REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak korzystać z nowego JPK_VAT?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rödl & Partner
Audyt, BPO, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting
Jak korzystać z nowego JPK_VAT?
Jak korzystać z nowego JPK_VAT?

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest nowy JPK_VAT? Kto ma obowiązek składać nowy JPK? Jakie są poszczególne elementy nowego JPK_VAT? Jak klasyfikować sprzedawane towary i usługi kodami GTU? Na te i inne pytania dotyczące nowego JPK_VAT z deklaracją, odpowiada Benita Soczewka-Piwowarczyk, Associate Partner w Rödl & Partner.

Nowy JPK_VAT - czym jest i od kiedy obowiązuje?

Pierwotnie ostatnią deklarację VAT podatnicy podatku od towarów i usług mieli wysłać za czerwiec 2019 r. Nowe struktury JPK miały zacząć obowiązywać od lipca 2019 r. Jednak tak się nie stało, termin zmian w sposobie rozliczenia podatku VAT był kilkukrotnie przesuwany. Na podstawie ustawy z 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2019 poz. 1520) nastąpiła zmiana w zakresie nowego pliku JPK, który zawiera dwa warianty JPK_V7M – dla podatników rozliczających się miesięczne oraz JPK_V7K – dla podatników rozliczających się kwartalnie.
Ostatecznie nowy JPK_VAT (wcześniej określany jako JPK_VDEK) zaczął obowiązywać od 1 października 2020 r.

REKLAMA

Po wprowadzeniu JPK-VAT (od 1 lipca 2016 r. dla dużych firm, od 1 stycznia 2017 r. dla małych i średnich przedsiębiorstw, a od 1 stycznia 2018 r. dla mikro przedsiębiorców), podatnicy byli zobowiązani do składania dwóch różnych dokumentów w celu wypełnienia obowiązku rozliczenia podatku VAT. Przedsiębiorcy wysyłali do urzędu skarbowego drogą elektroniczną plik JPK-VAT za okresy miesięczne i deklarację VAT-7 za okresy miesięczne bądź VAT-7K za okresy kwartalne, w zależności od dokonanego wyboru.

Celem zmian było uproszczenie systemu podatkowego w Polsce oraz automatyzacja systemu dostarczania dokumentów rozliczeniowych. Jednolity Plik Kontrolny wprowadzono po to, by zmodernizować i uszczelnić administrację podatkową, a jednocześnie sprawniej przeprowadzać kontrole i ograniczać wyłudzenie podatku VAT. Celem było również ukrócenie procedur wystawiania „pustych faktur”.

Jak wskazuje Ministerstwo Finansów połączenie deklaracji VAT i JPK_VAT w jedną strukturę JPK_V7M lub JPK_V7K ma znacznie skrócić czas wykonywania czynności kontrolnych, jak również ograniczyć ilość kontroli podatkowych. Wśród najważniejszych atutów wdrożenia zmiany w raportowaniu VAT jest automatyczne weryfikowanie rozliczeń VAT, co jest możliwe bez angażowania podatnika – jego wezwanie będzie konieczne wyłącznie w przypadku wykrycia nieprawidłowości.

Nowy plik JPK_VAT jest dokumentem elektronicznym zapisywanym w formacie XML, składającym się z dwóch części: deklaracyjnej ( zawiera informacje z deklaracji VAT) i ewidencyjnej VAT (rejestru sprzedaży i zakupu). Dodatkowo zostały zlikwidowane załączniki do deklaracji: VAT-ZZ, VAT-ZD, VAT-ZT, a także wnioski dołączane do deklaracji jako osobne dokumenty. Wyżej wymienione załączniki zastąpią pola wyboru w pliku JPK.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Usunięta została również deklaracja VAT-27 (informacje podsumowujące o obrocie krajowym). Dane pochodzące z tej deklaracji są również uwzględnione w pliku JPK_VAT. Niezmiennie podatnicy składają deklaracje VAT-8, VAT-9M, VAT-10, VAT-12 czy VAT-14, VAT-21,VAT-23, VAT-26, jak również informacje VAT-R, VAT-UE, VAT-UEK.

Kto ma obowiązek składać nowy JPK?

Do składania JPK_V7M lub JPK_V7K zobowiązani są wyłącznie zarejestrowani czynni podatnicy VAT. Wprowadzone zmiany nie dotyczą podatników zwolnionych z VAT. Dane raportowane przez nowy JPK nie zastępują składania wszystkich rodzajów deklaracji VAT.

Wprowadzone przez nowy JPK zmiany powodują, że podatnicy muszą zwracać szczególną uwagę na prawidłową identyfikację transakcji. Konsekwencje za popełniony błąd w nowym JPK są bardzo dotkliwe. Przyczyną nakładania wspomnianej kary jest uniemożliwienie weryfikacji organom podatkowym powstałych transakcji. Za każdy błąd w JPK_V7M lub JPK_V7K grozi sankcja w wysokości 500 zł. Zostanie  nałożona na podatnika, jeżeli nie skoryguje on błędu w ciągu 14 dni po wezwaniu przez organ podatkowy.

Elementy nowego JPK_VAT

Nowa struktura JPK jest przekazywana do urzędu skarbowego w formacie XML. Elementy, jakie ma zawierać JPK_V7M i JPK_V7K określa Rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i  ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz.U. 2019 poz. 1988 z późniejszymi zmianami).

W strukturze nowego JPK_V7M podatnicy rozliczający się miesięcznie z podatku VAT zobowiązani są do wypełniania wszystkich elementów pliku XML, czyli:

  • Nagłówek,
  • Podmiot1,
  • Deklaracja,
  • SprzedazWiersz,
  • SprzedazCtrl,
  • ZakupWiersz,
  • ZakupCtrl.

Podatnicy rozliczający się kwartalnie, za dwa pierwsze miesiące kwartału wypełniają elementy pliku XML dotyczące części ewidencyjnej czyli:

  • Nagłówek (z wyjątkiem elementów: Kwartał, KodFormularzaDekl, WariantFormularzaDekl),
  • Podmiot1,
  • SprzedazWiersz,
  • SprzedazCtrl,
  • ZakupWiersz,
  • ZakupCtrl.

Za trzeci miesiąc kwartału podatnicy wypełniają już wszystkie elementy JPK_V7K w pliku XML:

  1. część deklaracyjną (SprzedazWiersz, SprzedazCtrl, ZakupWiersz, ZakupCtrl) – ta część dotyczy zbiorczych wartości za cały kwartał,
  2. część ewidencyjną (SprzedazWiersz, SprzedazCtrl, ZakupWiersz, ZakupCtrl) – ta część zawiera dane za ostatni miesiąc kwartału.

Polecamy: Biuletyn VAT

Odpowiednie oprogramowanie do fakturowania i księgowości

Konsekwencją wprowadzenia nowego JPK stała się konieczność przygotowania programów do obsługi sprzedaży i księgowości w zakresie przetwarzania danych przekazywanych za pośrednictwem nowej struktury JPK_V7M lub JPK_V7K. To było dość duże wyzwanie dla przedsiębiorców.

Dostosowanie obecnie używanego programu do prowadzenia księgowości pochłonęło wiele godzin pracy księgowych, pracowników IT, programistów. Wielu przedsiębiorców zdecydowało się na zakup nowego oprogramowania.

Zakres raportowanych danych został poszerzony m.in. o kody towarów i usług, oznaczenia niektórych dowodów zakupów i sprzedaży oraz rodzajów transakcji, które podatnik ma obowiązek nadać na nowych zasadach.

W związku z określaniem oznaczeń dla towarów i usług, jak również rodzajów dokumentów i transakcji w nowej strukturze JPK, konieczne okazało się dostosowanie odpowiednich narzędzi do obsługi firmowej sprzedaży i magazynu.

Oprogramowanie musi pozwalać na raportowanie danych w prosty i przejrzysty sposób. Klasyfikacja powinna odbywać się już na poziomie ewidencji sprzedaży oraz magazynu, a nie na etapie księgowania dokumentów. Program do fakturowania i prowadzenia magazynu powinien umożliwić oznaczanie grup towarowych dla produktów już na wstępnym etapie, a następnie przetwarzając wystawione dokumenty sprzedaży oraz zaksięgowane dokumenty zakupu, umożliwić sporządzenie i wysyłkę nowej struktury JPK_V7M lub JPK_V7K.

Właściwa klasyfikacja sprzedawanych towarów i usług (kody GTU)

Kluczowym elementem nowej sprawozdawczości w VAT jest dokładne weryfikowanie sprzedaży i dokonywanych zakupów. Przedmiot sprzedaży musi mieć właściwie przypisany kod spośród 13 grup towarowo-usługowych (od GTU_01 do GTU_13) określonych w rozporządzeniu. Obowiązek umieszczania kodów GTU w nowym pliku JPK_V7 obejmuje wyłącznie faktury sprzedaży. Wśród tych grup zostały wymienione czynności najbardziej narażone na nadużycia podatkowe.

GTU_01 dotyczy dostawy napojów alkoholowych – alkoholu etylowego, piwa, wina, napojów fermentowanych i wyrobów pośrednich, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym. GTU_08 dotyczy dostawy metali szlachetnych oraz nieszlachetnych. GTU_09 dotyczy dostawy leków oraz wyrobów medycznych.

Właściwie przyporządkowanie do grupy towarowej znajduje odzwierciedlenie w nowym JPK. Dzięki temu podczas księgowania lub wystawiania dokumentów sprzedaży, podpowiadają się zaznaczone już w systemie oznaczenia. Natomiast w przypadku posiadania pakietu z rozbudowanym magazynem możliwe jest przypisanie wskazanych kodów GTU do produktów na magazynie. Wskazanie kodu GTU możliwe jest również na poziomie wystawiania faktury.

Dodatkowo ewidencja zawiera oznaczenia dotyczące np. dostawy w ramach sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju (SW), świadczenia usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych (EE), świadczenia usług turystyki opodatkowanych za zasadach marży (MR_T).

Niektóre dokumenty sprzedaży oraz rodzaje transakcji również wymagają oznaczenia specjalnym kodem wykazanym w nowym JPK. Oznaczane są na przykład następujące dokumenty sprzedaży:

  • FP – faktura dotycząca sprzedaży zaewidencjonowanej na kasie fiskalnej,
  • WEW – dokument wewnętrzny,
  • RO – dokument zbiorczy wewnętrzny zawierający sprzedaż z kas rejestrujących.
  • oraz rodzaje transakcji:
  • MPP – transakcja objęta obowiązkowym mechanizmem podzielonej płatności,
  • MK – faktura wystawiona przez podatnika będącego dostawcą lub usługodawcą, który wybrał metodę kasową VAT,
  • IMP – zgłoszenia celne lub deklaracje importowe dokumentujące import towarów rozliczany zgodnie z art. 33a ustawy o VAT.

Skutki wdrożenia nowego JPK_VAT, odpowiedzialność za błędy

Na plus dla podatników jest niewątpliwie to, że nie sporządzają już deklaracji podatkowych VAT. Nowy JPK VAT jest generowany z systemu finansowego i przesyłany do urzędu skarbowego, często bezpośrednio z systemu księgowego. Czasem za pośrednictwem jakiegoś programu, np. e-DEK. Dane, które przesyłamy to szczegółowa ewidencja, zarówno po stronie dokumentów sprzedaży, jak i zakupu. Dzięki temu urząd skarbowy automatycznie i w krótkim czasie jest w stanie zweryfikować VAT należny po stronie sprzedającego i VAT naliczony, który z tej samej faktury odlicza kupujący. Wyeliminuje  to tzw. „kontrole krzyżowe”. Podatnicy nie muszą już na wezwanie urzędu skarbowego przesyłać faktur i rejestrów VAT, aby udokumentować moment ujęcia danego dokumentu w rejestrze VAT. Urząd ma tego świadomość.

W razie dalszych wątpliwości czy niezgodności, urząd dopiero wówczas kieruje zapytanie do podatnika, który ma 14 dni na odpowiedź. W przypadku jej braku mogą pojawić się kary. Mamy do czynienia z dwojaką odpowiedzialnością: z ustawy o VAT art. 109 ust. 3e i następne, gdzie decyzją nakładana jest kara pieniężna (odpowiedzialność administracyjna) po 500 zł na podatnika. Pozostaje też odpowiedzialność z KKS, ogólnie związana z prowadzeniem ksiąg: np. 56, 61, 76a-b. W tym przypadku, ukaranym w zależności od przepisu i okoliczności może być podatnik, zarząd, księgowy. Biura rachunkowe nie chcą ponosić odpowiedzialności za błędy w sporządzanych nowych JPK_VAT wynikające z braku lub błędnych informacji przekazanych przez swoich klientów na temat przeprowadzanych w spółce transakcji, które skutkowały obowiązkiem szczególnego oznaczenia ich w ewidencji do JPK_VAT.

Benita Soczewka-Piwowarczyk, Associate Partner w Rödl & Partner

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozew z PFR w sprawie Tarcz Finansowych. Komu grozi proces, jak się bronić – wyjaśnia adwokat

Jak ustalił redaktor Adam Pantak z Dziennika Gazety Prawnej (w artykule z 22 kwietnia 2025 r. "Ze skorzystania z pomocy covidowej musi się tłumaczyć 16 tys. firm. Kto dostał pozew?" - GazetaPrawna.pl), spółka Polski Fundusz Rozwoju S.A. (PFR) złożyła 16 095 pozwów przeciwko przedsiębiorcom w związku z brakiem spłaty zobowiązań w ramach Programów rządowych «Tarcza Finansowa 1.0» oraz «Tarcza Finansowa 2.0». Oznacza to, że ogromna rzesza przedsiębiorców otrzymało już pozwy z PFR, albo niedługo je otrzyma.
Dlaczego warto się temu przyjrzeć? Kto może otrzymać pozew? Czy i kiedy należy się obawiać tych pozwów? I jak się przed nimi bronić? To wyjaśnię w cyklu artykułów na Infor.pl.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA