Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
rozwiń więcej
Paweł Huczko
rozwiń więcej
Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych / ShutterStock

Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

Przychody z zysków kapitałowych a ulga sponsoringowa. Stan faktyczny

Skarżącym była spółka z ograniczoną odpowiedzialnością („Podatnik”, „Spółka”), której podstawowym przedmiotem działalności jest realizowanie projektów B+R. Ponadto Podatnik osiąga przychody z opłat licencyjnych za korzystanie z logo Spółki, regulowanych przez inne podmioty funkcjonujące w ramach grupy kapitałowej. Przychody te Spółka traktuje jako przychody z zysków kapitałowych. Spółka jest odpowiedzialna za popularyzację działalności całej grupy kapitałowej. W tym celu zawiera umowy sponsoringowe z różnymi podmiotami (m.in. klubami sportowymi czy instytucjami kultury). Podmioty te wykonują różne usługi, reklamując logo i markę grupy. Wydatki na sponsoring spółka zalicza do kosztów uzyskania przychodów z zysków kapitałowych.  Spółka złożyła do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej  („DKIS”) wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie tzw. ulgi sponsoringowej, opisanej w art. 18ee („Ulga CSR”) ustawy z dnia 16 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych („Ustawa o CIT”). 

Autopromocja

Przedmiotem interpretacji była kwestia możliwości skorzystania przez Podatnika z Ulgi CSR zgodnie z art. 18ee i odliczania 50% kosztów uzyskania przychodu, które przez Spółkę zostały zaliczone do źródła przychodów z zysków kapitałowych. 

Zdaniem Spółki spełnia ona wszystkie warunki uprawniające do skorzystania z Ulgi CSR. Podatnik podkreślił, że poza dochodami z zysków kapitałowych osiąga również przychody, takie jak te uzyskane ze sprzedaży projektów. Co istotne, zdaniem Spółki - przepis art. 18ee ustawy o CIT nie narzuca żadnych ograniczeń dotyczących źródła przychodów, do którego można zaliczyć koszty kwalifikujące się do Ulgi. Jedynym ograniczeniem, o którym mówi art. 18ee ust. 1, jest to, że kwota odliczenia nie może przekroczyć dochodu uzyskanego z przychodów innych niż z zysków kapitałowych w danym roku podatkowym.

DKIS uznał stanowisko podatnika za nieprawidłowe wskazując, iż z art. 18ee ustawy o CIT wynika, że koszty podlegające odliczeniu, powinny być związane wyłącznie z przychodami innymi niż te z zysków kapitałowych. Według Organu z przepisu art. 18ee ustawy o CIT wyraźnie wynika, że koszty w stosunku do których można skorzystać z ulgi sponsoringowej powinny być zaliczane do źródła przychodów innych niż przychody zysków kapitałowych. W przepisie tym bowiem nie wskazano, że ww. koszty mogą być przyporządkowane do obu źródeł w jakiejś proporcji. 

Wobec tak sformułowanego stanowiska DKIS, Podatnik złożył skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Sąd podzielił stanowisko Podatnika uchylając zaskarżoną interpretację. 

Wyrok WSA w Warszawie

W uzasadnieniu ustnym Sąd wskazał, że stanowisko Organu jest nieprawidłowe. Zgodnie z interpretacją sądu, przepis art. 18ee ust. 1 poprzez określenie warunku posiadania innych przychodów niż te z zysków kapitałowych, ma na celu jedynie wskazanie, że z Ulgi skorzystać może podatnik osiągający tego rodzaju przychody, tj. zasadniczy jest sam fakt osiągania przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Sąd argumentował, że ustawodawca nie nakłada ograniczeń odnośnie tego, w jakim konkretnym źródle przychodów powinny zostać rozliczone koszty. Istotne jest jedynie, aby podatnik generował również przychody inne niż zyski kapitałowe, a ich wysokość stanowi jedynie górną granicę odliczenia. 

Sąd odniósł się także do uzasadnienia projektu nowelizacji, która wprowadziła wspomnianą Ulgę. Wskazał, że ustawodawca wyraźnie zaznaczył, że Ulga jest przeznaczona dla podatników, którzy osiągają przychody również inne niż zyski kapitałowe. Ostatecznym celem Ulgi jest zachęcanie do wspierania instytucji sportowych i kulturalnych. Sąd stwierdził, że interpretacja Spółki jest zgodna z intencją ustawodawcy, który pragnął stworzyć zachętę do sponsorowania, niezależnie od źródła, z którego pochodzą koszty.

Na dzień publikacji niniejszego artykułu nie zostało jeszcze udostępnione uzasadnienie pisemne w/w wyroku.

 

Ulga CSR - nie ma zakazu odliczania kosztów związanych z przychodami z zysków kapitałowych. Komentarz PwC

Zapoznając się z treścią art. 18ee ustawy o CIT oraz analizując uzasadnienie projektu nowelizacji wprowadzającej Ulgę CSR, bez wątpienia należy stwierdzić, iż celem ustawodawcy było wprowadzenie zachęty do wspierania instytucji sportowych i kulturalnych. Dlatego też, tym bardziej niezrozumiałe pozostaje stanowisko DKIS, zgodnie z którym dochodzi do pośredniego ograniczenia możliwości wspierania tego rodzaju podmiotów.

Na podstawie literalnego brzmienia przepisu dotyczącego Ulgi CSR nie można wywodzić, że koszty, które można odliczyć od dochodu powinny być związane z przychodami innymi niż z zysków kapitałowych. Przepis art. 18ee nie odnosi się bowiem do tej kwestii. Jedyne warunki, które stawia ustawodawca dotyczą konieczności uzyskania w danym roku podatkowym przychodów innych niż z zysków kapitałowych oraz to, że koszty poniesione na sponsoring muszą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu i nie mogą być wyższe niż kwota dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych. 

Omawiany wyrok powinien w pozytywny sposób wpłynie na atrakcyjność rozliczenia ulgi CSR poprzez umożliwienie osiągnięcia potencjalnie większych oszczędności niż dotychczas.

Dodatkowo może on spowodować ewentualne rozszerzenie katalogu podmiotów, dla których korzystanie z tej ulgi stanie się preferencyjnym rozwiązaniem, co z pewnością spowoduje również zwiększone zainteresowanie tych podmiotów w zakresie sponsorowania instytucji sportowych i kulturalnych.

Niemniej jednak należy mieć na uwadze, iż wyrok pozostaje nieprawomocny.

Źródło: Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 8 listopada 2023 r. (sygn. III SA/Wa 1529/23).

Maciej Klimczyk, Senior Manager
Kacper Bielecki, Senior Associate
PwC Polska

Księgowość
Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa
08 maja 2024

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji
08 maja 2024

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT
08 maja 2024

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie
07 maja 2024

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych
07 maja 2024

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?
07 maja 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

Dwadzieścia lat unijnego VAT-u w Polsce. Prof. Modzelewski: ciszej nad tą trumną
07 maja 2024

Czy unijna wersja VAT jest aż tak patologiczna, że państwa członkowskie były skazane na masową grabież środków publicznych? Zdaniem prof. Modzelewskiego nie, bo część państw UE umiejętnie implementowała dyrektywę VAT. Ale – zdaniem Profesora – nam się to nie udało.

Preferencje w podatku u źródła - NSA orzeka na niekorzyść podatników
07 maja 2024

Naczelny Sąd Administracyjny w wyrokach zapadłych pod koniec 2023 r. (sygn. II FSK 27/23, II FSK 28/23, II FSK 29/23) oddalił trzy skargi kasacyjne w sprawach rozstrzygniętych przez WSA w Lublinie na niekorzyść podatników i zgodził się z sądem pierwszej instancji w kwestii odmowy wydania opinii o stosowaniu preferencji w podatku u źródła (WHT). W lutym 2024 r. NSA opublikował pisemne uzasadnienia tych wyroków. Wnioski płynące z ich analiz potwierdzają nieprzychylne stanowisko organów podatkowych w kwestii możliwości korzystania ze zwolnienia WHT przez spółki holdingowe oraz fundusze inwestycyjne.

pokaż więcej
Proszę czekać...