REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy przedsiębiorca może zaliczać do kosztów wydatki na dokształcanie

Czy przedsiębiorca może zaliczać do kosztów wydatki na dokształcanie /fot. Fotolia
Czy przedsiębiorca może zaliczać do kosztów wydatki na dokształcanie /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Organy podatkowe zwykle uznawały, że osoba prowadząca działalność gospodarczą nie może odliczyć wydatków na dokształcanie się, w tym studia, jeśli zostały one rozpoczęta przed uruchomieniem firmy. Jeśli jednak nauka odbywała się już w trakcie prowadzenia działalności, wówczas zazwyczaj fiskus wyrażał zgodę na wpisanie czesnego w koszty. Pod warunkiem jednak, że można było wykazać związek między kierunkiem nauki a przychodami – również przyszłymi - firmy. Innymi słowy, przedsiębiorca studiujący filozofię raczej nie miał szans na wpisanie czesnego do kosztów firmy.

Dwie interpretacje podatkowe, wydane przez tę samą izbę skarbową w bardzo podobnych sprawach, dotyczących możliwości zaliczenia do kosztów działalności gospodarczej wydatków na studia. I dwie odmienne odpowiedzi – pozytywna i negatywna. Najwyraźniej fiskus nie uważa, aby przedsiębiorca mógł się nauczyć czegoś wartościowego na zarządzaniu.

REKLAMA

Autopromocja

Studenci pytają izbę skarbową

O możliwość wpisania w koszty wydatków na swoje studia spytało dwoje podatników. Jedno z nich, mężczyzna, zajmuje się usługami informatycznymi i komputerowymi oraz projektuje „modele trójwymiarowe”, które następnie drukuje przy użyciu drukarki 3D i następnie sprzedaje w internecie. Pytał on o możliwość wliczenia w koszty wydatków na niestacjonarne studia magisterskie na kierunku zarządzanie. Jak napisał, uważa on, że przedmioty związane z ekonomią, finansami oraz rachunkowością pozwolą mu lepiej zarządzać finansami swojej firmy, zaś dzięki zajęciom z marketingu będzie on w stanie lepiej trafić do klientów.

Wyżywienie w pracy – koszt firmowy?

Drugie pytanie skierowała podatniczka, która zajmuje się tworzeniem oprogramowania. Obecnie posiada tytuł inżyniera, ale zamierza podjąć studia magisterskie na specjalistycznej uczelni informatycznej, aby zdobyć głębszą wiedzę na temat przedmiotu, którym się zajmuje. Jej zdaniem, ukończenie tych studiów pozwoli jej na współpracę z większymi firmami, a co za tym idzie na wzrost przychodów.

Zarządzanie daje wiedzę, ale nie przychody

Izba Skarbowa w Warszawie w niewielkim, bo dwudniowym odstępie czasu, wydała interpretacje w obu tych sprawach. I jej decyzje okazały się odmienne. W przypadku podatnika, który chciał studiować zarządzanie, uznała, że nie może on wpisać czesnego do kosztów firmy (sygnatura IPPB1/4511-1114/15-2/AM), a podatniczce, która zamierzała uczyć się informatyki, pozwoliła zaliczyć wydatki na naukę do kosztów uzyskania przychodów (sygnatura IPPB1/4511-1045/15-2/AM).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Wyjaśnienie odmiennych decyzji w podobnych sprawach tkwi w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, według którego kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Jako że nie ma precyzyjnych przepisów, mówiących, co służy uzyskaniu przychodu, a co nie, daje to pole urzędnikom do decydowania, co może być kosztem. W rezultacie czasem w interpretacjach pojawia się teza, że możliwość zaliczenia kosztów do działalności gospodarczej to przywilej przedsiębiorcy.


W sprawie podatnika, który chciał studiować zarządzanie, urzędnicy podkreślili, że „ryzyko prowadzonej działalności gospodarczej ponosi podatnik, w związku z tym decyzji skutkujących powstaniem kosztów związanych z tą działalnością nie może rekompensować przy pomocy przepisów podatkowych, gdyż oznaczałoby to w praktyce przerzucenie na Skarb Państwa ryzyka związanego z określonym przedsięwzięciem gospodarczym podejmowanym przez podmiot”.

Wydatki na imprezę integracyjną w kosztach uzyskania przychodu

Urzędnicy uznali więc, że podatnik chce podjąć studia na kierunku zarządzanie, aby zdobyć wiedzę i umiejętności, a nie dlatego, że chce osiągnąć przychody z działalności gospodarczej. A to oznacza, że są to wydatki osobiste i jako takie nie podlegają odliczeniu.

W przypadku podatniczki, która chce studiować informatykę, za dobrą monetę wzięli jej stwierdzenie, że dzięki temu kierunkowi będzie mogła ona podjąć współpracę z większymi firmami i zwiększyć przychody. „W świetle tak przedstawionego stanu faktycznego przyjąć zatem należy, że wnioskodawczyni podejmie studia w celu zwiększenia przychodu z prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej” – czytamy.

Odliczenie kosztu nie jest przywilejem

Oczywiście, sprawa podatnika, który chce studiować zarządzanie, nie musi się skończyć na tej interpretacji. Jeśli zwróci się do sądu administracyjnego, może wygrać z fiskusem, bo trudno zakwestionować, że nauka zarządzania ma związek z bardziej efektywnym prowadzeniem firmy. Poza tym możliwość wliczenia kosztów działalności nie jest przywilejem, ale prawem przedsiębiorcy, zaś na przerzucenie na państwo ryzyka prowadzonej działalności gospodarczej zgodził się sam ustawodawca, kiedy umożliwił odliczanie poniesionej straty w kolejnych latach podatkowych.

Marek Siudaj, Tax Care

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA