REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady wystawiania zbiorczych faktur korygujących

Subskrybuj nas na Youtube
Zasady wystawiania zbiorczych faktur korygujących
Zasady wystawiania zbiorczych faktur korygujących
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Znowelizowane przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, które weszły w życie z dniem 1 stycznia 2014 r. nadal są przedmiotem wielu wątpliwości oraz powodują licznie trudności po stronie podatników. Dotyczy to przykładowo wprowadzonego do ustawy o VAT przepisu art. 106j ust. 3, który reguluje zasady wystawiania tzw. zbiorczych faktur korygujących, dokumentujących udzielenie opustu lub obniżki ceny w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów (lub usług) dokonanych (lub świadczonych) na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie.

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na newsletter!

REKLAMA

Zgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, obowiązującymi przed dniem wejścia w życie nowelizacji, w przypadku gdy podatnik udzielał rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca nie musiała zawierać m.in. dat wystawienia oraz numerów faktur korygowanych. Przepisy te upraszczały, zatem zasady wystawiania faktur korygujących, sprowadzając dane, jakie muszą znaleźć się na takich fakturach do niezbędnego minimum. Natomiast wskazany powyżej art. 106j ust. 3 ustawy o VAT nie wyłącza już wspomnianych elementów (tj. dat wystawienia oraz numerów faktur, które są przedmiotem korekty) spośród obowiązkowych elementów takiej faktury korygującej.

W związku z powyższym, zgodnie z literalnym brzmieniem powyższego przepisu, podatnik, który wystawia fakturę korygującą zmniejszającą podstawę opodatkowania z tytułu rabatu udzielonego na wszystkie dostawy dokonane w danym okresie, jest obowiązany do umieszczenia na fakturze korygującej dat wystawienia oraz numerów faktur, które dokumentowały te dostawy.

Należy przy tym wskazać, iż z punktu widzenia celu, w jakim regulacje dotyczące zbiorczych faktur korygujących zostały ustanowione (tj. uproszczenie procesu ich wystawiania oraz zmniejszenie nakładu pracy administracyjnej po stronie podatnika), powyższa zmiana przepisów może wydać się zaskakująca.

Powyższe zagadnienie było przedmiotem wniosku o interpretację indywidualną, z jakim zwrócił się podatnik do Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi. Podatnik dążył, bowiem do ustalenia, czy w przypadku, gdy tzw. zbiorcza faktura korygująca nie zawiera dat wystawienia oraz numerów faktur korygowanych, może ona stanowić podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

W rozstrzygnięciu wydanym w dniu 11 kwietnia 2014 r. (sygn. IPTPP4/443-41/14-2/OS) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi uznał, iż w przypadku, gdy faktury korygujące wystawiane przez podatnika z tytułu udzielanego przez niego rabatu okresowego nie zawierają wszystkich elementów wskazanych w art. 106j ust. 3 ustawy o VAT (tj. nie zawierają one dat wystawienia oraz numerów faktur korygowanych), nie stanowią one podstawy do obniżenia kwoty podatku należnego.

Wniosek ten został oparty w szczególności na przesłance, zgodnie, z którą faktury korygujące niezawierające wszystkich elementów wymaganych przez przepisy ustawy o VAT, nie spełniają definicji faktury przewidzianej w art. 2 pkt 31 ustawy o VAT (zgodnie z tym przepisem, bowiem, przez fakturę rozumie się dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie).

Zbiorcza faktura korygująca w 2014 r.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


W świetle powyższego należy mieć na względzie istotność formalnego „kształtu” faktur (w tym w szczególności faktur korygujących) w kontekście prawidłowego określenia zobowiązania podatkowego w VAT. Wydaje się przy tym, iż w przypadku zbiorczych faktur korygujących wystawianych po dniu 1 stycznia 2014 r., konieczne jest, aby zawierały one m.in. daty wystawienia oraz numery faktur korygowanych. W przeciwnym razie prawo podatnika do obniżenia kwoty VAT należnego wynikającego z takich faktur może zostać zakwestionowane.


Marek Konieczny

Dyrektor, Dział doradztwa podatkowego

+ 48 (61) 882 42 33

mkonieczny@deloitteCE.com


Krzysztof Wilk

Dyrektor, Dział doradztwa podatkowego

+ 48 (22) 511 08 53

kwilk@deloitteCE.com


Tomasz Seweryn

Menedżer, Dział doradztwa podatkowego

+48 (22) 511 03 12

tseweryn@deloitteCE.com


Katarzyna Spychalska

Starszy konsultant, Dział doradztwa podatkowego

+48 (22) 511 01 10

kspychalska@deloitteCE.com


Zobacz także: Zmiany w VAT 2014

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Deloitte

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA