REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szczegółowe zasady udzielania urlopu wypoczynkowego

ABC-ksiegowe
ABC-ksiegowe.pl - najnowsze informacje dotyczące obszaru księgowości, rachunkowości i prawa oraz praktyczne wskazówki, ułatwiające samodzielne prowadzenie księgowości.
Szczegółowe zasady udzielania urlopu wypoczynkowego / fot. Fotolia
Szczegółowe zasady udzielania urlopu wypoczynkowego / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Niestety, od jakiegoś czasu obserwujemy duże luki w wiedzy osób zajmujących się kadrami. Problemem okazuje się nie tylko rozwiązanie skomplikowanych zagadnień kadrowych i płacowych. Jeden z potocznie znanych tematów – urlop wypoczynkowy – staje się dla takich osób wyzwaniem. Zatem żeby rozwiać wszelkie wątpliwości – poniżej najważniejsze informacje o urlopach wypoczynkowych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

1. Wymiar urlopu wypoczynkowego

Na wymiar urlopu wpływają dwa czynniki: wykształcenie pracownika oraz jego staż pracy (ważne jest dostarczenie zatem wszystkich dokumentów potwierdzających ukończenie szkoły, świadectw pracy od poprzednich pracodawców).

Zgodnie z kodeksem pracy, wymiar urlopu wynosi:

REKLAMA

  • 20 dni – jeżeli pracownik jest zatrudniony krócej niż 10 lat,
  • 26 dni- jeżeli pracownik jest zatrudniony dłużej niż 10 lat.

Urlop wypoczynkowy dla pracowników zatrudnionych na część etatu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawodawca przewidział możliwość wliczenia do stażu pracy okresów pobieranej nauki. Zgodnie z art. 155  Kodeksu Pracy:

Do okresu pracy, od którego zależy wymiar urlopu, wlicza się z tytułu ukończenia:

1) zasadniczej lub innej równorzędnej szkoły zawodowej – przewidziany programem nauczania czas trwania nauki, nie więcej jednak niż 3 lata,

2) średniej szkoły zawodowej – przewidziany programem nauczania czas trwania nauki, nie więcej jednak niż 5 lat,

3) średniej szkoły zawodowej dla absolwentów zasadniczych (równorzędnych) szkół zawodowych – 5 lat,

4) średniej szkoły ogólnokształcącej – 4 lata,

5) szkoły policealnej – 6 lat,

6) szkoły wyższej – 8 lat.

Polecamy produkt: Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

Okresy nauki, o których mowa w pkt 1-6, nie podlegają sumowaniu.

§ 2. Jeżeli pracownik pobierał naukę w czasie zatrudnienia, do okresu pracy, od którego zależy wymiar urlopu, wlicza się bądź okres zatrudnienia, w którym była pobierana nauka, bądź okres nauki, zależnie od tego, co jest korzystniejsze dla pracownika.

W przypadku, kiedy mowa jest o wyższym wykształceniu, od momentu uzyskania tytułu zawodowego musimy zatem przepracować 2 lata.

2. Proporcjonalność urlopu wypoczynkowego

Urlop wypoczynkowy należy się pracownikowi proporcjonalnie do okresu zatrudnienia i etatu. Jeżeli rozpoczynamy nową pracę w danym roku kalendarzowym, urlop należny nam w tym miejscu liczymy w proporcji do okresu zatrudnienia.

Przykład 1.

Pracownik rozpoczął pracę 15 lipca 2015 roku. Roczny wymiar urlopu to 26 dni. W 2015 roku nie podejmował wcześniej zatrudnienia. Ile dni urlopu przysługuje pracownikowi?

Pracownik może wykorzystać 13 dni urlopu wypoczynkowego.

Dodatkowy urlop wypoczynkowy niepełnosprawnego pracownika

Przykład 2.

Pracownik rozpoczął pracę 15 lipca 2015 roku. Umowa została zawarta na okres próbny – do 14 września 2015 roku.  Roczny wymiar urlopu to 26 dni. W 2015 roku nie podejmował wcześniej zatrudnienia. Ile dni urlopu do wykorzystania mu przysługuje?

Proporcjonalnie do okresu zatrudnienia, pracownik może wykorzystać  7 dni urlopu wypoczynkowego.

Przykład 3.

Pracownik rozpoczął pracę 15 lipca 2015 roku. Wymiar należnego mu urlopu to 26 dni. W 2015 roku wykorzystał już 16 dni (wcześniejsze zatrudnienie do 14 lipca 2015 roku). Ile dni urlopu do wykorzystania  w bieżącym roku mu przysługuje?

Proporcjonalnie do okresu zatrudnienia, pracownik może wykorzystać 10 dni urlopu wypoczynkowego.

Ważne!

Urlopy zawsze zaokrąglamy w górę (do pełnych wartości).

Pracownik nie może wykorzystać w roku więcej niż wymiar urlopu, który mu przysługuje.

Obliczenie wymiaru urlopu niepełnoetatowca jest nieco bardziej skomplikowane.  Co do zasady, wymiar przysługującego urlopu należy się w proporcji do etatu. Taki wymiar najlepiej jest przeliczyć na godziny, a następnie udzielony urlop niejako „rozdzielić” na dni/godziny pracy takiego pracownika.

3. Wnioski urlopowe

Forma złożenia wniosku jest ustalana przez wewnętrzne regulacje firmy. Coraz więcej przedsiębiorstw wprowadza elektroniczne systemy, które pozwalają na internetowe złożenie wniosku. Generalnie zanim pójdziemy na urlop musimy pamiętać, żeby nasz przełożony wyraził na niego zgodę. Urlop nie może zaburzać pracy firmy, w związku z czym wielu pracodawców wprowadza harmonogramy urlopowe. Harmonogramy są ustalane zazwyczaj na początku roku.

Zgodnie z kodeksem pracy, pracownikowi należy się nieprzerwanie 2 tygodnie odpoczynku, czyli przynajmniej raz w roku pracodawca powinien udzielić nam dwutygodniowego urlopu.

4. Wynagrodzenie urlopowe

Warto pamiętać, że przebywając na urlopie, co do zasady otrzymujemy wynagrodzenie w wysokości odpowiadającej stawce zaszeregowania. Jeżeli na nasze wynagrodzenie składają się również składniki zmienne – wypłacane jest również wynagrodzenie urlopowe. Jest ono obliczane jako iloraz sumy zmiennych składników oraz liczby przepracowanych godzin (na 3 miesiące poprzedzające urlop). Tak otrzymany wynik mnożymy przez liczbę godzin urlopu wypoczynkowego.

5. Ekwiwalent za urlop

Pracownik, który nie wykorzystał należnego mu urlopu wypoczynkowego, a którego stosunek pracy ulega rozwiązaniu, wraz z ostatnim dniem zatrudnienia powinien otrzymać ekwiwalent za niewykorzystany urlop. Należy podkreślić, że ekwiwalent jest wypacany tylko w przypadku rozwiązania umowy pracę. W innych przypadkach rekompensowanie pracownikowi niewykorzystanego urlopu jest zabronione.

Ekwiwalent za urlop wypoczynkowy

6. Zaległy urlop

Przyjęto, że urlop należy wykorzystać w roku, w którym nabywamy do niego prawo. Należy zrobić to do 30 września roku następnego. Roszczenie o niewykorzystany urlop przedawnia się z upływem 3 lat.

7. Urlop na żądanie

Ustawodawca przewidział prawo do urlopu na żądanie, czyli nieprzewidzianej i nieuzgodnionej wcześniej absencji. Zgodnie z kodeksem pracy, pracownik może wykorzystać do 4 dni urlopu na żądanie w roku. Nie stanowi od odrębnej puli urlopowej – zatem jeżeli wykorzystamy jeden dzień urlopu na żądanie, pomniejszy on liczbę dni urlopu, które pracownik może wykorzystać w danym roku kalendarzowym. Co ważne, wymiar urlopu na żądanie nie kumuluje się.  Jeżeli nie skorzystamy z tego prawa w tym roku, to nie daje nam to uprawnienia do wykorzystania 8 dni urlopu na żądanie w roku kolejnym.

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

8. Pierwszy urlop

Podejmując pracę pierwszy raz w życiu prawo do urlopu nie jest nabywane „z góry”. Co więcej, urlop nie ulega zaokrągleniom, a prawo do kolejnych dni nabywamy wraz z przepracowaniem kolejnego miesiąca (wyjątek).

Przykład 4.

Pracownik rozpoczyna zatrudnienie z dniem 14 lipca 2015 roku (umowa zawarta jest od razu na czas nieokreślony). Jest to jego pierwsza praca.  Ile dni urlopu przysługuje mu do wykorzystania w 2015 roku?

Prawo do urlopu wypoczynkowego pracownik będzie nabywał sukcesywnie po każdym przepracowanym miesiącu. Np. 13 lipca będzie miał prawo do urlopu w wymiarze 1,66 dnia, 13 września 1,66 + kolejne 1,66 dnia i tak dalej. Dopiero wraz z rozpoczęciem kolejnego roku kalendarzowego nabędzie prawo do urlopu niejako „z góry”.

Autor: Ewa Ręczkowska

ABC-ksiegowe

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA