REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Limity podatkowe w 2025 roku - PIT, VAT, ryczałt

podatki 2025
Limity podatkowe w 2025 roku - PIT, VAT, ryczałt
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Początek roku to dla wielu przedsiębiorców, a także księgowych okazja do zaplanowania kolejnych 12 miesięcy intensywnej pracy. Warto pamiętać o obowiązujących w tym roku limitach podatkowych, po przekroczeniu których zmieniają się niektóre obowiązki właścicieli firm. To od nich zależą także określone przywileje i uprawnienia związane z wybraną formą rozliczeń. Sprawdzamy, jak zmieniły się limity na 2025 rok, które bezpośrednio wpływają na zobowiązania na rzecz Urzędu Skarbowego lub ZUS-u. 

rozwiń >

Progi podatkowe bez zmian

Rozliczający się na zasadach ogólnych w 2025 roku nadal zapłacą podatek dochodowy (PIT) w wysokości 12% a po przekroczeniu limitu 120 000 zł32%.Również kwota wolna od podatku pozostaje na zeszłorocznym poziomie i wciąż wynosi 30 000 zł. 

Opodatkowanie według skali podatkowej, zwane również opodatkowaniem na zasadach ogólnych, daje możliwość korzystania z ulg dostępnych dla przedsiębiorców. Tego rodzaju rozwiązania pozwalają obniżyć dochód, co może zapobiec przekroczeniu drugiego progu podatkowego. Dodatkowym atutem jest możliwość wspólnego rozliczenia z małżonkiem, zwłaszcza gdy jego dochody są niskie lub gdy nie jest zatrudniony.

Możliwość odliczenia kosztów pozwala na zmniejszenie przychodu o wydatki związane z prowadzeniem działalności. Dzięki wyższym kosztom przedsiębiorcy rozliczający się na zasadach ogólnych mogą skutecznie obniżyć kwotę należnego podatku. 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Próg do VAT-u na dotychczasowym poziomie

Zwolnienie podmiotowe z opłacania podatku VAT dotyczy tych podatników, których roczny przychód nie przekracza 200 000 zł. Utrzymuje się on na tym samym poziomie co w poprzednich latach.

Po osiągnięciu tego limitu konieczna będzie rejestracja w charakterze podatnika VAT czynnego. Status ten wiąże się z dodatkowymi obowiązkami - koniecznością odprowadzania podatku VAT i składania miesięcznych lub kwartalnych deklaracji. Co ważne, przez pierwsze 12 miesięcy od rejestracji obowiązkowe są miesięczne deklaracje.

Zdarza się, że przedsiębiorcy dokonują rejestracji do VAT, mimo że ich obroty nie przekraczają górnego limitu. Jak zauważa Arkadiusz Kacperek, Lider zespołu księgowego z CashDirector S.A., czasami takie rozwiązanie może być dla podatnika korzystne: - Dobrowolna rejestracja jako podatnik VAT czynny opłaca się w sytuacji, kiedy przedsiębiorca planuje większe zakupy i zamierza odliczyć VAT naliczony. Warto jednak przeanalizować z księgowym wszystkie konsekwencje takiej decyzji, by ocenić, czy w konkretnym przypadku będzie ona rzeczywiście korzystna finansowo i opłacalna w dłuższej perspektywie. 

Co ważne, do limitu progu do VAT (200 000 zł) wlicza się także opodatkowany przychód osiągany z prywatnego najmu nieruchomości.

Zaniechanie obowiązku rejestracji do VATu w sytuacji przekroczenia obowiązujących limitów grozi z kolei sankcjami ze strony organów skarbowych.    

Ryczałt ewidencjonowany - uwaga na limity!

Przekroczenie limitu 2 mln euro*  (8 569 000 PLN) skutkuje koniecznością zmiany formy opodatkowania od kolejnego roku. Mimo że kwota wyrażona w euro nie zmienia się, niższy kurs tej waluty wpłynął na jej wartość w złotówkach, dlatego granica uprawniająca do korzystania z ryczałtu w 2025 zmalała w stosunku do tej obowiązującej w 2024 roku. 
*Do przeliczenia na PLN stosuje się średni kurs euro z dnia 1 października 2024 r., który wynosił 4,2846 zł.

Ryczałt jest opłacalną formą opodatkowania dla tych podatników, których działalność nie generuje wysokich kosztów. Chętnie korzystają z niej także przedsiębiorcy działający w branżach przypisanych do niższych niż standardowe stawek podatkowych. Co ważne, w przypadku nieprzekroczenia granicy 200 000 euro, można opłacać go kwartalnie, a to upraszcza kwestie księgowe.   

Składka zdrowotna dla ryczałtowca

Składka zdrowotna na ryczałcie: wynosi 9% i jest liczona od procentu przychodu w następujących progach:

REKLAMA

  • 60% wynagrodzenia przy przychodach do 60 000 zł,
  • 100% przy przychodach od 60 001 zł do 300 000 zł,
  • 180% przy przychodach powyżej 300 000 zł.

Aby móc w pełni określić jej kwotę, bierze się pod uwagę wartość przeciętnego wynagrodzenia z IV kwartału 2024 roku. Dane te będą dostępne w połowie stycznia 2025 roku.

Przekroczenie progu przychodów w trakcie roku powoduje obowiązek opłacania wyższej składki zdrowotnej od kolejnego miesiąca. Dlatego tak ważne jest bieżące śledzenie przychodów i ich stała kontrola - obowiązek opłacania wyższej składki obowiązuje już za miesiąc, w którym nastąpiło przekroczenie. Warto pamiętać, że w rozliczeniu rocznym składki zdrowotnej konieczne będzie uregulowanie różnicy za miesiące, w których pomimo wyższych przychodów płacono składki w niższej wysokości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Komplet podatki 2025

Obroty obowiązujące małych podatników

Mały podatnik PIT/CIT/VAT: Przekroczenie progu 2 mln euro* (8 569 000 PLN) wiąże się z utratą statusu „małego podatnika", co oznacza istotne zmiany w zasadach rozliczeń z Urzędem Skarbowym.
*Do przeliczenia na złotówki stosuje się średni kurs euro z dnia 1 października 2024 r., który wynosił 4,2846 zł.

Status małego podatnika łączy się z ważnymi przywilejami. Przykładowo mały podatnik VAT może korzystać z rozliczeń kwartalnych czy też kasowej metody rozliczania podatku VAT. Przedsiębiorcy opłacający PIT mogą w określonych przypadkach łatwiej skorzystać z ulgi na złe długi oraz zastosować jednorazową amortyzację. Z kolei Płatnicy CIT-u płacą niższą od standardowej (19%) stawkę podatku w wysokości 9%. 

Jak zauważa Arkadiusz Kacperek: - Status małego podatnika wiąże się z licznymi korzyściami. Warto wiedzieć, że nie dotyczą one wyłącznie kwestii księgowych lub podatkowych. Nierzadko oznaczają także szerszą dostępność do określonych programów dotacyjnych czy innych form wsparcia. Ustawodawca często upraszcza też procedury dla małych podatników, ułatwiając im funkcjonowanie na konkurencyjnym rynku. Decydując o dalszym rozwoju firmy należy mieć na uwadze wszystkie wymienione ułatwienia i korzyści.

PIT kasowy - rozwiązanie dla firm o niskich obrotach 

Wprowadzona z końcem 2024 roku kasowa metoda rozliczeń dotyczy tych firm, których przychód w 2024 roku zmieścił się w limicie 1 miliona złotych.  Aby skorzystać z PIT-u kasowego należy złożyć pisemne oświadczenie w Urzędzie Skarbowym do 20 lutego 2025 roku, a jeśli działalność rozpoczyna się w trakcie roku podatkowego, podatnicy mają czas do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym rozpoczęli działalność. Zgodnie z tą metodą, datą powstania przychodu jest dzień, w którym uregulowano należność. PIT kasowy obejmuje także koszty. Można je odliczyć dopiero po opłaceniu należności na rzecz kontrahenta. 

Wakacje składkowe a limit pomocy de minimis

Pomoc de minimis to pomoc publiczna, której maksymalna wartość dla jednego przedsiębiorcy wynosi 300 000 euro na trzy lata. Taką formę pomocy stanowią także wakacje składkowe, dlatego by przedsiębiorca mógł skorzystać z tej ulgi ZUS, powinien posiadać niewykorzystany limit pomocy de minimis. Musi być on wystarczająco wysoki, by pokryć kwotę składek na ubezpieczenia społeczne, które przypadają na miesiąc zwolnienia.

Przedsiębiorcy, którzy wyczerpali dopuszczalny limit, nie mogą skorzystać z wakacji składkowych. 

Limity obowiązujące podatników w 2025 roku niewiele się zmieniły, mimo to warto je na bieżąco monitorować. Śledzenie wyniku finansowego firmy pozwoli przedsiębiorcom na dostosowanie swoich planów i działań do obowiązujących przepisów oraz efektywne korzystanie z dostępnych ulg i przywilejów.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA