Metody obliczania kwoty VAT podawanej na fakturze

Metody obliczania kwoty VAT podawanej na fakturze
Jakie są metody obliczania kwoty VAT podawanej na fakturze? Czy na „zwykłej” fakturze zawsze należy podawać kwotę podatku należnego?


RADA

Autopromocja

Poprawnie wystawiona faktura powinna zawierać m.in. kwotę VAT, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku. Różny może być sposób obliczenia tego podatku, jednak kwota ta powinna być wykazana na fakturze. Stanowi ona obowiązkowy element prawidłowo wystawionej faktury. Tylko w przypadkach ściśle określonych przepisami kwota podatku nie jest wykazywana na fakturze.


UZASADNIENIE

Podatnik wystawiający fakturę może wybrać jeden z trzech sposobów określania kwoty VAT, a mianowicie może on obliczyć tę kwotę:

1) wychodząc od wartości sprzedaży netto, albo

2) wychodząc od wartości sprzedaży brutto, albo

3) podsumowując podane na fakturze jednostkowe kwoty podatku dla poszczególnych dostaw lub usług.

Najpopularniejszą metodą wyliczenia kwoty VAT na fakturze jest jej kalkulacja w sposób określony w art. 106e ust. 1 pkt 14 ustawy o VAT, czyli od wartości netto sprzedaży. Kwota VAT jest wówczas iloczynem wartości sprzedaży netto i stawki VAT (z uwzględnieniem podziału na poszczególne stawki). Metoda ta nie jest jednak uniwersalna. Nie można jej zastosować do obliczenia kwot podatku zawartych w otrzymanych zaliczkach.

Faktura korygująca a data powstania przychodu

Z kolei tę drugą możliwość obliczenia VAT, tj. od wartości sprzedaży brutto, zapewnia podatnikowi art. 106e ust. 7 ustawy o VAT, zgodnie z którym kwotę podatku w odniesieniu do dostarczanych towarów lub świadczonych usług objętych daną stawką podatku, podatnik może wykazać jako kwotę wyliczoną według następującego wzoru:

gdzie:

KP – oznacza kwotę podatku,

WB – oznacza wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług objętych stawką podatku, uwzględniającą kwotę podatku (wartość sprzedaży brutto),

SP – oznacza stawkę podatku.

Trzeci sposób obliczenia kwoty VAT na fakturze polega na podsumowaniu jednostkowych kwot podatku ustalonych od wartości poszczególnych dostaw towarów i wykonanych usług. Wówczas łączna kwota podatku może być ustalona w wyniku podsumowania jednostkowych kwot podatku, pod warunkiem że zostały one określone w tej fakturze (art. 106e ust. 10 ustawy o VAT).

Niezależnie od sposobu obliczenia kwoty VAT, każda faktura powinna ją zawierać. Jeżeli kwota VAT nie stanowi obowiązkowego elementu faktury, to przepisy ustawy o VAT wyraźnie na to wskazują. Przykładem może być faktura wystawiona w procedurze marży, w odniesieniu do której o braku obowiązku wykazania kwoty VAT stanowi art. 106e ust. 2 i 3 ustawy o VAT. Kwota VAT nie musi być też wykazana na fakturze uproszczonej, o której mowa w art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy o VAT. Faktura ta może zostać wystawiona tylko wówczas, gdy kwota należności ogółem nie przekracza 450 zł albo 100 euro (jeśli jest określona w tej walucie). Wówczas faktura uproszczona może nie zawierać kwoty podatku, pod warunkiem że zawiera dane pozwalające określić kwotę podatku dla poszczególnych stawek podatku.

Jak ustalić termin zapłaty na fakturze i czy jest on wiążący?

W ten sam sposób kwestię wykazania kwoty VAT na fakturze regulują przepisy unijne. Z art. 226 pkt 10 dyrektywy 2006/112/WE wynika, że faktury wystawione do celów VAT zawierają m.in. kwotę VAT do zapłaty, chyba że zastosowano procedurę szczególną, która zgodnie z niniejszą dyrektywą wyklucza podawanie takiej informacji. Taka procedura szczególna dotyczy faktury uproszczonej. Z art. 226b lit. d) dyrektywy 2006/112/WE wynika, że państwa członkowskie mają możliwość wyboru jednego z dwóch sposobów określania kwoty VAT, tzn. w regulacjach krajowych mogą one nałożyć obowiązek umieszczenia na fakturze uproszczonej:

• danych dotyczących podatku należnego – wówczas kwota VAT jest dokładnie i wprost wskazana na fakturze, lub

• danych potrzebnych do jego obliczenia – wówczas z faktury nie wynika wprost kwota VAT, ale podatnik sam może ją ustalić na podstawie pozostałych danych zawartych w fakturze.

Zapraszamy do dyskusji na forum


PODSTAWA PRAWNA:

• art. 106e ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r., poz. 312

• art. 226 pkt 10, art. 226b lit. d) dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – Dz.Urz. UE L z 2006 r. nr 347/1; ost.zm. Dz.Urz. UE L z 2013 r. nr 353/5


Aneta Szwęch

praktyk, autorka licznych publikacji z zakresu podatków i rachunkowości

Źródło: Monitor Księgowego

Data publikacji: 29.08.20014

Księgowość
Podatek od pustostanów. Jest zapowiedź nowych przepisów dotyczących wykorzystania 2 mln pustostanów
07 wrz 2024

Pojawi się projekt ustawy dotyczący wykorzystania 2 mln pustostanów - zapowiedział lider Lewicy Włodzimierz Czarzasty. Lewica chce rozpoczęcia dyskusji z samorządami na temat wprowadzenia podatku od pustostanów. Podatek taki samorządy mogłyby wprowadzać na obszarach, gdzie występują największe trudności na rynku mieszkaniowym.

Przedłużenie orzeczenia o niepełnosprawności 2024: 3 kluczowe przepisy [komunikat PFRON]. Co z dofinansowaniem do wynagrodzeń lub refundacją składek ZUS i KRUS?
06 wrz 2024

W komunikacie z 5 września 2024 r. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wyjaśnił, jak stosować w praktyce przepisy dot. przedłużania orzeczeń o stopniu niepełnosprawności - w kontekście dofinansowania do wynagrodzeń lub refundacji składek ZUS lub KRUS.

Interpretacje dotyczące podatku o nieruchomości nie są publikowane przez Dyrektora KIS. Dlaczego?
05 wrz 2024

Podatnicy potrzebują dostępu do interpretacji indywidualnych dotyczących podatku od nieruchomości. Niestety dziś nie ma jednolitej bazy interpretacji w tym zakresie. Można by wprowadzić te rozwiązanie przy okazji prac nad procedowanymi obecnie zmianami do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. 

Urzędy skarbowe kontrolują konta bankowe obywateli i firm. Nadmiernie. UODO do MF: przepisy niezgodne z Konstytucją i prawem unijnym
06 wrz 2024

Obowiązujące obecnie przepisy dają organom podatkowym niemal nieograniczony dostęp do rachunków bankowych oraz informacji kredytowych podatników. Otrzymaliśmy już kilka sygnałów od naszych Klientów, którzy zostali zapytani przez organy skarbowe o operacje na ich kontach bankowych, głównie dotyczące dużych przelewów, takich jak darowizny między ojcem a synem.

Podatek od nieruchomości zmieni się od 2025 r. Fotowoltaika, budowle, obiekty małej architektury, urządzenia budowlane. Ministerstwo Finansów zmienia projekt
06 wrz 2024

W dniu 3 września 2024 r. wieczorem Ministerstwo Finansów opublikowało na stronach Rządowego Centrum Legislacji nową wersję projektu przewidującego dużą nowelizację przepisów w zakresie podatku od nieruchomości. 

Wakacje składkowe od 1 listopada 2024 r. Kto skorzysta?
05 wrz 2024

Od 1 listopada 2024 r. będzie można skorzystać z wakacji składkowych. Zgodnie z nowymi przepisami przedsiębiorcy mogą raz w roku wybrać miesiąc, za który nie płacą za siebie składek na ubezpieczenia społeczne.

Reorganizacja służby celno skarbowej w trakcie sezonu urlopowego. Nowe zarządzenie MF
05 wrz 2024

Zmiany zachodzące w służbie celno – skarbowej, wprowadzone w sezonie urlopowym, mają poprawić skuteczność i wydajność pracy w walce z przestępczością celną i podatkową. Odejście od delegatur na rzecz nowo utworzonych pionów bez wątpienia ograniczy ilość zastępców naczelników urzędów celno skarbowych  oraz pozwoli na skuteczniejsze działanie podwładnych funkcjonariuszy.

Podatek od nieruchomości nie będzie hamulcowym dla OZE. Zmiany w projekcie ustawy o podatkach lokalnych
06 wrz 2024

Jest już nowa wersja projektu ustawy o podatkach lokalnych. Na zmianach najbardziej zyskuje branża OZE, której udało się wpisać do przepisów opodatkowanie elektrowni fotowoltaicznych i magazynów energii tylko od części budowlanych. Wraca więc powiązanie przepisów podatkowych z prawem budowlanym.

Składka zdrowotna 2025: co koniecznie trzeba zmienić w przepisach. Na pewno nie można płacić podatku od składki - a tak jest teraz
06 wrz 2024

Składka zdrowotna pobierana jako danina publiczna jest dla zobowiązanego wydatkiem a nie jego „dochodem”, dlatego też nie powinna być podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym obciążającym te podmioty – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Wskazuje też kilka innych koniecznych zmian w tej składce.

Zmiany w CEIDG - wnioski o wpis do rejestru tylko on-line! Są też nowe uproszczenia dla przedsiębiorców
06 wrz 2024

Jest projekt zmian ustawy o zasadach funkcjonowania Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będą nowe uproszczenia dla przedsiębiorców oraz całkowita elektronizacja procesu składania wniosków o wpis do CEIDG.

pokaż więcej
Proszę czekać...