Posiedzenia zarządów i rad nadzorczych spółek będą mogły odbywać się zdalnie

Posiedzenia zarządów i rad nadzorczych spółek będą mogły odbywać się zdalnie
W rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw znalazły się rozwiązania wypracowane przez Komisję ds. reformy nadzoru właścicielskiego. Komisja ta działa w Ministerstwie Aktywów Państwowych. Zmiany mają umożliwić odbywanie posiedzeń organów spółek kapitałowych przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej.

W obliczu pandemii koronawirusa nowe przepisy pozwalają na sprawne funkcjonowanie organów spółek, także w przypadku, gdy ich członkowie nie mają możliwości fizycznie uczestniczyć w posiedzeniach. Rozwiązania te będą miały także charakter permanentny - spółki będą mogły z nich korzystać również po ustaniu pandemii.

Proponowane zmiany umożliwią:

Autopromocja
  • zdalne odbywanie posiedzeń przez zarządy i rady nadzorcze,
  • zdalny udział w posiedzeniach organów właścicielskich,
  • zdalną pracę zarządów i rad nadzorczych w spółkach, w których umowa spółki lub statut wprost tego nie zakazują,
  • zniesienie zakazu podejmowania zdalnych uchwał dotyczących wyborów przewodniczących i wiceprzewodniczących rady nadzorczej, powołania członków zarządu oraz odwołania i zawieszenia w czynnościach tych osób,
  • w odniesieniu do organów właścicielskich, możliwość wykonywania przez wspólników swoich praw przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, chyba że postanowią wyłączyć tą możliwość w statucie lub umowie spółki.

Wypracowane rozwiązania są pierwszym efektem prac ekspertów zasiadających w Komisji ds. reformy nadzoru właścicielskiego, której przewodniczącym jest Wicepremier, Minister Aktywów Państwowych Jacek Sasin, a jego zastępcą Wiceminister Aktywów Państwowych i Pełnomocnik Rządu ds. reformy nadzoru właścicielskiego nad spółkami skarbu państwa Janusz Kowalski.

W pracach, którymi kierował Wiceminister Janusz Kowalski, a które koordynował Dyrektor Biura Reformy Nadzoru Filip Ostrowski, uczestniczyli wybitni prawnicy. Projekty rozwiązań lub opinie przedstawili prof. dr hab. Andrzej Szumański, prof. dr hab. Michał Romanowski, dr hab. Dominika Wajda, dr. hab. Piotr Pinior, prof. UŚ, dr hab. Mirosław Pawełczyk, prof. UŚ, dr Radosław Kwaśnicki, dr Paweł Kos, dr Mirosław Cejmer oraz mec. Paweł Tymczyszyn. Zaangażowani w ich opracowanie byli również przedstawiciele środowisk biznesowych – Jan Linke z zarządu PTE Aviva oraz Karol Szymański, który zasiada w radach nadzorczych licznych spółek. Obok przedstawicieli MAP w prace aktywnie zaangażowało się Ministerstwo Sprawiedliwości, które reprezentował wicedyrektor Departamentu Legislacyjnego Prawa Cywilnego Artur Grajewski. Prace nad projektem wspierali także Wiceminister Anna Dalkowska z Ministerstwa Sprawiedliwości, Wiceminister Marek Niedużak z Ministerstwa Rozwoju oraz Dyrektor Departamentu Nadzoru I z Ministerstwa Aktywów Państwowych Marcin Izdebski.

[RAPORT] KORONAWIRUS - podatki, prawo pracy, biznes

Jak podkreśla Wiceminister Aktywów Państwowych Janusz Kowalski, już dzisiaj wielkim sukcesem Komisji jest to, że stała się ona forum, na którym przedstawiciele wiodących polskich uczelni, wybitni praktycy, przedstawiciele środowisk biznesowych oraz administracji publicznej wspólnie pracują nad rozwiązaniami prawnymi, które mają służyć sprawnej pracy wszystkich polskich spółek. - Zaledwie kilkanaście dni temu mówiłem, że w roku 1934 polscy prawnicy stworzyli kodeks handlowy, na tamte czasy jeden z najbardziej nowoczesnych tego typu aktów w Europie. Zadaniem, jakie stawiamy przed naszymi ekspertami, jest wypracowanie takich rozwiązań dla potrzeb współczesnej Polski. Rozwiązania przewidziane w projekcie ustawy pozwalającej na odbywanie zdalnych posiedzeń zarządów, rad nadzorczych i organów właścicielskich w dobie zagrożenia koronawirusem, stanowią jedną z najszybszych odpowiedzi europejskich ustawodawców na problemy spółek związane z koronawirusem, a zawarte w nich instrumenty należą do najbardziej nowoczesnych w tej części świata.

Dyrektor Biura Reformy Nadzoru w MAP Filip Ostrowski zauważa, że celem projektu było wypracowanie rozwiązań elastycznych, pozwalających organom spółek na określenie obowiązujących w nich reguł odbywania posiedzeń z wykorzystaniem nowych technologii, przy jednoczesnym odformalizowaniu procesu. Ze względu na obecny rozwój technologiczny, nowe przepisy będzie można stosować także po ustaniu epidemii.

Źródło: Ministerstwo Aktywów Państwowych

Projekt ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Księgowość
Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm
29 kwi 2024

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?
29 kwi 2024

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

ZUS: Niepełnosprawni przedsiębiorcy mogą w 2024 r. obniżyć roczną składkę zdrowotną. Jak to zrobić? Jakie warunki?
29 kwi 2024

ZUS informuje, że od rozliczenia rocznego za rok 2023, osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne na poniższych zasadach.

Remont domu jednorodzinnego, w którym jest prowadzona działalność gospodarcza. Jaka stawka VAT - 8%, czy 23%?
29 kwi 2024

Przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą będzie wykorzystywał część domu, w którym mieszka, do prowadzenia biura. W całym domu o powierzchni 140 m2 jest wymieniana podłoga. Usługodawca chce wystawić fakturę z 8% VAT na osobę fizyczną. Natomiast podatnik, wykorzystujący część domu do prowadzenia działalności, chciałby rozliczyć koszty montażu oraz zakupu tej podłogi w kosztach firmy. Czy w związku z tym usługodawca może wystawić fakturę na podatnika VAT według stawki VAT 8%? Czy też ma obowiązek zastosować podstawową stawkę VAT 23%?

pokaż więcej
Proszę czekać...