REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT od samochodów i paliwa w 2014 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Odliczenie VAT od firmowych samochodów osobowych i paliw w 2014 roku
Odliczenie VAT od firmowych samochodów osobowych i paliw w 2014 roku

REKLAMA

REKLAMA

Od 2014 roku podatnicy VAT mogą zyskać prawo do pełnego odliczenia przy zakupie samochodów osobowych (także od paliw do tych samochodów) ale tylko jeśli auta te będą używane wyłącznie do celów firmowych. Jednak przedsiębiorcy, którzy używają w firmie samochodów ciężarowych i wykorzystują je również na cele prywatne, mogą stracić połowę odliczenia (obecnie odliczają bez ograniczeń). Takie same zasady odliczania VAT mają być przyjęte dla samochodów ciężarowych i osobowych.

Odliczenie VAT od samochodów od 1 kwietnia 2014 r. - wyjaśnienia MF

REKLAMA

Obecnie (do końca 2013 roku) nabywając samochód osobowy przedsiębiorca może dokonać odliczenia do 60% VAT-u wykazanego na fakturze, nie więcej jednak niż 6 tys. zł. Podatnicy VAT nie mogą natomiast odliczać wcale VAT naliczonego przy zakupie paliwa do samochodów osobowych.

Odliczenie nie jest natomiast obecnie ograniczone w zakresie pozostałych kosztów związanych z eksploatacją. Można więc zmniejszyć VAT np. odliczając VAT z faktur za naprawę firmowego samochodu. Od 2014 roku zasady te mają się zmienić.

Zobacz: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015      

Podatki 2015 - komplet

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od 2014 roku może nastąpić istotna zmiana w zakresie prawa do odliczenia przy zakupie samochodów, a także innych wydatków ponoszonych w związku z użytkowaniem aut.

Jak wynika z informacji zamieszczonej na stronie rządu, w sposób istotny zmienić ma się kryterium określające prawo do odliczenia.

Takie same zasady dla samochodów osobowych i ciężarowych?

Najprawdopodobniej nie będzie mieć już znaczenia - jak to jest obecnie - rodzaj samochodu (osobowy, ciężarowy, specjalistyczny), ale sposób wykorzystania auta w firmie.

Najistotniejsze jest to, że samochody osobowe używane wyłącznie na cele firmowe mogą uzyskać prawo do pełnego odliczenia VAT na wszystkich trzech polach: zakup samochodu, zakup paliwa, wydatki eksploatacyjne (np. naprawa, ubezpieczenie).

500 pytań o VAT - odpowiedzi z interpretacjami MF

Dziś w pierwszym przypadku jest możliwość odliczenia ale maksymalnie 60% VAT-u, a w drugim w ogóle nie ma takiej możliwości. W całości można odliczyć tylko VAT od wydatków eksploatacyjnych.

Niestety planowane zmiany nie będą korzystne dla wszystkich przedsiębiorców – stracą Ci, którzy mają samochody ciężarowe i specjalistyczne i używają ich zarówno w firmie, jak i prywatnie. Dziś mogą odliczać VAT w całości, a po zmianach tylko w 50%.

11 czerwca 2013 r. rząd zdecydował, że Polska wystąpi do Komisji Europejskiej o zgodę na stosowanie odmiennych przepisów regulujących odliczanie VAT-u na samochody niż te, które zawarte są w unijnej dyrektywie.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Brak tej zgody oznaczałby, że przedsiębiorcy mieliby pełne prawo do odliczania VAT zarówno na etapie nabycia samochodu, jak też później, ponosząc wydatki związane z używaniem go w celach firmowych. Stosowanie obecnego ograniczenia odliczania VAT-u przy nabyciu samochodów osobowych oraz zakazu odliczania VAT od paliwa przysługuje nam do końca 2013 r. Nowe zasady mają obowiązywać przez kolejne cztery lata.

Przyjęty przez rząd 11 czerwca 2013 r. wniosek jest drugim wnioskiem w tej sprawie. Pierwszy Komisja przekazała Polsce do poprawy.

O ile z pierwszego wniosku wynikało, że rząd chce utrzymać obecne ograniczenia dla wszystkich aut osobowych, to w drugim sprawa nie jest już oczywista (sam wniosek nie został opublikowany a z komunikatu na stronie internetowej rządu wynika, że Ministerstwo Finansów zmieniło kształt wniosku i ograniczenie ma już nie dotyczyć z założenia wszystkich samochodów osobowych lecz generalnie samochodów, które są wykorzystywane zarówno do celów prywatnych, jak i do prowadzonej działalności gospodarczej).

Próbki produktów - rozliczenie VAT 2013

Nowe deklaracje VAT od kwietnia 2013: VAT-7, VAT-7K, VAT-7D, VAT-8 i VAT-9M

Jeżeli przyjęte zostałoby takie kryterium, oznaczałoby to koniec dyskryminacji tych firm, w których działalności nie jest potrzebny samochód ciężarowy czy specjalistyczny. Obecnie stosowane ograniczenie w odliczaniu VAT dotyczy wszystkich samochodów osobowych (i innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie do 3,5 ton).

Ministerstwo z góry zakładało bowiem, że ten typ samochodu jest wykorzystywany także do celów prywatnych, co uzasadnia ograniczenie prawa do odliczenia. Nie ma znaczenia, jaki jest stan faktyczny. Taka sytuacja jest szczególnie niekorzystna dla przedsiębiorców wykorzystujących auto osobowe wyłącznie dla celów służbowych - nie mają bowiem prawa do pełnego odliczenia VAT-u przy zakupie auta.

Nie mogą też w ogóle odliczać VAT-u od zakupu paliwa. W dokładnie odwrotnej sytuacji są przedsiębiorcy będący właścicielami aut ciężarowych – nawet jeśli wykorzystują je na cele prywatne, nie mają odgórnych, procentowych ograniczeń w odliczaniu VAT-u.  

Biuletyn VAT


50% odliczenia VAT od samochodów służbowych wykorzystywanych także do celów prywatnych

Jak wynika z komunikatu Rady Ministrów, przy samochodach wykorzystywanych zarówno na cele służbowe, jak i prywatne, możliwe byłoby odliczenie tylko 50% -, ale za to we wszystkich trzech obszarach: zakup auta, zakup paliwa, eksploatacja. Nie miałoby przy tym znaczenia, czy auto jest ciężarowe, czy osobowe.

Tak określony zasady wydają się dużo bardziej przejrzyste (choć problemem bez wątpienia będzie sposób ustalenia i weryfikacji sposobu wykorzystania auta) niż stosowane obecnie, ale przyjęcie sztywnego założenia proporcji 1:1 między wykorzystaniem auta na cele firmowe i prywatne z pewnością jest dyskryminujące dla sporej grupy przedsiębiorców, którzy wykorzystują samochody w większym stopniu na cele służbowe niż osobiste.

Z drugiej jednak strony sztywna zasada procentowego określenia prawa do odliczenia zdejmuje z przedsiębiorców obowiązek prowadzenia ewidencji i wyklucza potencjalne spory z fiskusem oraz dowodzenie, ile kilometrów i w jakich celach przedsiębiorca przejechał. Wydaje się jednak, że do ustalenia proporcji resort finansów przyjął założenia zbyt korzystne dla budżetu.

Prawo do odliczenia VAT-u od zakupu samochodu osobowego

Prawo do odliczenia VAT-u od zakupu paliwa do samochodu osobowego

Prawo do odliczenia VAT-u od zakupu np. części i innych kosztów eksploatacyjnych samochodu osobowego

Prawo do odliczenia VAT-u od zakupu samochodu ciężarowego lub specjalistycznego

Prawo do odliczenia VAT-u od zakupu paliwa do samochodu ciężarowego lub specjalistycznego oraz innych wydatków zw. z eksploatacją

Jest obecnie

60% VAT-u nie więcej niż 6 tys. zł

Brak prawa do odliczenia

100% VAT-u do odliczenia

100% VAT-u do odliczenia

100% VAT-u do odliczenia

Może być od 2014 r.

50% VAT-u jeżeli auto jest wykorzystywane także do celów prywatnych

100% VAT-u jeżeli samochód jest wykorzystywany tylko na potrzeby działalności gospodarczej

50% VAT-u jeżeli auto jest wykorzystywane także do celów prywatnych

100% VAT-u jeżeli samochód jest wykorzystywany tylko na potrzeby działalności gospodarczej

50% VAT-u jeżeli auto jest wykorzystywane także do celów prywatnych

100% VAT-u jeżeli samochód jest wykorzystywany tylko na potrzeby działalności gospodarczej

50% VAT-u jeżeli auto jest wykorzystywane także do celów prywatnych

100% VAT-u jeżeli samochód jest wykorzystywany tylko na potrzeby działalności gospodarczej

50% VAT-u jeżeli auto jest wykorzystywane także do celów prywatnych

100% VAT-u jeżeli samochód jest wykorzystywany tylko na potrzeby działalności gospodarczej

Uwaga! Założenia oparte w tekście i tabeli zostały dokonane na podstawie informacji na stronie internetowej rządu a nie treści samego wniosku

Katarzyna Rola-Stężycka,

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA