REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak korzystać z nowego JPK_VAT?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rödl & Partner
Audyt, BPO, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting
Jak korzystać z nowego JPK_VAT?
Jak korzystać z nowego JPK_VAT?

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest nowy JPK_VAT? Kto ma obowiązek składać nowy JPK? Jakie są poszczególne elementy nowego JPK_VAT? Jak klasyfikować sprzedawane towary i usługi kodami GTU? Na te i inne pytania dotyczące nowego JPK_VAT z deklaracją, odpowiada Benita Soczewka-Piwowarczyk, Associate Partner w Rödl & Partner.

Nowy JPK_VAT - czym jest i od kiedy obowiązuje?

Pierwotnie ostatnią deklarację VAT podatnicy podatku od towarów i usług mieli wysłać za czerwiec 2019 r. Nowe struktury JPK miały zacząć obowiązywać od lipca 2019 r. Jednak tak się nie stało, termin zmian w sposobie rozliczenia podatku VAT był kilkukrotnie przesuwany. Na podstawie ustawy z 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2019 poz. 1520) nastąpiła zmiana w zakresie nowego pliku JPK, który zawiera dwa warianty JPK_V7M – dla podatników rozliczających się miesięczne oraz JPK_V7K – dla podatników rozliczających się kwartalnie.
Ostatecznie nowy JPK_VAT (wcześniej określany jako JPK_VDEK) zaczął obowiązywać od 1 października 2020 r.

REKLAMA

Autopromocja

Po wprowadzeniu JPK-VAT (od 1 lipca 2016 r. dla dużych firm, od 1 stycznia 2017 r. dla małych i średnich przedsiębiorstw, a od 1 stycznia 2018 r. dla mikro przedsiębiorców), podatnicy byli zobowiązani do składania dwóch różnych dokumentów w celu wypełnienia obowiązku rozliczenia podatku VAT. Przedsiębiorcy wysyłali do urzędu skarbowego drogą elektroniczną plik JPK-VAT za okresy miesięczne i deklarację VAT-7 za okresy miesięczne bądź VAT-7K za okresy kwartalne, w zależności od dokonanego wyboru.

Celem zmian było uproszczenie systemu podatkowego w Polsce oraz automatyzacja systemu dostarczania dokumentów rozliczeniowych. Jednolity Plik Kontrolny wprowadzono po to, by zmodernizować i uszczelnić administrację podatkową, a jednocześnie sprawniej przeprowadzać kontrole i ograniczać wyłudzenie podatku VAT. Celem było również ukrócenie procedur wystawiania „pustych faktur”.

Jak wskazuje Ministerstwo Finansów połączenie deklaracji VAT i JPK_VAT w jedną strukturę JPK_V7M lub JPK_V7K ma znacznie skrócić czas wykonywania czynności kontrolnych, jak również ograniczyć ilość kontroli podatkowych. Wśród najważniejszych atutów wdrożenia zmiany w raportowaniu VAT jest automatyczne weryfikowanie rozliczeń VAT, co jest możliwe bez angażowania podatnika – jego wezwanie będzie konieczne wyłącznie w przypadku wykrycia nieprawidłowości.

Nowy plik JPK_VAT jest dokumentem elektronicznym zapisywanym w formacie XML, składającym się z dwóch części: deklaracyjnej ( zawiera informacje z deklaracji VAT) i ewidencyjnej VAT (rejestru sprzedaży i zakupu). Dodatkowo zostały zlikwidowane załączniki do deklaracji: VAT-ZZ, VAT-ZD, VAT-ZT, a także wnioski dołączane do deklaracji jako osobne dokumenty. Wyżej wymienione załączniki zastąpią pola wyboru w pliku JPK.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Usunięta została również deklaracja VAT-27 (informacje podsumowujące o obrocie krajowym). Dane pochodzące z tej deklaracji są również uwzględnione w pliku JPK_VAT. Niezmiennie podatnicy składają deklaracje VAT-8, VAT-9M, VAT-10, VAT-12 czy VAT-14, VAT-21,VAT-23, VAT-26, jak również informacje VAT-R, VAT-UE, VAT-UEK.

Kto ma obowiązek składać nowy JPK?

Do składania JPK_V7M lub JPK_V7K zobowiązani są wyłącznie zarejestrowani czynni podatnicy VAT. Wprowadzone zmiany nie dotyczą podatników zwolnionych z VAT. Dane raportowane przez nowy JPK nie zastępują składania wszystkich rodzajów deklaracji VAT.

Wprowadzone przez nowy JPK zmiany powodują, że podatnicy muszą zwracać szczególną uwagę na prawidłową identyfikację transakcji. Konsekwencje za popełniony błąd w nowym JPK są bardzo dotkliwe. Przyczyną nakładania wspomnianej kary jest uniemożliwienie weryfikacji organom podatkowym powstałych transakcji. Za każdy błąd w JPK_V7M lub JPK_V7K grozi sankcja w wysokości 500 zł. Zostanie  nałożona na podatnika, jeżeli nie skoryguje on błędu w ciągu 14 dni po wezwaniu przez organ podatkowy.

Elementy nowego JPK_VAT

Nowa struktura JPK jest przekazywana do urzędu skarbowego w formacie XML. Elementy, jakie ma zawierać JPK_V7M i JPK_V7K określa Rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i  ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz.U. 2019 poz. 1988 z późniejszymi zmianami).

W strukturze nowego JPK_V7M podatnicy rozliczający się miesięcznie z podatku VAT zobowiązani są do wypełniania wszystkich elementów pliku XML, czyli:

  • Nagłówek,
  • Podmiot1,
  • Deklaracja,
  • SprzedazWiersz,
  • SprzedazCtrl,
  • ZakupWiersz,
  • ZakupCtrl.

Podatnicy rozliczający się kwartalnie, za dwa pierwsze miesiące kwartału wypełniają elementy pliku XML dotyczące części ewidencyjnej czyli:

  • Nagłówek (z wyjątkiem elementów: Kwartał, KodFormularzaDekl, WariantFormularzaDekl),
  • Podmiot1,
  • SprzedazWiersz,
  • SprzedazCtrl,
  • ZakupWiersz,
  • ZakupCtrl.

Za trzeci miesiąc kwartału podatnicy wypełniają już wszystkie elementy JPK_V7K w pliku XML:

  1. część deklaracyjną (SprzedazWiersz, SprzedazCtrl, ZakupWiersz, ZakupCtrl) – ta część dotyczy zbiorczych wartości za cały kwartał,
  2. część ewidencyjną (SprzedazWiersz, SprzedazCtrl, ZakupWiersz, ZakupCtrl) – ta część zawiera dane za ostatni miesiąc kwartału.

Polecamy: Biuletyn VAT

Odpowiednie oprogramowanie do fakturowania i księgowości

Konsekwencją wprowadzenia nowego JPK stała się konieczność przygotowania programów do obsługi sprzedaży i księgowości w zakresie przetwarzania danych przekazywanych za pośrednictwem nowej struktury JPK_V7M lub JPK_V7K. To było dość duże wyzwanie dla przedsiębiorców.

Dostosowanie obecnie używanego programu do prowadzenia księgowości pochłonęło wiele godzin pracy księgowych, pracowników IT, programistów. Wielu przedsiębiorców zdecydowało się na zakup nowego oprogramowania.

Zakres raportowanych danych został poszerzony m.in. o kody towarów i usług, oznaczenia niektórych dowodów zakupów i sprzedaży oraz rodzajów transakcji, które podatnik ma obowiązek nadać na nowych zasadach.

W związku z określaniem oznaczeń dla towarów i usług, jak również rodzajów dokumentów i transakcji w nowej strukturze JPK, konieczne okazało się dostosowanie odpowiednich narzędzi do obsługi firmowej sprzedaży i magazynu.

Oprogramowanie musi pozwalać na raportowanie danych w prosty i przejrzysty sposób. Klasyfikacja powinna odbywać się już na poziomie ewidencji sprzedaży oraz magazynu, a nie na etapie księgowania dokumentów. Program do fakturowania i prowadzenia magazynu powinien umożliwić oznaczanie grup towarowych dla produktów już na wstępnym etapie, a następnie przetwarzając wystawione dokumenty sprzedaży oraz zaksięgowane dokumenty zakupu, umożliwić sporządzenie i wysyłkę nowej struktury JPK_V7M lub JPK_V7K.

Właściwa klasyfikacja sprzedawanych towarów i usług (kody GTU)

Kluczowym elementem nowej sprawozdawczości w VAT jest dokładne weryfikowanie sprzedaży i dokonywanych zakupów. Przedmiot sprzedaży musi mieć właściwie przypisany kod spośród 13 grup towarowo-usługowych (od GTU_01 do GTU_13) określonych w rozporządzeniu. Obowiązek umieszczania kodów GTU w nowym pliku JPK_V7 obejmuje wyłącznie faktury sprzedaży. Wśród tych grup zostały wymienione czynności najbardziej narażone na nadużycia podatkowe.

GTU_01 dotyczy dostawy napojów alkoholowych – alkoholu etylowego, piwa, wina, napojów fermentowanych i wyrobów pośrednich, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym. GTU_08 dotyczy dostawy metali szlachetnych oraz nieszlachetnych. GTU_09 dotyczy dostawy leków oraz wyrobów medycznych.

Właściwie przyporządkowanie do grupy towarowej znajduje odzwierciedlenie w nowym JPK. Dzięki temu podczas księgowania lub wystawiania dokumentów sprzedaży, podpowiadają się zaznaczone już w systemie oznaczenia. Natomiast w przypadku posiadania pakietu z rozbudowanym magazynem możliwe jest przypisanie wskazanych kodów GTU do produktów na magazynie. Wskazanie kodu GTU możliwe jest również na poziomie wystawiania faktury.

Dodatkowo ewidencja zawiera oznaczenia dotyczące np. dostawy w ramach sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju (SW), świadczenia usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych (EE), świadczenia usług turystyki opodatkowanych za zasadach marży (MR_T).

Niektóre dokumenty sprzedaży oraz rodzaje transakcji również wymagają oznaczenia specjalnym kodem wykazanym w nowym JPK. Oznaczane są na przykład następujące dokumenty sprzedaży:

  • FP – faktura dotycząca sprzedaży zaewidencjonowanej na kasie fiskalnej,
  • WEW – dokument wewnętrzny,
  • RO – dokument zbiorczy wewnętrzny zawierający sprzedaż z kas rejestrujących.
  • oraz rodzaje transakcji:
  • MPP – transakcja objęta obowiązkowym mechanizmem podzielonej płatności,
  • MK – faktura wystawiona przez podatnika będącego dostawcą lub usługodawcą, który wybrał metodę kasową VAT,
  • IMP – zgłoszenia celne lub deklaracje importowe dokumentujące import towarów rozliczany zgodnie z art. 33a ustawy o VAT.

Skutki wdrożenia nowego JPK_VAT, odpowiedzialność za błędy

Na plus dla podatników jest niewątpliwie to, że nie sporządzają już deklaracji podatkowych VAT. Nowy JPK VAT jest generowany z systemu finansowego i przesyłany do urzędu skarbowego, często bezpośrednio z systemu księgowego. Czasem za pośrednictwem jakiegoś programu, np. e-DEK. Dane, które przesyłamy to szczegółowa ewidencja, zarówno po stronie dokumentów sprzedaży, jak i zakupu. Dzięki temu urząd skarbowy automatycznie i w krótkim czasie jest w stanie zweryfikować VAT należny po stronie sprzedającego i VAT naliczony, który z tej samej faktury odlicza kupujący. Wyeliminuje  to tzw. „kontrole krzyżowe”. Podatnicy nie muszą już na wezwanie urzędu skarbowego przesyłać faktur i rejestrów VAT, aby udokumentować moment ujęcia danego dokumentu w rejestrze VAT. Urząd ma tego świadomość.

W razie dalszych wątpliwości czy niezgodności, urząd dopiero wówczas kieruje zapytanie do podatnika, który ma 14 dni na odpowiedź. W przypadku jej braku mogą pojawić się kary. Mamy do czynienia z dwojaką odpowiedzialnością: z ustawy o VAT art. 109 ust. 3e i następne, gdzie decyzją nakładana jest kara pieniężna (odpowiedzialność administracyjna) po 500 zł na podatnika. Pozostaje też odpowiedzialność z KKS, ogólnie związana z prowadzeniem ksiąg: np. 56, 61, 76a-b. W tym przypadku, ukaranym w zależności od przepisu i okoliczności może być podatnik, zarząd, księgowy. Biura rachunkowe nie chcą ponosić odpowiedzialności za błędy w sporządzanych nowych JPK_VAT wynikające z braku lub błędnych informacji przekazanych przez swoich klientów na temat przeprowadzanych w spółce transakcji, które skutkowały obowiązkiem szczególnego oznaczenia ich w ewidencji do JPK_VAT.

Benita Soczewka-Piwowarczyk, Associate Partner w Rödl & Partner

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA