REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Próbki produktów - rozliczenie VAT 2013

Próbki produktów - rozliczenie VAT 2013
Próbki produktów - rozliczenie VAT 2013

REKLAMA

REKLAMA

Od kwietnia 2013 r. obowiązują w Polsce nowe przepisy dotyczące VAT, w zakresie definicji próbek. Jakie kryteria powinny obecnie spełniać takie małe ilości towarów, nieodpłatnie przekazywane przez przedsiębiorców swoim kontrahentom, aby można je było wyłączyć z opodatkowania VAT-em?

Doprecyzowanie definicji próbek miało na celu ułatwienie posługiwania się nimi w rozumieniu przepisów podatkowych, których interpretacja przez organy skarbowe, budziła często wątpliwości.

REKLAMA

REKLAMA

Ważną zmianą jest brak konieczności oznaczania próbek napisem „próbka” lub „tester”, umieszczanym na produkcie. Tym samym pozostawiono firmom większą swobodę, co do sposobu wyróżnienia swojego towaru. Obecnie przedsiębiorcy określając w umowie, że przekazana partia towaru jest próbką oraz zawierając sankcje za ich wykorzystanie niezgodnie z przeznaczeniem, mogą jednoznacznie odróżnić próbki, od towarów oferowanych do sprzedaży.

Takie zabiegi uchronią firmę od ryzyka wykluczenia towarów z kategorii próbek przez fiskusa oraz od zarzutu zaniżenia VAT, w związku z nieodpłatnym przekazaniem towarów.

Granice niewielkiej ilości

REKLAMA

Nowe przepisy pozwalają na bardziej elastyczne podejście do określenia niewielkiej ilości tak, aby przedsiębiorca był w stanie każdorazowo dostosować ilość próbek do rodzaju towaru będącego przedmiotem przekazania. Firmy produkujące np. armaturę łazienkową, w ramach akcji promocyjnej często oferują swoim kontrahentom modele kranów w dokładnie takiej samej formie, w jakiej następnie są sprzedawane klientom.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– W tym przypadku w celu przetestowania wydaje się kilka egzemplarzy kranu z danego modelu (np. do 3 szt.). Należy więc uznać, że zamiarem producenta, który je przekazuje jest zapoznanie odbiorcy z walorami swojego produktu. W rezultacie ma to prowadzić do realizacji celu promocyjnego, jakim jest złożenie konkretnego zamówienia na zakup tego towaru. Kilka egzemplarzy spełnia więc kryterium niewielkiej ilości towaru i w związku z tym nie podlega opodatkowaniu VAT wyjaśnia Agata Łapińska, menadżer działu podatkowego w ASB Tax.

Kilka, ale nie więcej

Gdyby jednak wcześniej wspomniany producent, przekazał kontrahentowi dodatkowe pełnowartościowe egzemplarze tych samych produktów dystrybutorowi i wyłączył je z opodatkowania VAT, urząd skarbowy może mieć podstawę do zakwestionowania takiego postępowania. Konsekwencją tego może być wezwanie przedsiębiorcy do opodatkowania VAT-em produktów przekraczających limit niewielkiej ilości.

VAT 2013 - zmiany przepisów w wyjaśnieniach Ministerstwa Finansów

Podatek VAT - zmiany 2013 / 2014

Ustawa o VAT 2013 – tekst ujednolicony

Prezent to nie próbka

Zupełnie inaczej wygląda problem opodatkowania, gdy przedmiot nie jest przekazany do testowania lecz jako prezent. W tym przypadku przedsiębiorca powinien zapłacić VAT. Wyjątkiem są jednak sytuacje, gdy towar spełnia kryterium tzw. „prezentu małej wartości”. Według ustawy, łączna wartość podarunków nie powinna przekraczać 100 zł netto rocznie w przypadku, gdy przedsiębiorca prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie obdarowanych oraz 10 zł netto w przypadku braku takiej ewidencji.


Wyjątki

Przedmioty, które zaspokajają w całości potrzeby odbiorcy, nie powinny być uznane za próbki i zwolnione z opodatkowania. Wyjątkiem jest jednak sytuacja, w której wydanie towarów w postaci przeznaczonej do sprzedaży należy uznać za niezbędne dla właściwej oceny produktu i przekazania wrażeń o nim innym potencjalnym konsumentom. Tak jest np. w przypadku książek lub płyt tłumaczy Agata Łapińska z ASB Tax.

Definicję próbki oparto na orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczącym próbek, w tym na wyroku ws. EMI Group. Kryteria sformułowane w tym orzeczeniu miały być w założeniu pomocne w dostosowaniu akcji promocyjnych, polegających na wydawaniu próbek do różnych rodzajów towarów. Uniwersalne wymogi nie wyłączają jednak obowiązku wykazania przez przedsiębiorcę, że wydawane przez niego jako próbki towary spełniają łącznie kryteria, o których mowa w definicji próbki.

ASB Tax

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA