REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od spadków – długi i ciężary związane z dziedziczonym majątkiem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
podatek od spadków; dziedziczony majątek
podatek od spadków; dziedziczony majątek

REKLAMA

REKLAMA

W podatku od spadków i darowizn, podstawą opodatkowania spadku jest tzw. czysta wartość majątku spadkowego, pomniejszona o długi i ciężary związane z tym majątkiem. Do tych długów i ciężarów należą m.in. koszty leczenia i opieki w czasie ostatniej choroby spadkodawcy, jeżeli nie zostały pokryte za jego życia z jego majątku.

Jeżeli podatnik nie posiada dokumentów potwierdzających poniesienie powyższych kosztów, ale wnosi o przeprowadzenie innych dowodów na tę samą okoliczność, organ podatkowy nie może odmówić przeprowadzenia takich dowodów.

REKLAMA

REKLAMA

Powyższe stwierdzenia to najważniejsze tezy wynikające z ustnego uzasadnienia wyroku WSA w Krakowie z 5 marca 2013 r. (sygn. I SA/Kr 1102/12).

Jak długi spadkowe wpływają na podatek od spadków

REKLAMA

Spór o wartość majątku spadkowego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawa dotyczyła podatniczki, która dostała spadek w postaci 50% udziału we współwłasności mieszkania. Następnie złożyła zeznanie podatkowe w podatku od spadków i darowizn, w którym wykazała podstawę opodatkowania w wysokości ok. 132 tys. złotych.

Naczelnik urzędu skarbowego zakwestionował tę wysokość, twierdząc że rzeczywista wartość udziału w mieszkaniu wynosiła 180 tys. zł.

Ponieważ strony nie mogły dojść do kompromisu, naczelnik powołał biegłego, który wycenił odziedziczony majątek na 177.500 zł. Wartość wskazana przez biegłego została przyjęta jako podstawa opodatkowania w decyzji wymiarowej.

Jak długi spadkowe wpływają na podatek od spadków

Długi i ciężary pomniejszające podstawę opodatkowania

Podatniczka złożyła odwołanie, w którym zauważyła, że – w świetle art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn – określanie podstawy opodatkowania nie ogranicza się do ustalenia wartości odziedziczonego majątku. Zgodnie z powołanym przepisem podstawa powinna być dodatkowo pomniejszona o długi i ciężary związane z majątkiem spadkowym.

Ponadto, zgodnie z art. 7 ust. 3 tej samej ustawy, do długów i ciężarów zalicza się rozmaite koszty ponoszone przez spadkobiercę, m.in. koszty leczenia i opieki w czasie ostatniej choroby spadkodawcy, koszty pogrzebu łącznie z nagrobkiem, koszty postępowania spadkowego, wynagrodzenie wykonawcy testamentu, obowiązki wykonania zapisów i poleceń zamieszczonych w testamencie, wypłaty z tytułu zachowku oraz inne obowiązki spadkobiercy wynikające z przepisów Kodeksu cywilnego.

Długi spadkowe

Warto dodać, że potrącenie niektórych kosztów wymienionych powyżej jest dopuszczalne tylko wtedy, gdy spełnione są dodatkowe warunki (zob. pełne brzmienie art. 7 ust. 3 ustawy – w wyborze zamieszczonym na końcu artykułu).

Składając odwołanie, podatniczka domagała się obniżenia podstawy opodatkowania m.in. o koszty pogrzebu i nagrobka, koszty postępowania spadkowego i koszty opieki w czasie ostatniej choroby spadkodawcy, przy czym to ostatnie stanowiło pozycję największą, bo zostało wycenione przez podatniczkę na ok. 36 tys. zł.

Organ podatkowy drugiej instancji (dyrektor IS w Krakowie) uznał zasadność jednego tylko potrącenia, które dotyczyło opłaty sądowej składającej się na koszty postępowania spadkowego. Resztę potrąceń odrzucił – głównie dlatego, że podatniczka nie przedstawiła żadnych dowodów na to, że poniosła koszty, które zamierzała odliczyć. Z tego właśnie powodu odrzucono m.in. koszty nagrobka wycenione przez podatniczkę na 5 tys. zł.

Podatniczka nie zgodziła się z decyzją organu drugiej instancji, więc zaskarżyła ją do WSA w Krakowie. Po rozpoznaniu sprawy sąd przyznał rację organom podatkowym w większości kwestii. W szczególności zgodził się, że brak dowodów na poniesienie kosztów nagrobka wyklucza obniżenie podstawy opodatkowania o tę pozycję.

Niemniej jednak WSA dopatrzył się uchybienia organów podatkowych w sprawie dotyczącej kosztów leczenia podczas ostatniej choroby spadkodawcy i z tego powodu uchylił decyzję wymiarową dyrektora IS.

Dokument nie jest jedynym dopuszczalnym dowodem

W ustnym uzasadnieniu wyroku sąd zauważył, że w toku postępowania administracyjnego podatniczka wywodziła, że – podczas ostatniej, kilkumiesięcznej choroby spadkodawcy – zatrudniła opiekunkę na dwie godziny dziennie.

Wskazywała też, że wynagrodzenie opiekunki wynosiło 7 zł za godzinę, co – skądinąd – nie jest wygórowaną stawką. Poza tym wskazywała, że opiekowała się spadkodawcą osobiście. Przy wycenie opieki osobistej zastosowała tę samą stawkę z dodatkowym założeniem, że opieka osobista była sprawowana w wymiarze kilku godzin dziennie.

Kiedy organy podatkowe weryfikują wartość spadku?

Organ podatkowy uznał, że koszty opieki osobistej nie mogą obniżać podstawy opodatkowania. Z kolei koszty zatrudnienia opiekunki zostały pominięte dlatego, że podatniczka – podobnie jak w innych kwestiach – nie przedstawiła dokumentów potwierdzających ich poniesienie. Wskazywała jednak, że te ostatnie koszty mogą być wykazane za pomocą innych dowodów, takich jak opinia biegłego i zeznania świadków. Organ podatkowy uznał, że tego typu dowody nie wniosłyby nic do sprawy, więc odmówił ich przeprowadzenia.

O wyniku rozstrzygnięcia przesądziło podejście organu do tej ostatniej kwestii, czyli kosztów zatrudnienia opiekunki. W ustnym uzasadnieniu wyroku sąd uznał, że postępowanie dyrektora IS było nieprawidłowe, bowiem opierało się na zasadzie, która jest niezgodna z przepisami procedury podatkowej.

O co można obniżyć podstawę opodatkowania spadku

Wspomniana zasada została zrekapitulowana przez sąd następująco: „skoro nie potrafisz, podatniku, udowodnić istotnej okoliczności za pomocą dokumentów, to organ podatkowy może odmówić przeprowadzenia innych dowodów na tę samą okoliczność.” Jak zauważył sąd, stosowanie takiej zasady jest niedopuszczalne i dlatego decyzję dyrektora IS należało uchylić.

Opieka osobista nie ma znaczenia dla wymiaru podatku

Z drugiej strony sąd zwrócił uwagę na potencjalne trudności, jakie mogą spotkać skarżącą mimo korzystnego wyroku. Po tym wyroku sprawa wróci do organów podatkowych, które będą musiały uzupełnić postępowanie za pomocą dowodów wnioskowanych przez podatniczkę.

Co należy wiedzieć o długach spadkowych

Jeżeli podatniczka zamierza dowieść, że istotnie poniosła koszty zatrudnienie opiekunki, ta ostatnia będzie musiała ujawnić dochody odpowiadające spornym kosztom.

Po drugie, dla pomniejszenia podstawy opodatkowania zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn, trzeba będzie wykazać, że koszty zatrudnienia opiekunki były finansowane przez podatniczkę, a nie przez zmarłego spadkodawcę.

Niezależnie od tego, sąd przyznał rację organom podatkowym w zakresie tej części decyzji, w której organy odrzuciły możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania o szacowane koszty osobistej opieki sprawowanej przez podatniczkę. Tego rodzaju opieka nie może być zaliczana do ciężarów związanych z dziedziczeniem.

Piotr Kaim, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fakturowanie w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłało do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Zasady korzystania z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Jak będzie wyglądać – wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

KSeF obowiązkowy: terminarz 2025/2026 [tabela]. Kto przekroczył 200 mln zł sprzedaży w 2024 r. musi wystawiać faktury w KSeF wcześniej

Od kiedy trzeba fakturować obowiązkowo za pośrednictwem KSeF – od 1 lutego czy 1 kwietnia 2026 r.? Okazuje się, że kluczowa w wyznaczeniu tego terminu jest wartość sprzedaży brutto osiągnięta w 2024 r., a nie, jak wcześniej zakładano, w 2025 r. To oznacza, że podatnicy już teraz mogą ustalić, od kiedy będą musieli stosować nowy obowiązek fakturowania. Próg graniczny to 200 mln zł obrotów brutto – kto go przekroczy, wdroży KSeF wcześniej. Dodatkowy czas (do końca 2026 r.) na przygotowanie przewidziano m.in. dla wystawiających faktury z kas rejestrujących i podmiotów o niewielkiej skali sprzedaży.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

REKLAMA

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, już 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

REKLAMA