Prawo restrukturyzacyjne, czyli ochrona firmy przed upadłością

Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
rozwiń więcej
Prawo restrukturyzacyjne, czyli ochrona firmy przed upadłością /shutterstock.com / www.shutterstock.com
Wprowadzona w styczniu 2016 r. ustawa Prawo restrukturyzacyjne w istotny sposób zapewnia ochronę przedsiębiorstwa przed upadłością. Po roku od wejścia w życie nowych regulacji warto prześledzić korzyści, które wynikają z dotychczas przeprowadzanych restrukturyzacji, a także odpowiedzieć na pytanie czy realizują one politykę nowej szansy w stosunku do firm z kłopotami finansowymi.

Polityka „nowej szansy”

Jako politykę „nowej szansy” określa się takie działania czy koncepcje, których celem gospodarczym państwa jest ochrona przedsiębiorców, miejsc pracy oraz kapitału intelektualnego firmy. Jest to niezbędny element polityki gospodarczej, a w szczególności polityki przedsiębiorczości. Z dniem 1 stycznia 2016 roku zaczęły obowiązywać przepisy nowej ustawy z dnia 15 maja 2015 r. – Prawo restrukturyzacyjne (Dz.U. z 2016 r., poz. 1574), której głównym założeniem jest właśnie umożliwienie przedsiębiorcom wykorzystanie dostępnych procedur i instrumentów prawnych na wyjście z kłopotów finansowych.

Autopromocja

Realizacja polityki „nowej szansy” poprzez zapewnienie możliwości „nowego startu” przedsiębiorcom, których niepowodzenie przedsięwzięcia gospodarczego wynika z niekorzystnej zmiany warunków ekonomicznych to jedna z naczelnych korzyści, jaka dostrzegalna jest przez samych przedsiębiorców na gruncie realizowanego postępowania restrukturyzacyjnego.

Warto także wspomnieć, że jednym z głównych celów postawionych przed sprawnym funkcjonowaniem przepisów Prawa restrukturyzacyjnego było wsparcie działań naprawczych i pozostawienie tych podmiotów w obrocie gospodarczym, a nie wszczynanie postępowania mającego na celu ogłoszenie upadłości firmy. Co warte podkreślenia, Prawo restrukturyzacyjne ustanawia zasadę pierwszeństwa restrukturyzacji przed likwidacją. Oznacza to, iż w przypadku wystąpienia w przedsiębiorstwie kłopotów finansowych i decyzji o złożeniu wniosku restrukturyzacyjnego i wniosku o ogłoszenie upadłości sąd upadłościowy w pierwszej kolejności rozpozna wniosek restrukturyzacyjny. Jest to więc szansa na podjęcie próby ratowania przedsiębiorstwa przed całkowitą upadłością i stworzenie możliwości podjęcia działań naprawczych.

Szansa na łatwiejsze porozumienie się z wierzycielami

Na uwadze mieć należy, że praktyka międzynarodowa wskazuje, że poprawienie warunków skutecznej restrukturyzacji stanowi istotny element dla wzrostu i potencjału gospodarczego państwa. Także z uwagi na powyższe, ustawodawca założył zabezpieczenie zarówno interesów dłużnika jak i wierzyciela. Potwierdzają to liczne doświadczenia, które wskazują, że zachowanie funkcjonującego biznesu, a nie jego likwidacja jest również bardzo często ważniejsze dla samego wierzyciela.

W ten sposób wierzyciel, który zaspokaja co prawda w sposób wolniejszy swoje roszczenia, otrzymuje pewien rodzaj gwarancji, iż uzyska zwrot środków finansowych od dotychczas przeżywającego problemy finansowe dłużnika. Dodatkowo zauważyć należy, że skuteczna restrukturyzacja jest szansą na zachowanie miejsc pracy i dalsze wypełnianie zobowiązań lub podpisanych kontraktów, których wykonanie często pozwoli na zachowanie płynności finansowej zarówno samemu wierzycielowi, jak i dłużnikowi.

Należy z tego rozumieć, iż ustawa Prawo restrukturyzacyjne od początku swojego obowiązywania dąży do zapewnienia przedsiębiorcom i ich kontrahentom skutecznego instrumentu do restrukturyzacji przy jednoczesnej maksymalizacji ochrony praw wierzycieli. Dotychczasowa praktyka jednoznacznie wykazuje, że kluczowy element nowych przepisów, a więc dodatkowe gwarancje poszanowania praw wierzycieli z jednoczesną ochroną dłużnych firm na każdym etapie postępowania restrukturyzacyjnego są respektowane w pełnym zakresie.

Perspektywa odzyskania aktywów inwestycji

Jak zostało to wyżej przedstawione, jednym z głównych celów, a także idących za tym korzyści obowiązywania przepisów ustawy Prawo restrukturyzacyjne jest założenie przez ustawodawcę, które postępowania restrukturyzacyjne odznaczają się gwarancją tego, iż nie mogą prowadzić do pozbawienia ochrony prawnej wierzycieli dłużnika. Oprócz jednak samego zabezpieczenia wierzyciela, warto skupić uwagę na kolejnych przywilejach, które odnoszą się do przedsiębiorców, których dotknęły mniejsze lub większe problemy finansowe.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Prowadzone postępowanie restrukturyzacyjne na gruncie obowiązujących przepisów umożliwia firmom prowadzenie bieżącej i czynnej działalności. Tym samym przedsiębiorstwa nie są pozbawiane (z wyjątkiem postępowania restrukturyzacyjnego sanacyjnego) możliwości zarządu własnego nad przedsiębiorstwem. W ten sposób przedsiębiorcy mają szansę zawarcia optymalnego układu przy niezakłóconym funkcjonowaniu firmy. Prawo restrukturyzacyjne ma również zapobiegać powstawaniu zatorów płatniczych, które mogą doprowadzić do zaburzenia płynności finansowej.


Oznacza to, że przedsiębiorstwa w żaden sposób nie są ograniczone składaniem ofert w przetargach czy podpisywaniem nowych kontraktów. To z kolei wpływa korzystnie na sytuację akcjonariuszy, zarządu czy wierzycieli, którzy korzystając na tym, że firma uchroniona zostanie przed upadłością, będą mogli w niedalekiej przyszłości odzyskać aktywa zainwestowane w dotychczasową działalność przedsiębiorstwa.

Dłużne firmy samodzielnie podejmą decyzje o rodzaju postępowania restrukturyzacyjnego

Przeprowadzane postępowania restrukturyzacyjne mają na celu ochronę interesów samego dłużnika poprzez zachowanie przedsiębiorstwa i powstrzymanie likwidacji. W ten sposób zadłużone firmy zabezpieczane są przed zdecydowanymi działaniami wierzycieli (np. poprzez zgłoszenie wierzytelności do komornika) poprzez ustawową możliwość zawieszenia postępowań egzekucyjnych i możliwość uchylenia zajęć dokonanych w stosunku do majątku przedsiębiorstwa.

Co więcej, ustawodawca pozostawił samym przedsiębiorstwom i ich organom możliwość zainicjowania działań restrukturyzacyjnych, a także wybór właściwego w ich ocenie postępowania restrukturyzacyjnego w celu zawarcia układu z wierzycielami.  Jedyne ograniczenia w tym zakresie odnoszą się do wartości wierzytelności spornych w stosunku do ogólnej sumy wierzytelności.

W tym miejscu wskazać należy, że przepisy Prawa restrukturyzacyjnego wprowadzają cztery główne rodzaje postępowań, z których mogą skorzystać przedsiębiorcy. Na podstawie obowiązujących przepisów restrukturyzację przeprowadza się w następujących postępowaniach restrukturyzacyjnych:

  1. postępowaniu o zatwierdzenie układu;
  2. przyspieszonym postępowaniu układowym;
  3. postępowaniu układowym;
  4. postępowaniu sanacyjnym.

W odniesieniu do zasadności zastosowania danego trybu restrukturyzacji powinna decydować każdorazowo aktualna kondycja finansowa, a także charakterystyka zaciągniętych zobowiązań.

Z uwagi jednak na złożoność prawną oraz indywidualizację każdego przypadku kłopotów finansowych w przedsiębiorstwie zaleca się doradztwo doświadczonego zespołu ekspertów związanych z praktyką w tym obszarze. Kancelaria dzięki wieloletniemu doświadczeniu w obsłudze prawnej Klientów posiada dużą wiedzę o zdarzeniach pociągających za sobą konsekwencje prawne i finansowe w przedsiębiorstwie.

Restrukturyzacja Raven Trade

W dniu 14 lutego 2017 roku, Kancelaria Prawna Skarbiec, działając w imieniu swojego Klienta firmy Raven Trade Sp. z o.o., uzyskała układ w postępowaniu restrukturyzacyjnym opiewającym na kwotę ponad 6 mln. zł.

To jeden z pierwszych tej wielkości układów w Polsce.

Jak podkreśla założyciel Kancelarii Prawnej Skarbiec mec. Robert Nogacki, podczas siedmiu miesięcy wielowątkowych i trudnych negocjacji, nie tylko wypracowaliśmy kompromis, który został pozytywnie zaakceptowany przez wierzycieli naszego Klienta, ale także uzyskaliśmy dla Raven Trade niezwykle korzystne warunki, dzięki którym przedsiębiorstwo ma olbrzymie szanse na skuteczną restrukturyzację.

W efekcie zawartego układu, Raven Trade Sp. z o.o. będzie miało możliwość spłaty wierzytelności publicznych w wysokości ok. 850 000,00 zł. na rzecz ZUS i US w 84 miesięcznych ratach z 8-mio miesięczną karencją. Dodatkowo, na 48 rat rozłożono także długi prywatne – wierzytelności wobec kontrahentów, w wysokości ok. 5 200 000,00 zł., które jednocześnie zostały zredukowane do 60 proc. i objęte 6-cio miesięczną karencją.

Tak korzystne warunki układu zapewnią firmie dalsze, nieprzerwane funkcjonowanie na rynku, gwarantując m.in. utrzymanie zatrudnienia na dotychczasowym poziomie w liczbie ok. 70 osób – 120 pełnych etatów.

Zawarty układ jest częścią wieloelementowego procesu restrukturyzacyjnego, prowadzonego przez dedykowany zespół Prawników Kancelarii Prawnej Skarbiec, pod kierownictwem mec. Roberta Nogackiego i mec. Błażeja Połcika. Na rzecz Klientów z podobnymi problemami, pracują na co dzień w Kancelarii specjaliści z zakresu prawa gospodarczego, podatkowego, cywilnego i karnego.

Autorem jest: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu i w kontrolach podatkowych

Zobacz także: Moja firma

Księgowość
Podatek od pustostanów. Jest zapowiedź nowych przepisów dotyczących wykorzystania 2 mln pustostanów
07 wrz 2024

Pojawi się projekt ustawy dotyczący wykorzystania 2 mln pustostanów - zapowiedział lider Lewicy Włodzimierz Czarzasty. Lewica chce rozpoczęcia dyskusji z samorządami na temat wprowadzenia podatku od pustostanów. Podatek taki samorządy mogłyby wprowadzać na obszarach, gdzie występują największe trudności na rynku mieszkaniowym.

Przedłużenie orzeczenia o niepełnosprawności 2024: 3 kluczowe przepisy [komunikat PFRON]. Co z dofinansowaniem do wynagrodzeń lub refundacją składek ZUS i KRUS?
06 wrz 2024

W komunikacie z 5 września 2024 r. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wyjaśnił, jak stosować w praktyce przepisy dot. przedłużania orzeczeń o stopniu niepełnosprawności - w kontekście dofinansowania do wynagrodzeń lub refundacji składek ZUS lub KRUS.

Interpretacje dotyczące podatku o nieruchomości nie są publikowane przez Dyrektora KIS. Dlaczego?
05 wrz 2024

Podatnicy potrzebują dostępu do interpretacji indywidualnych dotyczących podatku od nieruchomości. Niestety dziś nie ma jednolitej bazy interpretacji w tym zakresie. Można by wprowadzić te rozwiązanie przy okazji prac nad procedowanymi obecnie zmianami do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. 

Urzędnicy skarbowi kontrolują rachunki bankowe obywateli i firm. Ponad miarę. UODO do MF: przepisy niezgodne z Konstytucją i prawem unijnym
08 wrz 2024

Obowiązujące obecnie przepisy dają organom podatkowym niemal nieograniczony dostęp do rachunków bankowych oraz informacji kredytowych podatników. Otrzymaliśmy już kilka sygnałów od naszych Klientów, którzy zostali zapytani przez organy skarbowe o operacje na ich kontach bankowych, głównie dotyczące dużych przelewów, takich jak darowizny między ojcem a synem.

Podatek od nieruchomości zmieni się od 2025 r. Fotowoltaika, budowle, obiekty małej architektury, urządzenia budowlane. Ministerstwo Finansów zmienia projekt
06 wrz 2024

W dniu 3 września 2024 r. wieczorem Ministerstwo Finansów opublikowało na stronach Rządowego Centrum Legislacji nową wersję projektu przewidującego dużą nowelizację przepisów w zakresie podatku od nieruchomości. 

Wakacje składkowe od 1 listopada 2024 r. Kto skorzysta?
05 wrz 2024

Od 1 listopada 2024 r. będzie można skorzystać z wakacji składkowych. Zgodnie z nowymi przepisami przedsiębiorcy mogą raz w roku wybrać miesiąc, za który nie płacą za siebie składek na ubezpieczenia społeczne.

Reorganizacja służby celno skarbowej w trakcie sezonu urlopowego. Nowe zarządzenie MF
05 wrz 2024

Zmiany zachodzące w służbie celno – skarbowej, wprowadzone w sezonie urlopowym, mają poprawić skuteczność i wydajność pracy w walce z przestępczością celną i podatkową. Odejście od delegatur na rzecz nowo utworzonych pionów bez wątpienia ograniczy ilość zastępców naczelników urzędów celno skarbowych  oraz pozwoli na skuteczniejsze działanie podwładnych funkcjonariuszy.

Podatek od nieruchomości nie będzie hamulcowym dla OZE. Zmiany w projekcie ustawy o podatkach lokalnych
06 wrz 2024

Jest już nowa wersja projektu ustawy o podatkach lokalnych. Na zmianach najbardziej zyskuje branża OZE, której udało się wpisać do przepisów opodatkowanie elektrowni fotowoltaicznych i magazynów energii tylko od części budowlanych. Wraca więc powiązanie przepisów podatkowych z prawem budowlanym.

Składka zdrowotna 2025: co koniecznie trzeba zmienić w przepisach. Na pewno nie można płacić podatku od składki - a tak jest teraz
06 wrz 2024

Składka zdrowotna pobierana jako danina publiczna jest dla zobowiązanego wydatkiem a nie jego „dochodem”, dlatego też nie powinna być podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym obciążającym te podmioty – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Wskazuje też kilka innych koniecznych zmian w tej składce.

Zmiany w CEIDG - wnioski o wpis do rejestru tylko on-line! Są też nowe uproszczenia dla przedsiębiorców
06 wrz 2024

Jest projekt zmian ustawy o zasadach funkcjonowania Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będą nowe uproszczenia dla przedsiębiorców oraz całkowita elektronizacja procesu składania wniosków o wpis do CEIDG.

pokaż więcej
Proszę czekać...