REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady wystawiania zbiorczych faktur korygujących

Zasady wystawiania zbiorczych faktur korygujących
Zasady wystawiania zbiorczych faktur korygujących
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Znowelizowane przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, które weszły w życie z dniem 1 stycznia 2014 r. nadal są przedmiotem wielu wątpliwości oraz powodują licznie trudności po stronie podatników. Dotyczy to przykładowo wprowadzonego do ustawy o VAT przepisu art. 106j ust. 3, który reguluje zasady wystawiania tzw. zbiorczych faktur korygujących, dokumentujących udzielenie opustu lub obniżki ceny w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów (lub usług) dokonanych (lub świadczonych) na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie.

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na newsletter!

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, obowiązującymi przed dniem wejścia w życie nowelizacji, w przypadku gdy podatnik udzielał rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca nie musiała zawierać m.in. dat wystawienia oraz numerów faktur korygowanych. Przepisy te upraszczały, zatem zasady wystawiania faktur korygujących, sprowadzając dane, jakie muszą znaleźć się na takich fakturach do niezbędnego minimum. Natomiast wskazany powyżej art. 106j ust. 3 ustawy o VAT nie wyłącza już wspomnianych elementów (tj. dat wystawienia oraz numerów faktur, które są przedmiotem korekty) spośród obowiązkowych elementów takiej faktury korygującej.

W związku z powyższym, zgodnie z literalnym brzmieniem powyższego przepisu, podatnik, który wystawia fakturę korygującą zmniejszającą podstawę opodatkowania z tytułu rabatu udzielonego na wszystkie dostawy dokonane w danym okresie, jest obowiązany do umieszczenia na fakturze korygującej dat wystawienia oraz numerów faktur, które dokumentowały te dostawy.

Należy przy tym wskazać, iż z punktu widzenia celu, w jakim regulacje dotyczące zbiorczych faktur korygujących zostały ustanowione (tj. uproszczenie procesu ich wystawiania oraz zmniejszenie nakładu pracy administracyjnej po stronie podatnika), powyższa zmiana przepisów może wydać się zaskakująca.

Powyższe zagadnienie było przedmiotem wniosku o interpretację indywidualną, z jakim zwrócił się podatnik do Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi. Podatnik dążył, bowiem do ustalenia, czy w przypadku, gdy tzw. zbiorcza faktura korygująca nie zawiera dat wystawienia oraz numerów faktur korygowanych, może ona stanowić podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

W rozstrzygnięciu wydanym w dniu 11 kwietnia 2014 r. (sygn. IPTPP4/443-41/14-2/OS) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi uznał, iż w przypadku, gdy faktury korygujące wystawiane przez podatnika z tytułu udzielanego przez niego rabatu okresowego nie zawierają wszystkich elementów wskazanych w art. 106j ust. 3 ustawy o VAT (tj. nie zawierają one dat wystawienia oraz numerów faktur korygowanych), nie stanowią one podstawy do obniżenia kwoty podatku należnego.

Wniosek ten został oparty w szczególności na przesłance, zgodnie, z którą faktury korygujące niezawierające wszystkich elementów wymaganych przez przepisy ustawy o VAT, nie spełniają definicji faktury przewidzianej w art. 2 pkt 31 ustawy o VAT (zgodnie z tym przepisem, bowiem, przez fakturę rozumie się dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie).

Zbiorcza faktura korygująca w 2014 r.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


W świetle powyższego należy mieć na względzie istotność formalnego „kształtu” faktur (w tym w szczególności faktur korygujących) w kontekście prawidłowego określenia zobowiązania podatkowego w VAT. Wydaje się przy tym, iż w przypadku zbiorczych faktur korygujących wystawianych po dniu 1 stycznia 2014 r., konieczne jest, aby zawierały one m.in. daty wystawienia oraz numery faktur korygowanych. W przeciwnym razie prawo podatnika do obniżenia kwoty VAT należnego wynikającego z takich faktur może zostać zakwestionowane.


Marek Konieczny

Dyrektor, Dział doradztwa podatkowego

+ 48 (61) 882 42 33

mkonieczny@deloitteCE.com


Krzysztof Wilk

Dyrektor, Dział doradztwa podatkowego

+ 48 (22) 511 08 53

kwilk@deloitteCE.com


Tomasz Seweryn

Menedżer, Dział doradztwa podatkowego

+48 (22) 511 03 12

tseweryn@deloitteCE.com


Katarzyna Spychalska

Starszy konsultant, Dział doradztwa podatkowego

+48 (22) 511 01 10

kspychalska@deloitteCE.com


Zobacz także: Zmiany w VAT 2014

Źródło: Deloitte

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno zdrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

REKLAMA

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

REKLAMA

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

REKLAMA