REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpowiedzialność karna i karno-skarbowa a wystawianie fałszywych faktur

Odpowiedzialność karna i karno-skarbowa a wystawianie fałszywych faktur
Odpowiedzialność karna i karno-skarbowa a wystawianie fałszywych faktur

REKLAMA

REKLAMA

Sąd Najwyższy w dniu 18 grudnia 2013 r. podjął uchwałę w składzie siedmiu sędziów (sygn. akt I KZP 19/13), w której stwierdził, że przedmiotem czynności przestępstwa określonego w art. 299 § 1 k.k. są wymienione w tym przepisie "środki płatnicze, instrumenty finansowe, papiery wartościowe, wartości dewizowe, prawa majątkowe lub inne mienie ruchome lub nieruchomości" pochodzące bezpośrednio lub pośrednio z popełnienia czynu zabronionego: sprawcą przestępstwa może być również sprawca czynu zabronionego, w tym oszustwa, z którego popełnieniem związana jest korzyść w postaci odliczenia lub zwrotu podatku od towarów i usług.

Sąd Najwyższy nadał tej uchwale moc zasady prawnej: ma ona podstawowe znaczenie dla podatników podatku od towarów i usług dokonujących odliczeń i uzyskujących zwroty podatku.

REKLAMA

Autopromocja

Sprawa dotyczy przedsiębiorców, którym przypisano współsprawstwo przy popełnieniu czynu zabronionego polegającego na osiąganiu korzyści stanowiących równowartość nie wpłaconego podatku od towarów i usług. Warunkiem ich uzyskania było wystawianie fikcyjnych faktur zawierających podatek naliczony od nieistniejących transakcji sprzedaży.

Sąd odniósł się także do dysponowania uzyskiwanych w ten sposób korzyściami (pieniędzmi, które zakwalifikował jako korzyść pochodzącą bezpośrednio z czynu zabronionego – przestępstwo z art. 299 § 1 i 5 k.k.

Faktury i fakturowanie od 1 stycznia 2014 r.

Zbiorcza faktura korygująca w 2014 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Adres osoby fizycznej na fakturze

Wymienione przestępstwo "pranie brudnych pieniędzy", odpowiada ujmowanemu w ten sposób zjawisku określanemu, jako proceder legalizowania wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych, bądź nieujawnionych źródeł, przez ich wprowadzanie do obrotu gospodarczego. Ratio legis tego przepisu sprowadza się do objęcia odpowiedzialnością wszystkich etapów prania pieniędzy, w tym ich "lokowania" ("oddzielania").

Zasada prawna wprowadzona powyższą uchwałą ma podstawowe znaczenie dla działań podatników podatku od towarów i usług w zakresie składania czynnego żalu, korekt deklaracji i korzystania z interpretacji indywidualnych prawa podatkowego.

Skorzystanie przez podatnika z instytucji czynnego żalu na podstawie art. 16 k.k.s. wyłącza  jedynie odpowiedzialność karno-skarbową podatnika sprawcy czynu zabronionego. Natomiast nie zwalnia on z odpowiedzialności karnej sprawców, którzy popełnili inne przestępstwa niż karno-skarbowe, w tym oszustwo w rozumieniu art. 286 k.k. oraz  art. 299 k.k.

W przypadku złożenia przez podatników korekty deklaracji na podstawie art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej zgodnie z art. 16a k.k.s., wyłącza  go jedynie z odpowiedzialności karno-skarbowej, natomiast nie chroni przed odpowiedzialnością karną za inne popełnione przestępstwa sankcjonowane przez przepisy kodeksu karnego, a zwłaszcza przepisu art. 286 k.k. i art. 299 k.k.

Istotne jest również, że zastosowanie się przez podatników do interpretacji prawa podatkowego na podstawie art. 14 i następne Ordynacji podatkowej wyłącza ich jedynie z odpowiedzialności karno-skarbowej, ale nie chroni od postawionych zarzutów za popełnienie innych przestępstw, w tym określonych w art. 286 k.k. i art. 299 k.k., a co za tym idzie ponoszą oni odpowiedzialności karną za popełnione czyny niedozwolone w rozumieniu innych przepisów karnych.


REKLAMA

Zgodnie z art. 299 § 8 k.k., sprawca nie podlega karze za przestępstwo karne, prania brudnych pieniędzy, jeżeli ujawni istotne informacje dotyczące osób uczestniczących w tym przestępstwie lub może być w stosunku do niego zastosowane nadzwyczajne złagodzenie kary w sytuacji gdy działał  on w celu ujawnienia tych informacji. Przepis ten zwalnia z odpowiedzialności karnej sprawców, którzy popełnili przestępstwo, za które przewidziana jest sankcja w przepisach karnych, a co za tym idzie nie ma on wpływu na odpowiedzialność karno-skarbową tych sprawców z tytułu popełnienia przez nich innych przestępstw skarbowych.

Reasumując, w przypadku złożenia przez podatnika czynnego żalu, zastosowania się do interpretacji indywidualnej prawa podatkowego lub dokonania korekty deklaracji w związku z popełnieniem czynu zabronionego, a zwłaszcza polegającego na posługiwaniu się fikcyjnymi fakturami, sprawca nie podlega odpowiedzialności karno-skarbowej, natomiast może ponosić odpowiedzialność karną na podstawie art. 286 k.k. i art. 299 k.k.. Oznacza to, że posługiwanie się tego rodzaju instrumentami prawnymi przez podatników musi uwzględniać nową zasadę prawną wprowadzoną przez uchwałę Sądu Najwyższego.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno podrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

REKLAMA

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

REKLAMA

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

REKLAMA