REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy odliczyć podatek VAT od nabytej licencji

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Kiedy odliczyć podatek VAT od nabytej licencji
Kiedy odliczyć podatek VAT od nabytej licencji

REKLAMA

REKLAMA

W wielu różnorodnych gałęziach gospodarki jedną z nieodzownych czynności związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej jest nabywanie licencji. Udzielenie licencji z reguły przewiduje możliwość korzystania z niej przez dłuższy czas (przykładowo przez kilka tygodni czy też kilka miesięcy).

W przypadku, gdy otrzymanie faktury następuje przed wykonaniem usługi, dosyć często u jej nabywców powstaje wątpliwość w zakresie właściwego sposobu odliczenia naliczonego w niej podatku VAT. Kiedy zatem należy prawidłowo odliczyć podatek naliczony z tytułu nabycie licencji?

REKLAMA

Autopromocja

Moment odliczenia podatku naliczonego

Co do zasady, podatnik jest uprawniony do dokonania odliczenia podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał fakturę (art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT). Nie w każdej jednakże sytuacji samo otrzymanie faktury jest już wystarczające, aby skorzystać z analizowanego uprawnienia.

Należy bowiem pamiętać, że dokonanie odliczenia jest możliwe, gdy nabywca towaru/usługi nabył prawo do rozporządzania towarem jak właściciel lub gdy nastąpiło wykonanie zakupionej usługi. Innymi słowy, możliwość odliczenia podatku naliczonego uzależniona jest od posiadania przez podatnika faktury, która dokumentuje faktycznie wykonane czynności.

Przedstawiony wymóg przewidziany został w art. 86 ust. 12 ustawy o VAT, który stanowi, że że  w przypadku otrzymania faktury przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel lub przed wykonaniem usługi, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje z chwilą nabycia prawa do rozporządzania towarem lub z chwilą wykonania usługi.

Sprzedaż wierzytelności - opodatkowanie VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Żywność na cele charytatywne bez VAT

Odliczenie w przypadku nabycia licencji

Od opisanego ograniczenia przewidziane zostały jednakże odstępstwa. Przedmiotowa zasada nie znajduje bowiem zastosowania w odniesieniu do niektórych transakcji. Przypadki, w których mimo otrzymania faktury przed wykonaniem usługi nie jest konieczne wstrzymanie się z odliczeniem podatku naliczonego wymienione zostały w art. 86 ust. 12a ustawy o VAT. Wśród czynności wymienionych w tym artykule znalazły się m.in. usługi udzielenia licencji.

Skoro zaś, w przypadku faktur dotyczących udzielenia licencji nie znajduje opisane powyżej ograniczenie, otrzymanie faktury z tytułu nabycia licencji przed wykonaniem tej usługi nie wymaga wstrzymania się z odliczeniem naliczonego z niej wynikającego (do momentu wykonania owej usługi, czyli upływu okresu czasu, na który licencja została udzielona). Odliczenie z tytułu faktury dokumentującej udzielenie licencji powinno być dokonane w podstawowym terminie, czyli w rozliczeniu za okres w którym otrzymano fakturę (ewentualnie w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych).

Polska Spółka X  dnia 24 września 2013 r. otrzymała (od innego polskiego podmiotu) fakturę dotyczącą udzielenia licencji na korzystanie z oprogramowania do obsługi maszyny produkcyjnej należącej do Spółki X. Licencja przewiduje możliwość korzystania z oprogramowania od początku września 2013 r. do końca grudnia 2014 r. Termin płatności za przedmiotową licencję ustalony został na 15 października 2013 r.

Ponieważ faktura dotyczyła licencji, Spółka X nie musi wstrzymać się z odliczenia naliczonego podatku naliczonego do czasu wykonania przedmiotowej usługi (do końca grudnia 2014 r.). W takim przypadku Spółka X uprawniona jest do ww. odliczenia w rozliczeniu za miesiąc, w którym otrzymała fakturę (a zatem w rozliczeniu za wrzesień 2013 r.; ewentualnie w rozliczeniu za październik lub listopad 2013 r.).

Tomasz Kolarczyk, konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

Nowa luka w VAT od 2025 roku. Prof. Modzelewski: możliwość nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

REKLAMA

ZUS wycofuje decyzje i umarza postępowania wobec przedsiębiorców. Skuteczna interwencja Rzecznika MŚP

Dzięki interwencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców ZUS wycofał błędne decyzje oraz umorzył postępowania wobec przedsiębiorców korzystających z ulgi „Mały ZUS Plus”. To ważne zwycięstwo w walce o sprawiedliwe traktowanie firm.

Księgowi nie muszą się bać sztucznej inteligencji – AI jako konkurenta do miejsc pracy. Wystarczy, że postawią na rozwój pewnych swoich kompetencji, jakich

Niemal wszyscy są zgodni, iż w księgowości sztuczna inteligencja nie ma szans z ludzkim ekspertem w budowaniu relacji z klientem, kreatywności czy w negocjacjach. I na takie tak zwane kompetencje miękkie powinni stawiać księgowi w swoim rozwoju i edukacji.

Podatek od ogrodzenia w 2025 r. Ministerstwo Finansów wyjaśnia kto nie musi płacić podatku od płotu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

REKLAMA

Wyślesz skutecznie pismo do urzędu i sądu w ostatnim dniu terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu lub sądu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

REKLAMA