REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki związane z udziałem pracowników w pogrzebie członków rodziny pracownika a koszty podatkowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Wydatki związane z udziałem pracowników w pogrzebie członków rodziny pracownika a koszty podatkowe
Wydatki związane z udziałem pracowników w pogrzebie członków rodziny pracownika a koszty podatkowe

REKLAMA

REKLAMA

Wydatki poniesione w związku z udziałem wybranych pracowników w uroczystościach pogrzebowych członków najbliższej rodziny pracowników (w tym koszty dojazdu na te uroczystości) mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów pracodawcy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako ustawa o PDOP), do kosztów uzyskania przychodów należy zaliczyć wszelkie wydatki poniesione przez podatnika w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia ich źródeł. Jako kosztów podatkowych nie można jednakże rozliczyć tych wydatków, które zostały przez ustawodawcę wskazane w art. 16 ust. 1 ustawy o PDOP. Wśród wydatków, jakie podatnik może ująć po stronie kosztów uzyskania przychodów wymienić można nie tylko te, które pozostają w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, ale również inne koszty poniesione w sposób racjonalny, jeśli nawet potencjalnie mogą przyczynić się do osiągnięcia przychodów przez podatnika.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Organy podatkowe akceptują w tym zakresie m.in. wydatki poniesione na zakup wiązanek pogrzebowych i wieńców oraz kondolencji, w związku ze śmiercią pracownika lub byłego pracownika (emeryta) oraz osób spokrewnionych z nimi. W tym zakresie wskazuje się, że sama praktyka upamiętniania zmarłych jest jednym z podstawowych kanonów polskiej kultury i powszechnie przyjętą normą zwyczajową. W przypadku śmierci pracownika, czy też byłego pracownika, pracodawca kierując się zasadami współżycia społecznego w dowód uznania dla zasług upamiętnia ten fakt, np. poprzez złożenie wieńca na grobie zmarłego i wykup nekrologu, kondolencji. Takie zachowanie pracodawcy jako wyraz szacunku dla pracownika, podziękowania za pracę i włożony wkład w tworzenie firmy i uzyskiwane przychody może zostać uznane za wzmacnianie więzi pomiędzy pracownikami. Wśród załogi wzrasta bowiem poczucie wartości oraz przynależności do kultury organizacji firmy. Tego rodzaju działania mogą mieć również charakter motywacyjny a tym samym pośrednio wpływać na poziom osiąganych przez pozostałych pracowników przychodów.

W naturalny sposób wysoka jakość i efektywność ich pracy przekłada się na sukces finansowy Wnioskodawcy. Pracownicy poprzez takie zasady przyjęte przez pracodawcę dbają o jakość swojej pracy, produktów i usług, czując się częścią całej organizacji (firmy). Jako potwierdzenie kwalifikacji tego rodzaju wydatków do kosztów uzyskania przychodów można przywołać interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 13.12.2013 r. znak. IPTPB3/423-359/13-4/GG.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

REKLAMA

Można również wskazać, na kwalifikację innych wydatków związanych z tego rodzaju okolicznościami np. kosztów związanych z organizacją dojazdu na uroczystość pogrzebową. Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 14.08.2014 r. znak. IPPB5/423-457/14-4/AS, oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 16.07.2014 r., znak ITPB3/423-184/14/PST, w których organy podatkowe potwierdzają, iż wydatki poniesione w związku z udziałem wybranych pracowników w uroczystościach pogrzebowych członków najbliższej rodziny pracowników (w tym koszty dojazdu na te uroczystości) mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Można więc wskazać, że koszty związane z udziałem w uroczystościach pogrzebowych pracownika czy członków najbliższej rodziny pracownika jako oddanie czci zmarłemu mogą znajdować swoje uzasadnienie w ogólnie przyjętych zasadach i normach życia społecznego - być wyrazem pozytywnych relacji zakładu pracy z załogą a dodatkowo stanowić czynnik integrujący i wzmacniający poczucie przynależności do kultury organizacji pracodawcy. Wszystkie te elementy pozwalają wskazać na pośredni związek tego rodzaju wydatków z działalnością pracodawcy a w konsekwencji pozwolić na zaliczenie wydatku do kosztów uzyskania przychodów.

Tomasz Musialski, Kierownik Zespołu Podatków Bezpośrednich w ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA