Kontrola podatkowa - większe kompetencje naczelników urzędów skarbowych

Kontrola podatkowa - większe kompetencje naczelników urzędów skarbowych
Kontrola podatkowa. Ministerstwo Finansów pracuje nad poszerzeniem zasięgu terytorialnego działania naczelników urzędów skarbowych w zakresie przeprowadzania czynności sprawdzających i kontroli. Zmiany te zawarte są w projekcie rozporządzenia, którego celem jest rozszerzenie kompetencji naczelników urzędów skarbowych do dokonywania kontroli podatkowych oraz czynności sprawdzających na teren całego województwa, w którym znajduje się siedziba danego naczelnika urzędu skarbowego, niezależnie od terytorium ich działania.

Kontrola podatnika przez każdego naczelnika urzędu skarbowego z danego województwa?

Zdaniem BCC, zasadne i bardzo oczekiwane jest usprawnienie procesu przeprowadzania wobec przedsiębiorców kontroli podatkowych i czynności sprawdzających. Kontrola rozliczeń podatkowych jest procesem uciążliwym dla podatników, jednak również sami przedsiębiorcy dostrzegają jej pozytywne aspekty. Z jednej strony pozwala na zweryfikowanie dokonywanych rozliczeń podatkowych i częstokroć potwierdzenie prawidłowości podejścia rzetelnych podatników, a z drugiej na wykrycie oraz wyeliminowanie działań podmiotów uchylających się od opodatkowywania, a w konsekwencji uzyskujących nieuczciwą przewagę rynkową.

Autopromocja

Organy podatkowe realizując kontrolę rozliczeń podatkowych przedsiębiorców (niezależnie od formy w jakiej jest wykonywana) powinny jednak wyważyć dwa aspekty związane z podejmowanymi działaniami:
- ich cel, którym jest sprawdzenie, czy kontrolowani wywiązują się z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego oraz
- wpływ podejmowanych działań na działalność przedsiębiorcy, czyli uciążliwość podejmowanych działań.

Biorąc pod uwagę dotychczasowe doświadczenia przedsiębiorców związane z prowadzonymi przez organy kontrolami, opracowywane rozwiązanie mogą rodzić negatywne konsekwencje dla podatników.

Potencjalny brak doświadczenia w kontrolowaniu biznesu skupionego w dużych miastach, o skomplikowanym przedmiocie działalności

W praktyce, może dojść do sytuacji, w której danego przedsiębiorcę będzie kontrolował naczelnik urzędu skarbowego z siedzibą na drugim końcu województwa, który w toku dotychczasowej działalności nigdy nie dokonywał kontroli podobnego rodzaju biznesu i nie zna jego specyfiki – uważa Michał Borowski, ekspert BCC ds. podatków. – Szczególnie może to dotknąć przedsiębiorców, którzy rodzajowo lub branżowo w naturalny sposób skupiają się w większych miejscowościach. W takich przypadkach, skala działalności podatnika oraz skomplikowany charakter może spowodować skutek odwrotny od zamierzonych celów rozporządzenia tj. wydłużyć czas realizowanych kontroli podatkowych i czynności sprawdzających – wyjaśnia.

Brak wykorzystania wiedzy o rozliczeniach podatnika posiadanej przez właściwy miejscowo urząd skarbowy

Istotnym zagadnieniem wpływającym na sprawne przeprowadzenie procesu weryfikacji rozliczeń podatkowych jest kwestia znajomości przez urząd skarbowy podlegających im podatników. – W przypadku wszczęcia kontroli przez innego naczelnika urzędu skarbowego – kontrolujący mogą analizować po raz kolejny te same zagadnienia czy też sposób przeprowadzania transakcji, które są już znane właściwemu urzędowi skarbowemu – uważa Michał Borowski.

Skomplikowanie zasad współpracy przedsiębiorców z Krajową Administracją Skarbową

Proponowana zmiana może doprowadzić także do sytuacji, w których rozliczenia jednego podatnika będą:
- równolegle kontrolowane przez trzy różne organy: urząd skarbowy właściwy miejscowo (np. w toku czynności sprawdzających), urząd skarbowy z terenu województwa (w toku kontroli podatkowej) oraz Urząd Celno-Skarbowy (w toku kontroli celno-skarbowej),
- każdorazowo weryfikowane przez innego naczelnika urzędu skarbowego i innych pracowników urzędów skarbowych w zależności od zasobów kadrowych w komórkach prowadzących kontrolę podatkową i czynności sprawdzające w urzędach skarbowych z terenu danego województwa.

Z punktu widzenia przedsiębiorców, zwiększenie liczby organów podatkowych mogących przeprowadzić kontrolę wydłuży czas i skomplikuje proces ich obsługi, jak również najprawdopodobniej zwiększy koszty związane z tym procesem – mówi ekspert BCC.

Odejście od koncepcji indywidualnego podejścia do podatników

Proponowana koncepcja zmian stoi w sprzeczności z dotychczasowymi działaniami Ministerstwa Finansów, zgodnie z którymi indywidualna opieka i znajomość przez urząd skarbowy przedsiębiorców działających na terenie powiatu będącego we właściwości miejscowej danego urzędu skarbowego, a także specjalizacja kadry urzędniczej ma sprzyjać partnerskiej relacji, zrozumieniu biznesu i niwelować błędy w ramach współpracy na linii podatnik – organy skarbowy.

– Przykładem działań Ministerstwa Finansów w zakresie zindywidualizowanego i bardziej wyspecjalizowanego podejścia podatników jest chociażby scentralizowanie obsługi największych podatników w Polsce w jednym miejscu tj. Pierwszym Mazowieckim Urzędzie Skarbowym w Warszawie – przypomina Michał Borowski.

Przyjęcie przez Ministerstwo Finansów rozporządzenia w zaproponowanym kształcie stanowić będzie co najmniej w części odejście od koncepcji bardziej indywidualnego podejścia do podatników, która – co do zasady – jest dobrze oceniana przez przedsiębiorców i ma za zadanie budować partnerskie relacje pomiędzy przedsiębiorcami i Krajową Administracją Skarbową. – Skoro Krajowa Administracja Skarbowa zidentyfikowała urzędy skarbowe w których występują „spiętrzenia działań obejmujących kontrole podatkowe i czynności sprawdzających”, w ocenie BCC bardziej efektywnym sposobem rozwiązania tego problemu byłoby wzmocnienie kadr w tych urzędach – mówi ekspert BCC. – Odsyłanie części spraw do innych jednostek nie rozwiąże trafnie zdiagnozowanych problemów KAS, a prawdopodobnie skomplikuje jedynie sytuację zarówno przedsiębiorców, jaki i pracowników aparatu skarbowego – uważa Michał Borowski.

Michał Borowski, ekspert BCC ds. prawa podatkowego, partner w Crido

Stanowisko Business Centre Club dot. projektu rozporządzenia ministra finansów, funduszy i polityki regionalnej z 3 marca 2021 r. w sprawie określenia zadań Krajowej Administracji Skarbowej, które mogą być wykonywane przez naczelników urzędów skarbowych na obszarze całego kraju lub jego części, niezależnie od terytorialnego zasięgu ich działania.

Business Centre Club
rozwiń więcej
Księgowość
Zapomniałeś o złożeniu deklaracji PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Ratunkiem będzie czynny żal
02 maja 2024

Zapomniałeś o złożeniu deklaracji podatkowej PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Złóż czynny żal, dzięki temu możesz uniknąć kary. Aby czynny żal był skuteczny, musisz wypełnić obowiązki wobec naczelnika urzędu skarbowego lub urzędu celno-skarbowego, w szczególności złożyć zaległe deklaracje podatkowe lub zapłacić w całości należności publicznoprawne, wraz z odsetkami.

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Uważaj na pułapki w VAT.
02 maja 2024

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Gdy koszt transportu obciąża kupującego, po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek udokumentowania transakcji i to jego obciążą konsekwencje błędu.

Posiadacze aut spalinowych mogą odetchnąć z ulgą. Podatku nie będzie, pojawią się dopłaty do elektryków
02 maja 2024

Nie będzie podatku od aut spalinowych, będzie za to system dopłat do zakupu elektryków. Takie rozwiązanie zostało zawarte w przyjętej przez rząd rewizji Krajowego Planu Odbudowy.

Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

pokaż więcej
Proszę czekać...