REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na pakiety medyczne dla pracowników i ich rodzin a koszty uzyskania przychodów

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Wydatki na pakiety medyczne dla pracowników i ich rodzin a koszty uzyskania przychodów
Wydatki na pakiety medyczne dla pracowników i ich rodzin a koszty uzyskania przychodów

REKLAMA

REKLAMA

Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawa o CIT), organy podatkowe nie kwestionują zaliczania do kosztów uzyskania przychodów tzw. kosztów pracowniczych, o ile spełniają one wymogi celowości wynikające z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Koszty te obejmują przede wszystkim wynagrodzenie zasadnicze, a także nagrody, premie i diety wypłacane na rzecz pracownika, jak również wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji przez pracowników oraz inne należności wynikające ze stosunku pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca na podstawie odrębnych przepisów (ustawa Kodeks pracy – dalej jako Kodeks pracy) zobowiązany jest do ponoszenia kosztów obejmujących badania wstępne, okresowe pracowników, ale także innych kosztów profilaktycznej opieki zdrowotnej pracowników, niezbędnej z uwagi na warunki pracy (art. 229 Kodeksu pracy). Na tej podstawie ponoszenie kosztów pakietów medycznych w ramach tego rodzaju świadczeń jest w pełni uzasadnione i konieczne z punktu widzenia prowadzenia działalności gospodarczej i zatrudniania pracowników, a ich zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów nie powinno budzić wątpliwości.

Również świadczenia medyczne wykraczające poza wskazany wyżej zakres medycyny pracy oraz profilaktyki zdrowia mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów podatnika. Podkreślić bowiem należy, że zapewnienie opieki medycznej może przełożyć się przede wszystkim na poprawę ogólnego stanu zdrowia pracowników, przez co zwiększy się efektywność ich pracy. Ponadto finansowanie tego typu świadczeń może stanowić dodatkowy element wynagrodzenia pracownika jako inne świadczenie związane z pracą, co pomaga uatrakcyjnić pozycję pracodawcy na rynku, ułatwić pozyskanie pracowników, a także zwiększyć motywację do pracy. Wszystkie te czynniki mogą przekładać się na przychody generowane przez podatnika, jak również pośrednio wpływać na zabezpieczenie źródła tych przychodów.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

REKLAMA

Wobec powyższego, można wskazać, że koszty poniesione przez podatnika w celu współfinansowania pakietów medycznych dla swoich pracowników, obejmujących świadczenia inne niż podstawowy zakres medycyny pracy oraz profilaktyki zdrowia, mogą być zakwalifikowane do kosztów uzyskania przychodów (por. interpretacje indywidualne: Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 29.02.2016 r., znak IBPB-1-1/4510-284/15/ESZ, oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 17.12.2015 r., znak IPPB5/4510-1148/15-2/BC).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podkreśla się przy tym, że skorzystanie bądź nieskorzystanie przez pracownika w danym okresie z usług zdrowotnych zapewnionych w ramach pakietów medycznych, pozostaje bez wpływu na uprawnienie pracodawcy do zaliczenia ponoszonych przez niego wydatków na ten cel do kosztów uzyskania przychodów (por. interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 22.07.2014 r., znak IPPB5/423407/142/AS).

W tym miejscu, w odniesieniu do pakietu medycznego obejmującego również członków rodzin pracowników należy zwrócić uwagę na dopuszczalność zaliczenia kosztów nabycia tego rodzaju pakietów do kosztów uzyskania przychodów. Można bowiem spotkać argumentację, zgodnie z którą zapewnienie abonamentu medycznego również osobom bliskim pracownika, wpływa pozytywnie na postrzeganie pracodawcy i budowanie z nim głębszych relacji, a także poprawę atmosfery w miejscu pracy w związku z oferowaniem przez niego atrakcyjnych form wynagrodzenia.

Organy podatkowe przychylają się również do poglądu, iż finansowanie przez pracodawcę pakietów medycznych dla rodzin pracowników ma także wydatny wpływ na efektywność działalności gospodarczej tego pracodawcy, gdyż dzięki poprawie opieki medycznej, a tym samym skuteczniejszej profilaktyce zdrowotnej, członkowie rodzin pracowników rzadziej chorują, wskutek czego pracownicy nie muszą zwalniać się z pracy w celu zapewnienia opieki chorym członkom swoich rodzin. Wskazać przy tym należy, że obecnie organy podatkowe akceptują ujęcie tej części wydatków, która przypada na pakiet medyczny dla członków rodzin pracowników, po stronie kosztów podatkowych (por. interpretacje indywidualne: Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 19.04.2016 r., znak ILPB3/4510-1-55/16-4/JG, oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 29.02.2016 r., znak IBPB-1-1/4510-284/15/ESZ).

Nie można jednak nie zauważyć w przedstawionym podejściu pewnego ryzyka podatkowego związanego z kwestionowaniem ww. wydatków (w części dotyczącej rodzin pracowników) w kosztach uzyskania przychodów z uwagi na to, że wydatki na rzecz rodzin pracowników (zapewnienie przez pracodawcę opieki medycznej rodzinom pracowników) stanowią zasadniczo wydatki osobiste, co do zasady nie mające związku z prowadzoną działalnością.

Tomasz Pastuszka

Konsultant Podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA