REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy odliczyć podatek VAT od nabytej licencji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Kiedy odliczyć podatek VAT od nabytej licencji
Kiedy odliczyć podatek VAT od nabytej licencji

REKLAMA

REKLAMA

W wielu różnorodnych gałęziach gospodarki jedną z nieodzownych czynności związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej jest nabywanie licencji. Udzielenie licencji z reguły przewiduje możliwość korzystania z niej przez dłuższy czas (przykładowo przez kilka tygodni czy też kilka miesięcy).

W przypadku, gdy otrzymanie faktury następuje przed wykonaniem usługi, dosyć często u jej nabywców powstaje wątpliwość w zakresie właściwego sposobu odliczenia naliczonego w niej podatku VAT. Kiedy zatem należy prawidłowo odliczyć podatek naliczony z tytułu nabycie licencji?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Moment odliczenia podatku naliczonego

Co do zasady, podatnik jest uprawniony do dokonania odliczenia podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał fakturę (art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT). Nie w każdej jednakże sytuacji samo otrzymanie faktury jest już wystarczające, aby skorzystać z analizowanego uprawnienia.

Należy bowiem pamiętać, że dokonanie odliczenia jest możliwe, gdy nabywca towaru/usługi nabył prawo do rozporządzania towarem jak właściciel lub gdy nastąpiło wykonanie zakupionej usługi. Innymi słowy, możliwość odliczenia podatku naliczonego uzależniona jest od posiadania przez podatnika faktury, która dokumentuje faktycznie wykonane czynności.

Przedstawiony wymóg przewidziany został w art. 86 ust. 12 ustawy o VAT, który stanowi, że że  w przypadku otrzymania faktury przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel lub przed wykonaniem usługi, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje z chwilą nabycia prawa do rozporządzania towarem lub z chwilą wykonania usługi.

REKLAMA

Sprzedaż wierzytelności - opodatkowanie VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Żywność na cele charytatywne bez VAT

Odliczenie w przypadku nabycia licencji

Od opisanego ograniczenia przewidziane zostały jednakże odstępstwa. Przedmiotowa zasada nie znajduje bowiem zastosowania w odniesieniu do niektórych transakcji. Przypadki, w których mimo otrzymania faktury przed wykonaniem usługi nie jest konieczne wstrzymanie się z odliczeniem podatku naliczonego wymienione zostały w art. 86 ust. 12a ustawy o VAT. Wśród czynności wymienionych w tym artykule znalazły się m.in. usługi udzielenia licencji.

Skoro zaś, w przypadku faktur dotyczących udzielenia licencji nie znajduje opisane powyżej ograniczenie, otrzymanie faktury z tytułu nabycia licencji przed wykonaniem tej usługi nie wymaga wstrzymania się z odliczeniem naliczonego z niej wynikającego (do momentu wykonania owej usługi, czyli upływu okresu czasu, na który licencja została udzielona). Odliczenie z tytułu faktury dokumentującej udzielenie licencji powinno być dokonane w podstawowym terminie, czyli w rozliczeniu za okres w którym otrzymano fakturę (ewentualnie w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych).

Polska Spółka X  dnia 24 września 2013 r. otrzymała (od innego polskiego podmiotu) fakturę dotyczącą udzielenia licencji na korzystanie z oprogramowania do obsługi maszyny produkcyjnej należącej do Spółki X. Licencja przewiduje możliwość korzystania z oprogramowania od początku września 2013 r. do końca grudnia 2014 r. Termin płatności za przedmiotową licencję ustalony został na 15 października 2013 r.

Ponieważ faktura dotyczyła licencji, Spółka X nie musi wstrzymać się z odliczenia naliczonego podatku naliczonego do czasu wykonania przedmiotowej usługi (do końca grudnia 2014 r.). W takim przypadku Spółka X uprawniona jest do ww. odliczenia w rozliczeniu za miesiąc, w którym otrzymała fakturę (a zatem w rozliczeniu za wrzesień 2013 r.; ewentualnie w rozliczeniu za październik lub listopad 2013 r.).

Tomasz Kolarczyk, konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

REKLAMA

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

REKLAMA