REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT od bankowozu - nie trzeba ciągle wozić pieniędzy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Odliczenie VAT od bankowozu - nie trzeba ciągle wozić pieniędzy
Odliczenie VAT od bankowozu - nie trzeba ciągle wozić pieniędzy

REKLAMA

REKLAMA

W przepisach o VAT brak jest wyraźnego warunku, że do odliczenia w całości podatku naliczonego od zakupu samochodu specjalnego (bankowozu) niezbędne jest, by pojazd ten był wykorzystywany do działalności opodatkowanej zgodnie z jego funkcją. Kupno bankowozu nie jest omijaniem przepisów, gdyż nie jest tutaj tworzona całkowicie sztuczna konstrukcja w celu odliczenia podatku.

Skoro ustawodawca nie zawarł w przepisie żadnych zastrzeżeń dotyczących możliwości odliczania podatku naliczonego, sąd nie może ich za ustawodawcę przyjmować.

REKLAMA

Autopromocja

Tak wynika z ustnego uzasadnienia wyroku WSA w Krakowie z dnia 27 grudnia 2013 r., I SA/Kr 1639/13.

Odliczenie VAT od wydatków dotyczących bankowozów

REKLAMA

Sprawa dotyczyła spółki, w stosunku do której wydana została decyzja kwestionująca  prawo do odliczenia w pełnej wysokości podatku naliczonego z faktur dotyczących rat leasingowych z tytułu nabycia samochodu specjalnego (bankowozu), jak również paliwa do tego pojazdu. W opinii organu podatkowego, spółce przysługiwało jedynie prawo do odliczenia 60% każdej raty leasingowej, do kwoty łącznie 6.000 zł.

W efekcie podatek naliczony został - zdaniem organu - przez spółkę zawyżony. W opinii organu samochód specjalny spełniał faktycznie wymogi bankowozu, jednak w istocie do przewożenia pieniędzy wykorzystywany był sporadycznie.

Dodatkowo organ w toku kontroli ustalił, iż przewożone sumy pieniędzy nie przekroczyły jednej jednostki obliczeniowej, o której mowa w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 września 2010 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać ochrona wartości pieniężnych przechowywanych i transportowanych przez przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Podstawa opodatkowania VAT 2014 – zmiana ustawy o VAT

Obowiązek podatkowy w VAT w 2014 r. - zasady ogólne

Podsumowując – w opinii organu podatkowego nie było potrzeby używania bankowozu do przewożenia gotówki przez spółkę. Organ podatkowy ustalił również, iż spółka korzystała z firmy zajmującej się konwojowaniem, a skoro tak, to nie było potrzeby korzystania z bankowozu. W konsekwencji organ uznał, iż z uwagi na to, że pojazd incydentalnie wykorzystywany był do przewożenia pieniędzy, to nie spełniał wymogów pojazdu specjalnego w rozumieniu przepisów o VAT.

Spółka przyznała, iż bankowóz nie służy wyłącznie do przewożenia gotówki. Jednak w jej opinii wystarczającą przesłanką do skorzystania ze 100% odliczenia podatku naliczonego jest wykorzystywanie go w działalności opodatkowanej.

Po wyczerpaniu toku instancyjnego spółka złożyła skargę do WSA, który przyznał jej rację i uchylił zaskarżoną decyzję.

REKLAMA

W ustnym uzasadnieniu sąd stwierdził, iż w przepisach ustawy o VAT brak jest wyraźnego zastrzeżenia z którego wynikałoby, że do odliczenia w całości podatku naliczonego od zakupu samochodu specjalnego niezbędne jest, by pojazd ten był wykorzystywany do działalności opodatkowanej zgodnie z jego funkcją.

W ocenie sądu skoro ustawodawca przewidział możliwość przekształcenia samochodu osobowego w bankowóz i nie przewidział żadnych zastrzeżeń w przepisie podatkowym, np., że odliczenie może przysługiwać tylko w stosunku do samochodów wykorzystywanych zgodnie z ich funkcją, to podatnikowi wolno zawsze wybrać korzystniejszą formę transakcji, o ile nie jest ona całkowicie pozorna.


Kupno bankowozu nie jest omijaniem przepisów, np. takim jak wskazuje się w wyroku TSUE z dnia 21 lutego 2006 r. w sprawie C-255/02 (Halifax i in.), gdyż nie powoduje wytworzenia całkowicie sztucznej konstrukcji w celu odliczenia podatku. Skoro zatem ustawodawca nie zawarł w przepisie żadnych zastrzeżeń dotyczących możliwości odliczania podatku naliczonego, sąd nie może ich za ustawodawcę przyjmować.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Polecamy: Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo

Opracowanie opisu orzeczenia: Zespół Zarządzania Wiedzą Działu Prawno-Podatkowego PwC

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA