REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kompleksowa nowelizacja kodeksu spółek handlowych

Subskrybuj nas na Youtube
Kompleksowa nowelizacja kodeksu spółek handlowych 2020-2021
Kompleksowa nowelizacja kodeksu spółek handlowych 2020-2021

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Aktywów Państwowych rozpoczyna prace nad nowelizacją kodeksu spółek handlowych (ksh) w kilku dużych obszarach. Powołana w tym celu Komisja pierwsze projekty ustaw ma przedstawić jeszcze w pierwszym półroczu 2020 roku, a kompleksowa nowelizacja dotycząca prawa koncernowego ma być gotowa w 2021 roku.

"Kodeks spółek handlowych po raz ostatni był w większym stopniu zmieniany 20 lat temu. Chcemy spojrzeć na przepisy na nowo i odpowiedzieć na pytanie, na ile odpowiadają wyzwaniom nowoczesnej gospodarki, a na ile powodują, że podmioty gospodarcze nie mogą w pełni wykorzystywać możliwości i nie mogą rozwijać się tak szybko, jak mogłyby, gdyby otoczenie prawne było bardziej sprzyjające" - powiedział wicepremier, minister aktywów państwowych Jacek Sasin podczas wtorkowej konferencji prasowej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Minister Sasin powołał właśnie Komisję ds. reformy nadzoru właścicielskiego, która ma wypracować propozycje reformy prawa dot. nadzoru właścicielskiego.

Szczegółowymi zadaniami Komisji będzie przedstawianie rekomendacji w zakresie: wprowadzenia prawa koncernowego; przekazywania przez spółki kapitałowe informacji ich dotyczących wspólnikom lub akcjonariuszom tych spółek; kompetencji rad nadzorczych oraz ich członków, ze szczególnym uwzględnieniem uprawnień i obowiązków oraz roli rad nadzorczych spółek dominujących; wypracowanie innych rekomendacji w zakresie reformy prawa handlowego.

Wicepremier Jacek Sasin zaznacza, że wprowadzane zmiany dotyczyć będą nie tylko spółek Skarbu Państwa, ale również podmiotów prywatnych.

REKLAMA

"Zakładamy, że propozycje, które zostaną wypracowane przez komisję, będą poddane bardzo szerokim konsultacjom. Chcemy wysłuchać ocen i propozycji, być otwarci na sugestie płynące ze środowisk gospodarczych, ekspertów i praktyków. Chcemy stworzyć prawo, które będzie akceptowalne dla wszystkich i będzie dawało impuls, żeby polskie firmy mogły skutecznie się rozwijać i konkurować na rynkach innych krajów" - powiedział Jacek Sasin.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Wiceminister aktywów państwowych Janusz Kowalski poinformował, że celem prac zespołów eksperckich będzie przygotowanie projektów ustaw nowelizujących kodeks spółek handlowych.

"Wszystkie zespoły eksperckie mają za zadanie przygotować projekty ustaw, aby zaprezentować je w jak najszerszej formule. Komisja jest otwarta na wszystkie środowiska i transparentną debatę o proponowanych zmianach. Przewidujemy, że w pierwszym półroczu przedstawimy opinii publicznej dwa projekty ustaw, o efektywności pracy rad nadzorczych i kwestiach obowiązków informacyjnych spółek handlowych. Zakładamy też, że największy i najtrudniejszy obszar prawa koncernowego, zostanie zaprezentowany do konsultacji społecznych w 2021 roku" - powiedział Kowalski.

Przewodniczącym Komisji jest wicepremier Jacek Sasin, a wiceprzewodniczącym - sekretarz stanu w MAP i pełnomocnik rządu ds. reformy nadzoru właścicielskiego nad spółkami Skarbu Państwa Janusz Kowalski.

Członkami Komisji są: Agnieszka Gołaszewska – sędzia sądu rejonowego, zastępca dyrektora departamentu legislacyjnego prawa cywilnego w Ministerstwie Sprawiedliwości, prof. Mirosław Pawełczyk i prof. Piotr Pinior z Uniwersytetu Śląskiego, prof. Michał Romanowski i prof. Andrzej Szumański, koordynator merytoryczny prac zespołów eksperckich – dr Radosław L. Kwaśnicki, oraz sekretarze: dyrektor biura ds. reformy nadzoru właścicielskiego w MAP Filip Ostrowski oraz zastępca dyrektora tego biura, Izabela Wojtyczka.

Zarządzenie powołuje też pięć zespołów eksperckich i ich przewodniczących.

Pierwszy zespół - ds. reformy prawa handlowego - ma zająć się wypracowaniem propozycji reformy instrumentów z obszaru nadzoru właścicielskiego i poprawy efektywności funkcjonowania spółek, (...) ze szczególnym uwzględnieniem regulacji spółek z udziałem Skarbu Państwa. Jego przewodniczącym został prof. Piotr Pinior.

"Zespół Piotra Piniora ma dokonać przeglądu kodeksu spółek handlowych pod kątem, np. czy walne zgromadzenie mogłoby się odbywać w bardziej nowoczesny sposób, z pomocą urządzeń elektronicznych. Chcemy, żeby prawo nadążało za technologią" - powiedział Kowalski.

Zespołem ds. zwiększenia efektywności rad nadzorczych pokieruje Radosław Kwaśnicki. Zadaniem zespołu ma być wypracowanie rekomendacji w zakresie rozszerzenia zakresu uprawnień i obowiązków rad nadzorczych oraz ich członków, w tym w szczególności w zakresie roli rad nadzorczych spółek dominujących w obszarze nadzoru nad majątkiem grupy kapitałowej.

"Zespół pod kierownictwem Radosława Kwaśnickiego ma w tym półroczu przedstawić projekt ustawy o efektywności funkcjonowania rad nadzorczych. Zadajemy sobie np. pytania, czy rady nadzorcze powinny być wyposażone w fundusz ekspercki, który dawałby większą efektywność kontrolowania prac zarządu, a także o możliwość kontrolowania z poziomu spółki-matki spółek zależnych" - powiedział wiceminister aktywów państwowych.

Zespół ds. reformy obowiązków informacyjnych spółek kapitałowych, kierowany przez prof. Michała Romanowskiego, ma zająć się wypracowaniem zasad przekazywania przez spółki kapitałowe informacji ich dotyczących wspólnikom lub akcjonariuszom tych spółek, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji wspólników i akcjonariuszy większościowych oraz spółek kapitałowych z udziałem Skarbu Państwa i ich relacji z podmiotami uprawnionymi do wykonywania praw z udziałów lub akcji należących do Skarbu Państwa.

"Zespół ma przedstawić swój autorski pomysł dotyczący reformy obowiązków informacyjnych między akcjonariuszem a spółką. Jak odpowiedzieć na wyzwania rynku, który dzisiaj stawia znak równości między akcjonariuszem, który posiada np. 90 proc. akcji spółki i zainwestował w nią setki milionów złotych, a akcjonariuszem który posiada 1-2 akcje" - powiedział Janusz Kowalski.

Zadaniem zespołu ds. prawa koncernowego pod kierownictwem prof. Andrzeja Szumańskiego jest wypracowanie kompleksowych rozwiązań w zakresie prawa koncernowego.

"W związku z tym, że zmieniło się otoczenie gospodarcze i powstały wielkie koncerny, kwestia dotycząca prawa koncernowego jest jedną z najważniejszych dla polskiej gospodarki, dotyczy nie tylko spółek Skarbu Państwa, ale i firm prywatnych. Chcemy dać takie otoczenie prawne jak np. w Niemczech, gdzie funkcjonują koncerny faktyczne i umowne, czy we Francji lub we Włoszech. Chcemy swoim prawodawstwem przyciągać nowych inwestorów, którzy chcą tworzyć w Polsce grupy kapitałowe" - powiedział wiceminister Kowalski.

Zadaniem zespołu konsultacyjnego jest pozyskiwanie informacji o potrzebach oraz doświadczeniach interesariuszy prac zespołu w zakresie nadzoru właścicielskiego oraz w zakresie zadań powierzonych pozostałym Zespołom eksperckim. Jego przewodniczącym został prof. Mirosław Pawełczyk.

Członków zespołów powołuje i odwołuje pełnomocnik rządu ds. reformy nadzoru właścicielskiego w porozumieniu z przewodniczącym danego zespołu. Zgodnie z zarządzeniem, zespoły przedkładają Komisji sprawozdania z postępów prac nie rzadziej niż raz na dwa miesiące. (PAP Biznes)

pr/ gor/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fiskus dobije rolników? Samozbiory pod kontrolą – nawet darmowe warzywa z VAT!

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

REKLAMA

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA