REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana formy opodatkowania w 2025 r. Do kiedy i jak może to zrobić przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą?

podatki, zmiana formy opodatkowania
Zmiana formy opodatkowania w 2025 r. Do kiedy i jak może to zrobić przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Początek każdego roku kalendarzowego to dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą okazja do analizy wyniku finansowego firmy. Czasami okazuje się, że stosowany dotąd sposób rozliczeń przestał być opłacalny lub nie sprawdził się. Zbyt niskie przychody, przekroczenie obowiązujących limitów czy też zmiana skali działalności skłaniają do poszukiwania nowych rozwiązań. Wyjaśniamy, jak zmienić formę opodatkowania działalności gospodarczej.

rozwiń >

Skala podatkowa PIT

Domyślną formą opodatkowania jest skala podatkowa. Obowiązują tu 2 stawki podatkowe, które w 2025 roku nadal wynoszą 12% przy dochodzie do 120 tys. zł rocznie i 32% powyżej tej kwoty. Podatnicy mogą także skorzystać z kwoty wolnej od podatku wynoszącej 30 tys. zł oraz z ulg i wspólnego rozliczenia z małżonkiem. Niewątpliwą zaletą tej formy jest możliwość odliczenia kosztów prowadzenia działalności, natomiast należy wziąć pod uwagę wysoki podatek obowiązujący po przekroczeniu drugiego progu oraz składkę zdrowotną 9% liczoną od dochodu.

Jak podkreśla Magdalena Kubiak, Księgowa Prowadząca z CashDirector S.A.: - Wejście w drugi próg podatkowy znacznie zwiększa obciążenia podatkowe od nadwyżki dochodu powyżej 120 000 zł. Aby tego uniknąć, warto skorzystać z możliwości wykorzystania ulg i odliczeń czy zmiany formy opodatkowania na ryczałt lub podatek liniowy, jeśli są bardziej opłacalne w danej sytuacji.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Podatek liniowy

Przy znacznym przekroczeniu drugiego progu podatkowego lepszym rozwiązaniem może więc być podatek liniowy, którego stawka wynosząca obecnie 19% jest stała i niezależna od uzyskiwanej wysokości dochodów. Ta forma opodatkowania jest prosta, ale do jej minusów można zaliczyć brak kwoty wolnej od podatku, brak wspólnego rozliczenia z małżonkiem oraz brak możliwości skorzystania z większości dostępnych ulg. Podatek liniowy ma natomiast niższą stawkę składki zdrowotnej, wynoszącą 4,9% od dochodu.

Zarówno skala podatkowa, jak i podatek liniowy pozwalają na odliczenie kosztów poniesionych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych

Z takiej możliwości nie skorzystają przedsiębiorcy rozliczający się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Niektóre branże mogą jednak sporo zaoszczędzić, ponieważ stawki podatkowe wynoszą tu od 2% do 17%, co stwarza preferencyjne warunki. Wysokość składki zdrowotnej wynosi 9%, a jej podstawa wymiaru zależy od rocznego przychodu podatnika i progu przychodowego, do którego należy.

Ważne terminy - do kiedy można zmienić formę opodatkowania?

Zmiana formy opodatkowania jest możliwa po uprzednim zgłoszeniu. Należy go dokonać, zachowując przewidziane prawem terminy:
- do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym uzyskano pierwszy przychód w roku podatkowym. W zdecydowanej większości przypadków kluczowy będzie zatem termin 20 lutego, gdyż pierwszy przychód jest zazwyczaj odnotowywany w styczniu. Wyjątek stanowi uzyskanie pierwszego przychodu w grudniu danego roku - wówczas bowiem czas na wybór formy opodatkowania jest tylko do końca grudnia tego roku;

- podatnicy, którzy wciąż rozliczają się na karcie podatkowej (wycofanej w 2022 roku dla nowych działalności i niedostępnej podczas zmiany formy), powinni zgłosić rezygnację z tego sposobu opodatkowania do 20 stycznia.

REKLAMA

Procedura zgłoszenia zmiany formy opodatkowania

Wybór nowej formy opodatkowania należy oficjalnie zgłosić. Zmiany dokonuje się na wniosku CEIDG-1, który trzeba złożyć w dowolnym Urzędzie Miasta, Gminy lub też internetowo przez stronę biznes.gov.pl. Informacja zostanie przekazana również do Urzędu Skarbowego, dlatego przedsiębiorcy nie muszą składać tam dodatkowych powiadomień ani oświadczeń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ograniczenia w wyborze nowego sposobu rozliczeń

Dokonując wyboru nowej formy opodatkowania, trzeba liczyć się z pewnymi ograniczeniami. Wynikają one m.in. ze specyfiki działalności i wysokości przychodów.
Przykładowo ryczałt nie jest dostępny dla prowadzących apteki czy dla przedsiębiorców świadczących usługi na rzecz byłego pracodawcy, jeżeli umowa o pracę była w roku świadczenia usług lub w roku poprzednim.
Ponadto przychód przewyższający obowiązujący limit (w 2025 roku wynosi on 8 569 200,00 zł) wyklucza możliwość kontynuacji rozliczeń w tej formie i zmusza właścicieli firm do przejścia na zasady ogólne lub podatek liniowy.

Jak zauważa Magdalena Kubiak: - Ryczałt jako uproszczona forma opodatkowania wydaje się atrakcyjnym rozwiązaniem dla podatników o niskich kosztach. Obwarowany jest jednak warunkami, które należy dokładnie przeanalizować. Jeżeli mają zastosowanie wykluczenia, nie można skorzystać z tego sposobu rozliczeń.

O czym warto pamiętać przed zmianą formy opodatkowania?

Konsekwencją wyboru nowej formy opodatkowania może być nie tylko zmiana stawki podatku, ale również inny niż do tej pory sposób naliczania i rozliczania składki zdrowotnej czy możliwość skorzystania z ulg i odliczeń. Co ważne, czasem trudno samodzielnie przewidzieć, co przyniesie firmie realną korzyść. Dlatego warto skorzystać z pomocy księgowego w przeanalizowaniu swojej indywidualnej sytuacji. Zdaniem Magdaleny Kubiak, takie wsparcie pomoże uniknąć błędnych decyzji:
- Wybranej formy opodatkowania nie można ponownie zmienić w ciągu roku podatkowego, warto więc dobrze przemyśleć jej zmianę. Przedsiębiorcy powinni zapoznać się z dostępnymi opcjami rozliczeń. Aby wybrać najlepsze rozwiązanie, można porozmawiać z księgowym prowadzącym, który przedstawi różne scenariusze podatkowe. Oprócz tego należy także uwzględnić plany na dalszy rozwój firmy i swoją indywidualną sytuację.

Sprawdzenie obowiązujących stawek oraz analiza specyfiki przychodów i kosztów to czynności, które ułatwią wybór. Nie bez znaczenia pozostaje indywidualna sytuacja przedsiębiorcy - inne są potrzeby właściciela firmy, dla którego działalność gospodarcza jest głównym źródłem utrzymania, a inne np. dorabiającego emeryta czy rozwijającego własną firmę studenta. Ponadto nie bez znaczenia pozostają plany rozwojowe przedsiębiorcy, które zrealizowane w trakcie trwania roku mogą znacznie zmienić opłacalność danej formy opodatkowania.

Bieżące warunki rynkowe, wzrost lub spadek popytu na sprzedawane produkty oraz inflacja to dodatkowe aspekty, które oprócz rzetelnej analizy księgowej należy uwzględnić przed podjęciem decyzji o zmianie sposobu rozliczania.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA