REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kary za błędy w JPK VAT, czyli jakie konsekwencje grożą podatnikom

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
MDDP Outsourcing
Jedna z największych firm w kraju świadczących usługi outsourcingu księgowości, kadr i płac.
Kary za błędy w JPK VAT, czyli jakie konsekwencje grożą podatnikom
Kary za błędy w JPK VAT, czyli jakie konsekwencje grożą podatnikom

REKLAMA

REKLAMA

Kary za błędy w JPK VAT. Z uwagi na pandemię koronawirusa, termin wejścia w życie nowego JPK był odkładany w czasie dwukrotnie. W lutym 2021r. wszyscy podatnicy, którzy do tej pory składali deklaracje VAT-7 lub VAT-7K już po raz czwarty składają JPK_V7 zamiast deklaracji VAT. Niestety z uwagi na niedostosowanie systemów księgowych pod nową strukturę JPK, jak też z powodu niejasnych wytycznych co do znakowania transakcji kodami VAT, wielu przedsiębiorców nadal ma z tym problem.

Nowy JPK

Od 1 października 2020 roku wszyscy czynni podatnicy VAT są zobligowania do stosowania nowej struktury Jednolitego Pliku Kontrolnego:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  • JPK_V7M – dla podatników rozliczających się miesięcznie
  • JPK_V7K – dla podatników rozliczających się kwartalnie.

Pierwsze pliki JPK w nowym układzie zostały złożone w listopadzie 2020 roku. Nie jest już możliwe dokonywanie rozliczeń VAT według wcześniejszej formuły, z wyjątkiem korekt poprzednich okresów  (tj. do danych za wrzesień 2020 roku).

Wprowadzone zmiany nie obejmują pozostałych deklaracji, które należy składać zgodnie z dotychczasowymi przepisami, tj. VAT-8, VAT-9M, VAT-10, VAT-12 oraz VAT-14.

Nowy plik JPK_V7 łączy w sobie dotychczasową deklarację VAT oraz JPK_VAT i składa się z dwóch części:

REKLAMA

  • deklaracyjnej – zawierającej informacje z deklaracji VAT-7/VAT-7K
  • ewidencyjnej – zawierającej dane o transakcjach zakupu i sprzedaży w danym okresie wraz z ich oznaczeniami.

Jak Urząd Skarbowy weryfikuje dane w JPK?

Plik JPK_V7 jest dokumentem elektronicznym przesyłanym do Urzędu Skarbowego w jednolitym schemacie XML, co pozwala na szybkie sprawdzenie zawartych z nim danych.  Wstępna analiza dokonywana jest automatycznie przy użyciu narzędzi informatycznych (np. Analizator JPK) i obejmuje weryfikację:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • transakcji wykazanych w JPK z pozostałymi deklaracjami VAT za analogiczny okres
  • statusu podmiotów biorących udział w wykazanych transakcjach i prawa do odliczenia podatku (automatyczna kontrola krzyżowa)
  • kwot transakcji wykazanych w plikach JPK złożonych przez kontrahentów podatnika

Wykrycie nieprawidłowości skutkuje wygenerowaniem raportu niezgodności, którego pogłębionej analizy dokonuje pracownik Urzędu Skarbowego. Jeśli przesłany plik JPK zawiera błędy uniemożliwiające przeprowadzenie weryfikacji, podatnik otrzymuje wezwanie do złożenia korekty lub wyjaśnień w ciągu 14 dni od daty otrzymania wezwania.

Ile wynosi kara za błędy w JPK?

Brak złożenia wyjaśnień lub korekty JPK w odpowiedzi na wezwanie Urzędu Skarbowego może skutkować nałożeniem kary administracyjnej w wysokości 500 zł za każdy błąd. Również jeśli podatnik sam zauważy nieprawidłowości w przesłanym pliku JPK-V7 i nie dokona korekty w ciągu 14 dni, podlega karze administracyjnej. Należy przy tym pamiętać, że ma ona rodzaj fakultatywny i jest nakładana w drodze decyzji Naczelnika Urzędu Skarbowego.

Przepisy przewidują także odpowiedzialność karną skarbową w sytuacji:

  • niezłożenia JPK w terminie
  • niezłożenia JPK w wymaganym formacie
  • złożenia JPK zawierającego nierzetelne lub wadliwe dane

W zależności od charakteru uchybienia, może zostać nałożona grzywna:

  • za wykroczenie skarbowe –  w wysokości od 280 zł do 56 000 zł
  • za przestępstwo skarbowe – w wysokości od 933,33 zł do 26 879 040 zł

Przed sankcjami z Kodeksu karnego skarbowego podatnika może uchronić złożenie zawiadomienia o popełnieniu czynu zabronionego, czyli czynnego żalu. Jest to konieczne w przypadku błędów w ewidencji VAT lub części ewidencyjnej JPK-V7. Jeśli błąd dotyczy części deklaracyjnej wystarczające będzie złożenie skutecznej korekty wraz z wpłatą całej zaległości podatkowej.

Magdalena Terentowicz, Księgowa w MDDP Outsourcing w Warszawie

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA