REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kompleksowa nowelizacja kodeksu spółek handlowych

Subskrybuj nas na Youtube
Kompleksowa nowelizacja kodeksu spółek handlowych 2020-2021
Kompleksowa nowelizacja kodeksu spółek handlowych 2020-2021

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Aktywów Państwowych rozpoczyna prace nad nowelizacją kodeksu spółek handlowych (ksh) w kilku dużych obszarach. Powołana w tym celu Komisja pierwsze projekty ustaw ma przedstawić jeszcze w pierwszym półroczu 2020 roku, a kompleksowa nowelizacja dotycząca prawa koncernowego ma być gotowa w 2021 roku.

"Kodeks spółek handlowych po raz ostatni był w większym stopniu zmieniany 20 lat temu. Chcemy spojrzeć na przepisy na nowo i odpowiedzieć na pytanie, na ile odpowiadają wyzwaniom nowoczesnej gospodarki, a na ile powodują, że podmioty gospodarcze nie mogą w pełni wykorzystywać możliwości i nie mogą rozwijać się tak szybko, jak mogłyby, gdyby otoczenie prawne było bardziej sprzyjające" - powiedział wicepremier, minister aktywów państwowych Jacek Sasin podczas wtorkowej konferencji prasowej.

REKLAMA

REKLAMA

Minister Sasin powołał właśnie Komisję ds. reformy nadzoru właścicielskiego, która ma wypracować propozycje reformy prawa dot. nadzoru właścicielskiego.

Szczegółowymi zadaniami Komisji będzie przedstawianie rekomendacji w zakresie: wprowadzenia prawa koncernowego; przekazywania przez spółki kapitałowe informacji ich dotyczących wspólnikom lub akcjonariuszom tych spółek; kompetencji rad nadzorczych oraz ich członków, ze szczególnym uwzględnieniem uprawnień i obowiązków oraz roli rad nadzorczych spółek dominujących; wypracowanie innych rekomendacji w zakresie reformy prawa handlowego.

Wicepremier Jacek Sasin zaznacza, że wprowadzane zmiany dotyczyć będą nie tylko spółek Skarbu Państwa, ale również podmiotów prywatnych.

REKLAMA

"Zakładamy, że propozycje, które zostaną wypracowane przez komisję, będą poddane bardzo szerokim konsultacjom. Chcemy wysłuchać ocen i propozycji, być otwarci na sugestie płynące ze środowisk gospodarczych, ekspertów i praktyków. Chcemy stworzyć prawo, które będzie akceptowalne dla wszystkich i będzie dawało impuls, żeby polskie firmy mogły skutecznie się rozwijać i konkurować na rynkach innych krajów" - powiedział Jacek Sasin.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Wiceminister aktywów państwowych Janusz Kowalski poinformował, że celem prac zespołów eksperckich będzie przygotowanie projektów ustaw nowelizujących kodeks spółek handlowych.

"Wszystkie zespoły eksperckie mają za zadanie przygotować projekty ustaw, aby zaprezentować je w jak najszerszej formule. Komisja jest otwarta na wszystkie środowiska i transparentną debatę o proponowanych zmianach. Przewidujemy, że w pierwszym półroczu przedstawimy opinii publicznej dwa projekty ustaw, o efektywności pracy rad nadzorczych i kwestiach obowiązków informacyjnych spółek handlowych. Zakładamy też, że największy i najtrudniejszy obszar prawa koncernowego, zostanie zaprezentowany do konsultacji społecznych w 2021 roku" - powiedział Kowalski.

Przewodniczącym Komisji jest wicepremier Jacek Sasin, a wiceprzewodniczącym - sekretarz stanu w MAP i pełnomocnik rządu ds. reformy nadzoru właścicielskiego nad spółkami Skarbu Państwa Janusz Kowalski.

Członkami Komisji są: Agnieszka Gołaszewska – sędzia sądu rejonowego, zastępca dyrektora departamentu legislacyjnego prawa cywilnego w Ministerstwie Sprawiedliwości, prof. Mirosław Pawełczyk i prof. Piotr Pinior z Uniwersytetu Śląskiego, prof. Michał Romanowski i prof. Andrzej Szumański, koordynator merytoryczny prac zespołów eksperckich – dr Radosław L. Kwaśnicki, oraz sekretarze: dyrektor biura ds. reformy nadzoru właścicielskiego w MAP Filip Ostrowski oraz zastępca dyrektora tego biura, Izabela Wojtyczka.

Zarządzenie powołuje też pięć zespołów eksperckich i ich przewodniczących.

Pierwszy zespół - ds. reformy prawa handlowego - ma zająć się wypracowaniem propozycji reformy instrumentów z obszaru nadzoru właścicielskiego i poprawy efektywności funkcjonowania spółek, (...) ze szczególnym uwzględnieniem regulacji spółek z udziałem Skarbu Państwa. Jego przewodniczącym został prof. Piotr Pinior.

"Zespół Piotra Piniora ma dokonać przeglądu kodeksu spółek handlowych pod kątem, np. czy walne zgromadzenie mogłoby się odbywać w bardziej nowoczesny sposób, z pomocą urządzeń elektronicznych. Chcemy, żeby prawo nadążało za technologią" - powiedział Kowalski.

Zespołem ds. zwiększenia efektywności rad nadzorczych pokieruje Radosław Kwaśnicki. Zadaniem zespołu ma być wypracowanie rekomendacji w zakresie rozszerzenia zakresu uprawnień i obowiązków rad nadzorczych oraz ich członków, w tym w szczególności w zakresie roli rad nadzorczych spółek dominujących w obszarze nadzoru nad majątkiem grupy kapitałowej.

"Zespół pod kierownictwem Radosława Kwaśnickiego ma w tym półroczu przedstawić projekt ustawy o efektywności funkcjonowania rad nadzorczych. Zadajemy sobie np. pytania, czy rady nadzorcze powinny być wyposażone w fundusz ekspercki, który dawałby większą efektywność kontrolowania prac zarządu, a także o możliwość kontrolowania z poziomu spółki-matki spółek zależnych" - powiedział wiceminister aktywów państwowych.

Zespół ds. reformy obowiązków informacyjnych spółek kapitałowych, kierowany przez prof. Michała Romanowskiego, ma zająć się wypracowaniem zasad przekazywania przez spółki kapitałowe informacji ich dotyczących wspólnikom lub akcjonariuszom tych spółek, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji wspólników i akcjonariuszy większościowych oraz spółek kapitałowych z udziałem Skarbu Państwa i ich relacji z podmiotami uprawnionymi do wykonywania praw z udziałów lub akcji należących do Skarbu Państwa.

"Zespół ma przedstawić swój autorski pomysł dotyczący reformy obowiązków informacyjnych między akcjonariuszem a spółką. Jak odpowiedzieć na wyzwania rynku, który dzisiaj stawia znak równości między akcjonariuszem, który posiada np. 90 proc. akcji spółki i zainwestował w nią setki milionów złotych, a akcjonariuszem który posiada 1-2 akcje" - powiedział Janusz Kowalski.

Zadaniem zespołu ds. prawa koncernowego pod kierownictwem prof. Andrzeja Szumańskiego jest wypracowanie kompleksowych rozwiązań w zakresie prawa koncernowego.

"W związku z tym, że zmieniło się otoczenie gospodarcze i powstały wielkie koncerny, kwestia dotycząca prawa koncernowego jest jedną z najważniejszych dla polskiej gospodarki, dotyczy nie tylko spółek Skarbu Państwa, ale i firm prywatnych. Chcemy dać takie otoczenie prawne jak np. w Niemczech, gdzie funkcjonują koncerny faktyczne i umowne, czy we Francji lub we Włoszech. Chcemy swoim prawodawstwem przyciągać nowych inwestorów, którzy chcą tworzyć w Polsce grupy kapitałowe" - powiedział wiceminister Kowalski.

Zadaniem zespołu konsultacyjnego jest pozyskiwanie informacji o potrzebach oraz doświadczeniach interesariuszy prac zespołu w zakresie nadzoru właścicielskiego oraz w zakresie zadań powierzonych pozostałym Zespołom eksperckim. Jego przewodniczącym został prof. Mirosław Pawełczyk.

Członków zespołów powołuje i odwołuje pełnomocnik rządu ds. reformy nadzoru właścicielskiego w porozumieniu z przewodniczącym danego zespołu. Zgodnie z zarządzeniem, zespoły przedkładają Komisji sprawozdania z postępów prac nie rzadziej niż raz na dwa miesiące. (PAP Biznes)

pr/ gor/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

REKLAMA