Wydatki na prowadzenie bloga w kosztach

Łatwe podatki
Portal „Łatwe podatki” pozwala zrozumieć trudne zagadnienia związane z podatkami (takimi jak np. VAT, CIT czy PIT) w sposób stosunkowo przystępny, podparty ciekawymi przykładami.
rozwiń więcej
Wydatki na prowadzenie bloga w kosztach /fot. Fotolia
Czy wydatki związane z prowadzeniem bloga i tworzeniem artykułów w nim publikowanych można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów? Kluczowe w tym względzie jest wykazanie związku ponoszonych kosztów z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą oraz uzyskiwanym z tej działalności przychodem.

Wydatki na prowadzenie bloga

Interpretacja podatkowa wydawana jest zawsze na indywidualny wniosek i dotyczy wyłącznie podatnika wnioskującego o jej wydanie. Warto jednak śledzić tematykę, która dotyczy naszej działalności, (jeśli sami nie wystąpiliśmy z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej) gdyż możemy dowiedzieć się jakie aktualnie stanowisko zajmują organy podatkowe w podobnych sprawach.

Autopromocja

Ciekawa dla internetowych twórców może być interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 4 sierpnia 2016 r. TPB1/4511-408/16/MR. Zapytanie dotyczy możliwości zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów z prowadzenia bloga i artykułów w nich publikowanych?

Blog to strona internetowa, na której jej autor wyraża swoje poglądy na dane tematy. Kilkanaście lat temu to blogi to były internetowe pamiętniki, w chwili obecnej to często portale internetowe, które często stają się pomysłem na business. Jakiś czas temu wiele blogerów ucieszyła interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie nr IPPB1/4511-1035/15-2/AM. Zgodnie z nią prowadząc blog można zaliczyć do kosztów wydatki na wyjazdy turystyczne, teatr, kino, czy nawet kosmetyki.

Natomiast we wspomnianej interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy wnioskodawca prowadzi już działalność gospodarczą polegającą na prowadzeniu bloga prawniczego – działalność portali internetowych. Natomiast w przyszłości zamierza poszerzyć działalność poprzez prowadzenie bloga lifestylowego. Przychody z tej działalności będą pochodziły z: zamieszczaniu reklam na stronie internetowej, udziale w kampaniach reklamowych, a także pozyskiwaniu reklamodawców oraz udziale w programach partnerskich.

Jakie wydatki na należy ponieść, aby prowadzić blog lifestyle?

Blog ma obejmować tematykę „lifestyle” – czyli moda, podróże, gotowanie, gadżety elektronicznych, motoryzacja, sporty itp. Na blogu autor planuje zamieszczać: recenzje filmów, spektakli teatralnych, koncertów muzycznych i innych, recenzje restauracji, gabinetów kosmetycznych, hoteli, klubów fitness i innych, relacje z wyjazdów turystycznych, testy produktów, porady, wskazówki.

Planowane źródła przychodów to: dzierżawa powierzchni reklamowej, płatne artykuły sponsorowane, czy inne akcje reklamowe. W związku z działalnością gospodarczą polegającą na prowadzeniu bloga zostaną poniesione wydatki takie jak: zakup biletu do kina, teatru, na wystawę, opłacenie kosztów podróży, hotelu, usług gastronomicznych, kosmetyków, elektroniki, wydatki na tłumaczenia i naukę języka angielskiego (blog ma być prowadzony w języku polskim i angielskim), wydatki związane z utrzymaniem strony internetowej, opłata za serwer, oprogramowanie, komputer, wydatki związane z publikacją zdjęć i filmów na blogu czyli zakup aparatu fotograficznego oraz niezbędnych akcesoriów. Zgodnie ze stanowiskiem wnioskodawcy wydatki ponoszone będą w celu napisania interesujących dla czytelników recenzji lub artykułów sponsorowanych.

Polecamy: Opłaty zaliczane do kosztów podatkowych (PDF)

Ile można zarobić prowadząc bloga lifestyle?

Przy okazji wnioskodawca wskazał zarobki  blogerów lifestylowych o oglądalności 10-15 tys. czytelników miesięcznie. Ile można zarobić na blogu? Za pojedynczy wpis polegający na”

- Udostępnieniu Wywiadu z klientem – 2500 + VAT

- Post lokujący produkt czy usługę klienta – 2000 + VAT

- Konkurs angażujący czytelników – 2500 + VAT

- Udostępnienie oznaczonego artykułu sponsorowanego – 2000 + VAT

- Dodatkowo płatne – udostępnienie artykułu na Facebook – 500 + VAT.


Czy przedstawione wydatki na prowadzenie bloga mogą stanowić koszt uzyskania przychodów?

W związku z przedstawionym stanem faktycznym zadano pytanie, czy wydatki związane z prowadzeniem bloga i tworzeniem artykułów w nim publikowanych można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 4 sierpnia 2016 r. TPB1/4511-408/16/MR uznał stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe i przypomniał, iż w myśl art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z poźn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy.

Oczywiście definicja kosztów uzyskania przychodów sformułowana przez ustawodawcę w cyt. art. 22 ust. 1 ww. ustawy ma charakter ogólny, natomiast unormowania odnoszące się do kosztów są rozlegle i charakteryzują się znacznym stopniem komplikacji.

Najważniejszy jest związek tego kosztu z przychodem (ewentualnie z zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów) oraz cel, w jakim został poniesiony.

Zgodnie z interpretacją, aby uznać wydatek za koszt uzyskania przychodów, muszą być spełnione łącznie następujące warunki:

  • wydatek został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika;
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów;
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą;
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona;
  • został właściwie udokumentowany;
  • wydatek nie może znajdować się w katalogu kosztów określonych w art. 22 ust. 1 ustawy.

To, iż dany wydatek na prowadzenie bloga nie został wymieniony  w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawierającym katalog wydatków nie uznawanych za koszty uzyskania przychodów, nie może przesądzać automatycznie o możliwości uwzględnienia tego wydatku przy ustalaniu podstawy opodatkowania. Konieczne jest natomiast wykazanie związku ponoszonych kosztów z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą oraz uzyskiwanym z tej działalności przychodem.

Jak dokumentować nabycie usług niematerialnych w celu zaliczenia do kosztów

Możliwość kwalifikowania konkretnego wydatku jako kosztu uzyskania przychodu, uzależniona jest od rzetelnej i całościowej oceny tego, czy w świetle wszystkich występujących w sprawie okoliczności, przy zachowaniu należytej staranności, podatnik w momencie dokonywania wydatku mógł i powinien wiedzieć, że wydatek ten przyczyni się do powstania, zachowania lub zabezpieczenia przychodu.

W ocenie organu wydającego interpretację mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz biorąc pod uwagę przedstawione unormowania prawne, uznać należy, że wbrew zaprezentowanemu stanowisku Wnioskodawcy dotyczącemu zasadności ponoszenia przez niego wydatków związanych z prowadzeniem bloga – w ocenie organu przedmiotowe wydatki nie spełniają przesłanek, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Organ zauważył, że Wnioskodawca uzyskuje przychód z tytułu dzierżawy strony internetowej, na której umieszczane są reklamy, a nie z tytułu samego prowadzenia bloga.

Zatem wydatki związane z prowadzeniem bloga nie stanowią kosztów uzyskania przychodów z działalności gospodarczej Wnioskodawcy, której przedmiotem jest udostępnianie powierzchni reklamowej na stronie internetowej. Zgodnie ze stanowiskiem wskazanej w tej interpretacji nie istnieje bowiem związek przyczynowo-skutkowy, o którym mowa w art. 22 ust. 1 ustawy.

Autor: Magdalena Podgórska

Księgowość
Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm
29 kwi 2024

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?
29 kwi 2024

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

ZUS: Niepełnosprawni przedsiębiorcy mogą w 2024 r. obniżyć roczną składkę zdrowotną. Jak to zrobić? Jakie warunki?
29 kwi 2024

ZUS informuje, że od rozliczenia rocznego za rok 2023, osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne na poniższych zasadach.

pokaż więcej
Proszę czekać...