REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kary za błędy w JPK VAT, czyli jakie konsekwencje grożą podatnikom

MDDP Outsourcing
Nowoczesny outsourcing księgowości, kadr i płac
Kary za błędy w JPK VAT, czyli jakie konsekwencje grożą podatnikom
Kary za błędy w JPK VAT, czyli jakie konsekwencje grożą podatnikom

REKLAMA

REKLAMA

Kary za błędy w JPK VAT. Z uwagi na pandemię koronawirusa, termin wejścia w życie nowego JPK był odkładany w czasie dwukrotnie. W lutym 2021r. wszyscy podatnicy, którzy do tej pory składali deklaracje VAT-7 lub VAT-7K już po raz czwarty składają JPK_V7 zamiast deklaracji VAT. Niestety z uwagi na niedostosowanie systemów księgowych pod nową strukturę JPK, jak też z powodu niejasnych wytycznych co do znakowania transakcji kodami VAT, wielu przedsiębiorców nadal ma z tym problem.

Nowy JPK

Od 1 października 2020 roku wszyscy czynni podatnicy VAT są zobligowania do stosowania nowej struktury Jednolitego Pliku Kontrolnego:

REKLAMA

Autopromocja
  • JPK_V7M – dla podatników rozliczających się miesięcznie
  • JPK_V7K – dla podatników rozliczających się kwartalnie.

Pierwsze pliki JPK w nowym układzie zostały złożone w listopadzie 2020 roku. Nie jest już możliwe dokonywanie rozliczeń VAT według wcześniejszej formuły, z wyjątkiem korekt poprzednich okresów  (tj. do danych za wrzesień 2020 roku).

Wprowadzone zmiany nie obejmują pozostałych deklaracji, które należy składać zgodnie z dotychczasowymi przepisami, tj. VAT-8, VAT-9M, VAT-10, VAT-12 oraz VAT-14.

Nowy plik JPK_V7 łączy w sobie dotychczasową deklarację VAT oraz JPK_VAT i składa się z dwóch części:

  • deklaracyjnej – zawierającej informacje z deklaracji VAT-7/VAT-7K
  • ewidencyjnej – zawierającej dane o transakcjach zakupu i sprzedaży w danym okresie wraz z ich oznaczeniami.

Jak Urząd Skarbowy weryfikuje dane w JPK?

Plik JPK_V7 jest dokumentem elektronicznym przesyłanym do Urzędu Skarbowego w jednolitym schemacie XML, co pozwala na szybkie sprawdzenie zawartych z nim danych.  Wstępna analiza dokonywana jest automatycznie przy użyciu narzędzi informatycznych (np. Analizator JPK) i obejmuje weryfikację:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • transakcji wykazanych w JPK z pozostałymi deklaracjami VAT za analogiczny okres
  • statusu podmiotów biorących udział w wykazanych transakcjach i prawa do odliczenia podatku (automatyczna kontrola krzyżowa)
  • kwot transakcji wykazanych w plikach JPK złożonych przez kontrahentów podatnika

Wykrycie nieprawidłowości skutkuje wygenerowaniem raportu niezgodności, którego pogłębionej analizy dokonuje pracownik Urzędu Skarbowego. Jeśli przesłany plik JPK zawiera błędy uniemożliwiające przeprowadzenie weryfikacji, podatnik otrzymuje wezwanie do złożenia korekty lub wyjaśnień w ciągu 14 dni od daty otrzymania wezwania.

Ile wynosi kara za błędy w JPK?

Brak złożenia wyjaśnień lub korekty JPK w odpowiedzi na wezwanie Urzędu Skarbowego może skutkować nałożeniem kary administracyjnej w wysokości 500 zł za każdy błąd. Również jeśli podatnik sam zauważy nieprawidłowości w przesłanym pliku JPK-V7 i nie dokona korekty w ciągu 14 dni, podlega karze administracyjnej. Należy przy tym pamiętać, że ma ona rodzaj fakultatywny i jest nakładana w drodze decyzji Naczelnika Urzędu Skarbowego.

Przepisy przewidują także odpowiedzialność karną skarbową w sytuacji:

  • niezłożenia JPK w terminie
  • niezłożenia JPK w wymaganym formacie
  • złożenia JPK zawierającego nierzetelne lub wadliwe dane

W zależności od charakteru uchybienia, może zostać nałożona grzywna:

  • za wykroczenie skarbowe –  w wysokości od 280 zł do 56 000 zł
  • za przestępstwo skarbowe – w wysokości od 933,33 zł do 26 879 040 zł

Przed sankcjami z Kodeksu karnego skarbowego podatnika może uchronić złożenie zawiadomienia o popełnieniu czynu zabronionego, czyli czynnego żalu. Jest to konieczne w przypadku błędów w ewidencji VAT lub części ewidencyjnej JPK-V7. Jeśli błąd dotyczy części deklaracyjnej wystarczające będzie złożenie skutecznej korekty wraz z wpłatą całej zaległości podatkowej.

Magdalena Terentowicz, Księgowa w MDDP Outsourcing w Warszawie

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA