Faktury elektroniczne w zamówieniach publicznych
REKLAMA
REKLAMA
To oznacza , że zarówno administracja państwowa, jak i wykonawcy zamówień publicznych zostaną zobowiązani do przyjmowania (i odpowiednio wystawiania) faktur w formacie elektronicznym. Faktury te będą musiały spełnić określony standard. Ma on umożliwić automatyzację procesów przetwarzania, takich jak księgowanie i ewidencja podatkowa. Faktura przesłana w takim standardzie ma bowiem automatycznie trafić do odpowiednich rejestrów księgowych i podatkowych. Takiej funkcjonalności nie ma e-faktura w formacie PDF, która jest obecnie najczęściej używana w obrocie.
REKLAMA
Konsekwencje dla przedsiębiorców i administracji
Po wejściu w życie nowych przepisów wszyscy przedsiębiorcy realizujący zamówienia publiczne będą mogli posługiwać się w komunikacji z administracją ustrukturyzowaną fakturą elektroniczną. Administracja z kolei będzie musiała dostosować swoje systemy informatyczne i wewnętrzne procesy do automatycznej obsługi e-faktur.
Należy zwrócić uwagę na dwie kwestie:
1) rozpowszechniony obecnie w gospodarce PDF, jako format e-faktury, nie spełnia wymogu określonego w Dyrektywie,
2) w UE, w tym w Polsce, nie ma rozpowszechnionych, a tym bardziej dominujących standardów e-fakturowania, które spełniałyby wymogi Dyrektywy.
Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na newsletter!
Polecamy: Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania
Co to jest standard faktury elektronicznej?
Rozpowszechniony dziś format e-faktury (zwykły PDF) w myśl Dyrektywy nie może być uznany za standard, ponieważ PDF nie umożliwia systemom informatycznym rozpoznania zawartych w dokumencie danych, takich jak: nazwa kontrahenta, przedmiot sprzedaży, kwoty netto, VAT, brutto itd. Praktyka wysyłania faktur w formacie PDF generuje, co prawda, oszczędności po stronie wystawcy faktury, ale nie pozwala odbiorcy na elektroniczne wykorzystanie zawartych w nim danych. W konsekwencji dane z faktury w formacie PDF muszą być „przepisane” do systemu finansowo-księgowego odbiorcy, co wydłuża proces ewidencjonowania i generuje niepotrzebne koszty.
Faktury elektroniczne przygotowane w standardzie spełniającym warunki Dyrektywy będą „rozpoznawalne” i możliwe do automatycznego przetworzenia również u odbiorcy faktury elektronicznej, co po stronie odbiorcy będzie się wiązało z istotnymi oszczędnościami.
Przeczytaj cały artykuł na INFORFK: Faktury elektroniczne w zamówieniach publicznych – standaryzacja e-faktur w Polsce
Artykuł omawia nowy obowiązek standaryzacji faktur elektronicznych w zamówieniach publicznych. Wskazuje, jakie konsekwencje niesie to za sobą w stosunku do przedsiębiorców i administracji. Materiał podpowiada, co to jest standard faktury elektronicznej i jakie faktury elektroniczne spełniają standardy Dyrektywy.
Archiwizowanie faktur papierowych w formie elektronicznej
Podyskutuj o tym na naszym FORUM
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat