REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady wystawiania zbiorczych faktur korygujących

Zasady wystawiania zbiorczych faktur korygujących
Zasady wystawiania zbiorczych faktur korygujących
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Znowelizowane przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, które weszły w życie z dniem 1 stycznia 2014 r. nadal są przedmiotem wielu wątpliwości oraz powodują licznie trudności po stronie podatników. Dotyczy to przykładowo wprowadzonego do ustawy o VAT przepisu art. 106j ust. 3, który reguluje zasady wystawiania tzw. zbiorczych faktur korygujących, dokumentujących udzielenie opustu lub obniżki ceny w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów (lub usług) dokonanych (lub świadczonych) na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie.

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na newsletter!

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, obowiązującymi przed dniem wejścia w życie nowelizacji, w przypadku gdy podatnik udzielał rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca nie musiała zawierać m.in. dat wystawienia oraz numerów faktur korygowanych. Przepisy te upraszczały, zatem zasady wystawiania faktur korygujących, sprowadzając dane, jakie muszą znaleźć się na takich fakturach do niezbędnego minimum. Natomiast wskazany powyżej art. 106j ust. 3 ustawy o VAT nie wyłącza już wspomnianych elementów (tj. dat wystawienia oraz numerów faktur, które są przedmiotem korekty) spośród obowiązkowych elementów takiej faktury korygującej.

W związku z powyższym, zgodnie z literalnym brzmieniem powyższego przepisu, podatnik, który wystawia fakturę korygującą zmniejszającą podstawę opodatkowania z tytułu rabatu udzielonego na wszystkie dostawy dokonane w danym okresie, jest obowiązany do umieszczenia na fakturze korygującej dat wystawienia oraz numerów faktur, które dokumentowały te dostawy.

Należy przy tym wskazać, iż z punktu widzenia celu, w jakim regulacje dotyczące zbiorczych faktur korygujących zostały ustanowione (tj. uproszczenie procesu ich wystawiania oraz zmniejszenie nakładu pracy administracyjnej po stronie podatnika), powyższa zmiana przepisów może wydać się zaskakująca.

Powyższe zagadnienie było przedmiotem wniosku o interpretację indywidualną, z jakim zwrócił się podatnik do Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi. Podatnik dążył, bowiem do ustalenia, czy w przypadku, gdy tzw. zbiorcza faktura korygująca nie zawiera dat wystawienia oraz numerów faktur korygowanych, może ona stanowić podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

W rozstrzygnięciu wydanym w dniu 11 kwietnia 2014 r. (sygn. IPTPP4/443-41/14-2/OS) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi uznał, iż w przypadku, gdy faktury korygujące wystawiane przez podatnika z tytułu udzielanego przez niego rabatu okresowego nie zawierają wszystkich elementów wskazanych w art. 106j ust. 3 ustawy o VAT (tj. nie zawierają one dat wystawienia oraz numerów faktur korygowanych), nie stanowią one podstawy do obniżenia kwoty podatku należnego.

Wniosek ten został oparty w szczególności na przesłance, zgodnie, z którą faktury korygujące niezawierające wszystkich elementów wymaganych przez przepisy ustawy o VAT, nie spełniają definicji faktury przewidzianej w art. 2 pkt 31 ustawy o VAT (zgodnie z tym przepisem, bowiem, przez fakturę rozumie się dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie).

Zbiorcza faktura korygująca w 2014 r.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


W świetle powyższego należy mieć na względzie istotność formalnego „kształtu” faktur (w tym w szczególności faktur korygujących) w kontekście prawidłowego określenia zobowiązania podatkowego w VAT. Wydaje się przy tym, iż w przypadku zbiorczych faktur korygujących wystawianych po dniu 1 stycznia 2014 r., konieczne jest, aby zawierały one m.in. daty wystawienia oraz numery faktur korygowanych. W przeciwnym razie prawo podatnika do obniżenia kwoty VAT należnego wynikającego z takich faktur może zostać zakwestionowane.


Marek Konieczny

Dyrektor, Dział doradztwa podatkowego

+ 48 (61) 882 42 33

mkonieczny@deloitteCE.com


Krzysztof Wilk

Dyrektor, Dział doradztwa podatkowego

+ 48 (22) 511 08 53

kwilk@deloitteCE.com


Tomasz Seweryn

Menedżer, Dział doradztwa podatkowego

+48 (22) 511 03 12

tseweryn@deloitteCE.com


Katarzyna Spychalska

Starszy konsultant, Dział doradztwa podatkowego

+48 (22) 511 01 10

kspychalska@deloitteCE.com


Zobacz także: Zmiany w VAT 2014

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Deloitte

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA