Pełne odliczenie VAT od samochodów. Zapisy regulaminu użytkowania pojazdów w firmie

Pełne odliczenie VAT od samochodów. Zapisy regulaminu użytkowania pojazdów w firmie
Naczelny Sąd Administracyjny w wydanym 21 października 2021 r. wyroku (sygn. akt I FSK 1695/21) uznał, że podatnik, który w regulaminie określił zasady korzystania z pojazdów do celów służbowych wraz z karami za ich nieprzestrzeganie, wykluczającymi ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą, oraz zapewnił kontrolę przestrzegania tych zasad, może odliczać pełny VAT od wydatków samochodowych. Niestety, odmienne stanowisko prezentują organy podatkowe. Ich zdaniem określenie kar za nieprzestrzeganie zasad użytkowania pojazdu oznacza, że podatnik przewiduje możliwość złamania zasad. Dlatego nie może odliczać pełnego VAT.

Odliczenie pełnego VAT od wydatków na samochód - trzy warunki

Podatnik może odliczać pełny VAT od wydatków samochodowych, gdy spełnia trzy warunki. Możemy wtedy przyjąć, że pojazd jest wykorzystywany wyłącznie do działalności (nie dotyczy to pojazdów uznawanych za wykorzystywane do działalności ze względu na konstrukcję). Pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

Autopromocja
  1. określi on zasady wykorzystywania pojazdów wyłącznie do działalności, które wykluczą ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą - może tego dokonać za pomocą wprowadzonych regulaminów, umów, zarządzeń wraz z podjęciem dodatkowych działań zabezpieczających ich wykonanie (np. kontrola GPS),
  2. będzie prowadził ewidencją przebiegu pojazdu, która potwierdzi ustalony sposób wykorzystania pojazdów,
  3. złoży VAT-26.

Jakie zapisy w regulaminie, zdaniem fiskusa, pozbawiają prawa do pełnego odliczenia VAT

Podatnik, który spełnia te warunki, może odliczyć 100% VAT. W praktyce największy problem stwarza ustalenie, czy określone przez podatnika zasady wykorzystania pojazdu wykluczają ich użycie poza działalnością. Dla fiskusa już samo umożliwienie parkowania samochodu w pobliżu miejsca zamieszkania pracownika wskazuje na potencjalne wykorzystanie samochodu do celów prywatnych. Mimo że, zdaniem sądów, należy brać pod uwagę charakter działalności. W wielu przypadkach parkowanie w pobliżu domu ma uzasadnienie ekonomiczne czy organizacyjne.

Jak czytamy w piśmie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 12 stycznia 2022 r. (sygn. 0114-KDIP4-2.4012.802.2021.2.AA):

(…) użytek prywatny należy postrzegać w kategoriach potencjalnej, a nie faktycznej możliwości użytku pojazdu do celów prywatnych.

Co więcej, ustalenie w regulaminie sankcji dla pracownika za naruszenie zasad użytkowania samochodu według organów oznacza, że podatnik zakłada potencjalnie naruszenie zasad. To twierdzenie jest trochę wbrew logice. Podatnik, który wprowadza obostrzenia za naruszenie zasad użytkowania samochodu powinien być postrzegany jako wiarygodny podatnik, który nie będzie pozwalał na naginanie zasad. W cytowanej już interpretacji czytamy:

Z okoliczności sprawy wynika, że nawet Państwo zakładają naruszenie zasad korzystania z samochodów i ich wykorzystywanie przez pracowników do celów prywatnych, bowiem wskazują Państwo, iż w takiej sytuacji zastrzegają Państwo możliwość nałożenia na pracowników konsekwencji przewidzianych w Kodeksie Pracy.

W takich przypadkach, zdaniem fiskusa podatnik nie ma prawa do pełnego odliczenia VAT od wydatków samochodowych.

Jakie zapisy w regulaminie użytkowania pojazdów w firmie, zdaniem NSA, dają prawo do pełnego odliczenia VAT

Stanowisko organów pozostaje niezmienne mimo tylu korzystnych orzeczeń sądowych. Sądy podkreślają, że zawsze, gdy istnieje czynnik ludzki, może dojść do naruszenia ustalonych zasad. Nie oznacza to, że automatycznie ma to wyłączać prawo do pełnego odliczenia VAT. Gdyby przyjmować takie stanowisko, przepis art. 86a ust. 4 ustawy o VAT byłby martwy.

NSA w wyroku z 21 października 2021 r. (sygn. akt I FSK 1695/21) przyznał prawo do pełnego odliczania VAT spółce, która określiła zasady używania służbowych pojazdów samochodowych w regulaminie oraz sankcje za ich nieprzestrzeganie. W wyroku tym czytamy:

Zgodnie z Regulaminem, użycie samochodów służbowych w celu prywatnym może skutkować nałożeniem na pracownika kary porządkowej przewidzianej w ustawie z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks pracy, a w przypadku użytkownika/współpracownika kary umownej przewidzianej w zawartej umowie współpracy. Użycie samochodu służbowego do celów prywatnych może również stanowić przyczynę uzasadniającą rozwiązanie umowy o pracę lub umowy o współpracy za wypowiedzeniem albo zostać uznane za ciężkie nadużycie podstawowych obowiązków pracowniczych uzasadniające, w zależności od okoliczności konkretnej sprawy, rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika lub umowy o współpracy. Użytkownik samochodu służbowego wykorzystujący ww. pojazdy, jest zobowiązany do złożenia oświadczenia według ustalonego w Regulaminie wzoru, w którym deklaruje zapoznanie się z Procedurą oraz zapoznanie się z konsekwencjami w przypadku użycia do celów prywatnych samochodu służbowego, przeznaczonego wyłącznie do celów służbowych.

Zdaniem sądu, inaczej niż organów podatkowych, określenie takich zasad i kar za ich nieprzestrzeganie przemawia za podatnikiem. Dlatego NSA uznał, że:

(…) opracowany przez spółkę regulamin zasad korzystania przez pracowników/współpracowników z udostępnionych im samochodów służbowych, przy uwzględnieniu specyfiki prowadzonej przez nią działalności gospodarczej (budowlanej), w sposób skuteczny zabezpiecza wykorzystywanie udostępnionych użytkownikom samochodów tylko i wyłącznie do realizacji zadań służbowych (przemieszczania się między budową, a miejscem zakwaterowania), co odbywa się pod nadzorem systemu lokalizacji satelitarnej pojazdów (GPS).

Analiza tego orzeczenia i interpretacji prowadzi do wniosku, że to, co zdaniem fiskusa przemawia na niekorzyść podatnika, zdaniem sądu jest jego atutem. Zdaniem sądu określenie zasad użytkowania samochodu, prowadzenia ewidencji oraz kar za ich nieprzestrzeganie, a także kontroli ich przestrzegania, powoduje, że podatnik nie traci prawa do pełnego odliczenia VAT.

Co pozostaje podatnikom, gdy nie chcą rezygnować z pełnego odliczenia VAT? Nadal mogą bronić swoich praw przed sądami. Istnieją duże szanse na wygraną.

Jakie wydatki możemy uznać za "samochodowe"

Ograniczenia w odliczeniu VAT dotyczą tzw. wydatków samochodowych. Zdaniem sądu i fiskusa, że nabywane towary i usługi muszą być ściśle związane z eksploatacją i używaniem pojazdów wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, aby można je było uznać za wydatki "samochodowe".

Dlatego w wyroku NSA z 22 lutego 2022 r. (sygn. akt I FSK 1771/18) czytamy:

Nie sposób zaś uznać, że odzież ochronna, w której mowa w niniejszej sprawie, stanowiąca de facto środki ochrony osobistej - wypełnia przesłanki cytowanego przepisu, pozwalające na zaliczenie ich do wydatków związanych z eksploatacją i używaniem wyłącznie "tych" pojazdów samochodowych.

Zgodzić się należy z autorem skargi kasacyjnej, że nabyte przez Skarżącego akcesoria w postaci odzieży ochronnej (kasku, kurtki, kombinezonu, spodni, butów, rękawic) do jazdy na motocyklu nie spełniają podstawowego warunku wynikającego z art. 86a u.p.t.u. pozwalającego na odliczenie podatku od ich zakupu, gdyż nie stanowią towarów związanych z eksploatacją lub używaniem pojazdu.

W tym wyroku sąd uznał, że zakup kasku, kurtki, kombinezonu, spodni, butów, rękawic do jazdy na motocyklu nie stanowi wydatku samochodowego. Nie oznacza to, że podatnik odliczy pełny VAT. Nie odliczy go w ogóle. Według sądu są to wydatki osobiste. Dlatego podatnik nie może w ogóle odliczyć od ich zakupu VAT. W cytowanym już wyroku czytamy:

(…) organ dokonał prawidłowej wykładni art. 86 ust. 1 i 2 oraz art. 86a ust. 1 i 2 u.p.t.u. w zakresie jakim uznał, że wydatki na zakup odzieży ochronnej (kasku, kurtki, kombinezonu, spodni, butów, rękawic) do jazdy na motocyklu nie należą do wydatków, które uprawniają podatnika do skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego. Nie stanowią bowiem towarów związanych z eksploatacją lub używaniem pojazdów.

Jak z tego wynika, istnieje kategoria wydatków, które są niezbędne np. do użytkowania motocykla, a które mimo że nie są zaliczane do wydatków samochodowych, nie uprawniają w ogóle do odliczenia VAT.

Ważne!
Zakup kasku, kurtki, kombinezonu, spodni, butów, rękawic do jazdy na motocyklu nie stanowi wydatku samochodowego. Zdaniem sądów i organów jest to wydatek prywatny, od którego w ogóle nie odliczymy VAT.

Joanna Dmowska, ekspert w zakresie VAT

Księgowość
Od kiedy KSeF?
08 maja 2024

KSeF będzie przesunięty. Od kiedy Krajowy System e-Faktur zacznie obowiązywać zgodnie z projektem ustawy?

Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków
08 maja 2024

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa
08 maja 2024

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji
08 maja 2024

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT
08 maja 2024

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie
07 maja 2024

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych
07 maja 2024

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?
07 maja 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

pokaż więcej
Proszę czekać...