REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić termin zapłaty na fakturze i czy jest on wiążący?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Bobrowski
Jak ustalić termin zapłaty na fakturze i czy jest on wiążący?
Jak ustalić termin zapłaty na fakturze i czy jest on wiążący?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Według przepisów fakturowych zamieszczenie terminu zapłaty na fakturze jest opcjonalne. Dokument bez tej daty może być jak najbardziej poprawny pod warunkiem, że spełnia inne kryteria. Oczywiście przedsiębiorcy chcąc uzyskać pieniądze za towary lub usługi zamieszczają zwykle na fakturach terminy zapłaty. O czym powinni pamiętać?

Termin zapłaty na fakturze jest zwykle opcjonalny

Ustawa o VAT szczegółowo wymienia elementy, które są niezbędne na fakturze, aby dokument był zgodny z prawem. Wśród tych elementów pojawiają się 3 daty:

REKLAMA

- data wystawienia faktury,

- data dokonania lub zakończenia dostawy towarów, albo wykonania usługi,

- data otrzymania zapłaty, jeżeli płatność ma miejsce przed sprzedażą i jej termin różni się od daty wystawienia faktury.

Jak widać terminu zapłaty nie ma wśród dat niezbędnych na fakturze. Trzecia data na powyższej liście dotyczy bowiem sytuacji, gdy płatność nastąpiła przed sprzedażą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inaczej mówiąc, termin zapłaty na fakturze jest elementem w pełni opcjonalnym, choć bardzo często używanym. Oczywiście sprzedawca chce mieć wpływ na to kiedy otrzyma należność. Mimo że wśród elementów niezbędnych na fakturze brakuje terminu zapłaty, to jednak pojawia się on w innych przepisach.

Polecamy: Nowa matryca stawek VAT

Jak ustalić termin zapłaty?

Jako że termin płatności nie jest obligatoryjny przedsiębiorca może zastanawiać się czy w ogóle jest potrzebny, jak go ustalić, a gdy zostanie ustalony – to czy jest wiążący dla nabywcy. Wyjaśnienie tych wątpliwości jest inne w zależności od sytuacji.

1. Termin zapłaty wynikający z umowy

REKLAMA

Najprostsza sytuacja dotyczy transakcji, w której umowa zawiera ustalenia dotyczące terminu zapłaty. Może to być data podana wprost lub dane pozwalające ją ustalić (np. 14 dni od zaakceptowania projektu, czy też 7 dni od wystawienia faktury). W razie sporu pomiędzy stronami treść umowy może stanowić dowód i potwierdzenie tego, kiedy rozliczenie powinno nastąpić.

Co za tym idzie wpisując termin zapłaty na fakturze przedsiębiorca powinien najpierw zajrzeć do umowy (jeżeli tylko ma ją na piśmie) i wpisać taki termin, jaki z niej wynika. Jeśli wpisze inną datę, to klient może mimo tego postąpić zgodnie z wytycznymi z umowy.

2. Termin zapłaty ustalany jednostronnie

Dwie kolejne sytuacje dotyczą braku ustaleń jeśli chodzi o termin płatności w umowie lub zamówieniu. W takiej sytuacji sprzedawca może zastanawiać się, czy termin zapłaty powinien z klientem z konsultować.

Warto wiedzieć, że konsultowanie terminu zapłaty z klientem nie jest konieczne. Sprzedawca może ustalić tę datę jednostronnie – według uznania. I taka data jest dla klienta wiążąca.

Ta kwestia jest uregulowana m.in. w ustawie o terminach zapłaty w transakcjach handlowych. Według zawartych w niej przepisach „dzień wymagalności” zapłaty to dzień określony w pisemnym wezwaniu dłużnika, przy czym nie może on być wcześniejszy niż wręczenie tego wezwania. Tym wezwaniem może być faktura zawierająca datę płatności. Jeśli więc na fakturze znajduje się termin zapłaty, to jest on wiążący dla klienta.

Wspomniana ustawa przewiduje też elektroniczne wezwanie do zapłaty. Jest ono skuteczne, o ile strony transakcji przewidziały taki sposób składania oświadczeń woli.

3. Gdy terminu zapłaty nie ma na fakturze

REKLAMA

Oczywiście może też zdarzyć się sytuacja, w której ani w umowie, ani na fakturze nie ma terminu płatności. W takiej sytuacji można zastosować przepisy Kodeksu cywilnego, który mówi że świadczenie należy spełnić „niezwłocznie po wezwaniu dłużnika”.

Tym wezwaniem dłużnika nie może być jednak sama faktura bez wskazania terminu zapłaty. Wezwanie do zapłaty trzeba w takiej sytuacji wystosować odrębnie wskazując sposób i czas dokonania płatności.

W tym kontekście słowo „niezwłocznie” nie oznacza zapewne płatności natychmiastowej, która w wielu przypadkach nie jest możliwa (np. gdy płatność następuje przelewem). Chodzi tutaj raczej o konieczność dokonania zapłaty bez nieuzasadnionej zwłoki.

Warto pamiętać o kilku ograniczeniach

W przypadku terminów dłuższych niż 30 dni warto pamiętać o kilku zasadach w przypadku transakcji pomiędzy przedsiębiorcami. Można je znaleźć we wspomnianej ustawie o terminach zapłaty w transakcjach handlowych z 2013 r. Poniżej wymieniamy 3 wybrane zasady z tej ustawy.


1. Termin zapłaty nie może przekraczać 60 dni

Według przepisów termin zapłaty w przypadku transakcji pomiędzy przedsiębiorcami nie może przekraczać 60 dni, chyba że strony ustalą inaczej i zarazem:

- nie jest to sprzeczne ze „społeczno-gospodarczym” celem umowy,

- jest to obiektywnie uzasadnione.

Jak widać, te warunki są określone raczej nieściśle, aczkolwiek niewątpliwie ustawodawca chciał zniechęcić do stosowania terminów zapłaty powyżej 60 dni.

2. Brak zapłaty oznacza odsetki

Jeżeli w umowie z innym przedsiębiorcą nie został ustalony termin zapłaty, to w przypadku braku płatności po 30 dniach od wykonania usługi lub dostarczenia towaru sprzedawcy przysługują odsetki ustawowe. Powinien je otrzymać bez wezwania.

3. 40 euro rekompensaty

Jeżeli sprzedawca nabył prawo do odsetek (m.in. według zasad opisanych powyżej) to jednocześnie przysługuje mu też rekompensata za koszty odzyskiwania należności. Ta rekompensata wynosi 40 euro przeliczone na złotówki (według średniego kursu NBP z ostatniego dnia roboczego miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym świadczenie stało się wymagalne).

Zapisz się na nasz newsletter


Sebastian Bobrowski, Dyrektor Finansowy inFakt

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

REKLAMA

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

REKLAMA

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA