REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bez składek ZUS od pakietu medycznego sfinansowanego przez pracodawcę

Subskrybuj nas na Youtube
Bez składek ZUS od pakietu medycznego sfinansowanego przez pracodawcę
Bez składek ZUS od pakietu medycznego sfinansowanego przez pracodawcę

REKLAMA

REKLAMA

Wartość finansowanej przez pracodawcę części opłaty za pakiet medyczny nie będzie podlegać uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne z tytułu stosunku pracy na mocy § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz.U. z 1998 r. nr 161 poz. 1106 z późn. zm.).

Tak uznał 8 czerwca 2015 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie (interpretacja nr WPI/200000/43/621/2015).

REKLAMA

Autopromocja

Pakiet medyczny częściowo finansowany przez pracodawcę

W dniu 25 maja 2015 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek płatnika (przedsiębiorcy) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

REKLAMA

Z informacji Wnioskodawcy wynika, że zamierza on podpisać grupowe ubezpieczenie na życie i zdrowie, czyli tzw. pakiet medyczny z firmą ubezpieczeniową dla swoich pracowników. Pracownicy, którzy zadeklarują przystąpienie do ubezpieczenia będą mogli korzystać z usług medycznych oraz szczepień ochronnych objętych ubezpieczeniem. Składka miesięczna ma być finansowana przez pracownika oraz zakład. Pracownik będzie opłacał składki w zależności od tego, który wariant ubezpieczenia zostanie wybrany.

Swoje stanowisko Wnioskodawca opiera na zapisie zawartym w regulaminie wynagradzania oraz na treści § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz.U. z 1998 r. nr 161 poz. 1106 z późn. zm.). Zgodnie z tym podstawy wymiaru składek nie stanowią przychody takie jak: korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po niższych cenach niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów, czy usług, a także korzystaniu z bezpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

W rezultacie Wnioskodawca uważa, że różnica, którą opłaca za pracownika jest przychodem lecz zwolnionym od składki społecznej i zdrowotnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

27 maja 2015 r. Wnioskodawca dokładniej opisał zdarzenie przyszłe wskazując, iż w regulaminie wynagradzania istnieje zapis: „Na drodze porozumienia pomiędzy pracownikiem a pracodawcą ustala się, że z dniem 01.04.2015 r. pracodawca umożliwia zakup ubezpieczenia po cenie niższej niż rynkowa, ubezpieczenie zdrowotne pracownikowi będzie pracodawca dopłacał w części.”

Zmiany w Prawie Pracy 2015 (Komplet 4 książek) + Kodeks pracy 2015 z komentarzem gratis

Umowy terminowe po zmianach (książka)

Powołując się na stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał za prawidłowe stanowisko przedsiębiorcy/Wnioskodawcy.

REKLAMA

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do odpowiedniego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, dotyczącej zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. W myśl ustępu 5 powołanego wcześniej artykułu udzielenie interpretacji następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Co więcej, stosownie do artykułu 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, tylko w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz Fundusz Emerytur Pomostowych i podstawy wymiaru tych składek.

Opierając się na art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, z którego wynika ograniczenie w tematyce, w której Zakład jest zobowiązany wypowiedzieć się za pomocą pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, umożliwiające potwierdzenie w tym trybie przez organ wskazanej przez Wnioskodawcę kwalifikacji określonego świadczenia jako przychodu w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Zakład dokonał interpretacji opierając się na przedstawionym przez Wnioskodawcę opisie.

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Korzyść w formie niepieniężnej może być wyłączona z podstawy wymiaru składek

Podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania, czy też przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po niższych cenach niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów, czy usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub po części odpłatnych przejazdów środkami lokomocji. Taki zapis zawiera § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Przepis ten wskazuje jednoznacznie, że aby móc zastosować wskazane wyłączenie, prawo do uzyskania korzyści, stanowiącej przychód pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, musi wynikać z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów wynagradzania, które przewidują partycypację pracownika w poniesieniu kosztów nabycia tych świadczeń. 

Co więcej, korzyść ta musi przybrać formę niepieniężną. Pracownik powinien ponieść część kosztów świadczenia, ponieważ zdaniem ZUS, gdy świadczenie zostanie przekazane przez pracodawcę całkowicie nieodpłatnie to wskazana kwota będzie podstawą wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne z tytułu umowy o pracę.

W opisanym stanie faktycznym pracownicy będą uprawnieni do zakupu ubezpieczenia po cenie niższej niż detaliczna, a ich uprawnienie do skorzystania ze świadczeń, a także obowiązek uczestniczenia w kosztach nabycia wynika z zapisów w regulaminie wynagradzania obowiązującym w spółce.

Wobec powyższego stanu faktycznego i prawnego Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał za prawidłowe stanowisko przedsiębiorcy co do braku obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne od wartości finansowanej przez pracodawcę części składki na grupowe ubezpieczenie na życie, czyli na tzw. pakiet medyczny.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe stawki za badania techniczne pojazdów od 19 września – sprawiedliwe, zbalansowane i jedne z najniższych w Europie. Co muszą wiedzieć kierowcy?

Od 19 września kierowców w Polsce czekają wyższe opłaty za badania techniczne pojazdów. Zmiana ta, wprowadzona po ponad 20 latach, ma na celu urealnienie kosztów funkcjonowania stacji kontroli i dostosowanie ich do współczesnych realiów gospodarczych. Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że nowe stawki – choć wyższe – nadal pozostaną jednymi z najniższych w Europie, a przy tym zapewnią sprawiedliwą równowagę między interesem przedsiębiorców a możliwościami finansowymi kierowców.

Masz firmę? Sprawdź, co odpowiada rząd na problemy z KSeF i słabym Internetem

Obowiązkowe e-fakturowanie w KSeF od 2026 r. ma być rewolucją w rozliczeniach VAT, ale wielu przedsiębiorców obawia się braku stabilnego Internetu, szczególnie w mniejszych miejscowościach. Posłanka Iwona Krawczyk pyta ministra finansów o rozwiązania awaryjne i wsparcie dla firm. Znamy odpowiedź resortu.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

REKLAMA

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

REKLAMA

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA