REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Próbki produktów - rozliczenie VAT 2013

Próbki produktów - rozliczenie VAT 2013
Próbki produktów - rozliczenie VAT 2013

REKLAMA

REKLAMA

Od kwietnia 2013 r. obowiązują w Polsce nowe przepisy dotyczące VAT, w zakresie definicji próbek. Jakie kryteria powinny obecnie spełniać takie małe ilości towarów, nieodpłatnie przekazywane przez przedsiębiorców swoim kontrahentom, aby można je było wyłączyć z opodatkowania VAT-em?

Doprecyzowanie definicji próbek miało na celu ułatwienie posługiwania się nimi w rozumieniu przepisów podatkowych, których interpretacja przez organy skarbowe, budziła często wątpliwości.

REKLAMA

REKLAMA

Ważną zmianą jest brak konieczności oznaczania próbek napisem „próbka” lub „tester”, umieszczanym na produkcie. Tym samym pozostawiono firmom większą swobodę, co do sposobu wyróżnienia swojego towaru. Obecnie przedsiębiorcy określając w umowie, że przekazana partia towaru jest próbką oraz zawierając sankcje za ich wykorzystanie niezgodnie z przeznaczeniem, mogą jednoznacznie odróżnić próbki, od towarów oferowanych do sprzedaży.

Takie zabiegi uchronią firmę od ryzyka wykluczenia towarów z kategorii próbek przez fiskusa oraz od zarzutu zaniżenia VAT, w związku z nieodpłatnym przekazaniem towarów.

Granice niewielkiej ilości

REKLAMA

Nowe przepisy pozwalają na bardziej elastyczne podejście do określenia niewielkiej ilości tak, aby przedsiębiorca był w stanie każdorazowo dostosować ilość próbek do rodzaju towaru będącego przedmiotem przekazania. Firmy produkujące np. armaturę łazienkową, w ramach akcji promocyjnej często oferują swoim kontrahentom modele kranów w dokładnie takiej samej formie, w jakiej następnie są sprzedawane klientom.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– W tym przypadku w celu przetestowania wydaje się kilka egzemplarzy kranu z danego modelu (np. do 3 szt.). Należy więc uznać, że zamiarem producenta, który je przekazuje jest zapoznanie odbiorcy z walorami swojego produktu. W rezultacie ma to prowadzić do realizacji celu promocyjnego, jakim jest złożenie konkretnego zamówienia na zakup tego towaru. Kilka egzemplarzy spełnia więc kryterium niewielkiej ilości towaru i w związku z tym nie podlega opodatkowaniu VAT wyjaśnia Agata Łapińska, menadżer działu podatkowego w ASB Tax.

Kilka, ale nie więcej

Gdyby jednak wcześniej wspomniany producent, przekazał kontrahentowi dodatkowe pełnowartościowe egzemplarze tych samych produktów dystrybutorowi i wyłączył je z opodatkowania VAT, urząd skarbowy może mieć podstawę do zakwestionowania takiego postępowania. Konsekwencją tego może być wezwanie przedsiębiorcy do opodatkowania VAT-em produktów przekraczających limit niewielkiej ilości.

VAT 2013 - zmiany przepisów w wyjaśnieniach Ministerstwa Finansów

Podatek VAT - zmiany 2013 / 2014

Ustawa o VAT 2013 – tekst ujednolicony

Prezent to nie próbka

Zupełnie inaczej wygląda problem opodatkowania, gdy przedmiot nie jest przekazany do testowania lecz jako prezent. W tym przypadku przedsiębiorca powinien zapłacić VAT. Wyjątkiem są jednak sytuacje, gdy towar spełnia kryterium tzw. „prezentu małej wartości”. Według ustawy, łączna wartość podarunków nie powinna przekraczać 100 zł netto rocznie w przypadku, gdy przedsiębiorca prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie obdarowanych oraz 10 zł netto w przypadku braku takiej ewidencji.


Wyjątki

Przedmioty, które zaspokajają w całości potrzeby odbiorcy, nie powinny być uznane za próbki i zwolnione z opodatkowania. Wyjątkiem jest jednak sytuacja, w której wydanie towarów w postaci przeznaczonej do sprzedaży należy uznać za niezbędne dla właściwej oceny produktu i przekazania wrażeń o nim innym potencjalnym konsumentom. Tak jest np. w przypadku książek lub płyt tłumaczy Agata Łapińska z ASB Tax.

Definicję próbki oparto na orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczącym próbek, w tym na wyroku ws. EMI Group. Kryteria sformułowane w tym orzeczeniu miały być w założeniu pomocne w dostosowaniu akcji promocyjnych, polegających na wydawaniu próbek do różnych rodzajów towarów. Uniwersalne wymogi nie wyłączają jednak obowiązku wykazania przez przedsiębiorcę, że wydawane przez niego jako próbki towary spełniają łącznie kryteria, o których mowa w definicji próbki.

ASB Tax

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA