REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana formy opodatkowania w 2025 r. Do kiedy i jak może to zrobić przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą?

podatki, zmiana formy opodatkowania
Zmiana formy opodatkowania w 2025 r. Do kiedy i jak może to zrobić przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Początek każdego roku kalendarzowego to dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą okazja do analizy wyniku finansowego firmy. Czasami okazuje się, że stosowany dotąd sposób rozliczeń przestał być opłacalny lub nie sprawdził się. Zbyt niskie przychody, przekroczenie obowiązujących limitów czy też zmiana skali działalności skłaniają do poszukiwania nowych rozwiązań. Wyjaśniamy, jak zmienić formę opodatkowania działalności gospodarczej.

rozwiń >

Skala podatkowa PIT

Domyślną formą opodatkowania jest skala podatkowa. Obowiązują tu 2 stawki podatkowe, które w 2025 roku nadal wynoszą 12% przy dochodzie do 120 tys. zł rocznie i 32% powyżej tej kwoty. Podatnicy mogą także skorzystać z kwoty wolnej od podatku wynoszącej 30 tys. zł oraz z ulg i wspólnego rozliczenia z małżonkiem. Niewątpliwą zaletą tej formy jest możliwość odliczenia kosztów prowadzenia działalności, natomiast należy wziąć pod uwagę wysoki podatek obowiązujący po przekroczeniu drugiego progu oraz składkę zdrowotną 9% liczoną od dochodu.

Jak podkreśla Magdalena Kubiak, Księgowa Prowadząca z CashDirector S.A.: - Wejście w drugi próg podatkowy znacznie zwiększa obciążenia podatkowe od nadwyżki dochodu powyżej 120 000 zł. Aby tego uniknąć, warto skorzystać z możliwości wykorzystania ulg i odliczeń czy zmiany formy opodatkowania na ryczałt lub podatek liniowy, jeśli są bardziej opłacalne w danej sytuacji.

REKLAMA

REKLAMA

Podatek liniowy

Przy znacznym przekroczeniu drugiego progu podatkowego lepszym rozwiązaniem może więc być podatek liniowy, którego stawka wynosząca obecnie 19% jest stała i niezależna od uzyskiwanej wysokości dochodów. Ta forma opodatkowania jest prosta, ale do jej minusów można zaliczyć brak kwoty wolnej od podatku, brak wspólnego rozliczenia z małżonkiem oraz brak możliwości skorzystania z większości dostępnych ulg. Podatek liniowy ma natomiast niższą stawkę składki zdrowotnej, wynoszącą 4,9% od dochodu.

Zarówno skala podatkowa, jak i podatek liniowy pozwalają na odliczenie kosztów poniesionych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych

Z takiej możliwości nie skorzystają przedsiębiorcy rozliczający się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Niektóre branże mogą jednak sporo zaoszczędzić, ponieważ stawki podatkowe wynoszą tu od 2% do 17%, co stwarza preferencyjne warunki. Wysokość składki zdrowotnej wynosi 9%, a jej podstawa wymiaru zależy od rocznego przychodu podatnika i progu przychodowego, do którego należy.

Ważne terminy - do kiedy można zmienić formę opodatkowania?

Zmiana formy opodatkowania jest możliwa po uprzednim zgłoszeniu. Należy go dokonać, zachowując przewidziane prawem terminy:
- do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym uzyskano pierwszy przychód w roku podatkowym. W zdecydowanej większości przypadków kluczowy będzie zatem termin 20 lutego, gdyż pierwszy przychód jest zazwyczaj odnotowywany w styczniu. Wyjątek stanowi uzyskanie pierwszego przychodu w grudniu danego roku - wówczas bowiem czas na wybór formy opodatkowania jest tylko do końca grudnia tego roku;

- podatnicy, którzy wciąż rozliczają się na karcie podatkowej (wycofanej w 2022 roku dla nowych działalności i niedostępnej podczas zmiany formy), powinni zgłosić rezygnację z tego sposobu opodatkowania do 20 stycznia.

REKLAMA

Procedura zgłoszenia zmiany formy opodatkowania

Wybór nowej formy opodatkowania należy oficjalnie zgłosić. Zmiany dokonuje się na wniosku CEIDG-1, który trzeba złożyć w dowolnym Urzędzie Miasta, Gminy lub też internetowo przez stronę biznes.gov.pl. Informacja zostanie przekazana również do Urzędu Skarbowego, dlatego przedsiębiorcy nie muszą składać tam dodatkowych powiadomień ani oświadczeń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ograniczenia w wyborze nowego sposobu rozliczeń

Dokonując wyboru nowej formy opodatkowania, trzeba liczyć się z pewnymi ograniczeniami. Wynikają one m.in. ze specyfiki działalności i wysokości przychodów.
Przykładowo ryczałt nie jest dostępny dla prowadzących apteki czy dla przedsiębiorców świadczących usługi na rzecz byłego pracodawcy, jeżeli umowa o pracę była w roku świadczenia usług lub w roku poprzednim.
Ponadto przychód przewyższający obowiązujący limit (w 2025 roku wynosi on 8 569 200,00 zł) wyklucza możliwość kontynuacji rozliczeń w tej formie i zmusza właścicieli firm do przejścia na zasady ogólne lub podatek liniowy.

Jak zauważa Magdalena Kubiak: - Ryczałt jako uproszczona forma opodatkowania wydaje się atrakcyjnym rozwiązaniem dla podatników o niskich kosztach. Obwarowany jest jednak warunkami, które należy dokładnie przeanalizować. Jeżeli mają zastosowanie wykluczenia, nie można skorzystać z tego sposobu rozliczeń.

O czym warto pamiętać przed zmianą formy opodatkowania?

Konsekwencją wyboru nowej formy opodatkowania może być nie tylko zmiana stawki podatku, ale również inny niż do tej pory sposób naliczania i rozliczania składki zdrowotnej czy możliwość skorzystania z ulg i odliczeń. Co ważne, czasem trudno samodzielnie przewidzieć, co przyniesie firmie realną korzyść. Dlatego warto skorzystać z pomocy księgowego w przeanalizowaniu swojej indywidualnej sytuacji. Zdaniem Magdaleny Kubiak, takie wsparcie pomoże uniknąć błędnych decyzji:
- Wybranej formy opodatkowania nie można ponownie zmienić w ciągu roku podatkowego, warto więc dobrze przemyśleć jej zmianę. Przedsiębiorcy powinni zapoznać się z dostępnymi opcjami rozliczeń. Aby wybrać najlepsze rozwiązanie, można porozmawiać z księgowym prowadzącym, który przedstawi różne scenariusze podatkowe. Oprócz tego należy także uwzględnić plany na dalszy rozwój firmy i swoją indywidualną sytuację.

Sprawdzenie obowiązujących stawek oraz analiza specyfiki przychodów i kosztów to czynności, które ułatwią wybór. Nie bez znaczenia pozostaje indywidualna sytuacja przedsiębiorcy - inne są potrzeby właściciela firmy, dla którego działalność gospodarcza jest głównym źródłem utrzymania, a inne np. dorabiającego emeryta czy rozwijającego własną firmę studenta. Ponadto nie bez znaczenia pozostają plany rozwojowe przedsiębiorcy, które zrealizowane w trakcie trwania roku mogą znacznie zmienić opłacalność danej formy opodatkowania.

Bieżące warunki rynkowe, wzrost lub spadek popytu na sprzedawane produkty oraz inflacja to dodatkowe aspekty, które oprócz rzetelnej analizy księgowej należy uwzględnić przed podjęciem decyzji o zmianie sposobu rozliczania.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA