Super-urząd w I połowie 2025 roku. ZUS, MF, KAS, PIP, Policja lepiej skoordynowane w walce z szarą strefą i unikaniem opodatkowania

Nowy pomysł rządu: super-urząd do kontroli przedsiębiorców. Co to oznacza dla firm? / Shutterstock

Rząd ogłosił pomysł powstania specjalistycznego zespołu mającego na celu skuteczniejszą walkę z szarą strefą i unikaniem opodatkowania. Ma to być "Międzyresortowy Zespół do spraw przeciwdziałania szarej strefie" - już teraz zwany przez niektórych "super-urzędem" lub "super-skarbówką". Zespół ten ma rozpocząć swoje działanie w I połowie 2025 roku. Nowa inicjatywa zakłada wykorzystanie zaawansowanych technologii analitycznych, które pomogą w precyzyjnym typowaniu podatników do kontroli. Celem projektu jest uszczelnienie systemu podatkowego, poprawa ściągalności podatków, opłat, składek i innych należności publicznoprawnych oraz ograniczenie nielegalnych praktyk w obrocie gospodarczym. Dzięki temu uczciwie działający przedsiębiorcy mają zyskać równą przestrzeń konkurencyjną.

Coraz bardziej rośnie szara strefa w Polsce

Według danych Międzynarodowego Funduszu Walutowego (MFW) szara strefa w Polsce stale się powiększa, co wymaga zdecydowanych działań. Utworzenie nowego zespołu monitorującego to realizacja rekomendacji MFW dotyczących uszczelnienia systemu podatkowego i ograniczenia nielegalnych praktyk gospodarczych. Kluczową rolę w walce z tym problemem ma odegrać wymiana danych oraz wykorzystanie zaawansowanych narzędzi analitycznych. Te działania mogą znacząco zmniejszyć skalę zjawiska.

Autopromocja

Skład i zadania nowego super-urzędu

W nowy międzyresortowy zespół zaangażowane będą kluczowe instytucje państwowe, takie jak:
- Ministerstwo Finansów, 
- Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, 
- Zakład Ubezpieczeń Społecznych, 
- Państwowa Inspekcja Pracy, 
- Krajowa Administracja Skarbowa, 
- Policja oraz 
- Straż Graniczna. 

Ich głównym zadaniem będzie zacieśnienie współpracy i koordynacja działań na rzecz eliminacji szarej strefy. Działania zespołu, prawdopodobnie pod kierownictwem sekretarza stanu z Ministerstwa Finansów, skupią się na wymianie informacji i tworzeniu kompleksowych analiz, które umożliwią bardziej skuteczne działania kontrolne i ograniczenie nielegalnych praktyk gospodarczych.

Jak czytamy na stronie gov.pl, główne zadania Międzyresortowego Zespołu do spraw przeciwdziałania szarej strefie będą polegać na:
- przygotowaniu strategii i planu działania mających na celu przeciwdziałanie szarej strefie dla administracji rządowej;
- koordynacji działań wynikających ze strategii i planu;
- wypracowaniu metodyki szacowania szarej strefy;
- wydawaniu rekomendacji dotyczących działań mających na celu przeciwdziałanie szarej strefie, w tym zawierających propozycje zmian prawnych;
- monitorowaniu realizacji wydanych przez Zespół rekomendacji dotyczących działań mających na celu przeciwdziałanie szarej strefie;
- dokonywaniu oceny działań podejmowanych przez inne państwa mających na celu przeciwdziałanie szarej strefie i możliwości adaptacji tych rozwiązań do warunków polskich.

Międzyresortowy Zespół do spraw przeciwdziałania szarej strefie ma wykonywać swoje zadania przy pomocy stałego zespołu roboczego oraz grup zadaniowych.

Ważne

W odpowiedzi na pytanie redakcji portalu infor.pl, Wydział Prasowy, Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów poinformowało 22 stycznia 2025 r., że - zgodnie z planami rządu - Międzyresortowy Zespół do spraw przeciwdziałania szarej strefie zostanie utworzony w pierwszej połowie 2025 roku.
Ministerstwo Finansów wyraźnie zaznaczyło, że w związku z powołaniem tego Zespołu nie zmienią się obowiązki podatników i przedsiębiorców. Zespół ten ma być jedynie organem pomocniczym Rady Ministrów przygotowującym strategię i plan działania dla administracji rządowej w celu przeciwdziałaniu szarej strefie.

Polecamy: Komplet podatki 2025

Kiedy Międzyresortowy Zespół do spraw przeciwdziałania szarej strefie zacznie działać?

Jeszcze przed Świętami Bożego Narodzenia 2024 r. projekt zarządzenia w sprawie Międzyresortowego Zespołu do spraw przeciwdziałania szarej strefie został przez Ministra Finansów przekazany do opiniowania przez resorty.

Na razie nie ma wiarygodnych informacji, kiedy ów Zespół zacznie działać. Wydaje się prawdopodobne, że stanie się to jeszcze w tym półroczu, a być może i pod koniec I kwartału 2025 r.

Wyższe wymagania dla przedsiębiorców

Dla przedsiębiorców utworzenie nowego zespołu do walki z szarą strefą oznacza większy nacisk na przestrzeganie przepisów podatkowych i prawa pracy. Współpraca instytucji, takich jak ZUS, Krajowa Administracja Skarbowa czy Państwowa Inspekcja Pracy, pozwoli na bardziej precyzyjne i skoordynowane działania kontrolne. Przedsiębiorcy muszą szczególnie dbać o prawidłowość dokumentacji finansowej, umów z pracownikami oraz rozliczeń podatkowych. Choć uczciwi mogą liczyć na bardziej przejrzyste warunki konkurencji, to zwiększona liczba kontroli wymaga większej staranności w prowadzeniu działalności.

Przygotowanie do zaostrzonych kontroli

W związku z zaostrzeniem kontroli przedsiębiorcy powinni zadbać o pełną zgodność swojej działalności z przepisami. Każdy aspekt działalności – od faktur i rozliczeń podatkowych po zgodność umów pracowniczych – może zostać poddany szczegółowej analizie. Doświadczeni prawnicy mogą pomóc w identyfikacji potencjalnego ryzyka, przeprowadzeniu audytów wewnętrznych i przygotowaniu dokumentacji zgodnej z wymogami prawa. Takie działania mogą znacząco zmniejszyć ryzyko sankcji oraz problemów podczas kontroli.

Nasza kancelaria oferuje kompleksowe wsparcie, które pomoże uniknąć błędów oraz zminimalizować ryzyko sankcji podczas kontroli. Dzięki naszemu doświadczeniu i indywidualnemu podejściu zapewniamy bezpieczeństwo prawne dla Twojego biznesu. 

Michał Dudziak, aplikant adwokacki w kancelarii Gorazda, Świstuń, Wątroba i Partnerzy Adwokaci i Radcowie Prawni.

oprac. Paweł Huczko
rozwiń więcej
Księgowość
Opóźnienia w e-Doręczeniach a terminy podatkowe. Liczy się data nadania. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów
05 lut 2025

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 30 stycznia 2025 r., że opóźnienie w akceptacji nadania korespondencji przez dostawcę usługi e-Doręczenia nie wpływa na zachowanie terminów prawa podatkowego. Zdaniem MF, to data nadania, a nie data akceptacji korespondencji, jest podstawą do określenia daty wniesienia pisma.

DeepSeek – czy jest lepszy od ChatGPT?
04 lut 2025

Świat obiegła informacja, że Chińczycy zbudowali model sztucznej inteligencji, który osiąga zbliżony poziom precyzji do wyników ChataGPT, a jednocześnie oferuje gigantyczne oszczędności w zakresie energii. Programiści wychwalają Deep Seek pod niebiosa. Jednocześnie powstaje pytanie: jak model ten wypada na tle konkurencji w oczach użytkowników modeli językowych, którzy pracują, albo uczniów, którzy szukają wsparcia w nauce. Porównuje to dr Dominik Skowroński z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.

eCMR – kiedy wdrożenie w Polsce i Europie - harmonogram. Ponad 2 lata opóźnienia elektronicznych listów przewozowych
04 lut 2025

Elektroniczne listy przewozowe (eCMR) mają za zadanie uprościć i zdigitalizować procesy logistyczne, eliminując papierowe dokumenty. Jednak wdrażanie kluczowego rozporządzenia eFTI w UE ma poważne opóźnienia. Pierwotnie zakładano, że pierwsze platformy do wymiany informacji zaczną działać w październiku 2024 roku, a inspekcje będą miały obowiązek uwzględniać elektroniczne listy przewozowe najpóźniej od sierpnia 2025. Już wiemy, że tak się nie stanie. Choć pełne zastosowanie przepisów ma nastąpić dopiero w lipcu 2027 roku, to widać, że prace legislacyjne ruszyły do przodu. Pod koniec 2024 roku pojawił się także projekt zmian, m.in. w ustawie o transporcie drogowym, który porusza tematykę korzystania z elektronicznych listów przewozowych w Polsce. Jak dokładnie wygląda kwestia wdrożenia eCMR w naszym kraju i Europie?

Jakie cyberataki są najczęstsze? Jak się zabezpieczać? Pierwszy raport ENISA o cyberbezpieczeństwie w UE
04 lut 2025

Agencja Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA) opublikowała pierwszy raport z zakresu cyberbezpieczeństwa w krajach członkowskich UE. Dokument powstały na podstawie art. 18 dyrektywy NIS 2 zawiera informacje o dojrzałości Europy w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego oraz zalecenia polityczne dotyczące eliminacji potencjalnych zagrożeń. Raport dostarcza również informacji o tym, z jakich metod najczęściej korzystają cyberprzestępcy. Okazuje się, że w większości przypadków są to ataki typu DoS / DDoS / RDoS, które stanowiły ponad 41 proc. wszystkich incydentów przeprowadzonych na terenie UE od lipca 2023 do czerwca 2024 roku. Co więcej, na celowniku cyberprzestępców znajduje się przede wszystkim administracja publiczna. O tym, jak bronić się przed cyberzagrożeniami, opowiadają eksperci Linux Polska.

Rząd uderza w e-palaczy! Nowa akcyza sprawi, że wrócą do tradycyjnych papierosów?
04 lut 2025

Nadchodzi drastyczna podwyżka podatków na e-papierosy i podgrzewacze tytoniu! Eksperci alarmują: nowe przepisy mogą doprowadzić do podwójnego opodatkowania i wzrostu cen nawet o 80 zł na sztukę. Legalny rynek stanie się nieopłacalny, a palacze mogą masowo wrócić do tradycyjnych papierosów lub sięgnąć po produkty z szarej strefy.

Działalność gospodarcza osoby z niepełnosprawnością. Refundacja PFRON, zwolnienie ze składki zdrowotnej
03 lut 2025

Osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności, które prowadzą własną działalność gospodarczą, mają możliwość skorzystania z różnych ulg i form pomocy. Ich zakres i wysokość zależy od stopnia posiadanego orzeczenia o niepełnosprawności oraz ewentualnego prawa do renty. Poniżej przedstawione zostały informacje na temat najpowszechniejszych form wsparcia – w zakresie składki zdrowotnej oraz refundacji składek społecznych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (dalej PFRON). Kwestia zwolnienia z obowiązku opłacania składki zdrowotnej opisana została z uwzględnieniem prawa przedsiębiorcy do renty.

Zmiana formy opodatkowania w 2025 r. Do kiedy i jak może to zrobić przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą?
03 lut 2025

Początek każdego roku kalendarzowego to dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą okazja do analizy wyniku finansowego firmy. Czasami okazuje się, że stosowany dotąd sposób rozliczeń przestał być opłacalny lub nie sprawdził się. Zbyt niskie przychody, przekroczenie obowiązujących limitów czy też zmiana skali działalności skłaniają do poszukiwania nowych rozwiązań. Wyjaśniamy, jak zmienić formę opodatkowania działalności gospodarczej.

Uwaga! Twój e-mail do urzędu może być nieważny. Ministerstwo Finansów wyjaśnia pułapkę e-Doręczeń
03 lut 2025

Czy twoje pismo do urzędu faktycznie dotarło na czas? Ministerstwo Finansów ostrzega: liczy się data nadania, a nie potwierdzenie odbioru! Sprawdź, jak uniknąć kosztownych konsekwencji przy wysyłce dokumentów drogą elektroniczną.

Cyfrowy obieg dokumentów do podpisu w małych i dużych firmach
03 lut 2025

Nowoczesny obieg dokumentów do podpisu to przyszłość Twojej firmy. Eliminuje opóźnienia, ogranicza ryzyko błędów i gwarantuje bezpieczeństwo danych. Wprowadź cyfrowe rozwiązania i przekonaj się, jak wiele możesz zyskać.

Funkcjonariusz z III grupą inwalidzką (niezdolny do służby ale zdolny do pracy). Czy ma prawo do podatkowej ulgi rehabilitacyjnej?
03 lut 2025

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji podatkowej uznał, że funkcjonariusze służb mundurowych, którym przyznano III grupę inwalidztwa (obejmującą zdolnych do pracy ale niezdolnych do służby) - nie mają prawa do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej.

pokaż więcej
Proszę czekać...