REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sprawdzić czy akcyza za samochód została zapłacona?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak sprawdzić czy akcyza za samochód została zapłacona?
Jak sprawdzić czy akcyza za samochód została zapłacona?

REKLAMA

REKLAMA

Znając numer VIN pojazdu, można na PUESC (Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych Krajowej Administracji Skarbowej) sprawdzić, czy zostały dopełnione: (1) formalności podatkowe w zakresie akcyzy – jeżeli samochód został przywieziony do kraju z innego państwa Unii Europejskiej lub zakupiony na terytorium kraju; (2) formalności celne oraz podatkowe w zakresie podatku VAT i akcyzy – jeżeli samochód został przywieziony do kraju spoza Unii Europejskiej i jest rejestrowany po raz pierwszy. Usługa ta jest bezpłatna.

Czym jest PUESC?

Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC) to portal usługowy, który umożliwia wymianę informacji drogą elektroniczną między Krajową Administracją Skarbową (KAS) i klientami KAS, którzy:

REKLAMA

  • są zobowiązani do wykonywania obowiązków celnych oraz podatkowych,
  • uczestniczą w krajowej i międzynarodowej wymianie towarowej,
  • przemieszczają wyroby akcyzowe,
  • rejestrują, uzupełniają i aktualizują zgłoszenia przewozu towarów,
  • uczestniczą w obrocie paliwami opałowymi.

Wymiana informacji przez PUESC odbywa się szczególnie w takich obszarach, jak:

  • import, eksport i tranzyt towarów,
  • obrót wyrobami akcyzowymi i samochodami osobowymi,
  • przewóz towarów objętych systemem monitorowania (SENT),
  • statystyka obrotu handlowego towarami między państwami Unii Europejskiej.

Poprzez PUESC przekażesz organowi KAS informacje i dokumenty, w szczególności deklaracje i zgłoszenia, w formie elektronicznej.

PUESC zapewnia także dostęp do e-usług Unii Europejskiej

Uwaga!
Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC) jest obecnie modernizowana.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na dotychczasowym portalu (strona otwiera się w nowym oknie) dostępne są tylko usługi w zakresie przywozu towarów z wykorzystaniem systemu AIS (e-Import, e-ICS) i przemieszczenia towarów z wykorzystaniem systemu SENT (ePrzewóz).

Na nowym portalu sukcesywnie udostępniane są usługi w obszarach tematycznych:

  • Akcyza, gry hazardowe, przemieszczenia i przewozy,
  • Cło, granica i statystyka,
  • Obsługa wniosków i zabezpieczeń.

W opisach poszczególnych grup usług w tych obszarach dostępne się informacje o usługach skarbowo-celnych obecnie udostępnianych oraz informacje, jakie usługi udostępnione zostaną w 2022 roku. Przed udostępnieniem usług wszystkim użytkownikom badamy je pod kątem dostępności cyfrowej lub udostępniamy je pilotażowo. W każdym takim przypadku usługi udostępniane w ten sposób opatrujemy stosowną informacją. Skorzystanie z tak udostępnionych usług skarbowo-celnych nie jest jeszcze możliwe. 

Jak założyć konto na PUESC? Rejestracja

Jeśli nie posiadasz konta na PUESC, możesz korzystać tylko z ogólnodostępnych danych i informacji o usługach.

Jeśli chcesz korzystać z serwisu w większym zakresie:

  • Zarejestruj się na PUESC

    Jest to jednoznaczne z założeniem konta na portalu. Wniosek rejestracyjny złożysz za pomocą kreatora, który przeprowadzi cię krok po kroku przez formularz i pomoże go wysłać. Więcej dowiesz się na stronie Rejestracja na PUESC – zakładanie konta.

  • Potwierdź swoją tożsamość

    Z części usług możesz skorzystać, jeśli potwierdzisz swoją tożsamość.
    Poinformujemy cię, w jakich przypadkach i jak to zrobić. Chodzi o to, żeby nikt nie mógł się pod ciebie podszyć. Więcej dowiesz się na stronie Sposoby potwierdzania tożsamości osoby.

  • Wyraź zgodę na przetwarzanie danych osobowych (RODO) i złóż wymagane oświadczenia

    W trakcie rejestracji na PUESC:

    • Zapoznaj się z klauzulą przetwarzania danych osobowych na PUESC i wyraź zgodę na przetwarzanie twoich danych.

    • Złóż oświadczenie, że dane zawarte we wniosku rejestarcyjnym oraz dane i informacje wynikające z załączonych do wniosku dokumentów są prawdziwe i aktualne. Pamiętaj, że oświadczenie składasz pod rygorem odpowiedzialności karnej, według stanu na dzień sporządzenia wniosku.

    • Zaakceptuj Regulamin korzystania z PUESC, który znajdziesz stopce strony głównej serwisu.

Z klauzulą RODO możesz zapoznać się wcześniej – jest dostępna w części „Klauzula przetwarzania danych osobowych (RODO) w formularzu rejestracyjnym”.

  • Zarejestruj na PUESC firmę, w imieniu której działasz

    Nie chodzi tutaj o rejestrację w Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej czy w Krajowym Rejestrze Sądowym – to musisz zrobić wcześniej. Rejestracja firmy na PUESC to formalność, która pozwala na korzystanie z e-usług skarbowo-celnych udostępnionych w tym serwisie. Więcej dowiesz się na stronie Rejestracja firmy i działanie w jej imieniu.

  • Powiąż się z firmą, w imieniu której działasz

    Będziesz mógł reprezentować firmę przed organami KAS:

    • składać deklaracje, wnioski lub zgłoszenia,

    • aktywnie uczestniczyć w procesie ich obsługi,

    • zarządzać danymi firmy na PUESC.

Więcej dowiesz się na stronie Powiąż reprezentanta z firmą.

  • Uzyskaj możliwość elektronicznego podpisywania dokumentów

    W większości przypadków na PUESC przyjmujemy tylko dokumenty podpisane elektronicznie.

    Możesz korzystać w tym celu z profilu zaufanego lub z certyfikatu kwalifikowanego. Jeżeli ich nie masz, poinformujemy cię jak otrzymać niekwalifikowany certyfikat celny i jak z niego korzystać.

    W niektórych przypadkach, aby potwierdzić wolę przekazania dokumentu, będziesz mógł skorzystać z historycznych danych podatkowych – wskażemy ci, kiedy będzie to możliwe.

    Więcej dowiesz się na stronie Elektroniczne podpisywanie dokumentów.

  • Jeśli będziesz zarejestrowanym użytkownikiem PUESC, to udostępnimy przygotowany dla ciebie pulpit

    Na pulpicie znajdziesz wszystkie sprawy i dokumenty przygotowywane przez ciebie i przekazane organom KAS. Możesz:

    • śledzić swoje sprawy,

    • zarządzać dokumentami,

    • odbierać odpowiedzi i potwierdzenia,

    • płacić należności online w czasie rzeczywistym (e-Płatności).

Więcej dowiesz się na stronach Mój pulpit, moje dokumenty – jak korzystać z PUESC.

Jak sprawdzić czy akcyza za samochód została zapłacona na PUESC?

KROK WSTĘPNY  - zakładanie konta na PUESC

Uwaga! Wybierz „PODSTAWOWY ZAKRES UPRAWNIEŃ”.

KROK 0 - Logowanie

Zaloguj się na PUESC

KROK 1 - wypełnienie formularza PZAS

1) Wybierz na PUESC formularz zapytania PZAS(1) - ZAPYTANIE – obowiązuje od  01.01.2016 [ZEFIR 2]

2) Wypełnij formularz. Skorzystaj z podpowiedzi przypisanych do pól formularza - znajdziesz je klikając  w ikonę (przycisk) „i”.

3) Wygeneruj dokument  i przejdź do Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki

KROK 2 - wysłanie zapytania i odbiór komunikatu

1) W zakładce Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki trzeba zaznaczyć i wysłać wniosek.

2) Przejdź do zakładki Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty i sprawdź, czy otrzymałeś komunikat na temat sprawdzanego samochodu. W przypadku komunikatu informującego o zapłaconej akcyzie do informacji dołączony jest dokument potwierdzenia zapłaty PZAS w formacie pdf.

Jakie informacje można uzyskać?

Jeśli sprawdzamy samochód po numerze VIN, to z systemu Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) możemy otrzymać następujące informacje:

1) Komunikat, który oznacza, że podatek akcyzowy za samochód został zapłacony o treści: „Od samochodu osobowego został zapłacony podatek akcyzowy”.

Uwaga! Z pozycji tego komunikatu możesz zapisać potwierdzenie zapłaty akcyzy PZAS w formacie pdf.

2) Komunikaty, które oznaczają, że samochód spełnia wymogi zwolnienia z podatku akcyzowego o treści:

„Akcyza niezapłacona – nabycie pojazdu o nr VIN [#VIN] na zasadach szczególnych”,

„Zwolnienie od podatku akcyzowego – samochód o nr VIN [#VIN] elektryczny/napędzany wodorem”,

„Zwolnienie od podatku akcyzowego – samochód specjalistyczny”,

„Zwolnienie od podatku akcyzowego – samochód o nr VIN [#VIN] hybrydowy”,

„Zwolnienie od podatku akcyzowego – dla nr VIN [#VIN] pozostałe zwolnienia art. 110 ust.4/ pozostałe zwolnienia inne”,

„Zwolnienie od podatku akcyzowego – samochód o nr VIN [#VIN] przywożony z terytorium UE nabyty w drodze powrotnej z terytorium państwa trzeciego”,

„Zwolnienie z akcyzy – nabycie pojazdu o nr VIN [#VIN] na podstawie umów międzynarodowych”,

„Dla VIN [#VIN] brak obowiązku zapłaty akcyzy na terytorium kraju”.x`

Uwaga! Informacje na temat zwolnień i braku obowiązku zapłaty znajdziesz w ustawie o podatku akcyzowym. KAS nie udziela informacji szczegółowych o warunkach udzielonych zwolnień w odniesieniu do sprawdzanego samochodu.

3) Komunikat, który oznacza, że samochód został zarejestrowany w systemie KAS, ale nie została jeszcze rozliczona wpłata podatku akcyzowego o treści: „W bazie systemu brak informacji o zapłacie podatku akcyzowego”.

4) Komunikaty, które oznaczają, że samochód został sprowadzony spoza UE o treści:

„Formalności celne niezbędne do zwolnienia pojazdu o nr VIN [#VIN] do dopuszczenia do obrotu na obszarze UE zostały dopełnione”,

„Formalności celne niezbędne do zwolnienia pojazdu o nr VIN [#VIN] do dopuszczenia do obrotu na obszarze UE zostały dopełnione. Import na zasadach szczególnych.”,

„Formalności celne niezbędne do zwolnienia pojazdu o nr VIN [#VIN] do dopuszczenia do obrotu na obszarze UE nie zostały dopełnione”.

Inne komunikaty, jeżeli samochód nie został odnaleziony w systemie KAS lub naliczony podatek akcyzowy wymaga dodatkowej weryfikacji.

Inne sposoby skorzystania z usługi
Możesz przesłać komunikaty przy wykorzystaniu funkcjonalności systemów zewnętrznych zintegrowanych z PUESC (kanał webservice, usługa sieciowa). Szczegółowe informacje o możliwościach i warunkach skorzystania z tej formy udostępnienia usługi znajdziesz na stronie Usługi sieciowe – informacje i specyfikacje. Właściwych dokumentów szukaj w sekcji „System ZEFIR2”.

Niedostępność usługi, sytuacje awaryjne

Sytuacje nadzwyczajne to niedostępność usługi w szczególności ze względu na awarie po stronie PUESC lub zapowiadane prace serwisowe.

W takim przypadku złóż papierowy wniosek o wydanie potwierdzenia zapłaty akcyzy do właściwego urzędu skarbowego lub zaczekaj, aż usługa będzie dostępna.

Jeżeli potrzebujesz pomocy (Help Desk)

Kontakt całodobowy 24/7/365 poprzez:

1) portal Centralny Service Desk,

2) e-mail: helpdesk-eclo@mf.gov.pl:

- w polu "temat" wpisz nazwę usługi,

- w treści wiadomości opisz, co działa nieprawidłowo bądź napisz, czego chcesz się dowiedzieć,

- wyślij wiadomość z adresu e-mail, który został użyty do założenia konta na PUESC (login PUESC),

3) telefon - 22 460 59 70 - wsparcie w dni robocze od godziny 08:00 do 16:00 - czas oczekiwania na połączenie oraz inne istotne informacje - kliknij w link - otworzy się nowe okno.

Jak długo trzeba czekać na informacje?

Rejestracja zgłoszeń oraz wniosków – niezwłocznie, całodobowo.

Obsługa standardowych zgłoszeń lub wniosków, dla których zostały opracowane rozwiązania – na bieżąco, maksymalny czas obsługi zgłoszenia lub wniosku do  4 godzin.

Obsługa zgłoszeń wymagająca wiedzy specjalistycznej bądź technicznej w dni robocze od 7:30 do 15:30 – maksymalny czas obsługi zgłoszenia do 20 dni roboczych.

Obsługa wniosków wymagająca wiedzy specjalistycznej bądź technicznej  w dni robocze od 7:30 do 15:30 maksymalny czas obsługi zgłoszenia do 10 dni roboczych.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Czy z otrzymaną informacją o samochodzie mogę udać się do wydziału komunikacji? Czy muszę ją okazywać przy rejestracji pojazdu?
Organowi rejestracyjnemu potrzebny będzie wydruk PZAS.

Co oznacza komunikat „Brak VIN w bazie”?
Komunikat „Brak VIN w bazie” oznacza brak w systemie nie ma złożonej deklaracji dla samochodu o wskazanym numerze VIN.

Co oznacza komunikat „Nie można pobrać potwierdzenia – proszę o kontakt z właściwym urzędem skarbowym”?
Komunikat „Nie można pobrać potwierdzenia – proszę o kontakt z właściwym urzędem skarbowym” oznacza, że złożona deklaracja dla samochodu o wskazanym numerze VIN podlega dodatkowej weryfikacji i zgodnie z treścią należy skontaktować się z urzędem, do którego została złożona deklaracja.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym

Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym

Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 21 lutego 2017 r. w sprawie właściwości urzędów skarbowych i izb administracji skarbowej w zakresie akcyzy

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach

Rozporządzenie Ministra Finansów Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 18 maja 2021 r. w sprawie wzoru zaświadczenia stwierdzającego zwolnienie od akcyzy samochodu osobowego będącego pojazdem hybrydowym

Rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 18 maja 2021 r. w sprawie wzoru dokumentów potwierdzających zapłatę akcyzy od samochodu osobowego lub brak obowiązku zapłaty akcyzy od niektórych pojazdów samochodowych oraz wzoru zaświadczenia stwierdzającego zwolnienie od akcyzy samochodu osobowego

Źródło: puesc.gov.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA

Kapitał zakładowy w spółce z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

Jaka najniższa krajowa pensja i minimalna stawka godzinowa w 2026 roku? Związki zawodowe chcą co najmniej 5015 zł brutto. Rząd proponuje ponad 200 zł mniej

W dniu 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 r.

Sejm przyjął ważną zmianę dla przedsiębiorców – korekta deklaracji podatkowej po kontroli celno-skarbowej coraz bliżej

W środę, 11 czerwca 2025 roku, Sejm zdecydował o skierowaniu do trzeciego czytania projektu nowelizacji ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o VAT. To istotna zmiana dla przedsiębiorców – umożliwia bowiem korektę deklaracji podatkowej po zakończeniu kontroli celno-skarbowej.

Nowelizacja ustawy o VAT: możliwe podniesienie limitu zwolnienia z 200 tys. zł do nawet 300 tys. zł

Trwają prace nad ustawą, która może przynieść realne ulgi podatkowe najmniejszym przedsiębiorcom. Ostateczna decyzja – czy limit zwolnienia z VAT wyniesie 240 tys. zł, czy aż 300 tys. zł – zależy od dalszych prac sejmowych komisji.

REKLAMA

Nowe ułatwienia dla przedsiębiorców: dane z wykazu VAT dostępne na biznes.gov.pl od 1 października 2025 r.

Jest projekt ustawy, który zakłada wprowadzenie nowych regulacji umożliwiających przedsiębiorcom łatwiejszy dostęp do wykazu podatników VAT za pośrednictwem portalu biznes.gov.pl. Zmiany mają uprościć weryfikację kontrahentów, zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i ograniczyć formalności papierowe.

Kupujesz rzeczy przez internet? Za te towary musisz zapłacić podatek w ciągu 14 dni

Polacy chętnie kupują różne rzeczy przez internet, ale nie wiedzą, że niektóre transakcje rządzą się swoimi prawami. Fiskus ma coraz więcej możliwości, żeby sprawdzić, kto nie zapłacił podatku PCC. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl, wyjaśnia, kiedy zachować szczególną czujność i jak uniknąć ewentualnych problemów ze skarbówką.

REKLAMA