REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sprawdzić czy akcyza za samochód została zapłacona?

Jak sprawdzić czy akcyza za samochód została zapłacona?
Jak sprawdzić czy akcyza za samochód została zapłacona?

REKLAMA

REKLAMA

Znając numer VIN pojazdu, można na PUESC (Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych Krajowej Administracji Skarbowej) sprawdzić, czy zostały dopełnione: (1) formalności podatkowe w zakresie akcyzy – jeżeli samochód został przywieziony do kraju z innego państwa Unii Europejskiej lub zakupiony na terytorium kraju; (2) formalności celne oraz podatkowe w zakresie podatku VAT i akcyzy – jeżeli samochód został przywieziony do kraju spoza Unii Europejskiej i jest rejestrowany po raz pierwszy. Usługa ta jest bezpłatna.

Czym jest PUESC?

Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC) to portal usługowy, który umożliwia wymianę informacji drogą elektroniczną między Krajową Administracją Skarbową (KAS) i klientami KAS, którzy:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  • są zobowiązani do wykonywania obowiązków celnych oraz podatkowych,
  • uczestniczą w krajowej i międzynarodowej wymianie towarowej,
  • przemieszczają wyroby akcyzowe,
  • rejestrują, uzupełniają i aktualizują zgłoszenia przewozu towarów,
  • uczestniczą w obrocie paliwami opałowymi.

Wymiana informacji przez PUESC odbywa się szczególnie w takich obszarach, jak:

  • import, eksport i tranzyt towarów,
  • obrót wyrobami akcyzowymi i samochodami osobowymi,
  • przewóz towarów objętych systemem monitorowania (SENT),
  • statystyka obrotu handlowego towarami między państwami Unii Europejskiej.

Poprzez PUESC przekażesz organowi KAS informacje i dokumenty, w szczególności deklaracje i zgłoszenia, w formie elektronicznej.

PUESC zapewnia także dostęp do e-usług Unii Europejskiej

REKLAMA

Uwaga!
Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC) jest obecnie modernizowana.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na dotychczasowym portalu (strona otwiera się w nowym oknie) dostępne są tylko usługi w zakresie przywozu towarów z wykorzystaniem systemu AIS (e-Import, e-ICS) i przemieszczenia towarów z wykorzystaniem systemu SENT (ePrzewóz).

Na nowym portalu sukcesywnie udostępniane są usługi w obszarach tematycznych:

  • Akcyza, gry hazardowe, przemieszczenia i przewozy,
  • Cło, granica i statystyka,
  • Obsługa wniosków i zabezpieczeń.

W opisach poszczególnych grup usług w tych obszarach dostępne się informacje o usługach skarbowo-celnych obecnie udostępnianych oraz informacje, jakie usługi udostępnione zostaną w 2022 roku. Przed udostępnieniem usług wszystkim użytkownikom badamy je pod kątem dostępności cyfrowej lub udostępniamy je pilotażowo. W każdym takim przypadku usługi udostępniane w ten sposób opatrujemy stosowną informacją. Skorzystanie z tak udostępnionych usług skarbowo-celnych nie jest jeszcze możliwe. 

Jak założyć konto na PUESC? Rejestracja

Jeśli nie posiadasz konta na PUESC, możesz korzystać tylko z ogólnodostępnych danych i informacji o usługach.

Jeśli chcesz korzystać z serwisu w większym zakresie:

  • Zarejestruj się na PUESC

    Jest to jednoznaczne z założeniem konta na portalu. Wniosek rejestracyjny złożysz za pomocą kreatora, który przeprowadzi cię krok po kroku przez formularz i pomoże go wysłać. Więcej dowiesz się na stronie Rejestracja na PUESC – zakładanie konta.

  • Potwierdź swoją tożsamość

    Z części usług możesz skorzystać, jeśli potwierdzisz swoją tożsamość.
    Poinformujemy cię, w jakich przypadkach i jak to zrobić. Chodzi o to, żeby nikt nie mógł się pod ciebie podszyć. Więcej dowiesz się na stronie Sposoby potwierdzania tożsamości osoby.

  • Wyraź zgodę na przetwarzanie danych osobowych (RODO) i złóż wymagane oświadczenia

    W trakcie rejestracji na PUESC:

    • Zapoznaj się z klauzulą przetwarzania danych osobowych na PUESC i wyraź zgodę na przetwarzanie twoich danych.

    • Złóż oświadczenie, że dane zawarte we wniosku rejestarcyjnym oraz dane i informacje wynikające z załączonych do wniosku dokumentów są prawdziwe i aktualne. Pamiętaj, że oświadczenie składasz pod rygorem odpowiedzialności karnej, według stanu na dzień sporządzenia wniosku.

    • Zaakceptuj Regulamin korzystania z PUESC, który znajdziesz stopce strony głównej serwisu.

Z klauzulą RODO możesz zapoznać się wcześniej – jest dostępna w części „Klauzula przetwarzania danych osobowych (RODO) w formularzu rejestracyjnym”.

  • Zarejestruj na PUESC firmę, w imieniu której działasz

    Nie chodzi tutaj o rejestrację w Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej czy w Krajowym Rejestrze Sądowym – to musisz zrobić wcześniej. Rejestracja firmy na PUESC to formalność, która pozwala na korzystanie z e-usług skarbowo-celnych udostępnionych w tym serwisie. Więcej dowiesz się na stronie Rejestracja firmy i działanie w jej imieniu.

  • Powiąż się z firmą, w imieniu której działasz

    Będziesz mógł reprezentować firmę przed organami KAS:

    • składać deklaracje, wnioski lub zgłoszenia,

    • aktywnie uczestniczyć w procesie ich obsługi,

    • zarządzać danymi firmy na PUESC.

Więcej dowiesz się na stronie Powiąż reprezentanta z firmą.

  • Uzyskaj możliwość elektronicznego podpisywania dokumentów

    W większości przypadków na PUESC przyjmujemy tylko dokumenty podpisane elektronicznie.

    Możesz korzystać w tym celu z profilu zaufanego lub z certyfikatu kwalifikowanego. Jeżeli ich nie masz, poinformujemy cię jak otrzymać niekwalifikowany certyfikat celny i jak z niego korzystać.

    W niektórych przypadkach, aby potwierdzić wolę przekazania dokumentu, będziesz mógł skorzystać z historycznych danych podatkowych – wskażemy ci, kiedy będzie to możliwe.

    Więcej dowiesz się na stronie Elektroniczne podpisywanie dokumentów.

  • Jeśli będziesz zarejestrowanym użytkownikiem PUESC, to udostępnimy przygotowany dla ciebie pulpit

    Na pulpicie znajdziesz wszystkie sprawy i dokumenty przygotowywane przez ciebie i przekazane organom KAS. Możesz:

    • śledzić swoje sprawy,

    • zarządzać dokumentami,

    • odbierać odpowiedzi i potwierdzenia,

    • płacić należności online w czasie rzeczywistym (e-Płatności).

Więcej dowiesz się na stronach Mój pulpit, moje dokumenty – jak korzystać z PUESC.

Jak sprawdzić czy akcyza za samochód została zapłacona na PUESC?

KROK WSTĘPNY  - zakładanie konta na PUESC

Uwaga! Wybierz „PODSTAWOWY ZAKRES UPRAWNIEŃ”.

KROK 0 - Logowanie

Zaloguj się na PUESC

KROK 1 - wypełnienie formularza PZAS

1) Wybierz na PUESC formularz zapytania PZAS(1) - ZAPYTANIE – obowiązuje od  01.01.2016 [ZEFIR 2]

2) Wypełnij formularz. Skorzystaj z podpowiedzi przypisanych do pól formularza - znajdziesz je klikając  w ikonę (przycisk) „i”.

3) Wygeneruj dokument  i przejdź do Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki

KROK 2 - wysłanie zapytania i odbiór komunikatu

1) W zakładce Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki trzeba zaznaczyć i wysłać wniosek.

2) Przejdź do zakładki Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty i sprawdź, czy otrzymałeś komunikat na temat sprawdzanego samochodu. W przypadku komunikatu informującego o zapłaconej akcyzie do informacji dołączony jest dokument potwierdzenia zapłaty PZAS w formacie pdf.

Jakie informacje można uzyskać?

Jeśli sprawdzamy samochód po numerze VIN, to z systemu Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) możemy otrzymać następujące informacje:

1) Komunikat, który oznacza, że podatek akcyzowy za samochód został zapłacony o treści: „Od samochodu osobowego został zapłacony podatek akcyzowy”.

Uwaga! Z pozycji tego komunikatu możesz zapisać potwierdzenie zapłaty akcyzy PZAS w formacie pdf.

2) Komunikaty, które oznaczają, że samochód spełnia wymogi zwolnienia z podatku akcyzowego o treści:

„Akcyza niezapłacona – nabycie pojazdu o nr VIN [#VIN] na zasadach szczególnych”,

„Zwolnienie od podatku akcyzowego – samochód o nr VIN [#VIN] elektryczny/napędzany wodorem”,

„Zwolnienie od podatku akcyzowego – samochód specjalistyczny”,

„Zwolnienie od podatku akcyzowego – samochód o nr VIN [#VIN] hybrydowy”,

„Zwolnienie od podatku akcyzowego – dla nr VIN [#VIN] pozostałe zwolnienia art. 110 ust.4/ pozostałe zwolnienia inne”,

„Zwolnienie od podatku akcyzowego – samochód o nr VIN [#VIN] przywożony z terytorium UE nabyty w drodze powrotnej z terytorium państwa trzeciego”,

„Zwolnienie z akcyzy – nabycie pojazdu o nr VIN [#VIN] na podstawie umów międzynarodowych”,

„Dla VIN [#VIN] brak obowiązku zapłaty akcyzy na terytorium kraju”.x`

Uwaga! Informacje na temat zwolnień i braku obowiązku zapłaty znajdziesz w ustawie o podatku akcyzowym. KAS nie udziela informacji szczegółowych o warunkach udzielonych zwolnień w odniesieniu do sprawdzanego samochodu.

3) Komunikat, który oznacza, że samochód został zarejestrowany w systemie KAS, ale nie została jeszcze rozliczona wpłata podatku akcyzowego o treści: „W bazie systemu brak informacji o zapłacie podatku akcyzowego”.

4) Komunikaty, które oznaczają, że samochód został sprowadzony spoza UE o treści:

„Formalności celne niezbędne do zwolnienia pojazdu o nr VIN [#VIN] do dopuszczenia do obrotu na obszarze UE zostały dopełnione”,

„Formalności celne niezbędne do zwolnienia pojazdu o nr VIN [#VIN] do dopuszczenia do obrotu na obszarze UE zostały dopełnione. Import na zasadach szczególnych.”,

„Formalności celne niezbędne do zwolnienia pojazdu o nr VIN [#VIN] do dopuszczenia do obrotu na obszarze UE nie zostały dopełnione”.

Inne komunikaty, jeżeli samochód nie został odnaleziony w systemie KAS lub naliczony podatek akcyzowy wymaga dodatkowej weryfikacji.

Inne sposoby skorzystania z usługi
Możesz przesłać komunikaty przy wykorzystaniu funkcjonalności systemów zewnętrznych zintegrowanych z PUESC (kanał webservice, usługa sieciowa). Szczegółowe informacje o możliwościach i warunkach skorzystania z tej formy udostępnienia usługi znajdziesz na stronie Usługi sieciowe – informacje i specyfikacje. Właściwych dokumentów szukaj w sekcji „System ZEFIR2”.

Niedostępność usługi, sytuacje awaryjne

Sytuacje nadzwyczajne to niedostępność usługi w szczególności ze względu na awarie po stronie PUESC lub zapowiadane prace serwisowe.

W takim przypadku złóż papierowy wniosek o wydanie potwierdzenia zapłaty akcyzy do właściwego urzędu skarbowego lub zaczekaj, aż usługa będzie dostępna.

Jeżeli potrzebujesz pomocy (Help Desk)

Kontakt całodobowy 24/7/365 poprzez:

1) portal Centralny Service Desk,

2) e-mail: helpdesk-eclo@mf.gov.pl:

- w polu "temat" wpisz nazwę usługi,

- w treści wiadomości opisz, co działa nieprawidłowo bądź napisz, czego chcesz się dowiedzieć,

- wyślij wiadomość z adresu e-mail, który został użyty do założenia konta na PUESC (login PUESC),

3) telefon - 22 460 59 70 - wsparcie w dni robocze od godziny 08:00 do 16:00 - czas oczekiwania na połączenie oraz inne istotne informacje - kliknij w link - otworzy się nowe okno.

Jak długo trzeba czekać na informacje?

Rejestracja zgłoszeń oraz wniosków – niezwłocznie, całodobowo.

Obsługa standardowych zgłoszeń lub wniosków, dla których zostały opracowane rozwiązania – na bieżąco, maksymalny czas obsługi zgłoszenia lub wniosku do  4 godzin.

Obsługa zgłoszeń wymagająca wiedzy specjalistycznej bądź technicznej w dni robocze od 7:30 do 15:30 – maksymalny czas obsługi zgłoszenia do 20 dni roboczych.

Obsługa wniosków wymagająca wiedzy specjalistycznej bądź technicznej  w dni robocze od 7:30 do 15:30 maksymalny czas obsługi zgłoszenia do 10 dni roboczych.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Czy z otrzymaną informacją o samochodzie mogę udać się do wydziału komunikacji? Czy muszę ją okazywać przy rejestracji pojazdu?
Organowi rejestracyjnemu potrzebny będzie wydruk PZAS.

Co oznacza komunikat „Brak VIN w bazie”?
Komunikat „Brak VIN w bazie” oznacza brak w systemie nie ma złożonej deklaracji dla samochodu o wskazanym numerze VIN.

Co oznacza komunikat „Nie można pobrać potwierdzenia – proszę o kontakt z właściwym urzędem skarbowym”?
Komunikat „Nie można pobrać potwierdzenia – proszę o kontakt z właściwym urzędem skarbowym” oznacza, że złożona deklaracja dla samochodu o wskazanym numerze VIN podlega dodatkowej weryfikacji i zgodnie z treścią należy skontaktować się z urzędem, do którego została złożona deklaracja.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym

Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym

Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 21 lutego 2017 r. w sprawie właściwości urzędów skarbowych i izb administracji skarbowej w zakresie akcyzy

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach

Rozporządzenie Ministra Finansów Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 18 maja 2021 r. w sprawie wzoru zaświadczenia stwierdzającego zwolnienie od akcyzy samochodu osobowego będącego pojazdem hybrydowym

Rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 18 maja 2021 r. w sprawie wzoru dokumentów potwierdzających zapłatę akcyzy od samochodu osobowego lub brak obowiązku zapłaty akcyzy od niektórych pojazdów samochodowych oraz wzoru zaświadczenia stwierdzającego zwolnienie od akcyzy samochodu osobowego

Źródło: puesc.gov.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA