REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga mieszkaniowa - zakup nieruchomości finansowany kredytem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Ulga mieszkaniowa - zakup nieruchomości finansowany kredytem
Ulga mieszkaniowa - zakup nieruchomości finansowany kredytem
www.zielonyzoliborz.pl

REKLAMA

REKLAMA

Ulga mieszkaniowa obowiązuje w ustawie o PIT od 1 stycznia 2009 r. Zastąpiła ona obowiązującą do końca 2008 r. ulgę meldunkową. Okazuje się, że pozornie prosta regulacja powoduje szereg problemów.

Konstrukcja ulgi mieszkaniowej nie jest całkowicie nowa. W wielu aspektach powiela rozwiązania ulgi przewidzianej w art. 21 ust. 1 pkt 32 ustawie o PIT, która obowiązywała do końca 2006 r. (dlatego też tezy wyroków, które zapadły na jej podstawie pozostają aktualne). Zasadniczą różnicą jest fakt, iż do końca 2006 r. zwolnienie od podatku obejmowało przychód uzyskany z odpłatnego zbycia nieruchomości, natomiast obecnie zwolniony jest dochód.

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w ustawie o PIT, sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie rodzi obowiązek zapłaty podatku.

Jednakże, na podstawie przepisów obecnie obowiązujących, wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości pod warunkiem wydatkowania uzyskanego przychodu na własne cele mieszkaniowe.

Poza tym, wydatki mieszkaniowe muszą być poniesione w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie nieruchomości.

REKLAMA

Dopiero łączne spełnienie tych dwóch warunków, celu wydatków oraz czasu ich poniesienia, daje prawo do skorzystania z ulgi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Katalog wydatków, które uznano za wydatki na własne cele mieszkaniowe, zawarto w art. 21 ust. 25 ustawy. Zaliczają się do nich m.in.:

- nabycie budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego;

- nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego;

- przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego lub własnego lokalu mieszkalnego.

Pozornie prosta regulacja powoduje jednak spore problemy praktyczne.

Mniejszy kredyt na mieszkanie

Problemy praktyczne i niejednolita linia orzecznicza

Problem powstaje kiedy podatnik sprzedaje nieruchomość, w rocznej deklaracji PIT-39 deklaruje skorzystanie z ulgi mieszkaniowej, a nabycie nowej nieruchomość finansuje częściowo kredytem bankowym. W wyrokach części sądów administracyjnych stosowana jest wykładnia ograniczająca możliwość skorzystania z ulgi, wedle której bank przekazując podatnikowi środki z kredytu, nie przekazuje im „przychodu ze zbycia nieruchomości” a zatem nie są to środki pochodzące ze wskazanego w ustawie źródła (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z 6 lutego 2013 r., sygn. I SA/Sz 743/12 – wyrok nieprawomocny)

Podatnicy często bronią się argumentując, że przepis ustawy o PIT nie wymaga, aby podatnik przeznaczył na cele mieszkaniowe te same środki pieniężne, które uzyskał przy sprzedaży nieruchomości. wskazują oni na nieracjonalność wykładni przepisu, która zmusza ich do zamrożenia kwoty uzyskanej ze sprzedaży nieruchomości i czekania na satysfakcjonującą ofertę.


W tym samym czasie  te same pieniądze mogłyby procentować np. poprzez inwestycję w papiery wartościowe. Na taki argument podatników odpowiedział NSA, w opinii którego nie jest istotne, aby podatnik wydatkował konkretne środki finansowe pochodzące z przychodów określonych w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o PIT, ale aby w sposób bezsporny wynikało, że pochodzą one z tego źródła, np. z rachunku bankowego, na którym przychody zostały ulokowane (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 25 stycznia 2011 r., sygn. II FSK 1665/09 – wyrok prawomocny).

W późniejszym wyroku NSA formułuje jednak tezę przeciwną.  Według niej z redakcji art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. A, wcale nie wynika, iż warunkiem koniecznym uzyskania zwolnienia od podatku dochodowego jest wydatkowanie przez podatnika wyłącznie przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości, a nie innych środków pieniężnych będących w jego posiadaniu, a jedynie cel tego wydatkowania i termin (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 20 kwietnia 2012 r., sygn. II FSK 2067/10 – wyrok prawomocny).

Brak jest zatem jakiejkolwiek utrwalonej linii orzeczniczej sądów administracyjnych. Wyroki niekorzystne dla podatników skupiają się na wykładni językowej przepisu. Orzeczenia korzystne podkreślają jego ratio legis (por. wyroki Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 24 maja 2011 r., sygn. I SA/Gd 223/11– wyrok nieprawomocny i z  20 września 2011 r., sygn. I SA/Gd 529/11 – orzeczenie nieprawomocne).

Ulga mieszkaniowa w kontekście prawidłowej wykładni

Sąd Najwyższy już jakiś czas temu stwierdził, iż sztywne przywiązanie do wykładni językowej przy interpretowaniu przepisów może prowadzić do rezultatów niezgodnych z rzeczywistymi intencjami ustawodawcy, a czasem nawet do rezultatów niesprawiedliwych i krzywdzących stronę  (wyrok Sądu Najwyższego z 8 stycznia 1993 r. sygn. III ARN 84/92).

Zbliżone stanowisko zajął WSA w Gdańsku (wyrok z 23 listopada 2011 r. - sygn. I SA/Gd 383/10 – wyrok prawomocny), który, podzielając pogląd prof. Brzezińskiego (B. Brzeziński, Podstawy wykładni prawa podatkowego, ODDK., 20008, str. 91), wskazuje na wagę wykładni celowościowej przy interpretowaniu norm celu społecznego.

Ulga mieszkaniowa w podatku od spadków i darowizn dla współwłaściciela

Do tego typu norm należy zaliczyć ulgę mieszkaniową (R. Mastalski, Wprowadzenie do prawa podatkowego, Warszawa, 1995 r., str. 113-114), której głównym celem jest rozwój określonej dziedziny życia społecznego poprzez umożliwienie w okresie dwóch lat od zbycia nieruchomości nabycie nowej samym spełniającej ten sam cel - zaspokojenia  potrzeby mieszkaniowej.

Obowiązującą ulgę można traktować jako częściową realizację zapisu konstytucyjnego, na podstawie którego władze publiczne prowadzą politykę sprzyjającą zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych obywateli oraz popierają działania obywateli zmierzające do uzyskania własnego mieszkania (art. 75 Konstytucji RP).

Doprecyzowanie przepisów przyniesie rozwiązanie problemu?

Jak widać, obecna konstrukcja ulgi mieszkaniowej stwarza spore problemy praktyczne. Przyczyną sporów między podatnikami a organami podatkowymi jest rozbieżność między stosunkowo wąskim zakresem analizowanego przepisu, a tym, co wydawało się być celem przyświecającym ustawodawcy czyli prowadzenie polityki sprzyjającej zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych obywateli.

Ulga meldunkowa

Pojawia się zatem pytanie czy nie należałoby doprecyzować tak doniosłej regulacji jaką jest ulga mieszkaniowa? Obecnie obowiązujące przepisy na pewno nie wpływają na wzrost zaufania do organów podatkowych.

Jeżeli spotkali się Państwo z podobnym problemem lub planują skorzystanie z ulgi mieszkaniowej poprzez nabycie nieruchomości, której część zostanie sfinansowana kredytem bankowym lub innych środków nie pochodzących bezpośrednio ze sprzedaży nieruchomości, nasz dział prawno-podatkowy pozostaje do Państwa dyspozycji.

Adam Jerzykowski, konsultant w dziale prawno-podatkowym PwC

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

REKLAMA

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA