REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktura korygująca a data powstania przychodu

Subskrybuj nas na Youtube
Faktura korygująca a data powstania przychodu
Faktura korygująca a data powstania przychodu

REKLAMA

REKLAMA

Rozliczanie faktur korygujących bywa wyjątkowo kłopotliwe. Czy korekta kształtuje jednocześnie nową datę powstania przychodu? Czy jest to nadal chwila dokonania pierwotnej czynności gospodarczej, czy może moment wystawienia faktury korygującej? A może data zdarzenia powodującego konieczność korekty?

Kiedy wystawić fakturę korygującą?

Według art. 106j ustawy o VAT podatnik wystawia fakturę korygującą, gdy po wystawieniu faktury pierwotnej:

REKLAMA

Autopromocja

- udzielono rabatu,

- udzielono opustów i obniżek cen,

- dokonano zwrotu towarów i opakowań,

- dokonano zwrotu całości lub części zapłaty,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub innej pozycji faktury.

Są to czynniki mające istotny wpływ na wysokość zobowiązania podatkowego, a więc wymagające rzetelnego prowadzenia dokumentacji i rozliczania z urzędem skarbowym. Błędy w tej kwestii mogą narazić podatnika na niemiłe konsekwencje ze strony fiskusa.

Faktura korygująca nie kreuje nowego przychodu

Data sprzedaży na fakturach

Odpowiedzialność karna i karno-skarbowa a wystawianie fałszywych faktur

Co powinna zawierać korekta?

REKLAMA

Przyczynę dokonania korekty należy umieścić na fakturze, podobnie jak prawidłową skorygowaną treść. Jeśli wpływa ona na zmianę kwoty podatku bądź podstawy opodatkowania należy wskazać korektę tych kwot. Ponadto faktura korygująca powinna zawierać określenie „korekta” bądź „faktura korygująca”, datę wystawienia lub kolejny numer, a także nazwę towaru lub usługi objętych korektą.

Wymagane jest także podanie danych zawartych w pierwotnej poprawianej fakturze, tj. datę jej wystawienia i kolejny numer, imiona i nazwiska lub nazwy i adresy podatnika i nabywcy, numery identyfikujące podatnika i nabywcę pod względem podatkowym, datę wykonania dostawy towarów, usługi lub zapłaty. Faktura korygująca jest bowiem ściśle związana z fakturą pierwotną.

Korekta faktur - Raport INFOR - PDF

Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Jak rozliczyć korektę?

Warto zauważyć ogromne zróżnicowanie przyczyn dokonania korekty. Poprawienie pomyłki w stawce podatku ma na celu sprostowanie błędu, sama czynność gospodarcza pozostaje nadal prawnie skuteczna. Zwrot towaru i zapłaty w przypadku odstąpienia od umowy powoduje uważanie czynności jako niebyłej. Nabywca jest zobowiązany do zwrotu towaru, zaś podatnik do zwrotu otrzymanej zapłaty – którą przecież wcześniej udokumentował fakturą płacąc należny fiskusowi podatek.

Ustawodawca nie sprecyzował, w jaki sposób rozliczyć korekty przychodów i uwzględnić tak różne stany faktyczne i prawne. Należy się posiłkować interpretacjami izb skarbowych i dorobkiem orzeczniczym.

Korekta nie zmienia daty powstania przychodu

REKLAMA

W odpowiedzi na zapytanie poselskie nr 6079/2014 minister finansów w piśmie z 27 lutego 2014 r. stwierdził, że wystawienie korekty nie powoduje zmiany daty powstania przychodu. Także wtedy, gdy fakturę korygującą wystawiono na skutek zwrotu towaru. Minister finansów uznał bowiem, że w takim przypadku następuje jedynie zmiana pierwotnej wysokości przychodu, a nie powstaje nowa data powstania przychodu.

Podobne stanowisko zajęła wcześniej Izba Skarbowa w Łodzi. Według interpretacji  z 24 września 2013 r. (IPTPB3/423-225/13-4/KJ) zwrot towarów nie jest odrębnym zdarzeniem gospodarczym. Korektę należy rozliczyć w tym roku, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 25 kwietnia 2014 r. (II FSK 4/13) potwierdził tę praktykę. Orzekł, że wystawienie korekty w przypadku zwrotu towaru nie wpływa na datę powstania przychodu, a jedynie koryguje jego wysokość. Faktura korygująca wystawiona na skutek obniżenia bądź podwyższenia ceny także powinna być uwzględniona w okresie rozliczeniowym dokonania sprzedaży towaru. Po wystawieniu korekty, należy skorygować przychody w poszczególnych okresach rozliczeniowych, analogicznie do sposobu dokonywania rozliczeń podatku w trakcie roku (a więc miesięcznie lub kwartalnie).


Wsteczne korygowanie przychodu

NSA zauważył, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych wskazuje, że przychodami związanymi z działalnością gospodarczą są także przychody należne, chociażby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane. Datą powstania przychodu jest natomiast dzień wydania rzeczy, zbycia prawa lub wykonania usługi, nie później niż dzień wystawienia faktury. Ustawodawca powiązał zatem powstanie przychodu z datą wystawienia faktury.

Sama faktura korygująca jest ściśle związana z fakturą pierwotną. Wystawienie korekty odnosi się do wcześniej wykazanych przychodów. I to data wystawienia pierwotnej faktury jest datą powstania przychodu. Co za tym idzie, korekta przychodów nie powinna być rozpoznawana na bieżąco, a wstecznie.

Z powyższego wynika, że niezależnie od przyczyn korekty przychodów należy poprawić rozliczenie nie na bieżąco, a wstecznie, czyli cofnąć się do daty powstania obowiązku podatkowego.

Ilona Stefaniak

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

REKLAMA

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

REKLAMA

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

ZUS wdraża nowe funkcje aplikacji mobilnej mZUS. Zaświadczenia dot. emerytur, rent i zasiłków. Odwołania, wycofania, załączniki i inne możliwości

Ponad 800 tys. osób ma już aplikację mobilną mZUS. To bardzo prosty i wygodny sposób kontaktu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Można w niej sprawdzić stan swojego konta w ZUS, wysłać wnioski o świadczenia dla rodzin i wyliczyć prognozowaną emeryturę. Aplikacja wciąż jest wzbogacana o nowe funkcje i ma coraz więcej użytkowników.

REKLAMA