Ulga CSR (sponsoringowa) - kryterium niezarobkowej działalności

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
rozwiń więcej
Ulga CSR (sponsoringowa) - kryterium niezarobkowej działalności / Shutterstock

Niezarobkowa działalność podmiotu sponsorowanego jest głównym kryterium dla zastosowania ulgi dla wspierających sport, kulturę i edukację (ulga sponsoringowa, ulga CSR). Jak trzeba oceniać charakter działalności podmiotu sponsorowanego?

Ulga sponsoringowa, ulga CSR

Od 1 stycznia 2022 roku podatnicy mają możliwość skorzystania z dodatkowego odliczenia w ramach mechanizmu nowej ulgi podatkowej wspierającej sport, kulturę i edukację (“Ulga CSR”, "ulga sponsoringowa") uregulowanej w art. 18ee ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (“updop”).

Autopromocja

Współpraca z klubem sportowym a ulga sponsoringowa - interpretacja podatkowa

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (“Dyrektor KIS”) wydał 8 listopada 2022 roku kolejną interpretację indywidualną w przedmiocie skorzystania z Ulgi CSR. Interpretacja ta może mieć mieć istotne znaczenie w kontekście podjęcia decyzji o skorzystaniu z Ulgi CSR przez podatników, z uwagi na konieczność szczegółowej analizy zakresu działalności wspieranego podmiotu. 

Spółka wystąpiła z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej w zakresie możliwości zaliczenia kosztów związanych z realizacją umowy sponsoringowej (“Umowa”) w ramach Ulgi. 

Zgodnie z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego Spółka zdecydowała się na współpracę z lokalnym klubem sportowym (“Klub sportowy”). W ramach przedmiotowej współpracy Spółka zawarła w poprzednich latach Umowę, w ramach której Klub sportowy zobowiązał się między innymi do reklamy Spółki w zamian za określoną kwotę pieniężną. Na mocy Umowy, środki otrzymane przez Klub sportowy mają zostać przeznaczone między innymi na pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych, utrzymania sportowców, realizację szkolenia sportowego. Dochody uzyskiwane z działalności Klubu sportowego służą realizacji celów statutowych, w ramach których zysk może zostać przeznaczony m.in. na podział dywidendy. Spółka wskazała jednak, że niniejszy zapis ma wyłącznie charakter formalny, bowiem od początku działalności Klubu sportowego dywidenda na rzecz wspólników nie była wypłacana. Co więcej, w przypadku wypłaty dywidendy Klub sportowy jest zobowiązany do poinformowania o tym Spółki, co stworzy możliwość rezygnacji wsparcia Klubu sportowego przez Spółkę. Zdaniem Spółki, z uwagi na powyższe działalność Klubu Sportowego w istocie nie ma charakteru zarobkowego, nakierowana jest wprost na działalność w postaci wsparcia swoich zawodników i sportu motorowego.

Dyrektor KIS uznał, że zapis dotyczący możliwości wypłaty dywidendy przez Klub sportowy, powoduje, że nie może on być uznany za Klub sportowy w rozumieniu przepisu art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie. Tym samym, zgodnie ze stanowiskiem Dyrektora KIS, opisane działania mogą stanowić koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT oraz mogą służyć realizacji działalności sportowej, to jednakże w związku z faktem, że sponsorowany Klub sportowy nie jest Klubem o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie, do którego odsyła art. 18ee ustawy o CIT, Spółka nie może skorzystać z Ulgi CSR.

 

Kryterium niezarobkowej działalności trzeba oceniać zgodnie ze stanem faktycznym. Komentarz PwC

W naszej ocenie stanowisko przedstawione przez Dyrektora KIS należy uznać za nieprawidłowe. W niniejszej sprawie, przedmiotem analizy powinien być w szczególności stan faktyczny. Samo umieszczenie w statucie podmiotu sponsorowanego zapisu o możliwości przeznaczenia zysku na wypłatę dywidendy wobec wspólników nie może przesądzać o zarobkowym charakterze jego działalności. Charakter działalności może być ustalony w oparciu o faktyczną działalność Klubu sportowego, a zatem tego w jaki sposób spożytkowany został zysk. Zwłaszcza, w kontekście zapisów art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie, który jasno wskazuje na prowadzenie działalności niezarobkowej. A taką właśnie działalność w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym przedstawiła Spółka. 

Za wystarczające wydaje się zabezpieczenie w postaci zapisów Umowy, na mocy których Klub sportowy jest zobowiązany do poinformowania Spółki o ewentualnej wypłacie dywidendy. Wówczas, z całą pewnością Klub sportowy utraciłby sponsora w postaci Spółki, która nie mogłaby już korzystać z Ulgi.

W związku z powyższym, w naszej opinii Spółka dochowała należytej staranności w celu ustalenia zakresu działalności Klubu sportowego, a wprowadzony przez nią obowiązek informacyjny w sposób bezsprzeczny uchroni przed nieuprawnionym zastosowaniem CSR.

Grzegorz Kuś, Director
Marcin Idczak, Manager
Monika Michalak, Senior Associate
Szymon Artemiak, Associate
PwC Polska

 

Księgowość
Stawka godzinowa netto od lipca 2024 r. Czy wiemy jaka będzie w 2025 roku?
10 maja 2024

W 2024 roku minimalna stawka godzinowa  wzrasta dwukrotnie – od 1 stycznia i od 1 lipca. Ile wynosi ta stawka netto i kogo dotyczy? Czy wiemy jaka będzie w 2025 roku?

Najniższa krajowa - ile na rękę od lipca 2024?
10 maja 2024

W 2024 roku (tak samo jak w poprzednim) minimalne wynagrodzenie za pracę jest podnoszone dwa razy – od 1 stycznia i od 1 lipca. Tzw. najniższa krajowa pensja dla pracownika na pełnym etacie wynosi od 1 stycznia 4242 zł brutto (to jest ok. 3220 zł netto). Jaka będzie minimalna płaca (brutto i netto) od 1 lipca 2024 r.?

Przesunięcie wdrożenia KSeF na 1 lutego 2026 r. Ustawa uchwalona
09 maja 2024

Sejm uchwalił ustawę, która przesuwa wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r. Zmiana ta ma pozwolić na lepsze przygotowanie podatników do obowiązkowego e-fakturowania.

Od kiedy KSeF?
08 maja 2024

KSeF będzie przesunięty. Od kiedy Krajowy System e-Faktur zacznie obowiązywać zgodnie z projektem ustawy?

Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków
08 maja 2024

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa
08 maja 2024

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji
08 maja 2024

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT
08 maja 2024

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

pokaż więcej
Proszę czekać...