania do pracy lub pracujący w miejscu zamieszkania. Firmy, których pracownicy korzystają z samochodów służbowych, będą musiały zadbać o wyeliminowanie owych „potencjalnych możliwości” poprzez odpowiednie sformułowanie umów z pracownikami, regulaminów itp. wprowadzając zakaz używania samochodów firmowych do jakichkolwiek celów prywatnych.
Odwołanie się przez autorów projektu do pojęć nieostrych i kategorii ocennych, sprawia że w tym rozwiązaniu należy upatrywać źródła przyszłych sporów podatników z organami administracji podatkowej oraz sądami.
Podyskutuj o tym na naszym FORUM
Polecamy: Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo
Ewidencja przebiegu
Dodatkowo brak użytku prywatnego musi być potwierdzony prowadzoną ewidencją przebiegu. Powinna ona zawierać: numer rejestracyjny pojazdu, dzień rozpoczęcia i zakończenia wykorzystywania pojazdu do wyłącznie do działalności gospodarczej, stan licznika z początku i końca prowadzenia ewidencji, kolejny numer wpisu, datę i cel wyjazdu, opis trasy (skąd – dokąd), liczbę faktycznie przejechanych kilometrów, podpis osoby kierującej pojazdem wraz z potwierdzeniem autentyczności przez podatnika, liczbę przejechanych kilometrów na koniec każdego okresu rozliczeniowego i dzień zakończenia prowadzenia ewidencji.
Wymóg prowadzenia ewidencji nie dotyczy pojazdów samochodowych przeznaczonych wyłącznie do odsprzedaży lub oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, jeżeli odsprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika.
Ostatnim warunkiem uzyskania pełnego prawa do odliczenia będzie obowiązek złożenia przez podatnika w urzędzie skarbowym informacji o tych pojazdach w terminie 7 dni od dnia, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami. Dodatkowo podatnik będzie zobowiązany do dokonania aktualizacji, złożonej wcześniej informacji, jeżeli nastąpi zmiana przeznaczenia pojazdu.
Wprowadzenie zmian w pojeździe, wskutek których traci on swoje specyficzne, określone ustawa wymagania techniczne, powoduje, że od dnia wprowadzenia tych zmian nie jest on już wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej. Oznacza to, że wydatki z nim związane będą korzystały z ograniczonego prawa do odliczenia, chyba że wykorzystywanie tych pojazdów te spełnia kryteria obiektywności, dodatkowo potwierdzone prowadzoną ewidencją przebiegu.
Pełna kwotę podatku będzie można również odliczyć od wydatków dotyczących towarów montowanych w pojazdach samochodowych i związanych z nimi usługami montażu i serwisu, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika (np. taksometr w taksówce).
Odliczanie VAT od samochodów w 2014 roku – komentarz do projektu zmian w ustawie o VAT
Nowe zasady odliczania VAT od samochodów w 2014 roku
Korekta VAT naliczonego
Projektowana nowelizacja wprowadza nowy system korekty podatku naliczonego. W przypadku gdy podatnik w ciągu 60 miesięcy (12 miesięcy w przypadku pojazdów o wartości początkowej nieprzekraczającej 15000 zł) od nabycia pojazdów samochodowych (samochodu osobowego lub innego pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, z wyłączeniem pojazdów konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób), zmienia jego przeznaczenie będzie on obowiązany do zmniejszenia podatku odliczonego (w przypadku pojazdów korzystających z pełnego odliczenia) lub zwiększenia podatku do odliczenia w odpowiedniej proporcji do pozostałego okresu korekty (w przypadku pojazdów korzystających z ograniczonego prawa do odliczenia).
Dodatkowo przyjęto założenie, że sprzedaż pojazdu przy nabyciu którego przysługiwało ograniczone prawo do odliczenia oznacza zmianę jego przeznaczenia na wykorzystanie wyłącznie do działalności gospodarczej, a tym samym uprawnia podatnika do dokonania korekty nieodliczonego podatku – w wysokości proporcjonalnej do pozostałego okresu korekty. Okres korekty będzie liczony odpowiednio od dnia nabycia, dokonania importu lub oddania do używania pojazdu. Projektowany system korekt nie będzie miał zastosowania do pojazdów nabywanych w drodze leasingu operacyjnego, najmu, dzierżawy i innych umów o podobnym charakterze.
Marek Zagórski, konsultant w Instytucie Studiów Podatkowych
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat