Uprawnienia kontrolerów określa upoważnienie
Przepisy Ordynacji podatkowej zawierają katalog uprawnień kontrolującego. Kontrolujący, w zakresie wynikającym z upoważnienia, są w szczególności uprawnieni do:
• wstępu na grunt oraz do budynków, lokali lub innych pomieszczeń kontrolowanego,
• wstępu do lokali mieszkalnych w przypadku dokonywania oględzin,
• żądania okazania majątku podlegającego kontroli oraz do dokonania jego oględzin,
• żądania udostępniania akt, ksiąg i wszelkiego rodzaju dokumentów związanych z przedmiotem kontroli oraz do sporządzania z nich odpisów, kopii, wyciągów, notatek, wydruków i udokumentowanego pobierania danych w formie elektronicznej,
• zbierania innych niezbędnych materiałów w zakresie objętym kontrolą,
• zabezpieczania zebranych dowodów,
• legitymowania osób w celu ustalenia ich tożsamości, jeżeli jest to niezbędne dla potrzeb kontroli,
• żądania przeprowadzenia spisu z natury,
• przesłuchiwania świadków, kontrolowanego oraz innych osób,
• zasięgania opinii biegłych.
Ponadto kontrolujący może zażądać wydania, na czas trwania kontroli, za pokwitowaniem próbek towarów, akt, ksiąg i dokumentów związanych z przedmiotem kontroli: w razie powzięcia uzasadnionego podejrzenia, że są one nierzetelne lub gdy podatnik nie zapewnia kontrolującym warunków umożliwiających wykonywanie czynności kontrolnych związanych z badaniem tej dokumentacji, a w szczególności nie udostępnia kontrolującym samodzielnego pomieszczenia i miejsca do przechowywania dokumentów.
Kontrolujący może w razie uzasadnionej potrzeby wezwać, w pilnych przypadkach także ustnie, pomocy organu policji, straży granicznej lub straży miejskiej (gminnej), jeżeli trafi na opór uniemożliwiający lub utrudniający przeprowadzenie czynności kontrolnych, albo zwrócić się o ich asystę, gdy zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że na taki opór natrafi. Jeżeli opór stawia żołnierz czynnej służby wojskowej, kontrolujący wzywa do pomocy właściwy organ wojskowy, chyba że zwłoka grozi udaremnieniem czynności kontrolnych, a na miejscu nie ma organu wojskowego.
Kontrolujący ma prawo wstępu na teren, do budynku lub lokalu mieszkalnego kontrolowanego w celu:
• dokonania oględzin, jeżeli: zostały one wskazane jako miejsce wykonywania działalności gospodarczej lub jako siedziba kontrolowanego; jest to niezbędne dla ustalenia lub określenia wysokości zobowiązania podatkowego lub podstawy opodatkowania; jest to niezbędne do zweryfikowania faktu poniesienia wydatków na cele mieszkaniowe uprawniających do skorzystania z ulg podatkowych;
• dokonania oględzin oraz przeszukania lokali mieszkalnych, innych pomieszczeń lub rzeczy, jeżeli powzięto informację o prowadzeniu niezgłoszonej do opodatkowania działalności gospodarczej albo w przypadku, gdy są tam przechowywane przedmioty, księgi podatkowe, akta lub inne dokumenty mogące mieć wpływ na ustalenie istnienia obowiązku podatkowego lub określenie wysokości zobowiązania podatkowego.
Przed przystąpieniem do czynności oględzin oraz przeszukania lokali mieszkalnych, innych pomieszczeń lub rzeczy kontrolowanemu okazuje się postanowienie prokuratora o wyrażeniu na nie zgody. Przepisy kodeksu postępowania karnego o przeszukaniu odnoszące się do Policji mają także zastosowanie do kontrolujących. Sporządza się protokół tych czynności, który wymaga zatwierdzenia przez prokuratora. W razie odmowy zatwierdzenia protokołu materiały i informacje zebrane w toku czynności nie stanowią dowodu w postępowaniu podatkowym.
Oględziny dokonywane są za zgodą kontrolowanego. W przypadku gdy nieruchomości lub ich części albo rzeczy znajdują się w posiadaniu osób trzecich, osoby te są zobowiązane je udostępnić, w celu przeszukania lub oględzin, na żądanie organu podatkowego.
Kontrolowanego, osobę go reprezentującą lub osobę wskazaną przez podatnika zawiadamia się o miejscu i terminie przeprowadzenia dowodu z zeznań świadków, opinii biegłych przynajmniej na 3 dni przed terminem ich przeprowadzenia, a dowodu z oględzin nie później niż bezpośrednio przed podjęciem tych czynności. Zasady tej nie stosuje się, jeżeli kontrolowany, osoba go reprezentująca lub przez niego wskazana są nieobecne, a okoliczności sprawy uzasadniają natychmiastowe przeprowadzenie dowodu.
UWAGA
Czynności oględzin oraz przeszukania lokali mieszkalnych, innych pomieszczeń lub rzeczy przeprowadzają upoważnieni pracownicy organu podatkowego po uzyskaniu, na wniosek organu podatkowego, zgody prokuratora rejonowego.
Słownik terminologiczny
KONTROLA PODATKOWA to sprawdzenie, czy kontrolowani wywiązują się z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego.
PODATNIK to osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu. Ustawy podatkowe mogą ustanawiać podatnikami inne podmioty niż wymienione powyżej.
PODATKI to zaliczki na podatki, raty podatków, jeżeli przepisy prawa podatkowego przewidują płatność podatku w ratach, opłaty oraz niepodatkowe należności budżetowe.
PRZEPISY PRAWA PODATKOWEGO to przepisy ustaw podatkowych oraz przepisy wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych.
USTAWY PODATKOWE to ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.).
Ewa Matyszewska
Gazeta Prawna187/2005 [dodatek: Księgowość i Podatki] z dnia 26.09.2005
Kontrolę podatkową wszczyna się zawsze z urzędu, organ podatkowy nie musi podawać przyczyn jej podjęcia. Jednak sygnały uzasadniające jej podjęcie mogą płynąć z różnych źródeł, np. polecenie dyrektora izby skarbowej, ministra finansów, innych organów i instytucji finansowych, banków, ABW oraz prokuratury, a także informacje od osób trzecich, jak również artykuły prasowe, radiowe i telewizyjne. Kontrolę można wszcząć w każdym czasie z uwzględnieniem terminów przedawnienia. Wszczęcie kontroli podatkowej nie przerywa ani nie zawiesza biegu terminów przedawnienia. Czynności kontrolne mogą być wszczęte po okazaniu upoważnienia, którym kontrolujący musi legitymować się wobec kontrolowanego, oraz legitymacji służbowej. Kontrola podatkowa, na zasadzie wyjątku, może być również wszczęta na tzw. legitymację, to znaczy po okazaniu legitymacji służbowej, w przypadku gdy okoliczności faktyczne uzasadniają niezwłoczne podjęcie kontroli. Jednak w takiej sytuacji kontrolujący jest zobowiązany do doręczenia kontrolowanemu upoważnienia do przeprowadzenia kontroli najpóźniej w terminie 3 dni od dnia wszczęcia kontroli. W momencie wszczęcia kontroli kontrolowany traci prawo do: wystąpienia o interpretację przepisów prawa podatkowego do organu podatkowego oraz korekty deklaracji podatkowej. Prawa te jednak wznawia się po zakończeniu kontroli podatkowej.
Gazeta Prawna 187/2005 [dodatek: Księgowość i Podatki] z dnia 26.09.2005
Kontrolujący posiada szerokie uprawnienia umożliwiające mu skuteczniejszą realizację celu kontroli podatkowej. Uprawnienia te dotyczą w szczególności: żądania okazania majątku podlegającego kontroli oraz dokonanie jego oględzin; żądania udostępnienia akt, ksiąg i wszelkiego rodzaju dokumentów związanych z przedmiotem kontroli oraz sporządzenia z nich odpisów, kopii, wyciągów i notatek; zabezpieczenia zebranych dowodów; żądania przeprowadzenia spisu z natury; przesłuchania osób biorących udział w kontroli; występowania o opinie biegłych; zabezpieczenia wykonania zobowiązania podatkowego (hipoteka, zastaw); zastosowania środków dyscyplinujących (kary porządkowe); wstępu na grunt oraz do budynku, lokali lub innych pomieszczeń kontrolowanego.
Kontrolujący może także korzystać z innych środków prowadzących do ustalenia stanu faktycznego. W przypadku oporu kontrolowanego, kontrolujący uprawniony jest do wezwania pomocy policji, straży granicznej lub straży miejskiej.
Na kontrolujących spoczywają również pewne obowiązki. Do podstawowych obowiązków kontrolującego należy zaliczyć: prowadzenie czynności kontrolnych bez zbędnej zwłoki i zakończenie ich w terminie określonym w upoważnieniu; podejmowanie działań w celu zebrania całego materiału dowodowego; zapewnienie czynnego udziału kontrolowanego w czynnościach kontrolnych; dokumentowanie czynności kontrolnych w formie protokołu; rozstrzygnięcie w zakresie zastrzeżeń wniesionych do protokołu.
Gazeta Prawna 187/2005 [dodatek: Księgowość i Podatki] z dnia 26.09.2005
Kontrolowany albo osoba upoważniona do reprezentowania go jest przede wszystkim zobowiązana do współpracy z kontrolującym, umożliwiając mu wykonywanie czynności służących realizacji jego uprawnień, a w szczególności: udostępnienia kontrolującemu pomieszczenia do dokonywania czynności kontrolnych oraz przechowywania dokumentów; udostępnienia próbek towarów, akt, ksiąg i innych dokumentów – np. informacje dotyczące posiadania rachunków bankowych, rachunków oszczędnościowych, rachunków pieniężnych lub rachunków papierów wartościowych, liczby tych rachunków, ich obrót i stan. Informacje o umowach kredytowych lub kredytach pieniężnych oraz umowach depozytowych; umożliwienia nieodpłatnego rejestrowania czynności kontrolnych za pomocą aparatury audiowizualnej; dokonania tłumaczenia na język polski dokumentacji sporządzonej w języku obcym.
Osoba fizyczna może być również zobowiązana do złożenia oświadczenia majątkowego z obowiązkiem podania stanu majątku na określony dzień. Złożenie oświadczenia o stanie majątkowym następuje pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania.
W trakcie kontroli mają zastosowanie przepisy dotyczące wezwań. Zgodnie z nimi kontrolowany powinien być wezwany co do zasady na piśmie do złożenia wyjaśnień lub zeznań z podaniem terminu, do którego żądanie powinno być spełnione, albo dnia, godziny i miejsca zgłoszenia się osoby wezwanej lub jej pełnomocnika.
Jednocześnie w związku z tym, że w trakcie kontroli podatkowej mają zastosowanie odpowiednio przepisy dotyczące dowodów, kontrolowany nie powinien być zaskakiwany przez kontrolującego przeprowadzeniem dowodu. Kontrolujący już na początku kontroli podatkowej powinien zakreślić zakres postępowania dowodowego.
Kontrolowany powinien być zawiadomiony o terminie przeprowadzenia dowodu z zeznań świadków i opinii biegłych najpóźniej na 3 dni przed terminem ich przeprowadzenia, a dowodu z oględzin najpóźniej przed podjęciem tych czynności.
Gazeta Prawna 187/2005 [dodatek: Księgowość i Podatki] z dnia 26.09.2005
Sporządzony protokół nie może zawierać oceny prawnej, a jedynie przedstawienie stanu faktycznego i jego udokumentowanie. W protokole i załącznikach do niego zawiera się materiały dowodowe dokumentujące dokonane ustalenia, w tym protokoły z przesłuchania świadków, biegłych, dokonanych oględzin, ustalenia dotyczące badania ksiąg. Protokół jest sporządzany w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden doręcza się kontrolowanemu. W sytuacji gdy kontrolowany nie zgadza się z ustaleniami protokołu, ma prawo w terminie 14 dni od jego doręczenia przedstawić zastrzeżenia lub wyjaśnienia, które muszą być poparte wnioskami dowodowymi. Kontrolujący rozpatruje wniosek w ciągu 14 dni od dnia otrzymania, następnie zawiadamia kontrolowanego o sposobie ich załatwienia. Jeżeli kontrolowany nie składa wyjaśnień lub zastrzeżeń, to uznaje się, że zgadza się z ustaleniami kontrolnymi.
Protokół z kontroli, co do którego nie zgłoszono zarzutów w terminie 14 dni, może zostać podważony na etapie postępowania podatkowego. Protokół jest bowiem dokumentem urzędowym, w stosunku do którego można przeprowadzić przeciwdowód zarówno kwestionując dane w nim zawarte, jak również jego autentyczność.
Gazeta Prawna 187/2005 [dodatek: Księgowość i Podatki] z dnia 26.09.2005
Protokół z kontroli wydanej przed złożeniem przez podatnika deklaracji korygującej zeznanie podatkowe nie zawierającej żadnych wskazań co do ewentualnego naruszenia prawa podatkowego nie ogranicza i nie odbiera prawa do złożenia korekty zeznania.
Zgodnie z art. 292 Ordynacji podatkowej w sprawach nieuregulowanych w art. 281-291 stosuje się odpowiednio przepisy działu IV ustawy, a więc m.in. przepis art. 215, który uprawnia organ podatkowy, z urzędu lub na żądanie strony, do prostowania w drodze postanowienia błędów rachunkowych oraz innych oczywistych omyłek w wydanej przez ten organ decyzji czy też postanowieniu (art. 219 Ordynacji podatkowej). Skoro więc art. 292 Ordynacji podatkowej dopuszcza możliwość stosowania tego przepisu do spraw dotyczących kontroli podatkowej, nie można odmówić możliwości zastosowania go w przypadku wystąpienia oczywistych omyłek w protokole kontroli.
Przepis art. 281a Ordynacji podatkowej nie wyklucza sytuacji, że to właśnie pełnomocnik (właściciel biura rachunkowego) zostanie wskazany jako osoba uczestnicząca w czynnościach kontrolnych, w szczególności w czasie nieobecności podatnika.
W przypadku udzielenia pełnomocnictwa ogólnego w trybie i na zasadach określonym w przepisie art. 136 ustawy – Ordynacja podatkowa przez osobę fizyczną, złożonego w oryginale w urzędzie skarbowym, uznać można, że
pełnomocnictwo to upoważnia pełnomocnika do reprezentowania podatnika także w czasie kontroli.
Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zgierzu informuje:
W znowelizowanych przepisach ustawy – Ordynacja podatkowa wprowadzono art. 281a, który brzmi: „Podatnicy, płatnicy, inkasenci oraz następcy prawni mogą, w formie pisemnej, wyznaczyć osobę fizyczną, która będzie upoważniona do ich zastępowania w trakcie kontroli podatkowej, oraz zgłosić tę osobę naczelnikowi urzędu skarbowego”. W ww. przepisie ustawodawca zawarł ogólną normę, dającą kontrolowanemu prawo wyznaczenia osoby, która będzie go zastępowała w trakcie kontroli. Przepis ten nie wyklucza sytuacji, że to właśnie pełnomocnik zostanie wskazany jako osoba do uczestniczenia w czynnościach kontrolnych, w szczególności w czasie nieobecności podatnika.
Należy jednak zauważyć, że wyznaczenie osoby, o której mowa w art. 281a ustawy – Ordynacja podatkowa, nie ogranicza uprawnień organu podatkowego do wszczęcia kontroli podatkowej przez doręczenie upoważnienia do kontroli kontrolowanemu (art. 284 § 1 ww. ustawy).
Wszczęcie kontroli podatkowej następuje przez doręczenie kontrolowanemu lub osobie, o której mowa w art. 281a, upoważnienia do przeprowadzenia kontroli oraz okazanie legitymacji służbowej. Kontrolowany jest obowiązany wskazać osobę, która będzie go zastępowała w trakcie kontroli w czasie jego nieobecności, jeżeli nie wskazał tej osoby w trybie art. 281a.
Pismo z 5 listopada 2004 r. nr V/503-1/98/04/RK
Interpretacje Urzędów Skarbowych 4/2005 z dnia 01.09.2005
Protokoły kontroli powinno się przechowywać do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego, którego protokół dotyczy.
Stanowisko organu podatkowego zasługuje na aprobatę. Podatnicy są obowiązani do przechowywania ksiąg podatkowych i wszystkich dokumentów, które są związane z ich prowadzeniem, a więc i protokołów kontroli, do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązań, których dotyczą. Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.
Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie informuje:
Zgodnie z art. 74 ust. 2 pkt 8 i ust. 3 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 ze zm.) pozostałe dowody księgowe i dokumenty przechowuje się przez okres 5 lat, licząc od początku roku następującego po roku obrotowym, którego dane zbiory dotyczą.
Jednocześnie stosownie do art. 86 § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) podatnicy obowiązani do prowadzenia ksiąg podatkowych przechowują księgi i związane z ich prowadzeniem dokumenty do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego.
Natomiast zgodnie z postanowieniami art. 81 ust. 1 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 173, poz. 1807)
przedsiębiorca jest obowiązany prowadzić i przechowywać w swojej siedzibie książkę kontroli oraz upoważnienia i protokoły kontroli, a także udostępniać je na żądanie organu kontroli.
(…) zdaniem tutejszego organu podatkowego zasadne byłoby przechowywanie protokołów kontroli do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego, którego protokół dotyczy.
Pismo z 27 września 2004 r. nr US.I/423-22/2004
Interpretacje Urzędów Skarbowych 4/2005 z dnia 01.09.2005
Załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 sierpnia 2005 r. (Dz. U. Nr 165, poz. 1370)