Nowe zasady rejestracji do celów VAT zaszkodzą usługom księgowym

Nowe zasady rejestracji do celów VAT zaszkodzą usługom księgowym /Fotolia / Fotolia
Nowelizacja ustawy o VAT, która zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2017 r., przewiduje sankcję do pół miliona zł za zarejestrowanie podmiotu do celów VAT założonego dla tzw. słupa. Zmiana ta może poważnie zagrozi branży rachunkowej. Zawodowi pełnomocnicy, z obawy przed ryzykiem, mogą przestać wykonywać lub istotnie ograniczyć świadczenie usług nowym podmiotom.

Jerzy Martini, członek prezydium Rady Podatkowej PKPP „Lewiatan” oraz doradca podatkowy z Kancelarii Doradztwa Podatkowego Martini i Wspólnicy, przyznaje, że w Polsce zbyt łatwo można zarejestrować przedsiębiorcę dla celów VAT. Obecnie nie są bowiem stosowane procedury weryfikacyjne, które ograniczałyby możliwość tego typu rejestracji nieuczciwym podmiotom.

Autopromocja

Jednak rozwiązanie problemu, jakie proponuje Ministerstwo Finansów w ustawie o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, wyraźnie niepokoi ekspertów. Wprowadzenie do solidarnej odpowiedzialności aż półmilionowej kary za zarejestrowany podmiot, który okaże się tzw. słupem, stanowi absolutnie nieproporcjonalne ryzyko do ceny oferowanej usługi.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

– Nie wyobrażam sobie, żeby przeciętna polska firma, dotychczas stabilnie działająca w zakresie obsługi przedsiębiorców, zdecydowała się na rejestrację VAT jakiegokolwiek nieznajomego podmiotu. Obawiam się również, że nowy przepis, jeśli wejdzie w życie tak, jak się go przedstawia, od 1 stycznia 2017 roku, to spowoduje perturbacje na całym rynku. Oczywistym jest, że należy podejmować wszelkie racjonalne kroki, które mogą ograniczyć karuzele podatkowe, ale proponowany w nowelizacji sposób budzi spore kontrowersje – mówi Jerzy Martini.

Ekspert przypomina, że księgowy czy też doradca prawny może zażądać od klienta złożenia kaucji gwarancyjnej w formie depozytu pieniężnego, aby w ten sposób zabezpieczyć swoje interesy przed ryzykiem finansowym. Tak postawiony warunek spowoduje jednak, że koszt świadczonej usługi radykalnie wzrośnie. Trudno jednak ocenić jak bardzo, ponieważ wysokość kaucji nie ma limitu.

W konsekwencji, osoby, które będą dopiero zaczynały działalność gospodarczą, mając przeznaczone niewielkie środki finansowe na obsługę prawną i księgową, nie zdecydują się na pomoc profesjonalistów. Zwłaszcza dla nowych przedsiębiorców, realizacja formalności związanych z opodatkowaniem, będzie stanowiła spore utrudnienie. Brak możliwości skorzystania z usług zawodowych księgowych wywoła kolejne zagrożenia, np. błędy rozliczeniach.


– Nowy przepis w pewnym zakresie osiągnie swój cel, ponieważ pełnomocnicy, którzy obecnie pomagają oszustom, odczują ryzyko dalszego prowadzenia takiej współpracy. Ale ta skuteczność będzie bardzo kosztowna, nie tylko dla branży, ale przede wszystkim dla podatnika. Proporcjonalnym rozwiązaniem byłoby „uderzenie punktowe”, pozwalające zwalczyć patologie, nie niszcząc przy tym całego rynku obsługi przedsiębiorców w zakresie rejestracji VAT. Nie można osiągnąć takiego efektu w automatyczny sposób. Lepszą metodą byłoby wprowadzenie przejrzystego procesu rejestracji, który polegałby na poważnej weryfikacji przedsiębiorców przez organy podatkowe tak, żeby sprawdzały nowych właścicieli firm – zauważa doradca podatkowy.

Zdaniem eksperta, wiarygodność przedsiębiorców mogłaby być weryfikowana m.in. poprzez analizę przesłanek, które w miarę dokładnie określałyby, czy dana osoba posiada realne możliwości prowadzenia działalności gospodarczej. W ocenie Jerzego Martiniego, urzędy skarbowe powinny wykonywać pracę analityczną już w momencie rejestracji podmiotu. Wiedząc o tym, że dla celów VAT na prezesa zarządu powołano osobę, która np. przebywa w hospicjum lub jest osobą bezdomną, mogą być prawie pewne, że jest to tzw. słup. Niestety, w obecnych przepisach, organ podatkowy nie ma takich uprawnień, aby odmówić rejestracji nowej firmie dla celów VAT-u.

Źródło: MondayNews

Księgowość
Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm
29 kwi 2024

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?
29 kwi 2024

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

ZUS: Niepełnosprawni przedsiębiorcy mogą w 2024 r. obniżyć roczną składkę zdrowotną. Jak to zrobić? Jakie warunki?
29 kwi 2024

ZUS informuje, że od rozliczenia rocznego za rok 2023, osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne na poniższych zasadach.

Remont domu jednorodzinnego, w którym jest prowadzona działalność gospodarcza. Jaka stawka VAT - 8%, czy 23%?
29 kwi 2024

Przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą będzie wykorzystywał część domu, w którym mieszka, do prowadzenia biura. W całym domu o powierzchni 140 m2 jest wymieniana podłoga. Usługodawca chce wystawić fakturę z 8% VAT na osobę fizyczną. Natomiast podatnik, wykorzystujący część domu do prowadzenia działalności, chciałby rozliczyć koszty montażu oraz zakupu tej podłogi w kosztach firmy. Czy w związku z tym usługodawca może wystawić fakturę na podatnika VAT według stawki VAT 8%? Czy też ma obowiązek zastosować podstawową stawkę VAT 23%?

KSeF obowiązkowy dla mniejszych firm od 1 czerwca 2026 r.? Rzecznik MŚP: Z pewnością zostanie to docenione
29 kwi 2024

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców Adam Abramowicz apeluje o przesunięcie terminu wejścia w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur dla małych firm z 1 kwietnia 2026 r. na 1 czerwca 2026 r. Taką informację podało 29 kwietnia 2024 r. Biuro Rzecznika MŚP.

Ulga termomodernizacyjna a program Czyste Powietrze. Podatnicy karani za braki w przepisach
29 kwi 2024

Ulga termomodernizacyjna i program ,,Czyste Powietrze” to instytucje wsparcia modernizacji energetycznej, z których właściciele domów jednorodzinnych mogą korzystać jednocześnie. Nikt ich jednak nie ostrzega o stratach, jakie mogą ponieść, gdy dofinansowanie z ,,Czystego Powietrza” otrzymają po roku podatkowym, w którym rozliczyli już dofinansowywane wydatki. Chodzi o zaległy podatek i 16% odsetki, albo utratę prawa do ulgi w roku lub latach kolejnych.

pokaż więcej
Proszę czekać...