REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy wydatki na reklamę nie będą kosztem podatkowym

Kiedy wydatki na reklamę nie będą kosztem podatkowym/ Fot. Fotolia
Kiedy wydatki na reklamę nie będą kosztem podatkowym/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wydatki związane z organizowaniem promocji z wykorzystaniem wynajętego jachtu nie są kosztami reklamowymi, lecz kosztami reprezentacyjnymi, które są wyłączone z kosztów podatkowych. Nie ma znaczenia fakt umieszczenia na jachcie takich atrybutów reklamy, jak: logo, barwy korporacyjne, znaki towarowe i hasła reklamowe zachęcające do zakupu. Organy podatkowe twierdzą, że taki wynajem jachtu ma charakter bardziej reprezentacyjny niż promocyjny.

Podatnicy, decydując o zaliczeniu tego rodzaju wydatków do kosztów podatkowych, powinni brać pod uwagę ryzyko z tym związane oraz konieczność wykazania, że skala poniesionych wydatków będzie współmierna do potencjalnych przychodów. Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji, której fragment przedstawiamy.

REKLAMA

Autopromocja

(...) Spółka jest producentem i dystrybutorem piwa. W ramach działań promocyjno-reklamowych planuje wynająć/wyczarterować jacht morski należący do podmiotu trzeciego. Żeglując po wodach morskich, jacht będzie zatrzymywał się w zagranicznych portach, marinach i przystaniach. Na jego pokładzie będą odbywać się imprezy/wydarzenia z oprawą muzyczno-artystyczną, podczas których promowane będzie piwo produkowane przez Spółkę. Wydarzenia te połączone będą z odpłatną lub nieodpłatną degustacją piwa, konkursami, pokazami lub innymi formami rozrywki i zabawy. Uczestnicy tych wydarzeń będą mogli otrzymać materiały reklamowe, ulotki i foldery prezentujące marki produkowanego przez Spółkę piwa. (...)

Kiedy można ująć w kosztach podatkowych wydatki poniesione w związku z kredytem odnawialnym

Spółka nie wyklucza, że jacht będzie brał udział w regatach i żeglarskich zawodach sportowych, które będą transmitowane w mediach i w ten sposób również będzie spełniał funkcje promocyjno-reklamowe. Spółka będzie również podnajmować jacht zainteresowanym podmiotom, w sytuacji gdy nie będzie go już wykorzystywała do organizacji własnych wydarzeń promocyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opisane przez Spółkę wydatki nie zostały wprost wskazane w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie stanowi to jednak wystarczającej przesłanki do uznania poniesionych przez Wnioskodawcę wydatków za koszty podatkowe.

Przenosząc zatem powołane uregulowania prawne oraz powyższe wyjaśnienia na grunt rozpoznawanej sprawy, opisane przez Wnioskodawcę wydatki, związane z wynajęciem jachtu morskiego będącego niewątpliwie synonimem luksusu, atrakcyjności, rekreacji i wypoczynku, są ukierunkowane na reprezentowanie (reprezentację) Spółki oraz budowanie jej prestiżu. Pomimo umieszczenia na jachcie logo Spółki, barw korporacyjnych, znaków towarowych i haseł reklamowych zachęcających do zakupu piwa produkowanego przez Spółkę – to efekt reprezentacji i kreowania pozytywnego wizerunku bierze górę nad faktycznym celem promocyjnym.

Polecamy: Opłaty zaliczane do kosztów podatkowych (PDF)

Również reklama piwa produkowanego przez Spółkę poprzez organizowanie imprez promocyjnych na jachcie z odpowiednią oprawą rozrywkową, muzyczną i kulturalną połączona z degustacją piwa wskazuje bardziej na reprezentacyjny charakter.

Dodatkowo, analizując potencjalnych odbiorców takiej formy niestandardowej reklamy, Spółka zaznacza, że nie będzie mieć wpływu na grono osób, które pojawią się na wydarzeniu promocyjnym. Jednak miejsce spotkań (jacht) ma określoną powierzchnię oraz dopuszczalną liczbę osób, jaka może przebywać na jego pokładzie, więc organizatorzy imprezy będą musieli decydować o gronie osób, którym pozwolą brać udział w imprezie promocyjnej. Zachodzi uzasadniona obawa, że skala wydatków, jakie Spółka poniesie w związku z podjętymi działaniami, nie będzie współmierna do potencjalnych przychodów Wnioskodawcy mających powstać z tego przedsięwzięcia.

Czy wydatki na organizację biegu mogą stanowić koszt podatkowy

W ocenie tut. Organu planowane przez Spółkę działania będą miały na celu budowanie odpowiedniego, w pewien sposób niepowtarzalnego wizerunku i prezentacji Wnioskodawcy, zasadne jest wskazanie na ich reprezentacyjny charakter, który tym samym przesądza, że nie mogą one stanowić kosztów podatkowych w związku z wyłączeniem tego rodzaju wydatków z kosztów uzyskania przychodów na mocy art. 16 ust. 1 pkt 28 updop.

Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 18 lipca 2016 r., sygn. IBPB-1-2/4510-491/16/AnK

Od redakcji:

Warto dodać, że w przeszłości organy podatkowe zgadzały się na uznanie za koszty podatkowe reklam umieszczonych na jachcie (przykładowo: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 19 grudnia 2012 r., sygn. IBPBI/2/423-1156/12/AK). Jednak w tamtym przypadku jacht był wydzierżawiany i służył spotkaniom biznesowym, a we wniosku mniej podkreślano imprezowy charakter przedsięwzięcia.

Tymczasem w omawianej interpretacji organ podatkowy podkreślił, że koszty ponoszone przez podatnika należy oceniać także pod kątem tego, czy ich celem jest uzyskanie przychodów. Wnioskodawca nie był w stanie wykazać, że jego wydatki promocyjne są współmierne do powiązanych z nimi spodziewanych przychodów. Dlatego między innymi istniała podstawa do zanegowania ich jako kosztu podatkowego. Należy także zwrócić uwagę, że jak wynika z interpretacji, samo umieszczenie logo czy reklamy na przedmiocie wydatku nie sprawia, że przestaje on mieć charakter reprezentacyjny.

Omawiana interpretacja pokazuje, że śmiałe, organizowane z rozmachem kampanie marketingowe wykorzystujące środki trwałe będące synonimem luksusu, atrakcyjności, rekreacji i wypoczynku (jak jachty, campery, samochody terenowe, quady) mogą zostać uznane za wydatki o charakterze reprezentacyjnym. Będzie to oznaczać zanegowanie ich jako kosztu podatkowego. Dlatego warto przed ich zakupem, wynajęciem czy umieszczeniem na nich reklamy wystąpić o interpretację podatkową. W interpretacji warto wskazać, jak i w jakim stopniu dany wydatek przełoży się na przychód podatnika.

Sławomir Biliński

prawnik, redaktor „MONITORA księgowego”

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców – czy warto korzystać. Wnioski w 2024 r. tylko do końca listopada by uzyskać zwolnienie ze składek w grudniu

Coraz więcej przedsiębiorców poszukuje elastycznych rozwiązań, które pozwolą im na optymalizację kosztów prowadzenia działalności. Jednym z takich narzędzi są tzw. wakacje składkowe – możliwość zwolnienia z opłacania składek na ubezpieczenia społeczne do ZUS w jednym wybranym miesiącu w roku. W 2024 roku wnioski można składać w listopadzie, by móc skorzystać z tego zwolnienia w grudniu br. To przede wszystkim pierwsza tego typu pomoc dla mikroprzedsiębiorców, których finansowo dotknęły skutki reformy zwanej „Polskim Ładem”. Katarzyna Siwiec, radca prawny i doradca podatkowy komentuje zalety i wady związane z tym rozwiązaniem.

Obowiązkowy KSeF 2.0. Struktury logiczne FA(3) i FA_RR(1), załączniki do faktur, tryb offline, faktury konsumenckie i z kas fiskalnych. Co proponuje MF?

Ministerstwo Finansów rozpoczęło ostateczne konsultacje projektu rozwiązań prawnych (ustawy) i biznesowych w zakresie wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Przedstawione rozwiązania uwzględniają propozycje zgłaszane w toku dotychczasowych konsultacji, w tym specyfikę Jednostek Samorządu Terytorialnego (JST). Przedmiotem ustaleń są także struktury logiczne FA(3) i FA_RR(1) oraz koncepcja funkcjonowania załącznika do e-faktury w KSeF. Uwagi do projektu ustawy można zgłaszać do MF do 19 listopada, a rozwiązań biznesowych do 22 listopada 2024 r.

KSeF od 2026 r. Firmy będą mogły wystawiać faktury dla konsumentów przez KSeF. Ministerstwo Finansów pokazało projekt ustawy

Firmy będą mogły wystawiać faktury dla konsumentów poprzez Krajowy System e-Faktur – wynika z projektu ustawy, który 5 listopada 2024 r. został opublikowany na stronach RCL. Firmy dostaną także dodatkowe okresy przejściowe na dostosowanie się do nowych rozwiązań.

Sprawdzamy stawki ryczałtu: Jaki podatek zapłaci manager na kontrakcie B2B?

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest dla wielu przedsiębiorców korzystną formą rozliczeń, zwłaszcza przy niskich kosztach działalności. Stawki tego podatku wahają się od 2 proc. do 17 proc., co może znacząco wpływać na wysokość należności wobec fiskusa. Jaką stawkę ryczałtu powinien wybrać manager zatrudniony na kontrakcie B2B w firmie technologicznej?

REKLAMA

Przelewy bankowe 11 listopada. Kiedy dojdzie przelew wysłany w piątek po 16:00?

Przed nami kolejny dzień wolny od pracy. Święto 11 listopada przypada w tym roku w poniedziałek. Co z przelewami bankowymi wysłanymi tego dnia? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem. 

Wyższa akcyza na alkohol w 2025 r. Spadnie spożycie alkoholu, czy wzrośnie szara strefa?

W 2025 r. wzrośnie stawka akcyzy na wysokoprocentowy alkohol. Oczywiste jest, że spowoduje to wzrost cen alkoholu w sklepach. Fakt wysokiej stawki na alkohol w Polsce może oznaczać dwa scenariusze: spadek spożycia alkoholu lub ożywienie szarej strefy. Spadek spożycia będzie aspektem pozytywnym, natomiast wzrost szarej strefy już nie.

Sprzedaż internetowa: kiedy opłata za przesyłkę jest przychodem sprzedawcy? Kiedy warto uniknąć ujęcia kosztu dostawy jako przychodu sprzedającego oraz podstawy opodatkowania VAT?

Sprzedaż internetowa pociąga za sobą najczęściej wysyłkę towaru za pośrednictwem podmiotu trzeciego świadczącego usługi kurierskie. Jeśli nabywca korzysta z opcji darmowej dostawy, to wówczas sprzedający nie otrzymuje od niego dodatkowych środków tytułem kosztów wysyłki i nie powstaje zagadnienie odpowiedniego zaliczenia podatkowego takiej kwoty. Gdy jednak dostawa jest dodatkowo płatna dla kupującego, sprzedawca staje przed pytaniem, czy po jego stronie powstanie dodatkowy przychód w związku z powiększeniem należności kupującego o koszt przesyłki, a także, czy kwota ta stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Składka zdrowotna - zmiany muszą uwzględniać specyfikę i możliwości małych firm. Co najmniej ¾ wysokości zapłaconych składek na ubezpieczenie zdrowotne powinno podlegać możliwości odliczenia od należnego podatku

Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, złożyła na ręce Premiera Donalda Tuska uwagi dotyczące składek zdrowotnych w nowym projekcie ustawy. Proponuje ustalenie ryczałtowej składki zdrowotnej i możliwość jej częściowego odliczenia od podatku. Majewska podkreśla, że nowe przepisy muszą uwzględniać specyfikę i możliwości małych firm, które są fundamentem gospodarki.

REKLAMA

Czy fundacja rodzinna zapłaci CIT od udziałów w spółkach luksemburskich? Przepisy i orzecznictwo nie dają jednoznacznej odpowiedzi, inwestowanie jest więc ryzykowne

Przepisy i orzecznictwo nie dają jednoznacznej odpowiedzi, czy dochód fundacji rodzinnej z transparentnej spółki luksemburskiej podlega podatkowi CIT. Problem wynika z faktu, że takie spółki, zgodnie z luksemburskim prawem, nie są podatnikami. Polskie organy uznają, że fundacje rodzinne, inwestując w te spółki, mogą nie korzystać ze zwolnienia z CIT, jednak niektóre sądy stoją po stronie podatników, uznając, że brak wyraźnych przepisów nie pozwala wykluczyć zwolnienia.

Wiza Vander Elst: Pozwala polskim firmom delegować do Niemiec pracowników spoza UE

Wiza Vander Elst to specjalne rozwiązanie umożliwiające polskim firmom delegowanie pracowników z Ukrainy i innych państw spoza Unii Europejskiej, zatrudnionych legalnie w Polsce, do pracy w Niemczech. Dzięki tej wizie możliwe jest wykonywanie pracy w Niemczech bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę. Aby jednak uzyskać wizę, polska firma musi przedstawić dowody na legalność zatrudnienia pracownika w Polsce oraz posiadanie przez niego ważnego zezwolenia na pracę. Wiza Vander Elst obowiązuje tylko przez czas trwania konkretnego kontraktu, jednak nie dłużej niż przez 90 dni w roku kalendarzowym.

REKLAMA