REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktura korygująca a data powstania przychodu

Subskrybuj nas na Youtube
Faktura korygująca a data powstania przychodu
Faktura korygująca a data powstania przychodu

REKLAMA

REKLAMA

Rozliczanie faktur korygujących bywa wyjątkowo kłopotliwe. Czy korekta kształtuje jednocześnie nową datę powstania przychodu? Czy jest to nadal chwila dokonania pierwotnej czynności gospodarczej, czy może moment wystawienia faktury korygującej? A może data zdarzenia powodującego konieczność korekty?

Kiedy wystawić fakturę korygującą?

Według art. 106j ustawy o VAT podatnik wystawia fakturę korygującą, gdy po wystawieniu faktury pierwotnej:

REKLAMA

REKLAMA

- udzielono rabatu,

- udzielono opustów i obniżek cen,

- dokonano zwrotu towarów i opakowań,

REKLAMA

- dokonano zwrotu całości lub części zapłaty,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub innej pozycji faktury.

Są to czynniki mające istotny wpływ na wysokość zobowiązania podatkowego, a więc wymagające rzetelnego prowadzenia dokumentacji i rozliczania z urzędem skarbowym. Błędy w tej kwestii mogą narazić podatnika na niemiłe konsekwencje ze strony fiskusa.

Faktura korygująca nie kreuje nowego przychodu

Data sprzedaży na fakturach

Odpowiedzialność karna i karno-skarbowa a wystawianie fałszywych faktur

Co powinna zawierać korekta?

Przyczynę dokonania korekty należy umieścić na fakturze, podobnie jak prawidłową skorygowaną treść. Jeśli wpływa ona na zmianę kwoty podatku bądź podstawy opodatkowania należy wskazać korektę tych kwot. Ponadto faktura korygująca powinna zawierać określenie „korekta” bądź „faktura korygująca”, datę wystawienia lub kolejny numer, a także nazwę towaru lub usługi objętych korektą.

Wymagane jest także podanie danych zawartych w pierwotnej poprawianej fakturze, tj. datę jej wystawienia i kolejny numer, imiona i nazwiska lub nazwy i adresy podatnika i nabywcy, numery identyfikujące podatnika i nabywcę pod względem podatkowym, datę wykonania dostawy towarów, usługi lub zapłaty. Faktura korygująca jest bowiem ściśle związana z fakturą pierwotną.

Korekta faktur - Raport INFOR - PDF

Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Jak rozliczyć korektę?

Warto zauważyć ogromne zróżnicowanie przyczyn dokonania korekty. Poprawienie pomyłki w stawce podatku ma na celu sprostowanie błędu, sama czynność gospodarcza pozostaje nadal prawnie skuteczna. Zwrot towaru i zapłaty w przypadku odstąpienia od umowy powoduje uważanie czynności jako niebyłej. Nabywca jest zobowiązany do zwrotu towaru, zaś podatnik do zwrotu otrzymanej zapłaty – którą przecież wcześniej udokumentował fakturą płacąc należny fiskusowi podatek.

Ustawodawca nie sprecyzował, w jaki sposób rozliczyć korekty przychodów i uwzględnić tak różne stany faktyczne i prawne. Należy się posiłkować interpretacjami izb skarbowych i dorobkiem orzeczniczym.

Korekta nie zmienia daty powstania przychodu

W odpowiedzi na zapytanie poselskie nr 6079/2014 minister finansów w piśmie z 27 lutego 2014 r. stwierdził, że wystawienie korekty nie powoduje zmiany daty powstania przychodu. Także wtedy, gdy fakturę korygującą wystawiono na skutek zwrotu towaru. Minister finansów uznał bowiem, że w takim przypadku następuje jedynie zmiana pierwotnej wysokości przychodu, a nie powstaje nowa data powstania przychodu.

Podobne stanowisko zajęła wcześniej Izba Skarbowa w Łodzi. Według interpretacji  z 24 września 2013 r. (IPTPB3/423-225/13-4/KJ) zwrot towarów nie jest odrębnym zdarzeniem gospodarczym. Korektę należy rozliczyć w tym roku, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 25 kwietnia 2014 r. (II FSK 4/13) potwierdził tę praktykę. Orzekł, że wystawienie korekty w przypadku zwrotu towaru nie wpływa na datę powstania przychodu, a jedynie koryguje jego wysokość. Faktura korygująca wystawiona na skutek obniżenia bądź podwyższenia ceny także powinna być uwzględniona w okresie rozliczeniowym dokonania sprzedaży towaru. Po wystawieniu korekty, należy skorygować przychody w poszczególnych okresach rozliczeniowych, analogicznie do sposobu dokonywania rozliczeń podatku w trakcie roku (a więc miesięcznie lub kwartalnie).


Wsteczne korygowanie przychodu

NSA zauważył, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych wskazuje, że przychodami związanymi z działalnością gospodarczą są także przychody należne, chociażby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane. Datą powstania przychodu jest natomiast dzień wydania rzeczy, zbycia prawa lub wykonania usługi, nie później niż dzień wystawienia faktury. Ustawodawca powiązał zatem powstanie przychodu z datą wystawienia faktury.

Sama faktura korygująca jest ściśle związana z fakturą pierwotną. Wystawienie korekty odnosi się do wcześniej wykazanych przychodów. I to data wystawienia pierwotnej faktury jest datą powstania przychodu. Co za tym idzie, korekta przychodów nie powinna być rozpoznawana na bieżąco, a wstecznie.

Z powyższego wynika, że niezależnie od przyczyn korekty przychodów należy poprawić rozliczenie nie na bieżąco, a wstecznie, czyli cofnąć się do daty powstania obowiązku podatkowego.

Ilona Stefaniak

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA