REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić termin zapłaty na fakturze i czy jest on wiążący?

Sebastian Bobrowski
Jak ustalić termin zapłaty na fakturze i czy jest on wiążący?
Jak ustalić termin zapłaty na fakturze i czy jest on wiążący?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Według przepisów fakturowych zamieszczenie terminu zapłaty na fakturze jest opcjonalne. Dokument bez tej daty może być jak najbardziej poprawny pod warunkiem, że spełnia inne kryteria. Oczywiście przedsiębiorcy chcąc uzyskać pieniądze za towary lub usługi zamieszczają zwykle na fakturach terminy zapłaty. O czym powinni pamiętać?

Termin zapłaty na fakturze jest zwykle opcjonalny

Ustawa o VAT szczegółowo wymienia elementy, które są niezbędne na fakturze, aby dokument był zgodny z prawem. Wśród tych elementów pojawiają się 3 daty:

REKLAMA

Autopromocja

- data wystawienia faktury,

- data dokonania lub zakończenia dostawy towarów, albo wykonania usługi,

- data otrzymania zapłaty, jeżeli płatność ma miejsce przed sprzedażą i jej termin różni się od daty wystawienia faktury.

Jak widać terminu zapłaty nie ma wśród dat niezbędnych na fakturze. Trzecia data na powyższej liście dotyczy bowiem sytuacji, gdy płatność nastąpiła przed sprzedażą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inaczej mówiąc, termin zapłaty na fakturze jest elementem w pełni opcjonalnym, choć bardzo często używanym. Oczywiście sprzedawca chce mieć wpływ na to kiedy otrzyma należność. Mimo że wśród elementów niezbędnych na fakturze brakuje terminu zapłaty, to jednak pojawia się on w innych przepisach.

Polecamy: Nowa matryca stawek VAT

Jak ustalić termin zapłaty?

Jako że termin płatności nie jest obligatoryjny przedsiębiorca może zastanawiać się czy w ogóle jest potrzebny, jak go ustalić, a gdy zostanie ustalony – to czy jest wiążący dla nabywcy. Wyjaśnienie tych wątpliwości jest inne w zależności od sytuacji.

1. Termin zapłaty wynikający z umowy

Najprostsza sytuacja dotyczy transakcji, w której umowa zawiera ustalenia dotyczące terminu zapłaty. Może to być data podana wprost lub dane pozwalające ją ustalić (np. 14 dni od zaakceptowania projektu, czy też 7 dni od wystawienia faktury). W razie sporu pomiędzy stronami treść umowy może stanowić dowód i potwierdzenie tego, kiedy rozliczenie powinno nastąpić.

Co za tym idzie wpisując termin zapłaty na fakturze przedsiębiorca powinien najpierw zajrzeć do umowy (jeżeli tylko ma ją na piśmie) i wpisać taki termin, jaki z niej wynika. Jeśli wpisze inną datę, to klient może mimo tego postąpić zgodnie z wytycznymi z umowy.

2. Termin zapłaty ustalany jednostronnie

Dwie kolejne sytuacje dotyczą braku ustaleń jeśli chodzi o termin płatności w umowie lub zamówieniu. W takiej sytuacji sprzedawca może zastanawiać się, czy termin zapłaty powinien z klientem z konsultować.

Warto wiedzieć, że konsultowanie terminu zapłaty z klientem nie jest konieczne. Sprzedawca może ustalić tę datę jednostronnie – według uznania. I taka data jest dla klienta wiążąca.

Ta kwestia jest uregulowana m.in. w ustawie o terminach zapłaty w transakcjach handlowych. Według zawartych w niej przepisach „dzień wymagalności” zapłaty to dzień określony w pisemnym wezwaniu dłużnika, przy czym nie może on być wcześniejszy niż wręczenie tego wezwania. Tym wezwaniem może być faktura zawierająca datę płatności. Jeśli więc na fakturze znajduje się termin zapłaty, to jest on wiążący dla klienta.

Wspomniana ustawa przewiduje też elektroniczne wezwanie do zapłaty. Jest ono skuteczne, o ile strony transakcji przewidziały taki sposób składania oświadczeń woli.

3. Gdy terminu zapłaty nie ma na fakturze

REKLAMA

Oczywiście może też zdarzyć się sytuacja, w której ani w umowie, ani na fakturze nie ma terminu płatności. W takiej sytuacji można zastosować przepisy Kodeksu cywilnego, który mówi że świadczenie należy spełnić „niezwłocznie po wezwaniu dłużnika”.

Tym wezwaniem dłużnika nie może być jednak sama faktura bez wskazania terminu zapłaty. Wezwanie do zapłaty trzeba w takiej sytuacji wystosować odrębnie wskazując sposób i czas dokonania płatności.

W tym kontekście słowo „niezwłocznie” nie oznacza zapewne płatności natychmiastowej, która w wielu przypadkach nie jest możliwa (np. gdy płatność następuje przelewem). Chodzi tutaj raczej o konieczność dokonania zapłaty bez nieuzasadnionej zwłoki.

Warto pamiętać o kilku ograniczeniach

W przypadku terminów dłuższych niż 30 dni warto pamiętać o kilku zasadach w przypadku transakcji pomiędzy przedsiębiorcami. Można je znaleźć we wspomnianej ustawie o terminach zapłaty w transakcjach handlowych z 2013 r. Poniżej wymieniamy 3 wybrane zasady z tej ustawy.


1. Termin zapłaty nie może przekraczać 60 dni

Według przepisów termin zapłaty w przypadku transakcji pomiędzy przedsiębiorcami nie może przekraczać 60 dni, chyba że strony ustalą inaczej i zarazem:

- nie jest to sprzeczne ze „społeczno-gospodarczym” celem umowy,

- jest to obiektywnie uzasadnione.

Jak widać, te warunki są określone raczej nieściśle, aczkolwiek niewątpliwie ustawodawca chciał zniechęcić do stosowania terminów zapłaty powyżej 60 dni.

2. Brak zapłaty oznacza odsetki

Jeżeli w umowie z innym przedsiębiorcą nie został ustalony termin zapłaty, to w przypadku braku płatności po 30 dniach od wykonania usługi lub dostarczenia towaru sprzedawcy przysługują odsetki ustawowe. Powinien je otrzymać bez wezwania.

3. 40 euro rekompensaty

Jeżeli sprzedawca nabył prawo do odsetek (m.in. według zasad opisanych powyżej) to jednocześnie przysługuje mu też rekompensata za koszty odzyskiwania należności. Ta rekompensata wynosi 40 euro przeliczone na złotówki (według średniego kursu NBP z ostatniego dnia roboczego miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym świadczenie stało się wymagalne).

Zapisz się na nasz newsletter


Sebastian Bobrowski, Dyrektor Finansowy inFakt

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA