Podatki 2025: zmiana zasad wystawiania faktur VAT od 1 stycznia

faktura, VAT 2025 / Zmiana zasad wystawiania faktur VAT od 1 stycznia 2025 r. / Shutterstock

Trwają prace legislacyjne nad projektem rozporządzenia, które zmienić ma od 1 stycznia 2025 r. rozporządzenie Ministra Finansów z 29 października 2021 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz. U. poz. 1979). Projekt ten został na początku grudnia br. opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Co się zmieni w fakturowaniu od nowego roku?

Zmiany w VAT od 2025 roku. Nowa szczególna procedura zwolnień dla małych przedsiębiorstw (SME)

Ustawa z 8 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1721) wprowadza (od 1 stycznia 2025 r.) zmiany w ustawie o VAT, polegające m.in. na wprowadzeniu przepisów w zakresie szczególnej procedury zwolnień dla małych przedsiębiorstw mających siedzibę działalności gospodarczej w państwach członkowskich innych niż to, w których VAT jest należny, (tzw. „procedura SME”).  Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów w uzasadnieniu omawianego projektu, w związku z tą nowelizacją ustawy o VAT, konieczne jest wprowadzenie zmian do rozporządzenia w sprawie wystawania faktur, mających charakter dostosowujący do zmian związanych z wdrożeniem procedury SME.

Autopromocja

Co się zmieni w zasadach wystawiania faktur

W rozporządzeniu Ministra Finansów z 29 października 2021 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz. U. poz. 1979) w § 3 po pkt 3 dodany ma zostać pkt 3a w brzmieniu:
„3a) dostawę towarów lub świadczenie usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 113a ust. 1 ustawy powinna zawierać dane, o których mowa w pkt 1 lit. a–g oraz indywidualny numer identyfikacyjny, o którym mowa w art. 113a ust. 2 pkt 2 ustawy;”. 

Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów w uzasadnieniu omawianego projektu, celem tej zmiany jest, aby podatnicy korzystający ze zwolnienia w ramach procedury SME na podstawie art. 113a ust. 1 ustawy o VAT mogli skorzystać z możliwości wystawiania faktur z węższym zakresem danych – podobnie jak ma to miejsce w przypadku podatników korzystających ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT. 

Ten uproszczony zakres danych na fakturze to:
a) data wystawienia,
b) numer kolejny,
c) imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy,
d) nazwa (rodzaj) towaru lub usługi,
e) miara i ilość (liczba) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług,
f) cena jednostkowa towaru lub usługi,
g) kwota należności ogółem.

Ponadto zakres danych na fakturze uproszczonej wystawionej przez podatnika korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113a ust. 1 ustawy o VAT, będzie obejmować – w porównaniu do faktur dokumentujących czynności określone w pkt 3 rozporządzenia –  również indywidualny numer identyfikacyjny, o którym mowa w art. 113a ust. 2 pkt 2 tej ustawy. 

Numer identyfikacyjny EX

Na podstawie art. 113a ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, podatnik dokonujący sprzedaży, który posiada siedzibę działalności gospodarczej w innym państwie członkowskim niż Rzeczpospolita Polska,, przed rozpoczęciem korzystania ze zwolnienia jest obowiązany uzyskać w państwie członkowskim, na terytorium którego posiada siedzibę działalności gospodarczej, indywidualny numer identyfikacyjny zawierający kod EX, (tzw. „numer identyfikacyjny EX”, na potrzeby korzystania ze zwolnienia na terytorium kraju (RP).

Ministerstwo Finansów wskazuje, że przepis art. 1 pkt 5) dyrektywy 2020/285, wprowadził zmianę w dyrektywie VAT (dyrektywa Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej), zgodnie z którą w art. 220a ust. 1 dodaje się literę c) w brzmieniu: „c) kiedy podatnik korzysta ze zwolnienia dla małych przedsiębiorstw przewidzianego w art. 284”.
Ta zmiana oznacza, że państwa członkowskie UE mają obowiązek umożliwić podatnikom wystawienie faktury uproszczonej, kiedy podatnik korzysta ze zwolnienia dla małych przedsiębiorstw przewidzianego w art. 284 (również w odniesieniu do korzystających ze zwolnienia poza państwem siedziby działalności gospodarczej).

Przepis art. 226b Dyrektywy VAT stanowi, że jeżeli chodzi o faktury uproszczone wystawione zgodnie z art. 220a i art. 221 ust. 1 i 2, państwa członkowskie nakładają obowiązek umieszczenia na nich co najmniej następujących danych:

  1. daty wystawienia faktury;
  2. danych identyfikacyjnych podatnika dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi;
  3. danych określających rodzaj dostarczonych towarów lub wykonanych usług;
  4. należnego VAT lub danych potrzebnych do jego obliczenia;
  5. w przypadku gdy wystawiona faktura jest dokumentem lub notą uznaną za fakturę na mocy art. 219, wyraźnego i jednoznacznego odniesienia do tej faktury pierwotnej oraz konkretnych danych, które ulegają zmianie.

Zaś z not wyjaśniających (Explanatory Notes EU VAT changes as regards the special scheme for small enterprises Council Directive (EU) 2020/285 Commission Implementing Regulation (EU) 2021/2007), pkt 4.7.5 wynika, że państwa członkowskie mają możliwość zwolnienia małych przedsiębiorstw z obowiązku wypełniania niektórych obowiązków, takich jak na przykład wystawianie faktur. W przypadku gdy państwo członkowskie wymaga od MŚP wystawienia faktury, powinna to być faktura uproszczona. Faktura uproszczona musi zawierać co najmniej następujące elementy:

  1. datę wystawienia faktury uproszczonej,
  2. numer EX małego przedsiębiorstwa,
  3. określenie rodzaju dostarczanych towarów lub świadczonych usług,
  4. ilość dostarczonych towarów lub usług,
  5. wzmiankę, że dostawa jest zwolniona z VAT w ramach programu dla MŚP,
  6. odniesienie do pierwotnej faktury uproszczonej, w przypadku gdy skorygowano pierwotną fakturę uproszczoną.

Analogiczną zmianę wprowadza się w art. 106e ustawy o VAT, poprzez dodanie w ust. 1 pkt 25. W przepisie tym wskazuje się, żew przypadku podatnika korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113a ust. 1, faktura powinna zawierać indywidualny numer identyfikacyjny, o którym mowa w art. 113a ust. 2 pkt 2 ustawy. Przy czym faktura wystawiana przez takiego podatnika nadal jest wystawiana na żądanie nabywcy.

Polecamy: Podatki 2025 (komplet) 
Polecamy: Biuletyn VAT – prenumerata PREMIUM Abonament na 12 miesięcy
Polecamy: Biuletyn VAT – prenumerata PREMIUM Abonament na 6 miesięcy

Kiedy zmiany wejdą w życie

Omawiane rozporządzenie nowelizujące wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2025 r. – tak samo jak wskazana na wstępie nowelizacja ustawy o VAT.

Źródło: Rozporządzenie Ministra Finansów zmieniające rozporządzenie w sprawie wystawiania faktur (projekt).

oprac. Paweł Huczko

oprac. Paweł Huczko
rozwiń więcej
Księgowość
Kasowy PIT od 2025 roku. Dla kogo? Jak to działa? Co przedsiębiorcy powinni wiedzieć o nowych przepisach
16 gru 2024

Od 1 stycznia 2025 r. część przedsiębiorców będzie mogła skorzystać z nowej metody rozliczania podatku dochodowego. Mowa o metodzie kasowej (tzw. kasowy PIT). Na czym polega ta metoda i jak będą się rozliczać podatnicy, którzy ją wybiorą?

Stawka VAT 25% w 2025 roku? Wigilijna opowieść podatkowa
16 gru 2024

Rzeczywisty deficyt budżetu państwa przekroczy w 2025 roku 300 mld zł – prognozuje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Skąd rząd weźmie pieniądze na pokrycie tego deficytu? Czy w kolejnych latach czekają nas podwyżki podatków? Np. podstawowej stawki VAT?

Zmiana kodów CN dla oleju napędowego od 2025 r. MF wyjaśniło skutki podatkowe tych zmian w VAT i akcyzie
16 gru 2024

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 13 grudnia 2024 r. (zmienionym 16 grudnia br.) udzieliło wyjaśnień odnośnie zmiany kodów CN dla oleju napędowego, jaka nastąpi od 1 stycznia 2025 r. oraz skutków podatkowych związanych z tymi zmianami. Wyjaśnienia te są adresowane do podatników ale także mają zostać przesłane do stosowania przez właściwe organy Krajowej Administracji Skarbowej.

KSeF: Oficjalne testy e-faktur w 2025 roku, nowy harmonogram wdrożenia systemu i obniżenie kar dla firm
16 gru 2024

KSeF z nowym harmonogramem wdrożenia. Ale to nie wszystko. Oprócz tego zapowiedziane zostały m.in. obniżenie kar dla firm, które nie dostosują się w określonym czasie do wymogów KSeF, a także postulowana przez przedsiębiorców możliwość dodawania załączników w e-fakturze.

Zmiany w podatku od nieruchomości 2025 r.
16 gru 2024

Zmiany w podatku od nieruchomości 2025 r. Jakie zmiany czekają nas od 1 stycznia 2025 r.? Skąd wynikał problem z podatkiem od garaży? Doradca podatkowy Robert Wielgórski tłumaczy o co w tym wszystkim chodzi.

Czy faktura korygująca musi zawierać adnotację o przyczynie korekty. Jak wystawić fakturę korygującą, by uniknąć kłopotów z kontrolą podatkową
16 gru 2024

Kiedy trzeba skorygować dane na fakturze, czy zawsze do tego potrzebna jest faktura korygująca. Czym faktura korygująca różni się od zwykłej faktury i jakie elementy musi zawierać, by kontrola podatkowa nie zakwestionowała prawidłowego księgowania.

Ostatni moment na ulgę podatkową. Zwrot 1127 zł, 3004,416 zł albo 4500 zł [IKZE 2024 r.]
13 gru 2024

Jest to ulga wymagająca wpłaty do maksymalnie Do końca grudnia szansa na zwrot z US 1000, 3000 zł, 4500 zł. Musisz jedynie zaparkować prawie 10 000 zł na koncie IKZE. Największa korzyść ulga przyniesie dla osób przekraczających 11 879 zł brutto średniomiesięcznie. Oznacza to opodatkowanie nadwyżki stawką 32%. 

MF zmienia zasady. Nowa, korzystniejsza interpretacja przepisów może dać przedsiębiorcom większą pewność przy tworzeniu tradycyjnych struktur holdingowych w UE
13 gru 2024

Jest zmiana podejścia Ministerstwa Finansów w zakresie beneficjentów i podatku u źródła. Nowa interpretacja przepisów może dać przedsiębiorcom większą pewność przy tworzeniu tradycyjnych struktur holdingowych w UE.

Darowizna od rodziców: Jak uniknąć podatku? Decyduje jeden szczegół!
15 gru 2024

Darowizna od rodziców środków pieniężnych w wysokości 61 000 euro, przekazana bezpośrednio na konto osoby trzeciej. Jest tutaj jeden warunek, który wpływa na prawo do skorzystania ze zwolnienia z podatku od spadków i darowizn. O co chodzi?

Fiskus: Prowadzisz firmę w domu, to nie odliczysz pełnego VAT-u od wydatków na samochód. Sądy orzekają inaczej
12 gru 2024

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, odpowiadając na pytanie podatnika, który prowadził działalność w domu i zakupił samochód w celu wynajmu go na różne okazje, uznał, że nie przysługuje mu prawo do pełnego odliczenia VAT od wydatków związanych z tym samochodem. Powodem takiej oceny było parkowanie samochodu w miejscu zamieszkania podatnika, gdyż zdaniem organu będzie ono stwarzało możliwości użycia pojazdu do celów prywatnych przez niego lub członków jego rodziny. Dla organu nie miało znaczenia, że podatnik posiadał prywatny samochód.

pokaż więcej
Proszę czekać...