KSeF a systemy e-fakturowania na świecie – podobieństwa, różnice, korzyści i zagrożenia

Comarch
Producent i dostawca nowoczesnych systemów informatycznych
rozwiń więcej
KSeF a systemy e-fakturowania na świecie – podobieństwa, różnice, korzyści i zagrożenia / Shutterstock
Podstawowe korzyści płynące z e-fakturowania, czy elektronicznej wymiany danych (EDI, Electronic Data Interchange) w ogóle, to redukcja kosztów oraz czasu potrzebnego na procesowanie dokumentów papierowych. To właśnie z tego powodu, a także w celu zmniejszenia luki w podatkach VAT, rządy wielu państw na całym świecie decydują się na wdrożanie wymogu e-invoicingu. Jak wygląda to w praktyce, szczególnie w porównaniu z Krajowym Systemem e-Fakturowania w naszym kraju?

Najpierw B2G, potem B2B – jak przebiegają etapy zmiany przepisów?

Wiele krajów implementację e-fakturowania rozpoczyna od wymogu związanego ze współpracą firm z instytucjami administracji publicznej (B2G, Business-to-Government). Z kolej wymóg dla przedsiębiorstw współpracujących z innymi przedsiębiorstwami (B2B, Business-to-Business) zwykle wdrażany jest w kolejnym kroku. Przykładem mogą być Niemcy, Holandia, Francja czy Polska. W naszym kraju od 2019 roku faktury elektroniczne związane z zamówieniami publicznymi mogą, ale na razie nie muszą być przetwarzane w postaci ustrukturyzowanej za pośrednictwem Platformy Elektronicznego Fakturowania (PEF). Co stanie się z platformą PEF po wejściu w życie obowiązku korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur? Tego na razie nie wiadomo, ponieważ Ministerstwo Finansów nie opublikowało dotąd żadnych oficjalnych informacji na ten temat. Można jednak spodziewać się, że – podobnie jak we Francji – zarówno e-faktury B2B, jak i B2G, będą wymieniane przy pomocy jednej, wspólnej platformy.

Autopromocja

Kolejne etapy stopniowego wdrażania e-fakturowania w krajach, które już takie przepisy wprowadzają, zakładają zwykle objęcie obowiązkiem w pierwszej kolejności największych firm lub przedsiębiorstw związanych z daną branżą (np. producentów towarów w kategorii „wysokiego ryzyka podatkowego” w Rumunii, czy jak w Belgii, gdzie obowiązkiem objęte zostaną po kolei duże, średnie i małe przedsiębiorstwa). Zgodnie z obecną widzą w Polsce od I kwartału 2024 roku wymieniać e-faktury będą musiały praktycznie wszystkie podmioty, bez względu na rozmiar czy rodzaj produkowanych dóbr (od tej reguły będą istnieć tylko nieliczne odstępstwa). Natomiast, podobnie jak w większości innych krajów, w pierwszej kolejności obowiązkiem zostaną objęte firmy krajowe. W kolejnym kroku prawdopodobnie, tak jak na Słowacji czy w Serbii, dołączą do nich również podmioty zagraniczne.

Ryzyka e-fakturowania i sposoby, aby je zminimalizować

Choć z elektroniczną wymianą faktur łączą się liczne korzyści, wprowadzenie tego obowiązku niesie ze sobą również pewne ryzyka. Istotnym, często występującym zagrożeniem dla efektywnego procesowania faktur, zwłaszcza przychodzących od partnerów biznesowych danego przedsiębiorstwa, jest brak weryfikacji treści biznesowej przez platformy rządowe. Zarówno system SDI we Włoszech, Chorus we Francji czy KSeF w Polsce zapewniają weryfikację zgodności dokumentu ze standardem panującym w danym kraju, co oznacza, że dany dokument podlega sprawdzeniu pod względem wypełnienia wymaganych pól. Jednocześnie nie zostaje zweryfikowana poprawność podanych danych, a także wypełnienie informacjami pól opcjonalnych. Co to oznacza dla firm objętych obowiązkiem wymiany faktur z KSeF?

Niepoprawność danych wprowadzonych do KSeF może mieć negatywny wpływ na płynność procesów operacyjnych w każdej firmie. Dlatego warto zabezpieczyć się w zakresie tego, czego nie robi platforma rządowa. Wsparcie w zapewnieniu swojemu przedsiębiorstwu wysokiego poziomu automatyzacji procesowania faktur elektronicznych, najlepiej jeszcze przed wprowadzeniem obowiązku e-fakturowania, polscy przedsiębiorcy mogą znaleźć w dostawcach oprogramowania służącego do Elektronicznej Wymiany Danych – komentuje Łukasz Barchański, Dyrektor Konsultingu w Comarch.

Takie, przemyślane podejście do tematu współpracy z dostawcami usług elektronicznego fakturowania cechuje np. rozwiązanie francuskie, w ramach którego przedsiębiorstwa muszą wyznaczyć swojego „partnera digitalizacji” (Plateforme de Dématérialisation Partenaire – PDP). Może być nim choćby dotychczasowy dostawca usługi Elektronicznej Wymiany Danych, dzięki czemu stosunkowo łatwo jest utrzymać istniejące połączenia z dotychczasowymi partnerami biznesowymi. KSeF nie wymaga, ale umożliwia korzystanie z partnera w postaci producenta rozwiązania EDI. Czym kierować się przy wyborze dostawcy?

Przy wyborze dostawcy należy kierować się jego doświadczeniem i kompetencjami, a także faktem, czy ma przygotowane i działające rozwiązanie integrujące firmowe systemy z KSeF. Przykładowo platforma Comarch EDI zapewnia pełną zgodność z najnowszymi regulacjami prawnymi, jak i transparentność przepływu wszystkich faktur oraz ich statusów. Natomiast za granicą warto posiłkować się dodatkowo wymaganymi certyfikatami, które upoważniają do wymiany dokumentów elektronicznych między przedsiębiorstwami i platformami rządowymi. Tak jest np. w Tajlandii czy Arabii Saudyjskiej – dodaje Łukasz Barchański, Dyrektor Konsultingu w Comarch.

Czy e-faktura to dopiero początek e-dokumentów?

Faktura nie jest jedynym dokumentem, którego przepływ rządy poszczególnych państw chciałyby nadzorować w formie elektronicznej. W Rumunii wkrótce uruchomiony zostanie elektroniczny system e-transportu, który ma na celu monitorowanie transportu towarów o wysokim stopniu ryzyka podatkowego. W Polsce w 2024 roku planowane jest wprowadzenie podobnego rozwiązania w postaci platformy e-CMR. Z kolei Belgia zamierza wprowadzić elektroniczne zamówienia. To wszystko pokazuje, że pomimo wielu podobieństw poszczególne kraje Europy i świata realizują własne plany wdrażania zaawansowanej, elektronicznej wymiany dokumentów. Widać wyraźnie, że globalny trend digitalizacji przepływu danych jest jednak bardzo silny i prawdopodobnie wymusi w przyszłości kolejne zmiany przepisów związanych z wymianą dokumentów biznesowych.

Księgowość
Rośnie liczba niewypłacalnych firm Polsce w 2024 r. Tych co ogłosiły upadłość lub wszczęły restrukturyzację. Będzie rekord na koniec grudnia
17 paź 2024

Od początku 2024 roku do końca września niewypłacalność ogłosiło 4 465 polskich firm. Firma Coface, która co kwartał przygotowuje raport na ten temat, podkreśla, że to aż 95% wszystkich przedsiębiorstw, które podjęły działania insolwencyjne w 2023 roku. Do końca roku pozostały jeszcze 3 miesiące, a eksperci już dziś prognozują, że w grudniu liczba niewypłacalności osiągnie rekord i wyniesie 5 tysięcy. W których sektorach dynamika wzrostu była największa i jakie branże ucierpiały najbardziej?

Ryzykowne fakturowanie po wyroku TSUE. Prof. Modzelewski: Znalezienie fakturzystki może być bardzo trudne
17 paź 2024

Pomysł autorstwa Trybunału Sprawiedliwości UE, aby pracownik fizycznie wystawiający puste faktury w imieniu pracodawcy musiał zapłacić VAT z tych faktur, jest zapewne nie ostatnim kuriozum jurysdykcyjnym w jego historii – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Można oczywiście zrozumieć pogląd (który nie przyjął się w przypadku naszych sądów), że nie można obciążać na podstawie art. 108 ust. 1 ustawy o VAT formalnego wystawcę tego dokumentu, gdy pracownik wystawiający fakturę jest oczywistym oszustem, który w sposób udowodniony fałszował te dokumenty; należy więc obciążyć go z tego tytułu. 

Biegły rewident i audyt finansowy: nowy kierunek studiów pod patronatem PIBR na Wydziale Zarządzania UŁ od 2024 r.
17 paź 2024

Kierunek Biegły rewident i audyt finansowy na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego to nowa propozycja edukacyjna dla osób pragnących pracować jako biegły rewident. Kierunek ten uzyskał patronat Polskiej Izby Biegłych Rewidentów (PIBR). Biegli rewidenci są cenionymi ekspertami, którzy nie tylko nadzorują i zarządzają, ale również często doradzają w sprawach biznesowych. Zawód biegłego rewidenta to zawód zaufania publicznego, chroniony prawnie i regulowany ustawowo - stanowi on potwierdzenie wiedzy i umiejętności, często jest także wymogiem koniecznym do zatrudnienia. 

Minister Finansów: UE jest potężnie niedoinwestowana; przegrywa wyścig technologiczny z USA i krajami Azji Pd-Wsch.
17 paź 2024

Europa (Unia Europejska) jest potężnie niedoinwestowana, a inwestycje są niezbędne, aby ożywić wzrost gospodarczy – powiedział 17 października 2024 r. minister finansów Andrzej Domański na Europejskim Forum Nowych Idei w Sopocie. Jego zdaniem brak wzrostu jest największą bolączką UE, tymczasem dla wielu decydentów UE jest on tylko "produkcją uboczną".

Podatek od garażu 2024/2025: Jakie zmiany od nowego roku?
16 paź 2024

Ile wynoszą stawki podatku od nieruchomości od garaży w 2024 roku a ile wyniosą w 2025 roku. Kilka dni temu Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, która zakłada korzystne dla podatników zmiany w opodatkowaniu garaży podatkiem od nieruchomości. Co się zmieni od nowego roku?

Dopłaty do ubezpieczeń rolnych w 2025 r. W jakiej wysokości?
16 paź 2024

Wysokość dopłat z budżetu państwa do składek ubezpieczeń rolnych upraw i zwierząt w 2025 roku pozostanie na niezmienionym poziomie, czyli 65 proc. składki ubezpieczeniowej. Takie rozwiązanie zakłada projekt rozporządzenia, który został opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji.

Kiedy Twoja firma potrzebuje księgowego? To zależy od kilku spraw
16 paź 2024

Czy trzeba zatrudnić księgowego? To zależy od Twojej sytuacji. Jeśli masz proste sprawy finansowe – jedno źródło dochodu, brak skomplikowanych ulg – być może poradzisz sobie sam. Jednak gdy Twoje sprawy są nieco bardziej skomplikowane – wiele źródeł dochodu, własna firma, różne ulgi – księgowy będzie niezastąpiony. Pomoże Ci znaleźć najlepszą drogę, by uniknąć problemów z fiskusem.

Podatek od nieruchomości 2025: Zmiany już niemal pewne. Czego możemy się spodziewać?
17 paź 2024

Projekt zmian w podatku od nieruchomości, które mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2025 r., został 14 października 2024 r. przyjęty przez rząd i skierowany do Sejmu – w kształcie odpowiadającym tzw. wersji projektu 3.0. Z pewną rezerwą można przyjąć, że w tej właśnie formie podatnicy będą mierzyć się z tym podatkiem w nowym roku. Na jakie zmiany trzeba się przygotować?

Podatek od garaży do zmiany. Rząd przyjął projekt ustawy, który dotyczy opodatkowania podatkiem od nieruchomości
15 paź 2024

Rząd wprowadza nowe przepisy dotyczące opodatkowania podatkiem od nieruchomości garaży w budynkach mieszkalnych. W efekcie zmian wszystkie pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów w budynkach mieszkalnych (niezajęte na działalność gospodarczą) będą opodatkowane jednakową stawką podatku.

Podatki 2025. Zmiany w podatku od nieruchomości, podatku rolnym, opłacie uzdrowiskowej i opłacie skarbowej
15 paź 2024

W dniu 14 października 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o opłacie skarbowej, przedłożony przez Ministra Finansów. Jak wskazuje rząd, ta nowelizacja ma charakter techniczny. Jej celem jest m.in. wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych przez doprecyzowanie przepisów ww. ustaw. Największe zmiany dotyczą podatku od nieruchomości. Nowe przepisy mają obowiązywać od początku 2025 roku.

pokaż więcej
Proszę czekać...