REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oszczędzanie na mieszkanie bez "podatku Belki"?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartosz Turek
Bartosz Turek
analityk
oszczędzanie na mieszkanie - zwolnienie z
oszczędzanie na mieszkanie - zwolnienie z "podatku Belki"; ulga mieszkaniowa
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów zapowiada, że niedługo pojawi się możliwość zwolnienia z podatku oszczędności (gromadzonych co najmniej przez 5 lat) przeznaczonych na cele mieszkaniowe. Niestety zysk z tego tytułu rzadko kiedy przekroczy kilkaset złotych – wynika z szacunków Home Broker.

22 maja 2013 r.  Ministerstwo Finansów zapowiedziało wprowadzenie regulacji, która pozwalałaby na oszczędzanie na mieszkanie w bankach bez podatku od zysków kapitałowych (tzw. „podatek Belki”). Skorzystać mają w tym przypadku zarówno obywatele, jak i banki.

REKLAMA

REKLAMA

Ci pierwsi, odkładając pieniądze na mieszkanie lub wkład własny do kredytu, będą mogli nie oddawać części odsetek fiskusowi. Instytucje finansowe zyskają z kolei stabilne źródło finansowania swojej działalności kredytowej oraz lepiej poznają swoich potencjalnych klientów. Po zgromadzeniu wkładu własnego często będą oni bowiem ubiegać się o kredyt.

5 lat zobowiązania za 860 zł zysku

Wymagane jednak będzie po pierwsze to, aby okres oszczędzania wynosił przynajmniej 5 lat. Jak dużo pozwoli to zyskać? Rozważmy konkretny przypadek.

Gdyby klient skłonny był zainwestować na wstępie 5 tys. zł, a potem co miesiąc dopłacać po 500 zł miesięcznie przy oprocentowaniu na poziomie 4% w skali roku (kapitalizacja miesięczna), to po 5 latach miałby na tradycyjnym rachunku kwotę 38 397,16 zł. Na rachunku, który nie podlegałby opodatkowaniu podatkiem od zysków kapitałowych udałoby się w tym czasie zgromadzić kwotę 39 254,47 zł, czyli niespełna 860 zł wyższą. Skala dodatkowej korzyści jest więc relatywnie niewielka.

REKLAMA

Trudno więc spodziewać się, aby produkty te cieszyły się sporą popularnością wśród Polaków analogicznie jak w przypadku IKE. Przypomnijmy, że IKE pozwala uniknąć „podatku Belki” o ile pieniądze wypłaci się po 65 roku życia. Na korzyści podatkowe trzeba więc w obu przypadkach czekać kilka czy kilkanaście lat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

IKE i IKZE 2013 - limity wpłat

IKZE i IKE - ulgi i zwolnienia w PIT dla oszczędzających na emeryturę

Rozwiązaniem, które bez wątpienia cieszyłoby się większym zainteresowaniem byłaby kalka kas mieszkaniowych. Ponad dekadę temu pozwalały one na odliczenie od podatku dochodowego wpłat na rachunki, na których gromadzono pieniądze na cele mieszkaniowe. Pozwalało to więc na obniżanie podatku dochodowego na bieżąco, a nie dopiero przy wypłacie środków i tylko w wysokości 19% odsetek.

Wpływ tzw. „podatku Belki" na wyniki inwestowania

Okres

Oszczędności gromadzone na zwykłym koncie podlegającym opodatkowaniu podatkiem od zysków kapitałowych

Oszczędności gromadzone na koncie niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od zysków kapitałowych

0

5 000,00 zł

5 000,00 zł

1

5 513,50 zł

5 516,67 zł

2

6 028,39 zł

6 035,06 zł

3

6 544,66 zł

6 555,18 zł

4

7 062,33 zł

7 077,03 zł

5

7 581,40 zł

7 600,62 zł

55

35 403,10 zł

36 131,53 zł

56

35 998,69 zł

36 751,97 zł

57

36 595,89 zł

37 374,48 zł

58

37 194,70 zł

37 999,06 zł

59

37 795,12 zł

38 625,72 zł

60

38 397,16 zł

39 254,47 zł

Założenia: osoba fizyczna ma do zainwestowania 5 tys. zł i chce dopłacać przez 5 lat po 500 zł miesięcznie. Oprocentowanie 4% w skali roku, kapitalizacja miesięczna

Trzeba ponadto zauważyć, że wyższe korzyści na proponowanych zmianach można by było osiągnąć gromadząc oszczędności przez dłuższy czas. Wtedy w coraz większym stopniu procentowałyby zaoszczędzone na braku podatku kwoty. I tak po:

  • 10 latach kwota zebrana na rachunku nieopodatkowanym wyniosłaby 81 079,06 zł, czyli o 3 420,03 zł więcej niż na opodatkowanym,
  • 15 latach kwota zebrana na rachunku nieopodatkowanym wyniosłaby 132 146,80 zł, czyli o 8 331,31 zł więcej niż na opodatkowanym,
  • 20 latach kwota zebrana na rachunku nieopodatkowanym wyniosłaby 194 500,20 zł, czyli o 16 423,12 zł więcej niż na opodatkowanym,

Obowiązująca praktyka czy projekt na przyszłość?

Co ciekawe bank PKO BP już na dziś obowiązującej ustawie opiera oferowanie podobnego produktu i to w dwóch wariantach. Też polega on na oszczędzaniu w dłuższym terminie i od odsetek nie jest pobierany podatek. W tym wypadku bank powołuje się na obowiązujący art. 52a ust. 1 pkt. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który zwalnia z podatku odsetki i premie gwarancyjne od wkładów zgromadzonych na książeczkach mieszkaniowych.

Czemu inne banki nie oferują tego typu produktów? Powodem mogą być różne interpretacje przytoczonego przepisu. I tak w opinii dyrektorów izb skarbowych z Warszawy i Katowic odsetki od produktów oszczędnościowych, których przeznaczeniem jest oszczędzanie na cele mieszkaniowe nie podlegają opodatkowaniu (sygn. IBPBII/2/415-6/09/MM i IPPB2/415-682/11-2/AS), a odmiennego zdania są dyrektorzy z Poznania i Bydgoszczy (ILPB2/415-29/12-2/WS i ITPB2/415-12/12/RS). Wygląda więc na to, że opisywana nowelizacja ma ukrócić dowolność interpretacyjną i wprowadzić na rynek długoterminowe produkty oszczędnościowe, które przy odkładaniu na cele mieszkaniowe zwolnione będą z tzw. „podatku Belki”.


Lepiej dopłacać do odsetek

Znacznie większe zainteresowanie oszczędzaniem na cele mieszkaniowe mogłoby zostać osiągnięte, gdyby projekt zakładał też dopłaty z budżetu dla oszczędzających. Źródłem finansowania mogłoby być na przykład przesunięcie części planowanych na przyszły rok 600 mln zł z programu "Mieszkanie dla młodych" na dopłaty rządowe do długoterminowego oszczędzania. W efekcie oprocentowanie rachunków byłoby na tyle atrakcyjne, że spora część Polaków chciałaby z tego skorzystać. Takie modele działają np. na Węgrzech czy w Czechach.

Bartosz Turek

Analityk rynku nieruchomości

Home Broker

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA