Do końca 2020 r. towary z załącznika nr 15 do ustawy o VAT będą określane wg PKWiU 2008

Paweł Huczko
rozwiń więcej
Do końca 2020 r. towary z załącznika nr 15 do ustawy o VAT będą określane wg PKWiU 2008
Projekt (z 27 lutego 2020 r.) rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) zakłada, że do końca 2020 r. towary wskazane w załączniku nr 15 do ustawy o VAT , będą określane według PKWiU 2008. Dotyczyć to będzie także towarów, o których mowa w art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. f i g ustawy o VAT oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy o VAT. Nie nastąpi więc w przypadku tych towarów przejście od 1 kwietnia br. na oznaczenia zgodne z Nomenklaturą Scaloną (CN).

Celem projektowanego rozporządzenia jest przedłużenie stosowania PKWiU 2008 do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, w zakresie:

Autopromocja

1) art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. f i g ustawy o podatku od towarów i usług, czyli podatników dokonujących:

a) dostawy następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

− preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

− komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

− urządzeń elektrycznych i nieelektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego (PKWiU 27),

− maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

b) dostawy hurtowych i detalicznych części do:

− pojazdów samochodowych (PKWiU 45.3),

− motocykli (PKWiU 45.4)

2) załącznika nr 15 do ustawy o VAT,

3) przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy o VAT do dnia 31 grudnia 2020 r.

Proponowana treść rozporządzenia:
§ 1. W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453,  z 2018 r. poz. 2440 oraz z 2019 r. poz. 2554) § 3 otrzymuje brzmienie:
"§ 3. Do celów opodatkowania:
1)  podatkiem od towarów i usług w przypadkach, o których mowa w art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. f i g ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106), załączniku nr 15 do tej ustawy oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 111 ust. 8 tej ustawy,
2) podatkiem dochodowym od osób prawnych, podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz karty podatkowej               
− do dnia 31 grudnia 2020 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług  (PKWiU).".

§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 2020 r.

Jak już informowaliśmy (zob. PKWiU 2008 do celów PIT, CIT, ryczałtu i karty do końca 2020 roku - do celów VAT do 31 marca), rozporządzeniem Rady Ministrów z 30 grudnia 2019 r. przedłużono, dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, stosowanie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, (PKWiU 2008) do 31 marca 2020 r. Zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów
i usług (ustawa o VAT), od dnia 1 kwietnia 2020 r. stosowany ma być w zakresie podatku od towarów i usług nowy system identyfikowania towarów i usług, czyli:
- Nomenklatura Scalona (CN) w zakresie towarów,
- aktualna Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) w zakresie usług.

Załącznik nr 15

Zastosowanie Nomenklatury Scalonej (CN) do identyfikacji towarów w VAT oznacza konieczność odpowiedniego przełożenia zakresu m.in. załącznika nr 15 do ustawy o VAT, czyli załącznika wyznaczającego zakres obowiązkowego stosowania mechanizmu podzielonej płatności (MPP). Podstawą umożliwiającą wprowadzenie MPP jest decyzja derogacyjna, tj: decyzja wykonawcza Rady (UE) 2019/310 z dnia 18 lutego 2019 r. w sprawie upoważnienia Polski do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 226 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 51 z 22.02.2019, str. 19). Ten szczególny mechanizm może być stosowany do dostaw towarów i świadczenia usług identyfikowanych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) enumeratywnie wymienionych w załączniku do ww. decyzji.

Jak czytamy w uzasadnieniu omawianego projektu rozporządzenia, dokładne przełożenie zakresu załącznika nr 15 (w odniesieniu do towarów) z PKWiU na CN nie jest możliwe, z uwagi na różną konstrukcję i założenia obu klasyfikacji. Takie działanie w praktyce mogłoby oznaczać, że w niektórych przypadkach dojdzie do zmiany zakresu przedmiotowego niektórych pozycji załącznika nr 15, względem decyzji derogacyjnej. Zmiana sposobu identyfikacji towarów z symboli PKWiU 2008 na kody CN, w załączniku nr 15, powinna być poprzedzona drobiazgową analizą i konsultacjami projektu, a także dialogiem z Komisją Europejską w tym temacie. Przeprowadzenie stosownych analiz i konsultacji wymaga odpowiedniego czasu, zwłaszcza z uwagi na dość szczegółowe brzmienie załącznika nr 15.

Dlatego Główny Urząd Statystyczny (autor omawianego projektu rozporządzenia) proponuje aby do końca 2020 r. zakres załącznika nr 15 do ustawy o VAT był określany według PKWiU 2008, czyli analogicznie  jak w załączniku do uzyskanej ww. decyzji derogacyjnej.

Polecamy: VAT 2020. Komentarz

Polecamy: Biuletyn VAT

Wyłączenia ze zwolnienia podmiotowego z VAT (art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. f i g ustawy o VAT)

Przełożenia z PKWiU na CN wymagałaby również klasyfikacja towarów, wymienionych w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie wyłączenia ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług (w art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. f i g ustawy). Ponieważ kategorie towarów, wymienionych w zakresie wyłączenia ze zwolnienia, dotyczą podobnych kategorii grup towarowych, jak w powołanym
załączniku nr 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, konieczne jest zapewnienie spójności również i w tym zakresie.

Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy o VAT

Podobna sytuacja występuje w przypadku przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy o VAT.  Przepisy te zostały wdrożone czasowo, na okres trzech lat i obowiązują do końca 2021 r. W związku z tym zmiana sposobu identyfikacji towarów (za pośrednictwem kodów CN zamiast PKWiU)  w tym okresie jest niecelowa. Regulacja ta zawiera odniesienie  do m. in.:

- części i akcesoriów do pojazdów silnikowych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 29.20.30.0),
- części do silników (PKWiU 28.11.4),
- nadwozi do pojazdów silnikowych (PKWiU 29.20.1),
- perfum i wód toaletowych (PKWiU 20.42.11.0).

Zdaniem projektodawcy, czas uzyskany wskutek proponowanej zmiany rozporządzenia pozwoli na przeprowadzenie procesu legislacyjnego, w zakresie przepisów ustawy o VAT, w wyniku którego w powołanych powyżej regulacjach zastosowanie znajdzie od dnia 1 stycznia 2021 r. PKWiU 2015. Przejście na PKWiU 2015 wyeliminuje problem ewentualnego rozszerzenia zakresu stosowania mechanizmu podzielonej płatności.

W obecnym stanie prawnym od dnia 1 stycznia 2016 r. obowiązuje Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU 2015), wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015)  (Dz. U. poz. 1676, z późn. zm.), która została opracowana na podstawie obowiązującej w Unii Europejskiej Klasyfikacji Statystycznej Produktów wg Działalności – CPA, wprowadzonej rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1209/2014 z dnia 29 października 2014 r. zmieniającym rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 451/2008 ustanawiające nową klasyfikację statystyczną produktów według działalności (CPA) i uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3696/93 (Tekst mający znaczenie dla EOG) (Dz. Urz. UE L 336 z 22.11.2014, str. 1). 

Jednakże do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 marca 2020 r. stosowana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU 2008).

Projekt (z 27 lutego 2020 r.) rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU)

Księgowość
Zapomniałeś o złożeniu deklaracji PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Ratunkiem będzie czynny żal
02 maja 2024

Zapomniałeś o złożeniu deklaracji podatkowej PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Złóż czynny żal, dzięki temu możesz uniknąć kary. Aby czynny żal był skuteczny, musisz wypełnić obowiązki wobec naczelnika urzędu skarbowego lub urzędu celno-skarbowego, w szczególności złożyć zaległe deklaracje podatkowe lub zapłacić w całości należności publicznoprawne, wraz z odsetkami.

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Uważaj na pułapki w VAT.
02 maja 2024

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Gdy koszt transportu obciąża kupującego, po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek udokumentowania transakcji i to jego obciążą konsekwencje błędu.

Posiadacze aut spalinowych mogą odetchnąć z ulgą. Podatku nie będzie, pojawią się dopłaty do elektryków
02 maja 2024

Nie będzie podatku od aut spalinowych, będzie za to system dopłat do zakupu elektryków. Takie rozwiązanie zostało zawarte w przyjętej przez rząd rewizji Krajowego Planu Odbudowy.

Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

pokaż więcej
Proszę czekać...