REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż samochodu firmowego a zwolnienie z VAT

Sprzedaż samochodu firmowego a zwolnienie z VAT
Sprzedaż samochodu firmowego a zwolnienie z VAT

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedaż samochodu a zwolnienie z VAT. Podatnik zwolniony podmiotowo z VAT sprzedaje samochód osobowy wykupiony uprzednio z leasingu na firmę. Czy przez tę sprzedaż utraci prawo do zwolnienia podmiotowego? A jeśli tak, jak ma postąpić, aby nie utracić prawa do tego zwolnienia?

Ważne!
Podatnik nie utraci prawa do zwolnienia podmiotowego, pod warunkiem że samochód, który jest przedmiotem sprzedaży, był środkiem trwałym w działalności gospodarczej podatnika. Jeżeli natomiast samochód nie był środkiem trwałym, jego sprzedaż będzie uznana za czynność opodatkowaną, co niesie za sobą konieczność rejestracji jako podatnik VAT czynny. Szczegóły w dalszej części artykułu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kiedy przysługuje zwolnienie podmiotowe z VAT

Ustawa o VAT daje możliwość skorzystania ze zwolnienia podmiotowego. Jest także wąska grupa czynności, których wykonywanie wyklucza możliwość korzystania przez podatnika z tego zwolnienia. Określa je art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.
Podatnik zwolniony od podatku na podstawie art. 113 ustawy o VAT, którego sprzedaż w danym roku podatkowym nie przekroczy 200 000 zł, sprzedając towary i usługi do wysokości tej kwoty, nie płaci VAT. Przy czym do limitu 200 000 zł nie wlicza się obrotu uzyskanego w ciągu roku, z tytułu:

  1. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość,
  2. odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
    • transakcji związanych z nieruchomościami,
    • usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
    • usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

  1. odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Natomiast dokonanie określonych przez ustawodawcę w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT czynności skutkuje natychmiastowym pozbawieniem podatnika możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego. Chodzi m.in. o dostawy towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

REKLAMA

  • energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
  • wyrobów tytoniowych,
  • samochodów osobowych, innych niż nowe środki transportu, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji.

Ważne!
Sprzedaż samochodu osobowego, który nie został zaliczony do środków trwałych podlegających amortyzacji, zrealizowana przez podatnika zwolnionego podmiotowo nie korzysta ze zwolnienia z VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy prawo do zwolnienia z VAT będzie utrzymane przy sprzedaży samochodu wcześniej wykupionego z leasingu na firmę?

Wykupienie samochodu osobowego z leasingu na firmę, a następnie jego sprzedaż może wywołać różne skutki podatkowe. Wszystko zależy od tego, czy ten samochód po wykupie:

  • środkiem trwałym albo
  • towarem handlowym czy wyposażeniem firmy.

Sprzedaż samochodu, który był środkiem trwałym w firmie

Podatnik nie utraci prawa do zwolnienia, jeżeli po wykupie z leasingu samochód został zaliczony do środków trwałych.

W przypadku sprzedaży na rzecz zarówno firmy, jak i osoby fizycznej podatnik będzie zobowiązany do wystawienia rachunku lub faktury, ale zastosuje zwolnienie z VAT. Jeżeli samochód był w ewidencji środków trwałych podatnika, to sprzedaży nie trzeba ewidencjonować na kasie, nawet gdy nabywcą jest osoba prywatna. Warunkiem zastosowania zwolnienia jest udokumentowanie tej transakcji fakturą (§ 2 poz. 47 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących). Co do zasady podatnik wystawia fakturę na żądanie nabywcy. Natomiast, jeżeli chce korzystać ze zwolnienia przy sprzedaży samochodu, to musi na tę sprzedaż wystawić fakturę. W przeciwnym razie będzie musiał zaewidencjonować tę sprzedaż na kasie.

Jakie skutki wywoła sprzedaż samochodu wykupionego z leasingu, który nie był środkiem trwałym

Jeżeli podatnik korzystający ze zwolnienia podmiotowego będzie sprzedawał samochód, który nie był środkiem trwałym, tylko np. towarem handlowym, lub stanowił on wyposażenie firmy, to sprzedaż samochodu będzie czynnością opodatkowaną. Oznacza to dla podatnika korzystającego ze zwolnienia, że utraci prawo do niego. Sytuacja wiąże się z tym, że musi zarejestrować się jako podatnik VAT czynny. W tym celu składa VAT-R przed pierwszą sprzedażą. Podatnik powinien także wystawić fakturę ze stawką VAT. Czynność ta spowoduje, że będzie obowiązany do składania pliku JPK_VAT z deklaracją.

Jest to bardzo istotne, gdyż wcześniej na podatniku nie ciążyły takie obowiązki. Podatnik zwolniony podmiotowo z VAT nie ma:

  • obowiązku prowadzenia pełnej ewidencji VAT; podatnicy korzystający ze zwolnienia podmiotowego muszą jedynie prowadzić uproszczoną ewidencję sprzedaży (art. 109 ustawy o VAT),
  • obowiązku sporządzania deklaracji VAT oraz ich przesyłania wraz z ewidencją VAT w formie pliku JPK_V7M albo JPK_V7K.

Ważne!
Podatnik zwolniony podmiotowo z VAT nie musi prowadzić pełnej ewidencji VAT. Wystarczy uproszczona ewidencja sprzedaży. Nie ma także obowiązku sporządzania deklaracji VAT oraz ich przesyłania wraz z ewidencją VAT w formie pliku JPK_V7M albo JPK_V7K.

Oprócz rejestracji do VAT przy sprzedaży na rzecz firmy należy wystawić fakturę VAT, a co za tym idzie - naliczyć VAT.

Obowiązek zaewidencjonowania na kasie fiskalnej będzie wówczas, gdy sprzedaż zostanie dokonana na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej i podatnik nie będzie mógł korzystać z innego zwolnienia.

W przypadku korzystania ze zwolnienia z kasy fiskalnej należy upewnić się, że limit zwolnienia nie zostanie przekroczony, oraz wystawić fakturę na żądanie nabywcy lub prowadzić ewidencję sprzedaży bezrachunkowej.

Skutki sprzedaży samochodu wcześniej wykupionego z leasingu na firmę

Sprzedaż samochodu na rzecz firmy

Sprzedaż samochodu na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności

Środek trwały

Towar handlowy/wyposażenie

Środek trwały

Towar handlowy/wyposażenie

1. Brak obowiązku rejestracji do VAT.

2. Należy wystawić dokument sprzedaży, stosując zwolnienie.

1. Obowiązek rejestracji do VAT oraz naliczania podatku przy sprzedaży.

2. Należy wystawić fakturę z naliczonym podatkiem.

1. Brak obowiązku rejestracji do VAT.

2. Należy wystawić dokument sprzedaży

1. Obowiązek rejestracji do VAT oraz naliczania podatku przy sprzedaży.

2. W przypadku posiadania kasy fiskalnej należy wystawić paragon, a w przypadku korzystania ze zwolnienia z kasy fiskalnej należy upewnić się, że limit zwolnienia nie zostanie przekroczony oraz wystawić fakturę na żądanie nabywcy.

Podsumowując, aby podatnik nie musiał rejestrować się do VAT, najprostszym rozwiązaniem będzie założenie ewidencji środków trwałych i wprowadzenie do niej wykupionego z leasingu pojazdu, a następnie jego sprzedaż. Ta decyzja należy jednak do podatnika.

Podstawa prawna:

  • art. 7 ust.2, art. 106b, art. 113 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 685; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 1626

  • § 2 poz. 47 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących - j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 2519; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 1256

Beata Kociańska, ekspert w zakresie VAT

Maria Łapińska-Wilczek

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA