REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT od bankowozu - nie trzeba ciągle wozić pieniędzy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Odliczenie VAT od bankowozu - nie trzeba ciągle wozić pieniędzy
Odliczenie VAT od bankowozu - nie trzeba ciągle wozić pieniędzy

REKLAMA

REKLAMA

W przepisach o VAT brak jest wyraźnego warunku, że do odliczenia w całości podatku naliczonego od zakupu samochodu specjalnego (bankowozu) niezbędne jest, by pojazd ten był wykorzystywany do działalności opodatkowanej zgodnie z jego funkcją. Kupno bankowozu nie jest omijaniem przepisów, gdyż nie jest tutaj tworzona całkowicie sztuczna konstrukcja w celu odliczenia podatku.

Skoro ustawodawca nie zawarł w przepisie żadnych zastrzeżeń dotyczących możliwości odliczania podatku naliczonego, sąd nie może ich za ustawodawcę przyjmować.

REKLAMA

REKLAMA

Tak wynika z ustnego uzasadnienia wyroku WSA w Krakowie z dnia 27 grudnia 2013 r., I SA/Kr 1639/13.

Odliczenie VAT od wydatków dotyczących bankowozów

Sprawa dotyczyła spółki, w stosunku do której wydana została decyzja kwestionująca  prawo do odliczenia w pełnej wysokości podatku naliczonego z faktur dotyczących rat leasingowych z tytułu nabycia samochodu specjalnego (bankowozu), jak również paliwa do tego pojazdu. W opinii organu podatkowego, spółce przysługiwało jedynie prawo do odliczenia 60% każdej raty leasingowej, do kwoty łącznie 6.000 zł.

W efekcie podatek naliczony został - zdaniem organu - przez spółkę zawyżony. W opinii organu samochód specjalny spełniał faktycznie wymogi bankowozu, jednak w istocie do przewożenia pieniędzy wykorzystywany był sporadycznie.

REKLAMA

Dodatkowo organ w toku kontroli ustalił, iż przewożone sumy pieniędzy nie przekroczyły jednej jednostki obliczeniowej, o której mowa w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 września 2010 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać ochrona wartości pieniężnych przechowywanych i transportowanych przez przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Podstawa opodatkowania VAT 2014 – zmiana ustawy o VAT

Obowiązek podatkowy w VAT w 2014 r. - zasady ogólne

Podsumowując – w opinii organu podatkowego nie było potrzeby używania bankowozu do przewożenia gotówki przez spółkę. Organ podatkowy ustalił również, iż spółka korzystała z firmy zajmującej się konwojowaniem, a skoro tak, to nie było potrzeby korzystania z bankowozu. W konsekwencji organ uznał, iż z uwagi na to, że pojazd incydentalnie wykorzystywany był do przewożenia pieniędzy, to nie spełniał wymogów pojazdu specjalnego w rozumieniu przepisów o VAT.

Spółka przyznała, iż bankowóz nie służy wyłącznie do przewożenia gotówki. Jednak w jej opinii wystarczającą przesłanką do skorzystania ze 100% odliczenia podatku naliczonego jest wykorzystywanie go w działalności opodatkowanej.

Po wyczerpaniu toku instancyjnego spółka złożyła skargę do WSA, który przyznał jej rację i uchylił zaskarżoną decyzję.

W ustnym uzasadnieniu sąd stwierdził, iż w przepisach ustawy o VAT brak jest wyraźnego zastrzeżenia z którego wynikałoby, że do odliczenia w całości podatku naliczonego od zakupu samochodu specjalnego niezbędne jest, by pojazd ten był wykorzystywany do działalności opodatkowanej zgodnie z jego funkcją.

W ocenie sądu skoro ustawodawca przewidział możliwość przekształcenia samochodu osobowego w bankowóz i nie przewidział żadnych zastrzeżeń w przepisie podatkowym, np., że odliczenie może przysługiwać tylko w stosunku do samochodów wykorzystywanych zgodnie z ich funkcją, to podatnikowi wolno zawsze wybrać korzystniejszą formę transakcji, o ile nie jest ona całkowicie pozorna.


Kupno bankowozu nie jest omijaniem przepisów, np. takim jak wskazuje się w wyroku TSUE z dnia 21 lutego 2006 r. w sprawie C-255/02 (Halifax i in.), gdyż nie powoduje wytworzenia całkowicie sztucznej konstrukcji w celu odliczenia podatku. Skoro zatem ustawodawca nie zawarł w przepisie żadnych zastrzeżeń dotyczących możliwości odliczania podatku naliczonego, sąd nie może ich za ustawodawcę przyjmować.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Polecamy: Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo

Opracowanie opisu orzeczenia: Zespół Zarządzania Wiedzą Działu Prawno-Podatkowego PwC

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA