REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup samochodu w systemie VAT marża za granicą - rozliczenie VAT

Zakup samochodu w systemie VAT marża za granicą - rozliczenie VAT
Zakup samochodu w systemie VAT marża za granicą - rozliczenie VAT
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zakup samochodu w systemie VAT marża za granicą. Kupiliśmy auto osobowe z UE. Na fakturze sprzedawca dopisał, że jest to zakup w procedurze VAT marża, i podał artykuł z ich ustawy. Samochód będzie wprowadzony do środków trwałych w firmie. Pierwszy raz spotykam się z procedurą VAT marża z zagranicznym kontrahentem. O czym pamiętać? Należy gdzieś zgłosić tę procedurę? Co wykazać w pliku JPK? Rozumiem, że deklaracja VAT-23 nie musi być składana w tym wypadku? Czy przy sprzedaż tego samochodu będziemy mogli zastosować marżę?

Ważne!
Tak, w tym przypadku nie składamy deklaracji VAT-23, czyli nie musimy wpłacać podatku w terminie 14 dni, gdyż nie rozliczamy WNT. Tego zakupu w ogóle nie zapisujemy w ewidencji VAT i JPK_V7. Przy sprzedaży tego auta można zastosować marżę.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

VAT marża to nie WNT

W przypadku zakupu samochodu przez podatnika VAT od podatnika podatku od wartości dodanej mamy najczęściej do czynienia z WNT. Jednak w tej sytuacji nie rozliczamy WNT. Z faktury wynika, że zakupu samochodu dokonano w procedurze VAT marża.

Zakup samochodu za granicą w procedurze marży a VAT

Z art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT wynika, że nie dochodzi do WNT, gdy dostawa towarów w procedurze VAT marża, w wyniku której ma miejsce wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów na terytorium kraju, jest opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów na zasadach procedury VAT marża, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach. Jak z tego wynika, brak obowiązku rozliczenia WNT jest uzależniony od posiadania przez nabywcę dokumentów potwierdzających, że sprzedawca zastosował tę procedurę. Powstaje pytanie, jakie to mogą być dokumenty. Wystarczająca będzie w tym przypadku faktura, z której będzie wynikało, że ta procedura ma zastosowanie. Faktura taka z oczywistych względów nie musi zawierać takich samych informacji jak polska faktura. W piśmie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 10 maja 2018 r. (sygn. 0112-KDIL1-3.4012.175.2018.1.KB) czytamy:

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy należy stwierdzić, że Dyrektywa od dnia 11 sierpnia 2010 r. określa, że w przypadku stosowania procedury szczególnej dla towarów używanych faktura powinna zawierać wyrazy "procedura marży - towary używane".

REKLAMA

Należy jednak zauważyć, że w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej mogą obowiązywać odpowiednie regulacje dotyczące wystawiania faktur dokumentujących dostawę towarów używanych opodatkowanych zgodnie z procedurą marży i adnotacji, jakie powinny znaleźć się na takich fakturach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dlatego, gdy otrzymana przez Państwa faktura została wystawiona zgodnie z przepisami kraju sprzedawcy, należy uznać, że posiadacie odpowiedni dokument, aby zostać zwolnionym z obowiązku rozliczenia VAT od WNT. Oznacza to, że tego zakupu nie zapisuje się w ewidencji VAT i JPK_V7.

Obowiązek składania VAT-23

Jeżeli podatnik dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu, który będzie podlegał rejestracji na terytorium Polski, lub jeżeli ten środek transportu nie podlega rejestracji, ale będzie użytkowany na terytorium Polski - jest zobowiązany wpłacić należny VAT we właściwym urzędzie skarbowym w ciągu 14 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego. Podatnik jest także zobowiązany do przedłożenia naczelnikowi urzędu skarbowego na określonym formularzu (VAT-23) informacji o nabytym środku transportu, wraz z załączoną kopią faktury potwierdzającą jego nabycie.

Obowiązek ten nie dotyczy nabycia samochodu w procedurze VAT marża, gdyż nie dochodzi w tym przypadku do WNT. Tym samym w analizowanej sprawie nie trzeba składać formularza VAT-23 i płacić VAT.

Sprzedaż samochodu zakupionego w procedurze marży za granicą

Na podstawie art. 120 ust. 10 ustawy o VAT procedurę VAT marża przy sprzedaży można stosować tylko do towarów używanych, które zostały nabyte od:

  • osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;
  • podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  • podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z art. 120 ust. 4 i 5;
  • podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  • podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 120 ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Zgodnie z art. 2 pkt 11 ustawy o VAT przez podatek od wartości dodanej rozumie się podatek od wartości dodanej nakładany na terytorium państwa członkowskiego, z wyjątkiem podatku od towarów i usług nakładanego tą ustawą. Podatnikami podatku od wartości dodanej są przedsiębiorcy z innych krajów UE.

Dlatego gdy będą Państwo sprzedawali ten samochód w kraju, istnieje możliwość zastosowania procedury VAT marża.

Podstawa prawna:

  • art. 9 ust. 1, art. 103 ust. 3 i 4, art. 120 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 685; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 1243

Powołana interpretacja indywidualna:

  • pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 10 maja 2018 r. (sygn. 0112-KDIL1-3.4012.175.2018.1.KB)

Tomasz Burchard, doradca podatkowy

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

REKLAMA

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA