REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT od samochodów i paliwa w 2014 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Odliczenie VAT od firmowych samochodów osobowych i paliw w 2014 roku
Odliczenie VAT od firmowych samochodów osobowych i paliw w 2014 roku

REKLAMA

REKLAMA

Od 2014 roku podatnicy VAT mogą zyskać prawo do pełnego odliczenia przy zakupie samochodów osobowych (także od paliw do tych samochodów) ale tylko jeśli auta te będą używane wyłącznie do celów firmowych. Jednak przedsiębiorcy, którzy używają w firmie samochodów ciężarowych i wykorzystują je również na cele prywatne, mogą stracić połowę odliczenia (obecnie odliczają bez ograniczeń). Takie same zasady odliczania VAT mają być przyjęte dla samochodów ciężarowych i osobowych.

Odliczenie VAT od samochodów od 1 kwietnia 2014 r. - wyjaśnienia MF

REKLAMA

Autopromocja

Obecnie (do końca 2013 roku) nabywając samochód osobowy przedsiębiorca może dokonać odliczenia do 60% VAT-u wykazanego na fakturze, nie więcej jednak niż 6 tys. zł. Podatnicy VAT nie mogą natomiast odliczać wcale VAT naliczonego przy zakupie paliwa do samochodów osobowych.

Odliczenie nie jest natomiast obecnie ograniczone w zakresie pozostałych kosztów związanych z eksploatacją. Można więc zmniejszyć VAT np. odliczając VAT z faktur za naprawę firmowego samochodu. Od 2014 roku zasady te mają się zmienić.

Zobacz: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015      

Podatki 2015 - komplet

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od 2014 roku może nastąpić istotna zmiana w zakresie prawa do odliczenia przy zakupie samochodów, a także innych wydatków ponoszonych w związku z użytkowaniem aut.

Jak wynika z informacji zamieszczonej na stronie rządu, w sposób istotny zmienić ma się kryterium określające prawo do odliczenia.

Takie same zasady dla samochodów osobowych i ciężarowych?

Najprawdopodobniej nie będzie mieć już znaczenia - jak to jest obecnie - rodzaj samochodu (osobowy, ciężarowy, specjalistyczny), ale sposób wykorzystania auta w firmie.

Najistotniejsze jest to, że samochody osobowe używane wyłącznie na cele firmowe mogą uzyskać prawo do pełnego odliczenia VAT na wszystkich trzech polach: zakup samochodu, zakup paliwa, wydatki eksploatacyjne (np. naprawa, ubezpieczenie).

500 pytań o VAT - odpowiedzi z interpretacjami MF

Dziś w pierwszym przypadku jest możliwość odliczenia ale maksymalnie 60% VAT-u, a w drugim w ogóle nie ma takiej możliwości. W całości można odliczyć tylko VAT od wydatków eksploatacyjnych.

Niestety planowane zmiany nie będą korzystne dla wszystkich przedsiębiorców – stracą Ci, którzy mają samochody ciężarowe i specjalistyczne i używają ich zarówno w firmie, jak i prywatnie. Dziś mogą odliczać VAT w całości, a po zmianach tylko w 50%.

11 czerwca 2013 r. rząd zdecydował, że Polska wystąpi do Komisji Europejskiej o zgodę na stosowanie odmiennych przepisów regulujących odliczanie VAT-u na samochody niż te, które zawarte są w unijnej dyrektywie.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Brak tej zgody oznaczałby, że przedsiębiorcy mieliby pełne prawo do odliczania VAT zarówno na etapie nabycia samochodu, jak też później, ponosząc wydatki związane z używaniem go w celach firmowych. Stosowanie obecnego ograniczenia odliczania VAT-u przy nabyciu samochodów osobowych oraz zakazu odliczania VAT od paliwa przysługuje nam do końca 2013 r. Nowe zasady mają obowiązywać przez kolejne cztery lata.

Przyjęty przez rząd 11 czerwca 2013 r. wniosek jest drugim wnioskiem w tej sprawie. Pierwszy Komisja przekazała Polsce do poprawy.

O ile z pierwszego wniosku wynikało, że rząd chce utrzymać obecne ograniczenia dla wszystkich aut osobowych, to w drugim sprawa nie jest już oczywista (sam wniosek nie został opublikowany a z komunikatu na stronie internetowej rządu wynika, że Ministerstwo Finansów zmieniło kształt wniosku i ograniczenie ma już nie dotyczyć z założenia wszystkich samochodów osobowych lecz generalnie samochodów, które są wykorzystywane zarówno do celów prywatnych, jak i do prowadzonej działalności gospodarczej).

Próbki produktów - rozliczenie VAT 2013

Nowe deklaracje VAT od kwietnia 2013: VAT-7, VAT-7K, VAT-7D, VAT-8 i VAT-9M

Jeżeli przyjęte zostałoby takie kryterium, oznaczałoby to koniec dyskryminacji tych firm, w których działalności nie jest potrzebny samochód ciężarowy czy specjalistyczny. Obecnie stosowane ograniczenie w odliczaniu VAT dotyczy wszystkich samochodów osobowych (i innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie do 3,5 ton).

Ministerstwo z góry zakładało bowiem, że ten typ samochodu jest wykorzystywany także do celów prywatnych, co uzasadnia ograniczenie prawa do odliczenia. Nie ma znaczenia, jaki jest stan faktyczny. Taka sytuacja jest szczególnie niekorzystna dla przedsiębiorców wykorzystujących auto osobowe wyłącznie dla celów służbowych - nie mają bowiem prawa do pełnego odliczenia VAT-u przy zakupie auta.

Nie mogą też w ogóle odliczać VAT-u od zakupu paliwa. W dokładnie odwrotnej sytuacji są przedsiębiorcy będący właścicielami aut ciężarowych – nawet jeśli wykorzystują je na cele prywatne, nie mają odgórnych, procentowych ograniczeń w odliczaniu VAT-u.  

Biuletyn VAT


50% odliczenia VAT od samochodów służbowych wykorzystywanych także do celów prywatnych

Jak wynika z komunikatu Rady Ministrów, przy samochodach wykorzystywanych zarówno na cele służbowe, jak i prywatne, możliwe byłoby odliczenie tylko 50% -, ale za to we wszystkich trzech obszarach: zakup auta, zakup paliwa, eksploatacja. Nie miałoby przy tym znaczenia, czy auto jest ciężarowe, czy osobowe.

Tak określony zasady wydają się dużo bardziej przejrzyste (choć problemem bez wątpienia będzie sposób ustalenia i weryfikacji sposobu wykorzystania auta) niż stosowane obecnie, ale przyjęcie sztywnego założenia proporcji 1:1 między wykorzystaniem auta na cele firmowe i prywatne z pewnością jest dyskryminujące dla sporej grupy przedsiębiorców, którzy wykorzystują samochody w większym stopniu na cele służbowe niż osobiste.

Z drugiej jednak strony sztywna zasada procentowego określenia prawa do odliczenia zdejmuje z przedsiębiorców obowiązek prowadzenia ewidencji i wyklucza potencjalne spory z fiskusem oraz dowodzenie, ile kilometrów i w jakich celach przedsiębiorca przejechał. Wydaje się jednak, że do ustalenia proporcji resort finansów przyjął założenia zbyt korzystne dla budżetu.

Prawo do odliczenia VAT-u od zakupu samochodu osobowego

Prawo do odliczenia VAT-u od zakupu paliwa do samochodu osobowego

Prawo do odliczenia VAT-u od zakupu np. części i innych kosztów eksploatacyjnych samochodu osobowego

Prawo do odliczenia VAT-u od zakupu samochodu ciężarowego lub specjalistycznego

Prawo do odliczenia VAT-u od zakupu paliwa do samochodu ciężarowego lub specjalistycznego oraz innych wydatków zw. z eksploatacją

Jest obecnie

60% VAT-u nie więcej niż 6 tys. zł

Brak prawa do odliczenia

100% VAT-u do odliczenia

100% VAT-u do odliczenia

100% VAT-u do odliczenia

Może być od 2014 r.

50% VAT-u jeżeli auto jest wykorzystywane także do celów prywatnych

100% VAT-u jeżeli samochód jest wykorzystywany tylko na potrzeby działalności gospodarczej

50% VAT-u jeżeli auto jest wykorzystywane także do celów prywatnych

100% VAT-u jeżeli samochód jest wykorzystywany tylko na potrzeby działalności gospodarczej

50% VAT-u jeżeli auto jest wykorzystywane także do celów prywatnych

100% VAT-u jeżeli samochód jest wykorzystywany tylko na potrzeby działalności gospodarczej

50% VAT-u jeżeli auto jest wykorzystywane także do celów prywatnych

100% VAT-u jeżeli samochód jest wykorzystywany tylko na potrzeby działalności gospodarczej

50% VAT-u jeżeli auto jest wykorzystywane także do celów prywatnych

100% VAT-u jeżeli samochód jest wykorzystywany tylko na potrzeby działalności gospodarczej

Uwaga! Założenia oparte w tekście i tabeli zostały dokonane na podstawie informacji na stronie internetowej rządu a nie treści samego wniosku

Katarzyna Rola-Stężycka,

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

REKLAMA

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

KSeF pod lupą hakerów? Dlaczego cyfrowa rewolucja może być ryzykowna dla polskich firm

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to milowy krok w cyfryzacji biznesu, ale czy na pewno jesteśmy na to gotowi? Za e-fakturowaniem stoi wizja uproszczenia i przejrzystości, ale też realne zagrożenia – od wycieków danych po cyberataki. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich zabezpieczeń KSeF może stać się niebezpieczną bramą dla cyberprzestępców.

REKLAMA