Czy można zaliczyć do kosztów podatkowych wydatki sfinansowane z dotacji na założenie firmy?
REKLAMA
REKLAMA
Urzędy pracy jako rodzaj wsparcia aktywizacji zawodowej oferują dotacje na uruchomienie własnej firmy. Przysługuje ona osobie, która jest zarejestrowana jako bezrobotna. Kwota, jaką można uzyskać, to maksymalnie 6-krotność przeciętnego wynagrodzenia. To obecnie ok. 24 tys. zł. Ci, którzy uzyskają tę dotację i założą firmą, już jako przedsiębiorcy staną przed pytaniem, jak rozliczyć wydatki sfinansowane z dotacji.
REKLAMA
Wydatek sfinansowany z dotacji może być kosztem
Sposobem na wyjaśnienie sprawy może być skierowanie wniosku o interpretację podatkową do izby skarbowej. Na to rozwiązanie zdecydował się przedsiębiorca, który za środki z dotacji wykupił towary i usługi, potrzebne do uruchomienia działalności. Chciał on wiedzieć, czy wydatki na ten cel może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.
We wniosku stwierdził, że dla zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodów muszą zostać spełnione pewne warunki. Po pierwsze – wydatek musi zostać poniesiony, a więc musi dojść do zapłaty. Po drugie – musi być związany z przychodem albo jego celem musi być zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów. Podatnik stwierdził, że te dwa warunki zostały spełnione. Do płatności doszło, a towary i usługi, jakie zostały opłacone, są wykorzystywane w jego działalności ewentualnie bezpośrednio z nią związane.
Ale jest jeszcze jeden warunek zaliczenia wydatku do kosztów działalności gospodarczej – nie może on znajdować się na liście tych wydatków, które nie mogą być kosztem. I zasugerował, że choć sfinansował zakup towarów i usług z dotacji, to mimo wszystko może zaliczyć ten wydatek do kosztów.
Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata
Odpis amortyzacyjny kosztem nie będzie
REKLAMA
Izba Skarbowa w Bydgoszczy w wykładni z 30 sierpnia tego roku (sygn. ITPB1/4511-549/16/JŁ) przyznała rację podatnikowi. Urzędnicy stwierdzili, że „analiza zarówno art. 22 ust. 1, jak i art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazuje, że sfinansowane ze środków z przyznanej dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej wydatki na zakup towarów i usług niestanowiących środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w prowadzonej działalności gospodarczej, można bezpośrednio zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów z tej działalności”.
Przyznali, że sam fakt sfinansowania zakupów na potrzeby firmy środkami z dotacji nie dyskwalifikuje takich wydatków jako kosztów uzyskania przychodu. Ale też potwierdzili stanowisko podatnika w innej kwestii. Zwrócił on uwagę, że „zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych według zasad określonych w ww. ustawie, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie”.
Podatnik uznał więc, że o ile wydatki na zakup towarów i usług sfinansowanych z dotacji urzędu pracy stanowią koszt uzyskania przychodu, to już gdyby zastosowano odpisy amortyzacyjne, nie mogłyby one stanowić kosztu. Urzędnicy zaś przyznali mu rację.
Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.
Marek Siudaj, Tax Care
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat