Faktura korygująca a data powstania przychodu
REKLAMA
REKLAMA
Kiedy wystawić fakturę korygującą?
Według art. 106j ustawy o VAT podatnik wystawia fakturę korygującą, gdy po wystawieniu faktury pierwotnej:
REKLAMA
- udzielono rabatu,
- udzielono opustów i obniżek cen,
- dokonano zwrotu towarów i opakowań,
- dokonano zwrotu całości lub części zapłaty,
- podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub innej pozycji faktury.
Są to czynniki mające istotny wpływ na wysokość zobowiązania podatkowego, a więc wymagające rzetelnego prowadzenia dokumentacji i rozliczania z urzędem skarbowym. Błędy w tej kwestii mogą narazić podatnika na niemiłe konsekwencje ze strony fiskusa.
Faktura korygująca nie kreuje nowego przychodu
Odpowiedzialność karna i karno-skarbowa a wystawianie fałszywych faktur
Co powinna zawierać korekta?
Przyczynę dokonania korekty należy umieścić na fakturze, podobnie jak prawidłową skorygowaną treść. Jeśli wpływa ona na zmianę kwoty podatku bądź podstawy opodatkowania należy wskazać korektę tych kwot. Ponadto faktura korygująca powinna zawierać określenie „korekta” bądź „faktura korygująca”, datę wystawienia lub kolejny numer, a także nazwę towaru lub usługi objętych korektą.
Wymagane jest także podanie danych zawartych w pierwotnej poprawianej fakturze, tj. datę jej wystawienia i kolejny numer, imiona i nazwiska lub nazwy i adresy podatnika i nabywcy, numery identyfikujące podatnika i nabywcę pod względem podatkowym, datę wykonania dostawy towarów, usługi lub zapłaty. Faktura korygująca jest bowiem ściśle związana z fakturą pierwotną.
Korekta faktur - Raport INFOR - PDF
Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania
Podyskutuj o tym na naszym FORUM
Jak rozliczyć korektę?
Warto zauważyć ogromne zróżnicowanie przyczyn dokonania korekty. Poprawienie pomyłki w stawce podatku ma na celu sprostowanie błędu, sama czynność gospodarcza pozostaje nadal prawnie skuteczna. Zwrot towaru i zapłaty w przypadku odstąpienia od umowy powoduje uważanie czynności jako niebyłej. Nabywca jest zobowiązany do zwrotu towaru, zaś podatnik do zwrotu otrzymanej zapłaty – którą przecież wcześniej udokumentował fakturą płacąc należny fiskusowi podatek.
Ustawodawca nie sprecyzował, w jaki sposób rozliczyć korekty przychodów i uwzględnić tak różne stany faktyczne i prawne. Należy się posiłkować interpretacjami izb skarbowych i dorobkiem orzeczniczym.
Korekta nie zmienia daty powstania przychodu
REKLAMA
W odpowiedzi na zapytanie poselskie nr 6079/2014 minister finansów w piśmie z 27 lutego 2014 r. stwierdził, że wystawienie korekty nie powoduje zmiany daty powstania przychodu. Także wtedy, gdy fakturę korygującą wystawiono na skutek zwrotu towaru. Minister finansów uznał bowiem, że w takim przypadku następuje jedynie zmiana pierwotnej wysokości przychodu, a nie powstaje nowa data powstania przychodu.
Podobne stanowisko zajęła wcześniej Izba Skarbowa w Łodzi. Według interpretacji z 24 września 2013 r. (IPTPB3/423-225/13-4/KJ) zwrot towarów nie jest odrębnym zdarzeniem gospodarczym. Korektę należy rozliczyć w tym roku, w którym powstał obowiązek podatkowy.
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 25 kwietnia 2014 r. (II FSK 4/13) potwierdził tę praktykę. Orzekł, że wystawienie korekty w przypadku zwrotu towaru nie wpływa na datę powstania przychodu, a jedynie koryguje jego wysokość. Faktura korygująca wystawiona na skutek obniżenia bądź podwyższenia ceny także powinna być uwzględniona w okresie rozliczeniowym dokonania sprzedaży towaru. Po wystawieniu korekty, należy skorygować przychody w poszczególnych okresach rozliczeniowych, analogicznie do sposobu dokonywania rozliczeń podatku w trakcie roku (a więc miesięcznie lub kwartalnie).
Wsteczne korygowanie przychodu
NSA zauważył, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych wskazuje, że przychodami związanymi z działalnością gospodarczą są także przychody należne, chociażby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane. Datą powstania przychodu jest natomiast dzień wydania rzeczy, zbycia prawa lub wykonania usługi, nie później niż dzień wystawienia faktury. Ustawodawca powiązał zatem powstanie przychodu z datą wystawienia faktury.
Sama faktura korygująca jest ściśle związana z fakturą pierwotną. Wystawienie korekty odnosi się do wcześniej wykazanych przychodów. I to data wystawienia pierwotnej faktury jest datą powstania przychodu. Co za tym idzie, korekta przychodów nie powinna być rozpoznawana na bieżąco, a wstecznie.
Z powyższego wynika, że niezależnie od przyczyn korekty przychodów należy poprawić rozliczenie nie na bieżąco, a wstecznie, czyli cofnąć się do daty powstania obowiązku podatkowego.
Ilona Stefaniak
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat