reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Koszty > Co jest kosztem > Czy wydatki na kurs marketingowy można zaliczyć do kosztów

Czy wydatki na kurs marketingowy można zaliczyć do kosztów

Wydatki związane z uczestnictwem przedsiębiorcy w kursie z zakresu technik marketingowych, mimo że trudno je przypisać konkretnym przychodom, to jako mające związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, faktycznie poniesione i właściwie udokumentowane mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej.

Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacja indywidualna z 17 października 2016 r., sygn. IPPB1/4511-957/16-2/AM.

W rozpatrywanej przez organ podatkowy sprawie podatniczka  wskazała, że prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której udziela lekcji z języków obcych (angielski, niemiecki, rosyjski). Oprócz indywidualnych spotkań z klientami, tworzy też treści zamieszczane w Internecie: publikuje artykuły na blogu, dotyczące nauki języków obcych, prowadzi swój fanpage na Facebooku oraz wysyła informacje na temat swoich działań do osób zainteresowanych nauką języków obcych, które do tej pory nie były jej klientami.

Zamierza natomiast uruchomić kurs angielskiego online, by dotrzeć do szerszej grupy odbiorców, m. in. do potencjalnych klientów, z którymi obecnie ma kontakt wirtualny. By przedsięwzięcie to odniosło sukces, musi zadbać o dobry marketing kursu. W związku z tym chciałaby przejść szkolenie z zakresu storytellingu, który jest nowoczesną formą prowadzenia marketingu, która poprzez opowiadanie historii związanych z firmą i ciekawą narracją, skutecznie angażuje klienta i na dłużej łączy go z marką.

Podatniczka chciałaby lepiej zapoznać się z tą techniką, by poprzez jej stosowanie zapewnić dalsze sprawne działanie jej firmie. W związku z tym, że buduje markę opartą na jej osobie, bardzo ważne jest, aby przekaz reklamowy był autentyczny, dlatego też nie chce zlecać wykonania usług marketingowych firmie zewnętrznej. Traktuje to jako oszczędność w budżecie firmy. Kurs, którym jest zainteresowana, kosztuje 450 zł, podczas gdy usługi firm marketingowych są dużo droższe, tym bardziej że kurs to wydatek jednorazowy.

Polecamy: Opłaty zaliczane do kosztów podatkowych (PDF)

W związku z powyższym, podatniczka chciała się dowiedzieć, czy w tej sytuacji będzie mogła zaliczyć wydatek związany z odbyciem kursu na temat technik marketingowych, które potencjalnie zwiększą dochody jej firmy i poprawią kontakt z klientami, jako koszt bezpośrednio związany z prowadzoną działalnością. Sama bowiem uważa, że szkolenie z zakresu marketingu jest bezpośrednio związane z zakresem prowadzonej działalności.

Dyrektor warszawskiej izby skarbowej przychylił się do jej stanowiska, udzielając poniższych wyjaśnień.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Wyrażenie „w celu osiągnięcia przychodu” zawarte we wskazanym przepisie art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oznacza, że nie wszystkie wydatki ponoszone przez podatnika w związku z osiąganiem przychodów z tytułu działalności gospodarczej podatnika podlegają odliczeniu od podstawy opodatkowania. Zauważyć należy, iż przez sformułowanie „w celu” należy rozumieć dążenie do osiągnięcia jakiegoś stanu rzeczy (przychodu), a dążenie podatnika ma przymiot „celowości”, jeżeli na podstawie dostępnej wiedzy o związkach przyczynowo-skutkowych można zasadnie uznać, że poniesiony koszt może przynieść oczekiwane następstwo (przychód).

Przez pojęcie „zachować" należy rozumieć „dochować coś w stanie niezmienionym, nienaruszonym, utrzymać”. Natomiast „zabezpieczyć” oznacza „uczynić bezpiecznym, niezagrożonym, dać ochronę”. Można więc przyjąć, że koszty poniesione na zachowanie źródła przychodu to takie, które poniesione zostały, aby przychody z danego źródła przychodów w dalszym ciągu występowały w nienaruszonym stanie oraz aby takie źródło w ogóle dalej istniało. Natomiast jako zabezpieczenie źródła przychodów powinno się przyjmować koszty poniesione na ochronę istniejącego źródła przychodów, które umożliwią dalsze funkcjonowanie źródła. Kosztami podatkowymi są zarówno koszty, które pozostają w bezpośrednim związku przyczynowo - skutkowym z przychodami podatkowymi, jak również koszty pośrednie, których powiązanie z konkretnym przychodem nie jest możliwe, jednak dla prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa poniesienie ich jest uzasadnione.

Zatem kosztem uzyskania przychodów nie są wszystkie wydatki, ale tylko takie, które nie są wymienione w art. 23 i których poniesienie pozostaje w związku przyczynowo - skutkowym z uzyskaniem (zwiększeniem) przychodu z danego źródła, bądź też zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów. Jednakże ciężar wskazania owego związku spoczywa na podatniku, który wywodzi z tego określone skutki prawne.

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama

Nowy JPK_VAT

reklama

Ostatnio na forum

reklama

Moduł partnerski

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Cafe Finance

Ogólnopolskie biuro rachunkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama